..: PESA dodá ČD motorové jednotky – tuzemsko nemá co nabídnout :..

PESA ATR 220.027, foto: PESA Bydgoszcz Praha — České dráhy uzavřely výběrové řízení na dodávku 31 motorových jednotek. Alespoň tak zní informace iDnes, které předčasně odhalilo výsledky tendru na motorové vozy pro regionální dopravu. Předpokládaná cena zakázky je 2,6 miliardy korun, projekt je ale zhruba z jedné čtvrtiny kofinancován ze zdrojů Evropské unie. Účastníci soutěže byli dva – slovenská společnost ŽOS Vrútky svou nabídkou asi o 20 % překročila vyhlašovatelem kalkulovanou cenu. Naopak podle iDnes vítězná polská společnost PESA Bydgoszcz předložila nižší kalkulaci. Podrobnosti České dráhy zveřejní až po nabytí právní moci rozhodnutí o přidělení zakázky. Pokud nepřijde ze Slovenska námitka, můžeme čekat nejpozději v roce 2013 na našich kolejích polské motorové dvoučlánkové jednotky s kapacitou cca. 120 míst k sezení.

Jestliže se kraje nepustí do soutěží na provoz železniční dopravy a nezamíchají kartami, tak bychom se s novými jednotkami mohli setkat mezi Plzní a Domažlicemi, Karlovými Vary a Chomutovem či Libercem a Českou Lípou. Tedy tam, kde mohou nahradit motorové vozy řady 854 či regionovy. Pro polské výrobce je to první výrazný obchodní úspěch na železničním trhu České republiky. Ačkoliv typ nebyl přesně specifikován, požadovaná kapacita 120 míst ukazuje na dvoudílné jednotky řad SA 131 až 134 dodávané polským vojvodstvím, popř. ATR 220 dodávané do Itálie pro dopravce Ferrovie Nord Milano (FNM), Ferrovie del Sud Est a Ferrovie Emilia Romagna. Prozatím si můžeme představit výrobce a jeho produkci, stejně jako se pozastavit nad tím, že do tendru nevstoupili žádní další světoví ani domácí výrobci.

Produkce PESA Bydgoscz

Katalogové listy jsou představovány v polském jazyce.

Škoda Transportation motorovou jednotku v nabídce nemá

Vizualizace jednopodlažní elektrické jednotky Škoda, Ostrava–Svinov, foto: Pardubický kraj/Škoda Vagonka „Škoda TS je dostatečně velká, aby si mohla dovolit investice do výzkumu a vývoje,“ nechal se před časem slyšet generální ředitel Škody Transportation. V době, kdy České dráhy soutěž vypisovaly, spekulovalo se, zda se do soutěže přihlásí Škoda Transportation a vytáhne ze šuplíku nový koncept motorové jednotky, o které se tu a tam hovoří. Nestalo se. Zjevně není projekt tak daleko, aby mohl být v termínu zhruba dvou let nabídnut do ostrého provozu. Nebudeme tedy znovu zažívat „ladění a testování“ v ostrém provozu, jak jsme ho v minulosti zažívali se soupravami CityElefant a nebo nyní s lokomotivou řady 380. Nebyl ani představen koncept jednotky vyráběné v licenci. Ten měla představovat licenční výroba upravených jednotek Siemens Desiro či později Alstom LINT 41 v šumperském závodě Pars nova. Je otázkou, zda je škoda, že Škoda vyklízí v tomto segmentu český trh. V její nabídce je nyní pouze motorový vůz Dm 12, který byl dodáván do Finska (v roce 2001 byl uzavřen kontrakt na dodávku 16 ks s opcí na dalších 20 vozidel). Na druhou stranu se Škodě nedivme. Téměř nic ji nehnalo kupředu — České dráhy nové motorové jednotky neobjednávaly už více jak deset let a poslední nové motorové vozy řady 843 převzaly v roce 1997. První desetiletí 21. století se řešily jen a jen rekonstrukce starých motorových vozů a dodávkám Regionov zatím není konce. A pokud není vize zakázky, tak proč vynakládat peníze na vývoj nové kolejové techniky.

Vizualizace jednotky 861 ZSSK v žst. Vrútky, foto: ZSSK / ŽOS Vrútky Zatímco Škoda Transportation aktuálně novovýrobu motorových vozů a jednotek nerealizuje, slovenský ŽOS Vrútky finišuje projekt řady 861. Ty už objednala Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) a měly být představeny v září 2010 na veletrhu InnoTrans v Berlíně, ale první prototyp zatím neopustill vrúteckou halu. Koncepčně má jít o vozidlo inspirované a částečně, co do použitých komponent, podobné desiru. Design ale je slovenský. Je otázkou, jestli slovenský podnik po této zkušenosti přehodnotí svou cenovou politiku a v některém z příštích kontraktů nezvítězí. Pokud ne, je poměrně velká šance, že PESA zaznamená i další úspěchy na českém trhu. Představme si ji tedy.

Historie a současnost PESA Bydgoszcz

PESA ATR220 FSE, InnoTrans 2008, foto: Georgo V roce 1851 dorazila železnice do Bydhoště a v ten moment se začala psát historie této společnosti. Vznikly Warsztaty Naprawcze Wschodniej Kolei a zahájila se výstavba. Za čtyři roky se zprovoznila administrativní budova, rok nato byly dokončeny haly pro opravy parních lokomotiv i vagonů včetně skladového zázemí. Změny, které nastaly po roce 1989 způsobily rozpad trhů, ale společnost rychle zareagovala a již od roku 1990 se pustila do rekonstrukcí jednotek EN57. V roce 1991 byla PSA vydělena ze struktur PKP. Přelomovým se ale stal až rok 2001, kdy se společnost privatizovala. V tom roce byl představen i nový motorový vůz Partner. Na jeho základě pak vzešla celá řada vozů pro osobní přepravu.

Co PESA nabízí

PESA EN76-001a, foto: Josef Petrák Přejděme rekonstrukce lokomotiv, výrobu tramvají (SWING potkáte ve Varšavě nebo Gdaňsku, CSÁRDÁS v maďarském Szegedu), stavbu či modernizace osobních i nákladních vagonů. Zastavme se až u elektrických a motorových jednotek.

V současné době má PESA v nabídce tří– až osmičlánkové soupravy ELF pro rozchody 1435 i 1520 mm určené pro příměstský, regionální nebo i dálkový mezinárodní provoz. Nasazeny mohou být jak na tratích s napájecí soustavou stejnosměrnou (3 kV), tak střídavou (15 kV nebo 25 kV). Standardně jsou jednotky dodávány pro rychlost 160 km/h, mohou však být upraveny pro rychlost 130 km/h (příměstské soupravy) nebo i 190 km/h.

PESA ATR 220-029, Břeclav, foto: Dennis Hübsch PESA nabízí pro provozovatele lokálních linek dieselové motorové jednotky, které mohou být nasazeny na tratích, kde již není ekonomický provoz klasických souprav (lokomotiva a vagony). Velkou předností souprav je dieselový motor nové generace s nízkou spotřebou paliva, pneumatické odpružení, klimatizace jak řídících stanovišť, tak i prostoru pro cestující, kamerový monitoring interiéru vlaku, tempomat. Soupravy jsou upraveny pro nástupiště o výšce od 250 do 760 mm od hrany koleje. Vstup je vždy v nízkopodlažní části každého článku. Podle přání klienta je možno dodat jedno-, dvoj- nebo tříčlánkové jednotky s jediným vnitřním prostorem. Soupravy jsou konstruovány pro rychlost 120 km/h při velmi dobré dynamice jízdy. Připravují se soupravy i pro rychlost 160 km/h. Vlaky jsou plně přizpůsobeny pro převoz hendikepovaných osob, včetně toalet. Ve vlaku jsou místa určená pro převoz kol, je možno vydělit oddíl 1. třídy.

Tendr budeme i nadále sledovat a po zveřejnění konfigurace souprav pro České dráhy přineseme další informace.

Zdroj: iDnes, Škoda Transportation, PESA Bydgoszcz


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Vlad Poslat mail autorovi | 18.1.2011 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
18.01.2011 (13:50)  
Neonym: Přesně! Pořád tu všichni nadávají na staré vraky ČD, ale když se má něco změnit, tak rázem budem čekat na vývoj něčeho "echt" českého, co by bylo ve finále stejné jako to polské. Myslím si, že by případní drážní soukromníci postupovali stejně. Jak už zde bylo napsáno, tak záleží na tom jak je sepsaná smlouva. Když bude blbě, tak si s ní můžou ČD vytřít ..... i v případě koupě něčeho ze západu, když dobře, tak se bude muset snažit i ten polák.
18.01.2011 (13:50)  
Mno, to asi nemyslíte vážně, že by se úroveň polských motorových jednotek měla nějak odvozovat z kvality produkce polských kuřat.:-)

Ve světě velkých peněz platí, že víceméně dostanete to, co si objednáte. (Víceméně používám kvůli reklamacím a podobným "zkouškám trpělivosti" ze strany různě drzých dodavatelů.)

Takže, pokud máte poptávku po ceně, objednáte si kuřata levná a je vám zcela jedno, kde je odkrouhli a zabalili. Pro vás jako nakupujícího je podstatné, že dostanete cenu a příslušné zdravotní certifikáty. Víte, že je to hnusné a hodnoty všeho možného nebezpečného jsou třeba na hraně, ale lidé to chtějí a kupovat budou. Tak to pro ně koupíte, kdekoli. Pominu-li daňové či jiné rozdíly, klidně je dovezete třeba ze švýcarska, Norska či Albánie - pokud dostanete cenu a příslušné papíry. Tak to prostě je a zástupy kupujících vám denně potvrzují, že jste se rozhodl (z pohledu obchodu) správně.

A totéž platí i o motorových jednotkách. Nastavíte si partametry, cenu, reference a dostanete to. Je možné, že italský či finský zákazník bude mít jiné požadavky na garance, použité komponenty, rychlost a cenu servisu než zákazník, dejme tomu, ze slezského vojvodství. Není to ovšem automatické a troufale předpokládám, že to s místem dodávky nesouvisí zdaleka tak, jako s kvalitou objednavatele. Ale ve výsledku čerta starého záleží na tom, kde se ten kousek montuje - tedy pokud jste normální objednavatel a nespoléháte na to, že se s prodávajícím vždy nějak domluvíte, protože jste Slovani - a podobné pitomosti.

Je pravda, že na polském venkově je třeba obecně špinavěji než na bavorském - ale podobně obecné jsou všechny stereotypy.

Šunt vám s klidným svědomím dodá i Švýcar či Němec a špičkový výrobek i Korejec, Polák a Čech - záleží na tom, co je vaší prioritou při objednávání.

Koneckonců - podívejte se na testy spolehlivosti ve Wolfsburgu vyráběného VW Touran a porovnejte například s korejskou konkurencí. A budete se hodně divit, hlavně proto, že o naprostém propadu kvality německého vozu referují německá media.
18.01.2011 (13:48)  
Spíše než lamentovat nad kvalitou polských výrobků bych se zamyslel nad tím, proč se do soutěže přihlásila jen PESA a Vrútky. Proč se nepřihlásili třeba Stadler, Siemens nebo Alstom? Že by nějaký nenápadný zakopaný pes v zadávacích podmínkách?
Mimochodem, nemá někdo zadávací dokumentaci k dispozici? Kdyžtak PM.
registrovaný uživatel Téoz  mail  
18.01.2011 (13:46)  
A proč Škodovka nedala do soutěže právě ty její DM12 ?? a taky snažila se s nima uspět jinde než ve Finsku? byly v nějakých (neúspěšných) soutěžích? V čem jsou dobré/špatné , vyhovující/nevyhovující , kvalitní/nekvalitní.. dík, vlastně to vozítku vůbec neznám!
registrovaný uživatel Neonym  mail  
18.01.2011 (13:43)  
Uvědomte si, že Poláci narozdíl od nás alespoň něco nabídli. Nechápu, proč to ponižujete, když my nemáme vůbec nic.
registrovaný uživatel BigDye 
18.01.2011 (13:40)  
Opravdu bych nevzbuzoval národnostní vášně, to nemá cenu. Daleko důležitější je, jak bude napsaná smlouva a jak se bude vymáhat.
registrovaný uživatel Dusanh 
18.01.2011 (13:25)  
Ale my jsme řekli ne, když vlak tak nesmí být od germána

Což o to, od Germána být mohl. Ale jen, pokud by měl na sobě okřídlený šíp našeho holandského Appian výrobce. Viz. ty náznaky o Desirech z Parsu... Je mi z toho na blití. Tak dlouho si chráníme svůj dvoreček, až nakonec zjistíme, že si na něj nemáme co vlastního dát.
Po zkušenostech s vývojem Pendolina v ČKD muselo být jasné, že vlastními silami nemůžeme konkurovat ve VR-jednotkách apod. Ale ať mi nikdo neříká, že tady nebyl potenciál na vývoj: nízkopodlažní motorové/elektrické jednotky, RIC vozu apod... Mohlo se na tom dělat už od konce devadesátých let. Jenomže, z toho totiž není takový zisk, jako z rekonstrukce již 3x rekonstruovaných vozů. Prachy na výbvoj by byly, ale muselo by se chtít vrazit je do vývoje a ne, vyvádět je někam jinam :-((
registrovaný uživatel Raquac 
18.01.2011 (13:22)  
Naštěstí jsou mezi námi Čechy i lepší případy - vynikající osobnosti, které dokáží z několika příspěvků na internetové diskuzi vyhmátnout smýšlení celého národa a tuto krutou pravdu všem čtenářům odvážně vmetou do monitoru. Mistři klávesnic, kteří své pocity rafinovaně vyjadřují používáním malých písmen.
18.01.2011 (13:15)  
Možná, že polské nejsou kvalitní. Jisté je, že české nejsou.
Je veliká škoda, že tohle otevření trhu pro zahraniční výrobce nepřišlo ještě před koncem fabriky na Zličíně. Mohlo se to vyrábět tam, místo licencí v Parsu. Ale my jsme řekli ne, když vlak, tak nesmí být od germána. Ale to už je kdybylismus. :(
18.01.2011 (13:02)  
to Martin Grill - ač mate někdy dost vyhraněné nazory se kteryma někdy nesouhlasim tak ted se pod váš komentář podepíšu
  1 ... 5 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko