..: ČD chtějí nový standard pro IC/EC, o railjetech se rozhoduje :..

680541, foto: Johník Praha — Zvýšení atraktivity dálkové dopravy i mimo prémiových spojů SC Pendolino, tak vidí České dráhy další cestu rozvoje svých služeb v kontextu sílící konkurence na trhu rychlých meziregionálních spojů. Kromě klíčové obnovy vozového parku by k naplnění tohoto cíle mělo přispět i definování nového kvalitativního standardu pro kategorie InterCity a EuroCity, které zejména v posledních letech zaznamenaly výrazný propad úrovně komfortu a zákaznického servisu, a prohloubily tak mezeru ve vnímání jednotlivých kategorií dálkových vlaků ze strany zákazníků. Nová pravidla pro vlaky IC/EC mají oslovit zejména klientelu 1. třídy, základní komfort v podobě klimatizace či elektrických zásuvek ale chtějí nabídnout všem bez rozdílu. Dráhy se chtějí zaměřit také na dotažení projektu bezdrátového internetu na palubě. V horizontu několika týdnů by navíc měl být znám výsledek jednání o nákupu souprav railjet z Rakouska, který by nejen drasticky zlepšil flotilu dálkových vozidel, ale měl by za následek také přesunutí pendolin do nového dopravního konceptu na nové lince.

Nový standard IC/EC od února, wi–fi nejen v pendolinu

EC177 - II. třída, foto: Krutas57 Již od příštího měsíce by měly České dráhy zavést vyšší standard služeb do vlaků InterCity a EuroCity. Podle slov generálního ředitele se zde cestující nově setkají se servisem, jaký byl doposud nabízen pouze v komerční kategorii SC, i když jeho zavádění patrně bude probíhat postupně. Zatímco v uplynulých dnech proběhl nábor nových stewardek, největší novinky — pokud bude poskytovaný servis opravdu shodný s vlaky SuperCity, by v krátké době mohly potkat zejména cestující 1. třídy. Občerstvení a denní tisk přitom už v minulosti byly nabízeny na vybraných spojích kategorie InterCity v rámci prémiové služby SC Class; ta se ale nesetkala s patřičnou odezvou zákazníků. Zůstává otázkou, zda by se přidání služeb odrazilo v celkové ceně jízdného, např. v podobě povinné rezervace pro 1. třídu nebo doplatku za prémiové služby, jakým bylo podmíněno cestování SC Class nebo je v současnosti v Premium Class vlaků railjet.

V obecnější rovině chtějí ČD do standardu spojů IC/EC zařadit klimatizaci a elektrické zásuvky v obou vozových třídách. Dopravce předpokládá naplnění tohoto cíle do dvou let; reálně se ale nejspíš o rok opozdí, vzhledem k aktuálnímu harmonogramu modernizací vozů. Společně s vagony pro dálkovou dopravu si mají zásuvky 230 V konečně najít cestu i do 2. třídy pendolin.

Realizace by se také po letech příprav konečně mělo dočkat připojení k internetu pomocí wi–fi na palubě jednotek řady 680. Výběrové řízení sice bylo dávno vyhlášeno, dodnes však nebyl vybrán žádný dodavatel. Podle zkušeností s nasazením bezdrátového přístupu v pendolinech má být následně přistoupeno k rozšíření konektivity i na zhruba 240 klasických vozů v dálkové dopravě a výhledově také v příměstských soupravách.

Rozhodnutí o railjetech do konce března

ČD railjet, foto: Spiritdesign, nátěr: flegisČeské dráhy v současné době vedle vlastních projektů na obnovu zastaralého vozového parku také intenzivně jednají s rakouským národním dopravcem o odkupu 16 netrakčních souprav railjet. Chtějí tak radikálně zlepšit kvalitu vozového parku v dálkové dopravě, pro niž i přes realizaci několika modernizačních záměrů a přípravu dalších rekonstrukcí nemají dostatečný počet vhodných vozidel. V současné době tak vkládají všechny naděje právě do akvizice zmiňovaných souprav, jež by v případě úspěchu měly dát novou roli také jednotkám řady 680 pendolino.

Zda dopravce nakonec přistoupí k nákupu railjetů, se dozvíme již v nejbližších týdnech. Definitivní rozhodnutí musí podle informací České televize padnout do konce března, kdy musí ČD definitivně říct, zda vlaky chtějí nebo ne. Zájem přitom dráhy deklarovaly hned několikrát, proces ovšem můžou výrazně zkomplikovat právní náležitosti přímého nákupu z veřejných zdrojů bez výběrového řízení, třebaže objednávka ÖBB z regulérního tendru vzešla. Právě komplikace právního charakteru již v minulosti zhatily nákup stovky ojetých vozů z Německa, u nichž jednání narazila na problém přechodu vozů do vlastnictví ČD po ukončení 10letého leasingu. V případě krachu záměru na nákup rakouských railjetů budou dráhy muset přistoupit k náhradnímu řešení, ať již ve formě nové soutěže na netrakční jednotky či vozy klasické stavby, nebo jinou možnost pořízení nových vozidel. Pokud se naopak nákup uskuteční, měly by České dráhy první z jednotek Siemens Viaggio Comfort obdržet již v první polovině příštího roku.

Pendolino nahrazeno – co s ním?

Klučík u SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef PetrákDle slov Petra Žaludy se předpokládá prvotní nasazení nových souprav na spoje mezi Prahou a Ostravou, kde lze předpokládat nejostřejší souboj s konkurenčními dopravci. České dráhy tedy budou muset nasadit to nejlepší, co budou mít k dispozici. Dosavadní vlajkový produkt dopravce v podobě spojů SC Pendolino v tomto směru trpí několika často zmiňovanými omezeními, zejména co se týče uspořádání a vybavení interiéru.

Po opuštění své domovské trasy mají být pendolina nasazena na spoje mezi Prahou a Brnem, kde by měly jezdit v hodinovém intervalu. Navzdory dřívějším proklamacím o rentabilitě mezinárodního provozu si tak spojení dvou největších měst ČR s jízdní dobou 2 hodiny a 26 minut a ostrými půlhodinovými obraty vyžádá nasazení šesti ze sedmi dostupných souprav a případné odstavení jedné z nich kvůli údržbě prakticky způsobí nasazení souprav bez provozní zálohy. Vedení ČD navíc předpokládalo, že do roku 2014 bude možné zkrátit cestovní dobu mezi oběma metropolemi na 2 h 8 min, což by snížilo turnusovou potřebu o jednu soupravu řady 680. Po nahlédnutí do Strategie dopravy ČR je jasné, že tyto představy jsou ale v kontrastu s investičními plány SŽDC. Ty nepředpokládají žádné výraznější zásahy do 1. koridoru minimálně do roku 2015 a s úpravou klíčových pomalých úseků počítají teprve od roku 2019.

Pendolina by tak na své nové trase mohly po letech konečně pořádně využít výhody naklápěcí skříně i podporu více trakčních systémů; cestující by naopak dostali vlakové spojení, které by mohlo konkurovat autobusům rychlostí i garancí služeb. Dosud totiž spojení Prahy a Brna zajišťují spoje IC/EC, vedené soupravami různých dopravců s velmi rozdílnou úrovní komfortu a servisu, včetně nabídky jídelních vozů. Zavedení kratších ramen by zároveň z velké části odstranilo časté problémy ze zpožděním, vzniklým na území jiných států, které narušuje vnitrostátní taktovou dopravu.

Zdroje: Česká televize 1, 2, Chip.cz, iDnes.cz


JiříK. | 21.1.2011 (22:00)
Related newsopen/close

More on Služby Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 15      Zpráv na stránku:   
Registered user M 
23.01.2011 (23:26)  
1) autobusy SA v podstate nejsou zadnou konkurenci pro vlaky do Ostravy. Zaprve plati, ze nabizeji opravdu jenom zlomek kapacity vlaku, takze i kdyby vsichni z busu presli do vlaku, tak to na obsazeni nebude mit "skoro" vliv. Zadruhe pak plati, ze ti, kteri dnes jedou busem, tak vlakem nepojedou vicemene za zadnou cenu. Takze vlaky CD a busy SA si dnes nekonkuruji...

2) pokud jde o tu paranoidni predtavu o dotovani autobusu, tak se nabizi otazka "proc"? Proc by to delal? Protoze kdyz budes jezdit autobusem, tak si pak vic lidi koupi letenku nebo pojede hlidat mala Australancata? A nedotuje nahodou z neceho i ty letenky a pobyty? Filantrop jeden brnenska...
Registered user lbc 
23.01.2011 (22:52)  
Dobrý večer
Ještě doplním.
Také se domnívám, že Student Agency musí své autobusy nějakým jiným příjmem dotovat. Není možné, aby v autobusu který řídí řidič měl ještě v ceně jízdenky noviny, kafe, wifi, sluchátka grátis a obsluhovala mě stewardka. Je to sice příjemné, ale také to ,,něco stojí´´ Kdyby ty autobusy jezdili na plyn možnááá ano.
Pokud vím tak Jančura nepobírá nějaké dotace, nebo ano?
V jednom se ho ale zastat musím. A to mě rozesmálo a tak to má být. Nejmenovaný politik chtěl jet Student Agency. Po nastoupení do autobusu ale odmítl zaplatit jízdné a odůvodnil to slovy, že má poslaneckou imunitu. Neuspěl. Jestli to zaplatil či vystoupil už si nepamatuji.
Když pak čtete, že někteří poslanci, kteří mají funkce v jiných směrech jako dozorční rada nikoho za nehorázný peníz a dočtete se, že si lítají letadlem, protože je to pod úroveň jezdit vlakem či autobusem
nechápete, že někdo se ohání poslaneckou imunitou v autobuse, kde platí všichni ostatní.
23.01.2011 (22:51)  
dojde ke zrušení vnitro IC, zůstanou tedy pouze mezinárodní EC ve 2 h taktu.

Dnes ze 14 EC/IC jsou jen 3 IC..a to nepočítám Slovenskou strelu...
Registered user danys 
23.01.2011 (22:38)  
Já v nasazení pendolina na Brno vidím snahu zlikvidovat autobusy SA, vždyť je to logické, mezi Prahou a Brnem přepraví SA mnohonásobně více cestujících než na jiných linkách co provozují a ztráta linky Praha-Brno by jim asi přinesla nemalé ekonomické problémy. Předpokládám, že se zavedením 1h taktu pendolina dojde ke zrušení vnitro IC, zůstanou tedy pouze mezinárodní EC ve 2 h taktu. Dále předpokládám rezervaci mezi Prahou a Brnem zdarma, jako tomu bylo v minulém GVD. Jinak jízdné je nyní levnější než SA, Sporoticket stojí 170-190Kč bez INkarty a s ní dokonce 150-170Kč.
Stejně tak očekávám zlevnění v případě nasazení Railjetů na Ostravu zdůvodu konkurence a vyšší kapacity jednotky Railjet.
Registered user Jugy  mail  
23.01.2011 (21:53)  
Jinak úvahy, kde nasadit Pendolino a kde RailJet jsou pro ČD otázkou zejména ekonomickou, tedy kde je to s ohledem na dostatčnou poptávku platících cestujících opodstatněné. Takže je sice hezké, že tady mnozí řeší kam by technicky bylo možné, aby Pendolino nebo RailJet jezdily, ale toto není primárně otázka technická. A argumenty typu "Plzeň by takové spoje uvítala; Jihočeši by si takové spojení rozhodně zasloužili nebo U nás na Moravě nic pořádného nejezdí" jsou jenom zbožným přáním a to samo o sobě nestačí.
Registered user Jugy  mail  
23.01.2011 (21:46)  
Dříve se srovnávalo spojení Č(S)D a ČSAD. Dneska, jak tak koukám, se porovnávají ČD skoro výhradně s autobusy Student Agency, jako by jiní autobusoví dopravci ani neexistovali... Je vidět, že pan Jančura dělá svou práci opravdu dobře :-)
Registered user lbc 
23.01.2011 (20:25)  
Dobrý večer
Pokud chce železnice v ČR konkurovat, měla by ohledně spojů osobní dopravy nabídnout následující.
Spolehlivou, celkem rychlou, pravidelnou a dostupnou dopravu v okolí větších měst. A rychlou, spolehlivou a v určitých intervalech pravidelnou dopravu na delší vzdálenosti 100 a více km.
Na delší vzdálenosti doprava v určitých směrech pokulhává či naopak jasně nekonkuruje. Nabízí ovšem zase celkem pravidelnou dopravu a zastávky ve více městech po směru jízdy.

Jediná trať, která má navrh je směr Praha hl Ostrava Svinov. Pendolino trasu 351 km urazí za 02:56 a spoje kategorie EX za 03:37. Spoje kategorie EX mají o 5 zastávek více. Celkový rozdíl dle jízdního řádu je 41 minut. Kolik pendolino ušetří času na trati mezi městy netuším. Nicméně to neubírá na faktu to, že pendolino časem 02:56 je o 40 minut rychlejší než vlak kategorie EX a o dost rychlejší než Student Agency dosaženým časem 05:20.
Student Agency má jen 4 přímé autobusy do Ostravy s celkovou jízdní dobou 05:20. Autobus staví v Brně po 02:30 stojí zde 15 min, v Olomouci v 03:45, v Novém Jičíně 04:30, ve Frýdku Místku 05:00 a pak v Ostravě 05:20. To píši pro srovnání. Rychlostí zcela jistě nekonkuruje vlaku ve směru na Ostravu. Cestující zde volí dle mého názoru vlak.

Ve směru na Brno už Student Agency vlaku konkuruje časem 02:30. Nebo časem 02:45 pokud jede přes Jihlavu
Je ovšem fakt, že se na D1 se neustále něco děje - nějaká nehoda, takže bych se ani nedivil, kdyby jezdili občas zpožděný. Asi jako i někdy CD. Spoje kategorie EC v tomto směru urazí vzdálenost za 02:43. Nepočítám 1 spoj SC s časem 02:23.

Ostatní některé směry pohled zaměřený na dosažený čas CD versus Student Agency
CD Praha Hradec Králové 01:42 několik zastávek, Student Agency 01:15- nikde nestaví
CD Praha Plzeň 01:40 několik zastávek, Student Agency 01:00 žádná zastávka.
CD Praha Jihlava 02:35 několik zastávek Student Agency 01:35 žádná zastávka
CD Praha České Budějovice 02:40 několik zastávek,Student Agency 02:20 a jedna zastávka Písek
Vypadá to, že Student Agency se v rámci vnitrostátní dopravy v ČR specializuje pouze na přímou dopravu větších frekventovaných měst viz jejich nabídka na webu.

Jako ukázkovou tratí a železničním směrem který nekonkuruje prakticky vůbec, neboli jak může železniční trať dopadnout pokud se na ni od 19 století nic zásadního neudělalo je směr Praha Liberec
CD 02:33 více zastávek, Student Agency 01:05 žádná zastávka
Zde bych ovšem poupravil výraz někoho ,,jsem tam za hodinku´´. Autobus přijede na okraj Prahy do sídliště Černý Most kolem 01:10 a většina cestujících dále pokračuje metrem. Například cestují do centra na další spoje zhruba. Tedy koupě jízdenky, pár minut čekání na metro 23-25 minut metrem, výstup z metra na úrovni Florence či Praha hl n a je to celkem 01:40 až 01:45. Pokud Vám neujede metro a není v metru zácpa. Je to tedy stejné jako kdyby urazil smyšlený spoj - vlak z Liberce cestu do Prahy na hlavní nádraží v čase 01:40.
Zde při pohledu do mapy mě udivil fakt, že v blízkosti zastávky metra Rajská zahrada není zastávka vlaková.
Přitom železniční trať je velmi blízko a zde projíždí spoje od tratě číslo 231 i 070.

Nicméně zpět k tomu co jsem postřehl. Jelikož Student Agency jezdí trasu Praha - Brno za dosažený čas 02:30 a cenu 200 kč, produkt SC Pendolino by za cenu SC tedy při plné sazbě 516 kč tolik lidí nevyužilo. Možná při využití slevy 25procent za cenu 337, ale ani tomu moc nevěřím. Spíše bych věřil tomu, že více lidí pojede EC při současné ceně 319 při slevě 25 procent za cenu 240 kč. A proč se tak domnívám ? Protože pendolino nabízí jen o 7 minut lepší čas než Student Agency a o 20 minut lepší čas než EC. Tedy nic moc za skoro 2 násobnou cenu při plné sazbě. Proto se také domnívám, že i kdyby začali jezdit více pendolina na trati směr Brno časem 02:08 ¨V kategorii SC nebudou tolik využívána.
Obecně na závěr. Vlakem bude cestovat ve směru na Brno celkem dost lidí, protože přeci jen ten časový rozdíl není velký a někteří lidi si připlatí za vlak. Navíc vlak má větší kapacitu. Tedy máte větší šanci si koupit místenku. Můžete bez místenky cestovat vlakem v uličce v případě, že jste si ji například s časového důvodu nestihli zakoupit. Je možné si zajít i na wc, pokud tedy není vlak zcela našlapán a wc zcela nedobytné.
Registered user Busman 
23.01.2011 (19:27)  
Pokud se mám zapojit do "snění":

1. Pendolíno nechat tam, kde je, po dokončení koridoru na 320 protáhnout do Žiliny, Praha - Ostrava - Žilina, to by se do 4 hodin mělo zvládnout (2h takt).

2. Railjet:

a) nasadit na Eurotakt Berlin - Praha - Wien/Budapest, nebo

b) IC Praha - Přerov - Bohumín ve 2h taktu, proloženě 2h takt IC Praha - Přerov - Břeclav a 2h takt IC Břeclav - Přerov - Bohumín, v Přerově centrální přestupní bod v XX:30.
Registered user hasitobur  mail  
23.01.2011 (17:35)  
FRK > VÁŽENÝ PANE FARKAČI (doufám, že VÁS toto oslovení už neurazí), zatím se někteří dopravci z toho Balkánu snaží spíše nakupovat. Co mi ale opravdu těší je to, že NEMÁTE rád Pendolino. Alespoň mám jistotu, že VÁS nemám za zády na jeho palubě.
Registered user Koudy 
23.01.2011 (16:47)  
Jiří Kocurek: Jaký přínos by mělo nasazení ETCS na trať přes Brod?

edit: Tady nějak mizí příspěvky....
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 15      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko