..: Velká redukce osobní dopravy v Řecku :..

Diakopto-Kalavrita, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorkajízdní řád, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka Atény — Při on–line sledování příchodu nového jízdního řádu jsem uvedl, že v Řecku k významným změnám v osobní železniční dopravě nedochází. Avšak cestující od TrainOSE obdrželi dne 23. prosince 2010 nepříjemný vánoční dárek v tiskové zprávě oznamující zastavení osobní dopravy na většině tratí z důvodu špatného hospodaření. Současná ztráta podniku činí částku zhruba 230 milionů eur ročně. Ke konci roku kumulovaný dluh dosahoval 700 milionů eur. Další propady v tržbách jsou zapříčiněny stávkami, které v letošním roce proběhly v délce cca 120 dní. Ač byla snaha provést minimalizace ztrát, např. převedení informační telefonní linky pod správu TrainOSE, prodej jízdních dokladů přes internet, urychlení elektrifikace tratí nebo zrušení slev v nákladní dopravě. Podle předpokladů na rok 2011 by byla roční ztráta ve výši 55 milionů eur.

Úspory je proto nutné provádět omezováním provozu a postupnou reorganizací železniční dopravy a celé železniční společnosti. Od 1. ledna 2011 se proto počítá se zkrácením obsluhovaných železničních tratí ze 2 500 na cca 1 250 km a snížení stavu zaměstnanců z 9.350 na 6.000. Zbývajícím zaměstnancům budou sníženy mzdy až o 50 % a odebrány veškeré benefity. Proti opatřením se ihned zvedla vlna odporu v podobě celodenní stávky.

Zastavení provozu se dotkne následujících tratí:

  • Patras – Kalamata
  • Pirgos – Olympia
  • Pirgos – Katákolo
  • Isthmos – Lutráki (v současné době není v provozu)
  • Diakoftó – Kalávrita (nepravidelný provoz)
  • Kalonero – Kiparissia
  • Kórinthos – Kalamata (v současné době není v provozu mezi Tripolisem a Zevgolatiem)
  • Árgos – Nafplio
  • Patras – Rioni (příměstské vlaky)
  • Kalamata – Zevgolatio (příměstské vlaky)
  • Soluň – Edessa – Aminteo – Florina
  • Aminteo – Kozáni
  • Dikea – Ormenio – Svilengrad
  • Soluň – Idoméni
  • Strimon – Kulata
  • Lárisa – Volos (regionální vlaky)
  • Paleofársalos – Kalambaka (regionální vlaky)

Provoz zůstane zachován na následujících tratích, nebo nebyly prozatím zveřejněny žádné podrobnosti o změnách jízdních řádů:

  • Pireus – Atény – Kórinthos – Kiato – Patras (Kiato – Patras po dokončení výstavby normálněrozchodné tratě)
  • Atény – Lianokládi – Paleofársalos – Lárisa – Plati – Soluň
  • Soluň – Serres – Alexandroupoli – Dikea
  • Atény – Lianokládi – Stylida
  • Atény – Lianokládi – Paleofársalos – Kalambaka
  • Kalambaka – Paleofársalos – Soluň
  • Atény – Lianokládi – Paleofársalos – Lárisa – Volos
  • Volos – Lárisa – Plati – Soluň
trať, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka IC, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka EMU v Katerini, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka Gatzea, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka

Omezení se také nedotknou příměstkých spojů v okolí Atén (Kiato – letiště) a Soluně (Soluň – Lárisa). Na seznamu tratí s omezením provozu se nenachází také trať Atény – Inói – Halkída. Tato trať však taktéž nemá svůj osud 100% zajištěn. Nákladní doprava (pokud existuje) zůstane zachována pouze na úsecích, kde je provozována také osobní doprava. Další významnou změnou je připravované zdražení jízdného. Na většině tratí se zvednou základní tarify a příplatky o 90 až 100 %. Největšího zdražení se cestující dočkají na trase Atény – Stylida, kde si na jízdenku musí připravit dokonce trojnásobek dnešního jízdného. Zrušeny budou veškeré slevy vyjma dětského jízdného. Ceny mezinárodních jízdenek (např. InterRail, Balkan Flexi pass) a podmínky jejich užití se nijak nemění.

Olympia, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka Výše uvedená opatření budou po roce vyhodnocena. V závislosti na výsledcích bude rozhodnuto, zda se vybrané tratě dočkají obnovení provozu. Předběžně se počítá s turistickým provozem mezi Diakoftó – Kalavrita a Patras – Pirgos – Olympia. Další tratě budou obnovovány pouze v případě, že místní samospráva bude ochotna se podílet na krytí ztrát způsobenou provozováním vlaků včetně údržby a provozování tratí. Na tratích se zastaveným provozem nebude probíhat žádná údržba. Budovy budou prodávány nebo pronajaty soukromým osobám. Tratě výše nejmenované (Paleofársalos – Volos, Volos – Milies, Kavasila – Kilini nebo Agrinio – Messolongi) čeká zánik.

trajekt, ilustační foto, foto: Jiří Hovorka TrainOSE má v následujícím čtvrtletí zájem na provázání jednotlivých druhů dopravy. Společně se společnostmi provozující trajekty plánuje lepší provázanost dálkových vlaků a trajektů v Pireu. Kromě toho chce dopravce začít provozovat autobusovou dopravu na relacích, kde je železniční infrastuktuktura nevyhovující (Atény – Tripolis – Kalamata, Plati – Giannitsa – Alexandria), či úplně chybí (Kalambaka – Grevena – Ioannina). Všechny autobusové spoje mají navazovat na vlakové spoje.

Zdroj: RailNewsInternational, TrainOSE


Jiří Hovorka Poslat mail autorovi | 2.1.2011 (9:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Tarify Jízdní řád

Weitere aus Řecko


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
Editor oder ŽP Admin Vlad  mail  
02.01.2011 (12:39)  
M: Základní údaje jsou k dispozici: http://www.trainose.gr/en/company/financial

(Je mi jasné, že mi teď napíšete, že neumíte řecky. Ale pomoc je snadná: http://www.jazykove-kurzy24.cz/recky-rectina-vyukovy-software-softwarova-vyuka-zaklady-zacatecnici-CD-ROM/ )
Registrierter Benutzer M 
02.01.2011 (12:37)  
No uhrady... Mne slo spis o ztratu. Ta je prepocitana pres pocet zamestnancu i pocet kilometru giganticka a pokud by se to prepocitalo pres pocet vlaku (pokud odpovida tve zkusenosti a memu predpokladu), tak bude v pravde galakticka, pripadne galakticky recka:)

Jiri Kocurek - presel bych z pausalu na predplacenou kartu (vtip:)
02.01.2011 (12:37)  
Hmm není se čemu divit, že mají propady tržeb, když jsou jejich služby 1/3 roku nedostupné. A tak se holt páni odboráři prostávkovali k vyhazovům a snižováním platů.

Otázka: Platili byste za telefon, kdyby Vám poskytovatel každý třetí den vypínal linku, tj. 4 měsíce čistého času v roce by vám linka nefungovala, nebo byste změnili operátora?
02.01.2011 (12:07)  
M) V Řecku jsem byl jen jednou a měl pocit, že tam jezdí tak 2,5 vlaku, takže nejsem schopný kvalifikovaně posoudit. Asi bych zkusil porovnat třeba pomocí úhrady za vlakokilometr. Lepší hausnumero mě nenapadá.
Registrierter Benutzer Busman 
02.01.2011 (12:07)  
Kubajz: Je nutno si uvědomit, že v případě tratí do Kulaty a Idomeni, se nebavíme o žádných lokálkách, ale o tratích významu TEN-T. Takže bych se zamyslel nad tím, proč tam není žádné cargo.

EDIT:
Jiří Hovorka: Škoda, dík za info, ovšem mám za to, že OSE mají také pár normálněrozchodných GTW, a ty v Maďarsku nejsou (Maďaři si vzali Desira).
Viz zde: http://de.wikipedia.org/wiki/Stadler_GTW#Griechenland
Registrierter Benutzer M 
02.01.2011 (12:05)  
JP - diky. Ja prave nechtel srovnavat jenom osobni, kdyz neni jasne, co je zac to recke cislo. Takze jsem bral to mene vyhodne cislo a i tak je ten nepomer alarmujici
02.01.2011 (12:01)  
Spojení se Sofií pravděpodobně bude patřit pouze mezi "jen dočasně" pozastavené. Vlaky do 31.12. totiž nejezdily v celé trase z důvodu poškození tratě povodněmi na území Bulharska. Taktéž spojení do Makedonie. Uvidíme, sledovat budu i nadále.

Ohledně zastavení provozu na čerstvě rekonstruovaných tratích se jedná:
(Soluň -) Plati - Edessa - Florina/Kozani
Diakoftó - Kalavrita
Patra - Kalamata
Kórinthos - Tripolis

za největší "průser" lze považovat trať Agrinio – Messolongi, která byla kompletně zrekonstruována a připravena k provozu. Proběhly však jen zkušební jízdy se Stadlery, které ukázaly, že trať je neunese. A trať je na seznamu tratí k fyzické likvidaci - takže doslova vyhozené peníze. Zatím se neoficiálně mluví o tom, že peníze EU poskytnuté na tuto rekonstrukci bude muset Řecko vracet

Za velkou škodu považuji rušení tratě do Milies, která měla vyloženě turistický charakter - provoz od cca května do října v 6 a +, během letních prázdnin denně. Tyto vlaky jezdily dosti obsazené. Snad místní samospráva, či místní železniční spolky si vezmou tuto trať do správy a podaří se její zachování podobně jako trať v údolí Tembi.

busman - úzkorozchodné Stadlery fakt ČD využijí. Normálněrozchodné již nemají :(, ty jsou již v Maďarsku
Registrierter Benutzer Kubajz 
02.01.2011 (12:00)  
Frantisek: ... nejsme schopni využít úsporný potenciál železnice v dopravním systému, chováme se vlatsně úplně stejně, jen to u nás nezašlo ještě zdaleka tak daleko. Ale prakticky směřujeme v menším měřítku k témuž výsledku - dalšímu bujení neúsporné dopravy ...

Zeleznice je mozna teoreticky uspornejsi, ale prakticky to tak zatim casto neni nevypada. A to nejen v Recku nebo u nas.
02.01.2011 (12:00)  
M) ČD jako "ČD Osobní doprava + řízení" má cca. 23.000 lidí.
Registrierter Benutzer M 
02.01.2011 (11:57)  
Rad bych podotknul jednu vec. Cisla mohou byt zaokrouhlena, zjednodusena, nicmene jejich podstata je snad zachovana. V Recku bylo 2500 kilometru trati a pracovalo 10000 pracovniku (pravda, neni jasne, jestli je to cislo cislo celkove nebo jen za "Ceske drahy", tedy bez Carga a SZDC). V Cesku je 9400 kilometru trati a rekneme 40000 pracovniku.
A ted to zajimave - recka ztrata, predpokladam, ze jde o ztratu vcetne dotaci, tedy o cislo, ktere tam musi dosypat stat, je pres 5.5 miliardy rocne. Dohledat dotaci ceskou je z dokumentu CD docela obtizne, ale z diskusi si vybavuji cislo nejak kolem sedmi nebo neco takoveho. Urcite to ale je jednomistne (resp. desetimistne:) cislo.
Takze sit i pocet pracovniku je u nas ctyrnasobny, ztrata srovnatelna. Takze na rozdil od Frantiska si myslim, ze my jedname zcela jinak a ze recka logika je skutecne recka
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko