Praha — Zvýšení atraktivity dálkové dopravy i mimo prémiových spojů SC Pendolino, tak vidí České dráhy další cestu rozvoje svých služeb v kontextu sílící konkurence na trhu rychlých meziregionálních spojů. Kromě klíčové obnovy vozového parku by k naplnění tohoto cíle mělo přispět i definování nového kvalitativního standardu pro kategorie InterCity a EuroCity, které zejména v posledních letech zaznamenaly výrazný propad úrovně komfortu a zákaznického servisu, a prohloubily tak mezeru ve vnímání jednotlivých kategorií dálkových vlaků ze strany zákazníků. Nová pravidla pro vlaky IC/EC mají oslovit zejména klientelu 1. třídy, základní komfort v podobě klimatizace či elektrických zásuvek ale chtějí nabídnout všem bez rozdílu. Dráhy se chtějí zaměřit také na dotažení projektu bezdrátového internetu na palubě. V horizontu několika týdnů by navíc měl být znám výsledek jednání o nákupu souprav railjet z Rakouska, který by nejen drasticky zlepšil flotilu dálkových vozidel, ale měl by za následek také přesunutí pendolin do nového dopravního konceptu na nové lince.
Nový standard IC/EC od února, wi–fi nejen v pendolinu
Již od příštího měsíce by měly České dráhy zavést vyšší standard služeb do vlaků InterCity a EuroCity. Podle slov generálního ředitele se zde cestující nově setkají se servisem, jaký byl doposud nabízen pouze v komerční kategorii SC, i když jeho zavádění patrně bude probíhat postupně. Zatímco v uplynulých dnech proběhl nábor nových stewardek, největší novinky — pokud bude poskytovaný servis opravdu shodný s vlaky SuperCity, by v krátké době mohly potkat zejména cestující 1. třídy. Občerstvení a denní tisk přitom už v minulosti byly nabízeny na vybraných spojích kategorie InterCity v rámci prémiové služby SC Class; ta se ale nesetkala s patřičnou odezvou zákazníků. Zůstává otázkou, zda by se přidání služeb odrazilo v celkové ceně jízdného, např. v podobě povinné rezervace pro 1. třídu nebo doplatku za prémiové služby, jakým bylo podmíněno cestování SC Class nebo je v současnosti v Premium Class vlaků railjet.
V obecnější rovině chtějí ČD do standardu spojů IC/EC zařadit klimatizaci a elektrické zásuvky v obou vozových třídách. Dopravce předpokládá naplnění tohoto cíle do dvou let; reálně se ale nejspíš o rok opozdí, vzhledem k aktuálnímu harmonogramu modernizací vozů. Společně s vagony pro dálkovou dopravu si mají zásuvky 230 V konečně najít cestu i do 2. třídy pendolin.
Realizace by se také po letech příprav konečně mělo dočkat připojení k internetu pomocí wi–fi na palubě jednotek řady 680. Výběrové řízení sice bylo dávno vyhlášeno, dodnes však nebyl vybrán žádný dodavatel. Podle zkušeností s nasazením bezdrátového přístupu v pendolinech má být následně přistoupeno k rozšíření konektivity i na zhruba 240 klasických vozů v dálkové dopravě a výhledově také v příměstských soupravách.
Rozhodnutí o railjetech do konce března
České dráhy v současné době vedle vlastních projektů na obnovu zastaralého vozového parku také intenzivně jednají s rakouským národním dopravcem o odkupu 16 netrakčních souprav railjet. Chtějí tak radikálně zlepšit kvalitu vozového parku v dálkové dopravě, pro niž i přes realizaci několika modernizačních záměrů a přípravu dalších rekonstrukcí nemají dostatečný počet vhodných vozidel. V současné době tak vkládají všechny naděje právě do akvizice zmiňovaných souprav, jež by v případě úspěchu měly dát novou roli také jednotkám řady 680 pendolino.
Zda dopravce nakonec přistoupí k nákupu railjetů, se dozvíme již v nejbližších týdnech. Definitivní rozhodnutí musí podle informací České televize padnout do konce března, kdy musí ČD definitivně říct, zda vlaky chtějí nebo ne. Zájem přitom dráhy deklarovaly hned několikrát, proces ovšem můžou výrazně zkomplikovat právní náležitosti přímého nákupu z veřejných zdrojů bez výběrového řízení, třebaže objednávka ÖBB z regulérního tendru vzešla. Právě komplikace právního charakteru již v minulosti zhatily nákup stovky ojetých vozů z Německa, u nichž jednání narazila na problém přechodu vozů do vlastnictví ČD po ukončení 10letého leasingu. V případě krachu záměru na nákup rakouských railjetů budou dráhy muset přistoupit k náhradnímu řešení, ať již ve formě nové soutěže na netrakční jednotky či vozy klasické stavby, nebo jinou možnost pořízení nových vozidel. Pokud se naopak nákup uskuteční, měly by České dráhy první z jednotek Siemens Viaggio Comfort obdržet již v první polovině příštího roku.
Pendolino nahrazeno – co s ním?
Dle slov Petra Žaludy se předpokládá prvotní nasazení nových souprav na spoje mezi Prahou a Ostravou, kde lze předpokládat nejostřejší souboj s konkurenčními dopravci. České dráhy tedy budou muset nasadit to nejlepší, co budou mít k dispozici. Dosavadní vlajkový produkt dopravce v podobě spojů SC Pendolino v tomto směru trpí několika často zmiňovanými omezeními, zejména co se týče uspořádání a vybavení interiéru.
Po opuštění své domovské trasy mají být pendolina nasazena na spoje mezi Prahou a Brnem, kde by měly jezdit v hodinovém intervalu. Navzdory dřívějším proklamacím o rentabilitě mezinárodního provozu si tak spojení dvou největších měst ČR s jízdní dobou 2 hodiny a 26 minut a ostrými půlhodinovými obraty vyžádá nasazení šesti ze sedmi dostupných souprav a případné odstavení jedné z nich kvůli údržbě prakticky způsobí nasazení souprav bez provozní zálohy. Vedení ČD navíc předpokládalo, že do roku 2014 bude možné zkrátit cestovní dobu mezi oběma metropolemi na 2 h 8 min, což by snížilo turnusovou potřebu o jednu soupravu řady 680. Po nahlédnutí do Strategie dopravy ČR je jasné, že tyto představy jsou ale v kontrastu s investičními plány SŽDC. Ty nepředpokládají žádné výraznější zásahy do 1. koridoru minimálně do roku 2015 a s úpravou klíčových pomalých úseků počítají teprve od roku 2019.
Pendolina by tak na své nové trase mohly po letech konečně pořádně využít výhody naklápěcí skříně i podporu více trakčních systémů; cestující by naopak dostali vlakové spojení, které by mohlo konkurovat autobusům rychlostí i garancí služeb. Dosud totiž spojení Prahy a Brna zajišťují spoje IC/EC, vedené soupravami různých dopravců s velmi rozdílnou úrovní komfortu a servisu, včetně nabídky jídelních vozů. Zavedení kratších ramen by zároveň z velké části odstranilo časté problémy ze zpožděním, vzniklým na území jiných států, které narušuje vnitrostátní taktovou dopravu.

V soucasnosti je to tak, ze si clovek vybira na Ostravu bud kozenku (ono je uplne fuk, co je v razeni, v realu tam jezdi co ma kola a jistotu clovek nema nikdy), nebo Pendolino. To je dokonce o hodinu rychlejsi, takze "mistenkovy priplatek" ten smysl ma:
- pokud chce clovek jistotu, ze pojede jako clovek
- pokud resim cas jizdy
- kdyz si chci vybrat, jestli sedim po smeru nebo proti (treba vim o cloveku, co se mu dela blbe, kdyz sedi proti)
- pokud si nekdo hraje na nadcloveka a z principu musi mit to nejlepsi na trhu, bez ohledu na cenu
Samosebou to je v realu vetsinou kombinace, ale kdyz to takhle rozpitvame, vychazi nam s nastupem Regiojetu konkurence minimalne v prvnim, mozna i v tretim bode (tezko rict, ale mozne to je). Zrejme to nebude konkurovat v bode 2 a 4.
S nastupem HameCity to vypada, ze padne rychlost a mozna dalsi zalezitosti.... tezko zatim soudit.
Zaroven se tu urcite najde spousta jedincu, kteri jsou zaryti "kupeckari" a presto v soucasnosti Pendolinem jedou - bo pro ne plati prvni bod. Jakmile by se nasel nekdo, kdo je bude vozit v kupe (a bude to garantovat - ne jako ted CD, kdy je clovek rad, ze neco jede), utecou do kupe, kde si natahnou nohy a zatahnou zaclonky... jasne, je to samosebou urcita nadsazka, ale chute mame kazdy jine. Jak uz jsem nekolikrat drive psal, me na Pendolinu asi nejvic vadi hukot klimosky, ktery spousta lidi vubec nevnima ... a ja v soucasnosti kvuli tomu obcas jedu i tou kozenkou, prestoze to povazuju za potupu - ne me osobne, ale potupu dalkoveho vlaku v 21 stoleti :-(
Píšeš o vyklízení pozic vlivem konkurence. Pendolino v nejbližší době žádnou konkurenci nedostane. Ta přijde až s Leem. Jančura je konkurence pro klasické soupravy. Může mít v první chvíli navrh, ale to s příchodem reko vozů může rychle skončit, protože nestačí rychlostí. A s nástupem dalšího dopravce to může být právě on, kdo vyklidí pozice jako první a soustředí se na dotované vlaky, což je hlavní záměr jeho vstupu na železnici. Ekonomicky, alespoň dle mého názoru, je totiž nejslabší.
Z nej vytahnu par veci, ktere CD zadupaly do zeme (a nebyly samy) - a pak se divi, proc cestujici utikaji:
# ve vlaku musí být řazen jídelní vůz
# vozy jsou různých typů, což znamená, že ve vlaku jsou řazeny jak vozy oddílové (tzv. kupé vozy), tak vozy velkoprostorové, ať už s leteckým uspořádáním nebo standardním uspořádáním sedadel proti sobě
# všechny vozy jsou klimatizované, což je podmínka, která opět není striktně dodržována, hlavně u východoevropských železnic (včetně Českých drah), ale někdy i u západoevropských železnic,
# zastavuje pouze ve významných městech, což je další z kritérií, které se dnes dodržuje volněji,
# nezastavuje na více než pět minut, ve výjimečných případech do 15 minut,
# průměrná rychlost je vyšší než 90 km/h, a to včetně zastávek.
Mno, zacatek bychom meli, jdeme dal. Otazkou je, zda soucasne medialni zpravy o zlepseni kvality jsou vysledkem:
- humbuku kolem moznosti prodeje par souprav Railjet; muj nazor je, ze ano
- vysledkem podpisu desetiletych smluv; muj nazor je, ze to s tim nema co delat, podepisovano bylo regio, v dalkovce se pro CD nic k pozitivnimu nemeni, spis naopak (viz zruseni dotaci na IC/EC)
- strachu z potencialni konkurence; muj nazor je ze ano
.. logicky mi z toho proste vychazi, ze Pendolino (byt samo o sobe spatne neni) je uz proflaknute a marketingove oddeleni CD vi, ze na tuhle udicku uz moc lidi nechyti. A jako blesk z cisteho nebe nam tu prijde zprava, ze mozna bude k mani prakticky to nejlepsi, co muzeme mit - a dokonce levneji, nez bychom to meli pri "vlastnim" nakupu. Tak proc misto obrany (proti konkurenci) nevyuzit prilezitost a rovnou nezautocit! Co na tom, ze jsou to jen sladky recicky ... ale lidi na to treba uslysi a kazda duse, co utrati tisicovku za inkartu v blahove nadeji, ze mozna pojede necim lepsim nez kozenkou, se hodi.
Ono ve sve podstate je uplne fuk, jestli mame vhodne masiny na tahani. V soucasnosti nemame vhodnou techniku na polovinu sice (loko dvousystemovky na 140+, pantaky dvousystemove a stridave) a taky to "funguje" - za cenu pronajmu u lokomotiv a vyhaneni cestujicich z (de)humusovych vraku. A v podstate nikdo neprska - tedy aspon tak se navenek tvari CD. Tak proc by mel byt najednou problem zrovna s lokomotivou.
Ano, chapu ze tu mame asi problem legislativni - do toho nevidim, logicky by to tezko slo poridit levneji. Tady to bud projde, nebo ne.
Ale i kdyby to proslo a neresili jsme lokomotivy, porad tu zustava otazka, jestli CD vubec chteji nove vozy. Jak uz jsem uvadel vyse, co se dalkoviny tyka, podminky se pro CD spis zhorsily, o vyznamu desetiletych smluv pro pripadny nakup Railjetu opravdu pochybuju. Celkove na to koukam tak, ze pokud by CD chtelo opravdu neco koupit, mohlo to udelat uz davno. V Railjetu vidim jen hozenou udicku, na kterou se spousta z nas (sotousu a snilku) chytla a sezrala to i s navijakem.
Jo, sneni je pekna vec... ale i to by melo mit nejaky realny zaklad. Takze otazka:
- proc je ted Pendolino nasazeno na Ostravu? Protoze jsou to nejvzdalenejsi velke aglomerace, kde je to vlakem rychlejsi a kratsi nez autem. Zaroven se nejedna o trasu s mezinarodnim provozem na zapad, diky cemuz CD projde zneuziti situace v podobe snizeni standardu ostatnich souprav tak, aby Pendolino vychazelo ve srovnani s nimi jeste lepe - mezi slepymi jednooky kralem.
Otazka druha:
- pokud na Ostravu nasadime potencialni nove soupravy (a je uplne fuk, zda to bude Railjet nebo cokoliv jineho), bude to jezdit v zavazku verejne sluzby, nebo na vlastni triko CD? Pokud jsou uz ted dotovany pouze R a Ex, tezko pocitat do budoucna s dotaci "tridy nejvyssi" ... jenze je zaroven jasne, ze CD uz nebude nadale prochazet dosavadni taktika "jednookeho" Potemkina - najednou bude mezi jinymi vlaky s ruznym poctem oci... proste najednou ten marketing na top produkt nelze dal zakladat pouze na PR recech, ale na realnem srovnani s konkurenci ... a tady proste muze dojit k situaci, ze CD (casem) rezignuji na snahu prosadit se v tomto konkurencnim prostredi a vyklidi pole - lepe receno, stahnou se do dotovaneho segmentu, kde budou dale provozovat dehumusovane kozenky pro ty, na ktere nezbyde mistenka do normalniho vlaku.
No a otazka treti, vychazejici z otazky druhe:
- pokud stahneme Pendolino z Ostravy, budeme ho na nove trase provozovat na vlastni triko, nebo v zavazku verejne sluzby? Presunuti do dotovaneho segmentu mozna zni na prvni pohled lakave, ale - pokud by zaroven doslo k vyklizeni pole u predchozi otazky, znamenalo by to pro CD totalni splasknuti medialni bubliny s nazvem "kategorie SC". Najednou by to bylo neco, s cim muze jet kazdej jouda. Pokud by k tomu presto doslo, ma asi nejvetsi smysl nasadit Potemkina tam, kde bude neco platnej - nejlepe na zatackovitou trat s rozdilnou rychlosti pro klopidla. Teoreticky se na to nabizi (po dostavbe) Praha - Plzen a Praha - CB. Jenze u prvniho stejne tretina useku zustane, u druheho je (pokud se nepletu) dokonceni stale v nedohlednu. Tezko rict... samosebou nejlepsi vyuziti by bylo pro jezdeni do ciziny, ale zase... do zakulisi mezinarodnich konferenci nevidim, takze prognozu necham na jinych.
Naopak si neodpustim prognozu pro pripadne pokracovani komercniho nasazeni Pendolin na jine trase (tedy pokracovani otazky 3) - prestoze se zde v diskusi objevuje casto uvaha o Praha - Brno (a je vcelku jedno kudy), Pendolino se tu komercne neuzivi. Nebude zde totiz mit jednookou vyhodu jako u Ostravy, ale naopak bude vystaveno prime konkurenci mezinarodnich vlaku Praha - Viden, ktere dotovany budou. Konkurecne dalnice (nejen autobusu, ale hlavne aut - nezapominejme, ze jen ajznbonaci a sotousi maji za cil cesty nadrazi) s kratsi trasou a podobnou jizdni dobou (byt s vetsim rizikem uviznuti nebo zdrzeni) pak zpusobi, ze by se muselo jit s cenou dolu (viz soucasne mistenky za 0,- Kc), takze sice sance na obsazenost tu je, ale na zisk tezko.
Teoreticky by jedna nebo dve soupravy mohly pendlovat na Plzen - v konkurenci soucasnych Becek by si to cestujici naslo... ale opet tu mame dalnici, ktera je kratsi a rychlejsi. A navic, soucasna situace hodinoveho taktu na Prahu znamena krome spicek poloprazdne vlaky, prestoze se jedna o prime spoje do Klatov, Domazlic (Mnichova/Norimberka) a Chebu. Pendolino by zrejme muselo koncit v Plzni (dal by se neobsadilo), takze pro dalkove cestujici nutnost dalsiho prestupu.
Mno, celkove mi budoucnost CD na urovni "top" spoje neprijde zrovna ruzova - rozhodne nezavidim odpovednym zamestnancum tuhle situaci, kdy je jasne, ze je potreba neco delat a pritom nikdo nevi co. Na stranu druhou, pokud na to nebudem koukat jako na jednotlivce ale na celek, sklizi CD jen a pouze plody sveho lajdactvi a odkladani problemu beze snahy o jejich reseni. Neboli, kdo chce kam...
honzatvs > Přijde mi důležitější zrychlit vlaky v úseku Praha - Brno, než vlaky pokračující dále do Vídně nebo Bratislavy. Tam naopak nějaká případná zastávka navíc dle mého názoru nevadí a nebude ani vadit to případné prodloužení jízdní doby o cca 7 minut. Pravda, bude to trochu popírat smysl vlaků EC jako spojnice větších evropských měst, pokud budou více stavět.
Je pravda, že v zásadě pět nebo deset minut navíc je nepodstatné, navíc čas u vlaků se dá o něco lépe garantovat. Ale nesmíš zapomenout na to, že ta kratší jízdní doba působí prostě na člověka lépe a ten minimální rozdíl už neřeší. Prostě spěchám a tohle je rychlejší a tak tím jedu. A už nedomýšlí, že bude D1 ucpaná. Náš pohled všech tady je trochu jiný, než bude pohled běžného cestujícího, protože buď v tom přímo pracujeme a nebo se o tu problematiku zajímáme.
Ano, ty dva popírají. Ale s hlavním účelem coby konkurence autobusu bych si nebyl tak úplně jist. Spíš bych sázel na to, že ho jednak chtějí nasadit tam, kde nepojedou jiné o dost levnější vlaky s ještě menším rozdílem rychlostí, jednak se chtějí už konečně blížit aspoň té čisté jízdní době autem po D1, málo platné ale hodinový takt je něco dost jiného než dvouhodinový, a rád bych si tam podsunul i marketingovou myšlenku na nějaký ten argument pro VRT - no ale to asi stěží.
Je otázka, jestli o 5 minut rychlejší než bus, nebo 10 pomalejší (v reálu ale často vůbec ne pomalejší) je až tak zásadní... Spíše jako problém vidím tu standartizaci služeb a to samozřejmě na vysokém standartu včetně internetu...
Jinak jsem samozřejmě pro zrychlování železnice, a bez výstavby VRT to jinak než "po minutách" u nás nepůjde... Ale to je prostě potřeba nakoupit větší množství naklápěcích souprav (nemusí být konstrukčně na 250 atd). A nemusí je vůbec provozovat ČD...
Tak to určitě ne, myslím že autor tohoto nápadu měl na mysli max. navíc Kolín, ČT, Svitavy, Blansko, nebo tak něco... Tedy ne nahrazení rychlíků, jak jsou teď, je to náhrada půlky dnešních EC/IC...
Jsou každopádně všechny ty nápady tak trochu šroubované, způsobené tím, že pendolína (v současném počtu a kapacitě) prostě nikam moc nepasujou...
Mě to také připadá obecně pro klopidla logické, a je mi jedno, že by z toho marketingové a mediální kecálky trefilo. Ale bohužel by z toho trefilo i ekonomy, a navíc si vůůůůůbec nejsem jistý, jestli naše konkrétní 680 budou tak silné, aby se stejnou nebo jen o trochu větší jízdní dobou co Tauří a 380-kové EC stihly vymést vše, co nyní vymetají R, aby ty R mohly nahradit. (A aby se spousty Béček v důsledku toho hodily do stoupy. Extrabuřtovní RegioNovy z R na I. koridoru by mohlo vyhnat zas něco jiného, PESAovského.)
Na EC pak jen kvalitu, minimálně v podobě klimatizace, bufetu/jídeláku atd, ale také např. správné řazení ( 1tř., jídlo, 2 tř.), dodržování řazení (včetně možnosti nákupu konkrétního místa jako u pendolína) nabídky vždy i velkoprostorových vozů atd. Zásuvky na 230V by snad už taky dneska neměly být problém. Jak je to s jídlem (zda by to šlo nějak sjednotit, včetně roznášky?) netuším. Co ale by bylo asi neřešitelné je internet a telefonní repeatery, ty by bohužel byly jen v těch pendolínech...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











