
Atény — Při on–line sledování příchodu nového jízdního řádu jsem uvedl, že v Řecku k významným změnám v osobní železniční dopravě nedochází. Avšak cestující od TrainOSE obdrželi dne 23. prosince 2010 nepříjemný vánoční dárek v tiskové zprávě oznamující zastavení osobní dopravy na většině tratí z důvodu špatného hospodaření. Současná ztráta podniku činí částku zhruba 230 milionů eur ročně. Ke konci roku kumulovaný dluh dosahoval 700 milionů eur. Další propady v tržbách jsou zapříčiněny stávkami, které v letošním roce proběhly v délce cca 120 dní. Ač byla snaha provést minimalizace ztrát, např. převedení informační telefonní linky pod správu TrainOSE, prodej jízdních dokladů přes internet, urychlení elektrifikace tratí nebo zrušení slev v nákladní dopravě. Podle předpokladů na rok 2011 by byla roční ztráta ve výši 55 milionů eur.
Úspory je proto nutné provádět omezováním provozu a postupnou reorganizací železniční dopravy a celé železniční společnosti. Od 1. ledna 2011 se proto počítá se zkrácením obsluhovaných železničních tratí ze 2 500 na cca 1 250 km a snížení stavu zaměstnanců z 9.350 na 6.000. Zbývajícím zaměstnancům budou sníženy mzdy až o 50 % a odebrány veškeré benefity. Proti opatřením se ihned zvedla vlna odporu v podobě celodenní stávky.
Zastavení provozu se dotkne následujících tratí:
- Patras – Kalamata
- Pirgos – Olympia
- Pirgos – Katákolo
- Isthmos – Lutráki (v současné době není v provozu)
- Diakoftó – Kalávrita (nepravidelný provoz)
- Kalonero – Kiparissia
- Kórinthos – Kalamata (v současné době není v provozu mezi Tripolisem a Zevgolatiem)
- Árgos – Nafplio
- Patras – Rioni (příměstské vlaky)
- Kalamata – Zevgolatio (příměstské vlaky)
- Soluň – Edessa – Aminteo – Florina
- Aminteo – Kozáni
- Dikea – Ormenio – Svilengrad
- Soluň – Idoméni
- Strimon – Kulata
- Lárisa – Volos (regionální vlaky)
- Paleofársalos – Kalambaka (regionální vlaky)
Provoz zůstane zachován na následujících tratích, nebo nebyly prozatím zveřejněny žádné podrobnosti o změnách jízdních řádů:
- Pireus – Atény – Kórinthos – Kiato – Patras (Kiato – Patras po dokončení výstavby normálněrozchodné tratě)
- Atény – Lianokládi – Paleofársalos – Lárisa – Plati – Soluň
- Soluň – Serres – Alexandroupoli – Dikea
- Atény – Lianokládi – Stylida
- Atény – Lianokládi – Paleofársalos – Kalambaka
- Kalambaka – Paleofársalos – Soluň
- Atény – Lianokládi – Paleofársalos – Lárisa – Volos
- Volos – Lárisa – Plati – Soluň
Omezení se také nedotknou příměstkých spojů v okolí Atén (Kiato – letiště) a Soluně (Soluň – Lárisa). Na seznamu tratí s omezením provozu se nenachází také trať Atény – Inói – Halkída. Tato trať však taktéž nemá svůj osud 100% zajištěn. Nákladní doprava (pokud existuje) zůstane zachována pouze na úsecích, kde je provozována také osobní doprava. Další významnou změnou je připravované zdražení jízdného. Na většině tratí se zvednou základní tarify a příplatky o 90 až 100 %. Největšího zdražení se cestující dočkají na trase Atény – Stylida, kde si na jízdenku musí připravit dokonce trojnásobek dnešního jízdného. Zrušeny budou veškeré slevy vyjma dětského jízdného. Ceny mezinárodních jízdenek (např. InterRail, Balkan Flexi pass) a podmínky jejich užití se nijak nemění.
Výše uvedená opatření budou po roce vyhodnocena. V závislosti na výsledcích bude rozhodnuto, zda se vybrané tratě dočkají obnovení provozu. Předběžně se počítá s turistickým provozem mezi Diakoftó – Kalavrita a Patras – Pirgos – Olympia. Další tratě budou obnovovány pouze v případě, že místní samospráva bude ochotna se podílet na krytí ztrát způsobenou provozováním vlaků včetně údržby a provozování tratí. Na tratích se zastaveným provozem nebude probíhat žádná údržba. Budovy budou prodávány nebo pronajaty soukromým osobám. Tratě výše nejmenované (Paleofársalos – Volos, Volos – Milies, Kavasila – Kilini nebo Agrinio – Messolongi) čeká zánik.
TrainOSE má v následujícím čtvrtletí zájem na provázání jednotlivých druhů dopravy. Společně se společnostmi provozující trajekty plánuje lepší provázanost dálkových vlaků a trajektů v Pireu. Kromě toho chce dopravce začít provozovat autobusovou dopravu na relacích, kde je železniční infrastuktuktura nevyhovující (Atény – Tripolis – Kalamata, Plati – Giannitsa – Alexandria), či úplně chybí (Kalambaka – Grevena – Ioannina). Všechny autobusové spoje mají navazovat na vlakové spoje.
Zdroj: RailNewsInternational, TrainOSE
| 2.1.2011 (9:00)
(Je mi jasné, že mi teď napíšete, že neumíte řecky. Ale pomoc je snadná: http://www.jazykove-kurzy24.cz/recky-rectina-vyukovy-software-softwarova-vyuka-zaklady-zacatecnici-CD-ROM/ )
Jiri Kocurek - presel bych z pausalu na predplacenou kartu (vtip:)
Otázka: Platili byste za telefon, kdyby Vám poskytovatel každý třetí den vypínal linku, tj. 4 měsíce čistého času v roce by vám linka nefungovala, nebo byste změnili operátora?
EDIT:
Jiří Hovorka: Škoda, dík za info, ovšem mám za to, že OSE mají také pár normálněrozchodných GTW, a ty v Maďarsku nejsou (Maďaři si vzali Desira).
Viz zde: http://de.wikipedia.org/wiki/Stadler_GTW#Griechenland
Ohledně zastavení provozu na čerstvě rekonstruovaných tratích se jedná:
(Soluň -) Plati - Edessa - Florina/Kozani
Diakoftó - Kalavrita
Patra - Kalamata
Kórinthos - Tripolis
za největší "průser" lze považovat trať Agrinio – Messolongi, která byla kompletně zrekonstruována a připravena k provozu. Proběhly však jen zkušební jízdy se Stadlery, které ukázaly, že trať je neunese. A trať je na seznamu tratí k fyzické likvidaci - takže doslova vyhozené peníze. Zatím se neoficiálně mluví o tom, že peníze EU poskytnuté na tuto rekonstrukci bude muset Řecko vracet
Za velkou škodu považuji rušení tratě do Milies, která měla vyloženě turistický charakter - provoz od cca května do října v 6 a +, během letních prázdnin denně. Tyto vlaky jezdily dosti obsazené. Snad místní samospráva, či místní železniční spolky si vezmou tuto trať do správy a podaří se její zachování podobně jako trať v údolí Tembi.
busman - úzkorozchodné Stadlery fakt ČD využijí. Normálněrozchodné již nemají :(, ty jsou již v Maďarsku
Zeleznice je mozna teoreticky uspornejsi, ale prakticky to tak zatim casto neni nevypada. A to nejen v Recku nebo u nas.
A ted to zajimave - recka ztrata, predpokladam, ze jde o ztratu vcetne dotaci, tedy o cislo, ktere tam musi dosypat stat, je pres 5.5 miliardy rocne. Dohledat dotaci ceskou je z dokumentu CD docela obtizne, ale z diskusi si vybavuji cislo nejak kolem sedmi nebo neco takoveho. Urcite to ale je jednomistne (resp. desetimistne:) cislo.
Takze sit i pocet pracovniku je u nas ctyrnasobny, ztrata srovnatelna. Takze na rozdil od Frantiska si myslim, ze my jedname zcela jinak a ze recka logika je skutecne recka
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.














