Praha — Vozy řad Bmee, Bdt a Bp se dočkají výrazné modernizace. České dráhy pokračují v nastoleném trendu modernizací vozů pro osobní dopravu a v těchto dnech proto vyhlašují další tři očekávaná výběrová řízení na modernizaci vozů z přelomu 80. a 90. let. Prvním z nich je již vloni oznámený záměr na modernizaci vozů Bmee pro vlaky vyšší kvality, další dvě jsou zcela nová. Celkem by v nejbližší době mělo přeměnou projít až 190 vozů, které budou sloužit nejen ve vlacích InterCity a EuroCity, ale i expresech a rychlících Českých drah. Všechny budou po modernizaci ve velkoprostorovém uspořádání, v interiéru se objeví mj. zásuvky, zlepšeny budou jejich technicko–provozní parametry a hlavně by měl ubýt z kolejí pořádný kus „koženkového království“.
Bdmpee – už brzy vozy pro vlaky vyšší kvality
Největší zásahy v rámci modernizace čeká vozy Bmee vyrobené na přelomu let 1986 a 1987. Vozy původem z německého Bautzenu s podvozky GP 200 S tak po své modernizaci konečně nabídnou komfort odpovídající 21. století. Vozy získají namísto jedenácti oddílů velkoprostorové uspořádání s 76 až 80 místy k sezení. Kromě nových podlah, oken, osvětlení a obložení stěn budou dosazeny také nové sedačky, které budou navíc polohovatelné. U všech míst by měl být k dispozici stolek – sklápěcí u sedadel v leteckém uspořádání nebo pevný u klasického uspořádání „do čtyřek“. Samozřejmostí budou také zásuvky na 230 V, klimatizace a WC s uzavřeným systémem. Stejně jako všechny poslední modernizace vozů pro EC/IC budou mít i tyto dosazen elektronický informační a rezervační systém.
Kromě prvků viditelných pro běžné cestující dozná změn i technické vybavení, kterého si cestující běžně nevšímají. Dosazen bude nový centrální zdroj energie (CZE), upraveny budou elektropneumatické brzdy s možností přemostění záchranné brzdy, nezbytné pro provoz na tratích s délkou tunelů do pěti kilometrů. Podvozky budou doplněny o magnetickou kolejnicovou brzdu. Podobné vybavení bylo dosazeno již do bistrovozů řady ARmpee realizovaných v uplynulých dvou letech společností ŽOS Vrútky.
Všechny rekonstrukce by měly být hotovy do 32 měsíců od podepsání kontraktu, jehož hodnota se odhaduje na částku 880 milionů korun. Jeden vůz tak vyjde zhruba na 22 milionů korun. Protože je řada Bmee jednou z nosných řad na vlacích vyšší kvality směrem na východ od Prahy, bude zajímavé sledovat udržení alespoň minimální kvality spojů po dobu realizace této zakázky.
150 modernizací pro rychlíkové spoje
Další dvě výběrová řízení jsou zaměřena na modernizaci 88 vozů řady Bdt a 62 vozů řady Bp z počátku 90. let vyráběných v moravské vagónce MSV Studénka. Rozsah prací bude ale menší, než u vozů řady Bmee. „Tento typ vozů chceme využívat i nadále pro vnitrostátní rychlíky s větším počtem zastávek, kde dochází k častější výměně cestujících, cestující je využívají na kratší přepravní vzdálenost a tráví ve vlaku méně času. Tomu odpovídá i rozsah modernizace,“ zdůvodňuje menší rozsah úprav náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.
Zachováno bude velkoprostorové uspořádání, kde navíc vznikne na jedné straně prostor pro přepravu nejméně sedmi jízdních kol, kočárků a objemných zavazadel. Vozy Bdt dostanou nové pevné sedáky, u vozů Bp budou původní opraveny. Dosazen bude nový centrální zdroj energie a na vybraných místech se objeví zásuvky 230 V. Do vozů bude také dosazen vlakový rozhlas, kterým bude možné poskytovat cestujícím informace o zastávkách nebo mimořádnostech. O větší bezpečnost se postarají nové předsuvné dveře s elektrickým pohonem, ovládané tlačítky, které budou za jízdy blokované. Podvozky budou nově upraveny pro rychlost 140 km/h a dostanou – stejně jako rekonstruované vozy Bmee – překlenutí záchranné brzdy. Zvýšení rychlosti tak umožní nasazovat vozy na rychlíky jezdící po koridorech rychlostí 140 km/h. Z toho důvodu jsou vozy v současnosti staženy např. z Plzně do Hradce Králové, kde jejich nižší maximální cestovní rychlost (nyní 120 km/h) nevadí.
Jak je z předchozího popisu patrné, vozy Bdt a Bp nedostanou v rámci rekonstrukce klimatizaci ani WC s uzavřeným systémem. Toto se sice projeví na nízké ceně rekonstrukce – 88 vozů Bdt za 440 milionů korun (5 mil./vůz), 62 vozů Bp za 310 milionů korun (5 mil./vůz), na druhou stranu v současné době vznikají z vozů Bdt klimatizované řídicí vozy, dosud označované jako řada 961 (nové označení ještě nebylo oficiálně prezentováno), se kterými mohly tvořit ucelené vratné soupravy. Takto je sice budou moci tvořit, ale půjde o soupravy s celkem nesourodou úrovní kvality napříč jednotlivými vozy, kdy například 2. třída v řídicím voze klimatizována bude, ve zbytku soupravy však už nikoliv. Na druhou stranu v soupravách s revitalizovanými vozy UIC–Y budou díky kotoučovým brzdám a předsuvným dveřím tvořit právě tu lepší část soupravy. V každém případě bychom se těchto vozů měli dočkat do třiceti měsíců od podepsání kontraktu.
Zdroj: České dráhy

Jel jsem v úzkorozchodném dálkovém voze (1000 mm), SNCFT, první třída měla 2+2 a ohromné rozteče, tuším styl "letadlo" nemohl jsem si stěžovat. Raději budu mít prostor před sebou než mega místa vedle sebe a na natažení nohou nic....
A kdo se cpal a potřebuje pro sebe prostor..., ať si jezdí v jedničce a nezabírá 1,5 místa ve dvojce...
Dlouho jsem už nejel v Bpee, ale pokud dobře pamatuju z dřívějška, tak s místem na nohy v leteckém uspořádání to tam slavné není. Paradoxně u stolku se nám sedělo líp.
Nezapoměňte ale, že Bmee mají jiný tvar kastle proti starším rekonstrukcím z B a Bh, tedy místa na šířku je o několik centimetrů méně. V článku se píše, že mají mít 76-80 sedaček. Jak to bude? 3 vedle sebe je na tolik míst málo, 4 už moc (leda něco nechat pro police s báglama).
Pokud tam ale chtějí narvat 4 sedačky na šířku, může lehce vzniknout podobná hrůza, jako původní Bmee s 8 místy v kupé.
Tak tohle už nevydržím, to není pro slabé povahy. Podíl pozadu jedoucích sedaček je v kupéčku přeci úplně stejný jako ve velkoprostoru (čtyřky i letadlo).
Taktéž RENFE maj univerzální sedák (jo, to je to video dole), u kterýho si opěrku sám cestující přehodí dle libosti po/proti směru jízdy (což jde právě jen v tom velkoprostoru, protože v kupéčku byste koukal do stěny).
U velkoprostorů (bus/letadlo) akorát nemám rád, když na mě výjde řada s výhledem do sloupku mezi okny (ale to už záleží na dopravci, jak si řady sedaček vycentruje).
to je dobré
Ono to uspořádání je něco jiného, když autobus jezdí pořád jedním směrem
V japonských expresních jednotkách a šinkansenu s leteckým uspořádáním v obratových stanicích projde četa soupravu a každou dvojsedačku zvlášť otočí...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











