..: PESA dodá ČD motorové jednotky – tuzemsko nemá co nabídnout :..

PESA ATR 220.027, foto: PESA Bydgoszcz Praha — České dráhy uzavřely výběrové řízení na dodávku 31 motorových jednotek. Alespoň tak zní informace iDnes, které předčasně odhalilo výsledky tendru na motorové vozy pro regionální dopravu. Předpokládaná cena zakázky je 2,6 miliardy korun, projekt je ale zhruba z jedné čtvrtiny kofinancován ze zdrojů Evropské unie. Účastníci soutěže byli dva – slovenská společnost ŽOS Vrútky svou nabídkou asi o 20 % překročila vyhlašovatelem kalkulovanou cenu. Naopak podle iDnes vítězná polská společnost PESA Bydgoszcz předložila nižší kalkulaci. Podrobnosti České dráhy zveřejní až po nabytí právní moci rozhodnutí o přidělení zakázky. Pokud nepřijde ze Slovenska námitka, můžeme čekat nejpozději v roce 2013 na našich kolejích polské motorové dvoučlánkové jednotky s kapacitou cca. 120 míst k sezení.

Jestliže se kraje nepustí do soutěží na provoz železniční dopravy a nezamíchají kartami, tak bychom se s novými jednotkami mohli setkat mezi Plzní a Domažlicemi, Karlovými Vary a Chomutovem či Libercem a Českou Lípou. Tedy tam, kde mohou nahradit motorové vozy řady 854 či regionovy. Pro polské výrobce je to první výrazný obchodní úspěch na železničním trhu České republiky. Ačkoliv typ nebyl přesně specifikován, požadovaná kapacita 120 míst ukazuje na dvoudílné jednotky řad SA 131 až 134 dodávané polským vojvodstvím, popř. ATR 220 dodávané do Itálie pro dopravce Ferrovie Nord Milano (FNM), Ferrovie del Sud Est a Ferrovie Emilia Romagna. Prozatím si můžeme představit výrobce a jeho produkci, stejně jako se pozastavit nad tím, že do tendru nevstoupili žádní další světoví ani domácí výrobci.

Produkce PESA Bydgoscz

Katalogové listy jsou představovány v polském jazyce.

Škoda Transportation motorovou jednotku v nabídce nemá

Vizualizace jednopodlažní elektrické jednotky Škoda, Ostrava–Svinov, foto: Pardubický kraj/Škoda Vagonka „Škoda TS je dostatečně velká, aby si mohla dovolit investice do výzkumu a vývoje,“ nechal se před časem slyšet generální ředitel Škody Transportation. V době, kdy České dráhy soutěž vypisovaly, spekulovalo se, zda se do soutěže přihlásí Škoda Transportation a vytáhne ze šuplíku nový koncept motorové jednotky, o které se tu a tam hovoří. Nestalo se. Zjevně není projekt tak daleko, aby mohl být v termínu zhruba dvou let nabídnut do ostrého provozu. Nebudeme tedy znovu zažívat „ladění a testování“ v ostrém provozu, jak jsme ho v minulosti zažívali se soupravami CityElefant a nebo nyní s lokomotivou řady 380. Nebyl ani představen koncept jednotky vyráběné v licenci. Ten měla představovat licenční výroba upravených jednotek Siemens Desiro či později Alstom LINT 41 v šumperském závodě Pars nova. Je otázkou, zda je škoda, že Škoda vyklízí v tomto segmentu český trh. V její nabídce je nyní pouze motorový vůz Dm 12, který byl dodáván do Finska (v roce 2001 byl uzavřen kontrakt na dodávku 16 ks s opcí na dalších 20 vozidel). Na druhou stranu se Škodě nedivme. Téměř nic ji nehnalo kupředu — České dráhy nové motorové jednotky neobjednávaly už více jak deset let a poslední nové motorové vozy řady 843 převzaly v roce 1997. První desetiletí 21. století se řešily jen a jen rekonstrukce starých motorových vozů a dodávkám Regionov zatím není konce. A pokud není vize zakázky, tak proč vynakládat peníze na vývoj nové kolejové techniky.

Vizualizace jednotky 861 ZSSK v žst. Vrútky, foto: ZSSK / ŽOS Vrútky Zatímco Škoda Transportation aktuálně novovýrobu motorových vozů a jednotek nerealizuje, slovenský ŽOS Vrútky finišuje projekt řady 861. Ty už objednala Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) a měly být představeny v září 2010 na veletrhu InnoTrans v Berlíně, ale první prototyp zatím neopustill vrúteckou halu. Koncepčně má jít o vozidlo inspirované a částečně, co do použitých komponent, podobné desiru. Design ale je slovenský. Je otázkou, jestli slovenský podnik po této zkušenosti přehodnotí svou cenovou politiku a v některém z příštích kontraktů nezvítězí. Pokud ne, je poměrně velká šance, že PESA zaznamená i další úspěchy na českém trhu. Představme si ji tedy.

Historie a současnost PESA Bydgoszcz

PESA ATR220 FSE, InnoTrans 2008, foto: Georgo V roce 1851 dorazila železnice do Bydhoště a v ten moment se začala psát historie této společnosti. Vznikly Warsztaty Naprawcze Wschodniej Kolei a zahájila se výstavba. Za čtyři roky se zprovoznila administrativní budova, rok nato byly dokončeny haly pro opravy parních lokomotiv i vagonů včetně skladového zázemí. Změny, které nastaly po roce 1989 způsobily rozpad trhů, ale společnost rychle zareagovala a již od roku 1990 se pustila do rekonstrukcí jednotek EN57. V roce 1991 byla PSA vydělena ze struktur PKP. Přelomovým se ale stal až rok 2001, kdy se společnost privatizovala. V tom roce byl představen i nový motorový vůz Partner. Na jeho základě pak vzešla celá řada vozů pro osobní přepravu.

Co PESA nabízí

PESA EN76-001a, foto: Josef Petrák Přejděme rekonstrukce lokomotiv, výrobu tramvají (SWING potkáte ve Varšavě nebo Gdaňsku, CSÁRDÁS v maďarském Szegedu), stavbu či modernizace osobních i nákladních vagonů. Zastavme se až u elektrických a motorových jednotek.

V současné době má PESA v nabídce tří– až osmičlánkové soupravy ELF pro rozchody 1435 i 1520 mm určené pro příměstský, regionální nebo i dálkový mezinárodní provoz. Nasazeny mohou být jak na tratích s napájecí soustavou stejnosměrnou (3 kV), tak střídavou (15 kV nebo 25 kV). Standardně jsou jednotky dodávány pro rychlost 160 km/h, mohou však být upraveny pro rychlost 130 km/h (příměstské soupravy) nebo i 190 km/h.

PESA ATR 220-029, Břeclav, foto: Dennis Hübsch PESA nabízí pro provozovatele lokálních linek dieselové motorové jednotky, které mohou být nasazeny na tratích, kde již není ekonomický provoz klasických souprav (lokomotiva a vagony). Velkou předností souprav je dieselový motor nové generace s nízkou spotřebou paliva, pneumatické odpružení, klimatizace jak řídících stanovišť, tak i prostoru pro cestující, kamerový monitoring interiéru vlaku, tempomat. Soupravy jsou upraveny pro nástupiště o výšce od 250 do 760 mm od hrany koleje. Vstup je vždy v nízkopodlažní části každého článku. Podle přání klienta je možno dodat jedno-, dvoj- nebo tříčlánkové jednotky s jediným vnitřním prostorem. Soupravy jsou konstruovány pro rychlost 120 km/h při velmi dobré dynamice jízdy. Připravují se soupravy i pro rychlost 160 km/h. Vlaky jsou plně přizpůsobeny pro převoz hendikepovaných osob, včetně toalet. Ve vlaku jsou místa určená pro převoz kol, je možno vydělit oddíl 1. třídy.

Tendr budeme i nadále sledovat a po zveřejnění konfigurace souprav pro České dráhy přineseme další informace.

Zdroj: iDnes, Škoda Transportation, PESA Bydgoszcz


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Vlad Poslat mail autorovi | 18.1.2011 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 10      Zpráv na stránku:   
18.01.2011 (15:28)  
OK, díky. Hned jsem chytřejší. Všude jsem se zatím jen setkával s číselným označením. ;o)

Akorát je tam jeden zajímavý údaj: Ukončení řešení 30.12.2010
18.01.2011 (15:17)  
Tomáš Kraus: Ten název RegioLife je jako fakt?
registrovaný uživatel wWoll 
18.01.2011 (14:45)  
Jako pravidelný cestující na 160 Most-Plzeň, kde jezdí 843 a 943, občas 854 a jako laik neznalý železnice, bych se chtěl zeptat zkušenějších na nevýhody 843, jsou sice ročník 1997, ale cestuje se s nimi pěkně, a pokud jste v řídícím voze, tak i potichu. V této diskutované zakázce by asi vadila ne-nízkopodlažnost. Měl jsem vždy za to, že 843 a 943 jsou celkme spolehlivé a výkonné soupravy vhodné pro rychlíkový provoz na neelektrifikovaných tratích a tratích s velkými sklony? Děkuji za odpověď.
18.01.2011 (14:34)  
Téoz: Zadávací dokumentaci jsem neviděl, ale předpokládám že i kdyby Škoda měla kapacitu na výrobu vozů odvozených z Dm12, neuspěla by protože jsou vysokopodlažní a sotva by se to dalo změnit. Technicky vycházejí z řady 843 ČD, tj. úroveň roku 1995, ale celkově na nich nic tak zastaralého nevidím. Snad by jen nemusely mít tolik dveří v interiéru, ty v regionální dopravě spíš překážejí.
Jinak souhlas s tím že Polské výrobky nejsou světovou špičkou, ale v poměru cena/kvalita na tom jsou někdy hodně dobře. Viz ty zmíněné Solarisy, které jsou rozhodně spolehlivější než naše hrbaté SORy ("bezhrbou" karoserii pro SORCITY dělají v maďarské licenci). "Západním" železničním výrobcům se v Polsku docela daří (Stadler Siedlce, Alstom Chorzów), zatímco u nás to Siemens v Praze vzdal, Bombardier v České Lípě zatím existuje.
Škodovka (tehdy ještě samostatný Pars) v létě 2007 prezentovala plány na vývoj dvoudílné motorové jednotky RegioLife, kdy prototyp měl vyjet v roce 2009... Současná situace je taková, že už více než rok Pars jedná o výrobě motorových jednotek v licenci, ale ani to vývoj projektu neurychlí - podle Škody se totiž každé vozidlo musí správně 2 roky vyvíjet (oficiální prohlášení) a licenční vozidlo není výjimkou...
Našemu dopravci zatím postačovaly nekonečné série RegioNov, zašlo to dokonce tak daleko, že původních vozů řady 810 byl najednou nedostatek a ČD odkoupily 5 kusů od ZSSK (už jsou z nich 814). Takže jsme to s vozovým parkem dotáhli tak daleko, že od Slováků v roce 2010 kupujeme vyřazené šukafony.
registrovaný uživatel chio 
18.01.2011 (14:24)  
Četl jsem hned několik článků a studií, že internetové debaty v ČR jsou na dost nízké úrovni, když to řeknu slušně.
To bude asi tým, že u nás sú diskusie veľmi populárne. A čím populárnejšia diskusia, tým väčší priestor pre podradné výlevy. Na západe sú diskusie podstatne menej navštevované, ale keď sa rozhoria, tak si tam nadávajú rovnako ako tu. A ako bonus, u nás sú diskusie podstatne menej moderované a keď už niekomu zmizne príspevok, hneď kvíka o cenzúre.
18.01.2011 (14:19)  
rpet) Nemíchal bych nanotechnology, středoškolské studenty a internetové diskutují. Četl jsem hned několik článků a studií, že internetové debaty v ČR jsou na dost nízké úrovni, když to řeknu slušně. Ale tohle celé je fakt úlet... Viděl někdo ty ATR220 rozebrané, ať si troufne tvrdit, že to je brutálně nespolehlivé a zbastlené?
registrovaný uživatel rpet  mail  
18.01.2011 (14:12)  
@ Martin Grill:
Inu, Češi jsou národ malý a svou malostí i v mentální rovině nepřestávají udivovat... ;o)

s tim bych nesouhlasil - viz nase (tedy ceske) vysledky v oboru nanotechnologii, obecne respektovane vysledky v hledani preventivnich leku proti rakovine ceskymi vedci, obecne vsude ve svete respektovana uroven ceskych lekaru, obecne vsude na svete respektovani odbornici na problematiku jaderne energie, obecne velmi vysoka uroven Skoda Energetika a jine...

po mentalni strance... nevim, jestli se to srovnani s tim vasim snese, ale kuprikladu studenti jakekoliv stredni skoly v CR by s prehledem (opet v meritku obecnem) "natreli triko" studentum college treba z GB, a tak by se dalo pokracovat.

nevim co z toho vymezuje cesky narod do pozice rozumove a mentalne nezraleho souboru jedincu...
18.01.2011 (14:04)  
spíše západní výrobci očekávali klasický scénář a nepředpokládali, že ČD změní názor. Ostatně mě to překvapuje, když tu bude 30 Stadlerů. Počkejte pár let a uslyšíte třeba o Končarovi, který určitě získá ještě dost zakázek, až se bude modernizovat železnice zejména na západním Balkáně. Teď dělá vlaky pro Bosnu a Herzegovinu, čase přijde Srbsko, Makedonie... :)

Uslyšíme o ještě Škodovce, která má potenciál možná na Slovensku?
registrovaný uživatel Mr. T 
18.01.2011 (13:59)  
Pánové, držme se odborné diskuze a nebuďme nacionalisté!!! Co mají společného kuřata a motorové jednotky??? Pokud vím, tak Pesa dodává jednotky i do jiných států EU. ČR kdysi patřila mezi špičku, ale to bylo... Napřed si zameteme před vlastním prahem. Věčně poruchové 471, loko 380 bez homologace se zpožděním... Taková je realita českého strojírenství... Nevidím důvod, proč by nemohla po našich kolejích jezdit polská jednotka. Když to neumíme vyrobit sami, tak to objednáme v zahraničí, to mi připadá naprosto normální...
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko