..: Rekománie 2011 u ČD - modernizace tří řad vozů pro dálkové vlaky :..

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Praha — Vozy řad Bmee, Bdt a Bp se dočkají výrazné modernizace. České dráhy pokračují v nastoleném trendu modernizací vozů pro osobní dopravu a v těchto dnech proto vyhlašují další tři očekávaná výběrová řízení na modernizaci vozů z přelomu 80. a 90. let. Prvním z nich je již vloni oznámený záměr na modernizaci vozů Bmee pro vlaky vyšší kvality, další dvě jsou zcela nová. Celkem by v nejbližší době mělo přeměnou projít až 190 vozů, které budou sloužit nejen ve vlacích InterCity a EuroCity, ale i expresech a rychlících Českých drah. Všechny budou po modernizaci ve velkoprostorovém uspořádání, v interiéru se objeví mj. zásuvky, zlepšeny budou jejich technicko–provozní parametry a hlavně by měl ubýt z kolejí pořádný kus „koženkového království“.

Bdmpee – už brzy vozy pro vlaky vyšší kvality

Největší zásahy v rámci modernizace čeká vozy Bmee vyrobené na přelomu let 1986 a 1987. Vozy původem z německého Bautzenu s podvozky GP 200 S tak po své modernizaci konečně nabídnou komfort odpovídající 21. století. Vozy získají namísto jedenácti oddílů velkoprostorové uspořádání s 76 až 80 místy k sezení. Kromě nových podlah, oken, osvětlení a obložení stěn budou dosazeny také nové sedačky, které budou navíc polohovatelné. U všech míst by měl být k dispozici stolek – sklápěcí u sedadel v leteckém uspořádání nebo pevný u klasického uspořádání „do čtyřek“. Samozřejmostí budou také zásuvky na 230 V, klimatizace a WC s uzavřeným systémem. Stejně jako všechny poslední modernizace vozů pro EC/IC budou mít i tyto dosazen elektronický informační a rezervační systém.

Kromě prvků viditelných pro běžné cestující dozná změn i technické vybavení, kterého si cestující běžně nevšímají. Dosazen bude nový centrální zdroj energie (CZE), upraveny budou elektropneumatické brzdy s možností přemostění záchranné brzdy, nezbytné pro provoz na tratích s délkou tunelů do pěti kilometrů. Podvozky budou doplněny o magnetickou kolejnicovou brzdu. Podobné vybavení bylo dosazeno již do bistrovozů řady ARmpee realizovaných v uplynulých dvou letech společností ŽOS Vrútky.

Všechny rekonstrukce by měly být hotovy do 32 měsíců od podepsání kontraktu, jehož hodnota se odhaduje na částku 880 milionů korun. Jeden vůz tak vyjde zhruba na 22 milionů korun. Protože je řada Bmee jednou z nosných řad na vlacích vyšší kvality směrem na východ od Prahy, bude zajímavé sledovat udržení alespoň minimální kvality spojů po dobu realizace této zakázky.

150 modernizací pro rychlíkové spoje

CZ-ČD 50 54 21-08 062-1 Bdt279 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír Belan Další dvě výběrová řízení jsou zaměřena na modernizaci 88 vozů řady Bdt a 62 vozů řady Bp z počátku 90. let vyráběných v moravské vagónce MSV Studénka. Rozsah prací bude ale menší, než u vozů řady Bmee. „Tento typ vozů chceme využívat i nadále pro vnitrostátní rychlíky s větším počtem zastávek, kde dochází k častější výměně cestujících, cestující je využívají na kratší přepravní vzdálenost a tráví ve vlaku méně času. Tomu odpovídá i rozsah modernizace,“ zdůvodňuje menší rozsah úprav náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Zachováno bude velkoprostorové uspořádání, kde navíc vznikne na jedné straně prostor pro přepravu nejméně sedmi jízdních kol, kočárků a objemných zavazadel. Vozy Bdt dostanou nové pevné sedáky, u vozů Bp budou původní opraveny. Dosazen bude nový centrální zdroj energie a na vybraných místech se objeví zásuvky 230 V. Do vozů bude také dosazen vlakový rozhlas, kterým bude možné poskytovat cestujícím informace o zastávkách nebo mimořádnostech. O větší bezpečnost se postarají nové předsuvné dveře s elektrickým pohonem, ovládané tlačítky, které budou za jízdy blokované. Podvozky budou nově upraveny pro rychlost 140 km/h a dostanou – stejně jako rekonstruované vozy Bmee – překlenutí záchranné brzdy. Zvýšení rychlosti tak umožní nasazovat vozy na rychlíky jezdící po koridorech rychlostí 140 km/h. Z toho důvodu jsou vozy v současnosti staženy např. z Plzně do Hradce Králové, kde jejich nižší maximální cestovní rychlost (nyní 120 km/h) nevadí.

Jak je z předchozího popisu patrné, vozy Bdt a Bp nedostanou v rámci rekonstrukce klimatizaci ani WC s uzavřeným systémem. Toto se sice projeví na nízké ceně rekonstrukce – 88 vozů Bdt za 440 milionů korun (5 mil./vůz), 62 vozů Bp za 310 milionů korun (5 mil./vůz), na druhou stranu v současné době vznikají z vozů Bdt klimatizované řídicí vozy, dosud označované jako řada 961 (nové označení ještě nebylo oficiálně prezentováno), se kterými mohly tvořit ucelené vratné soupravy. Takto je sice budou moci tvořit, ale půjde o soupravy s celkem nesourodou úrovní kvality napříč jednotlivými vozy, kdy například 2. třída v řídicím voze klimatizována bude, ve zbytku soupravy však už nikoliv. Na druhou stranu v soupravách s revitalizovanými vozy UIC–Y budou díky kotoučovým brzdám a předsuvným dveřím tvořit právě tu lepší část soupravy. V každém případě bychom se těchto vozů měli dočkat do třiceti měsíců od podepsání kontraktu.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 19.1.2011 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 15      Zpráv na stránku:   
21.01.2011 (10:06)  
Já si myslím, že i po těch různých rekonstrukcích budou mít České dráhy pořád větší nebo menší sračky (pardon). Nedávno jsem jel z Děčína do Brna v rakouském velkoprostoru spojem Vindobona a v Brně jsem vystoupil neunaven. Před tím jsem to zkusil vnitrostátními spoji s přestupem v Praze a to nemohu zde popisovat, jelikož bych byl určitě smazán. FRK
21.01.2011 (9:13)  
Pokud tam bude opravdu těch plánovaných 76 sedadel, tak se můžeme těšit na kvalitní rozteče a předpokládat užší koridor mezi sedadly > je to nějak normovaný?

Jel jsem v úzkorozchodném dálkovém voze (1000 mm), SNCFT, první třída měla 2+2 a ohromné rozteče, tuším styl "letadlo" nemohl jsem si stěžovat. Raději budu mít prostor před sebou než mega místa vedle sebe a na natažení nohou nic....

A kdo se cpal a potřebuje pro sebe prostor..., ať si jezdí v jedničce a nezabírá 1,5 místa ve dvojce...
21.01.2011 (6:48)  
Věcná mimo flame:
Dlouho jsem už nejel v Bpee, ale pokud dobře pamatuju z dřívějška, tak s místem na nohy v leteckém uspořádání to tam slavné není. Paradoxně u stolku se nám sedělo líp.

Nezapoměňte ale, že Bmee mají jiný tvar kastle proti starším rekonstrukcím z B a Bh, tedy místa na šířku je o několik centimetrů méně. V článku se píše, že mají mít 76-80 sedaček. Jak to bude? 3 vedle sebe je na tolik míst málo, 4 už moc (leda něco nechat pro police s báglama).
Pokud tam ale chtějí narvat 4 sedačky na šířku, může lehce vzniknout podobná hrůza, jako původní Bmee s 8 místy v kupé.
registrovaný uživatel Busman 
21.01.2011 (6:26)  
Honza: "Ono to uspořádání je něco jiného, když autobus jezdí pořád jedním směrem, tak tam je to řadové uspořádání výhodnější (pro některé lidi nutné!)"

Tak tohle už nevydržím, to není pro slabé povahy. Podíl pozadu jedoucích sedaček je v kupéčku přeci úplně stejný jako ve velkoprostoru (čtyřky i letadlo).

Taktéž RENFE maj univerzální sedák (jo, to je to video dole), u kterýho si opěrku sám cestující přehodí dle libosti po/proti směru jízdy (což jde právě jen v tom velkoprostoru, protože v kupéčku byste koukal do stěny).

U velkoprostorů (bus/letadlo) akorát nemám rád, když na mě výjde řada s výhledem do sloupku mezi okny (ale to už záleží na dopravci, jak si řady sedaček vycentruje).
registrovaný uživatel acolmiztli  mail  
21.01.2011 (3:39)  
pozorný cestujúci2 tak nečekej příliš mnoho. Vlajkovou lodí je naše pendolíno jen s trošku lepší (původně) výbavou, který jezdí blíž svojí maximální rychlosti. IC jsou všechny dokonale identický, takže není důvod nijak nad nimi spekulovat a většinou mají hodinový takt. Příměstská doprava kolem Porta je moc fajn, jezdí tam nový Bombardier a podle těch vlaků by sis mohl nastavovat hodinky. Co se týče příměstský dopravy v Lisabonu, nemůžu bohužel sloužit.
registrovaný uživatel Honza  mail  
21.01.2011 (1:37)  
DenSha : Ano, nebo jako toto www.youtube.com/watch?v=x3y8e8vme6g
to je dobré
registrovaný uživatel DenSha  mail  
21.01.2011 (1:17)  
ad Honza:
Ono to uspořádání je něco jiného, když autobus jezdí pořád jedním směrem
V japonských expresních jednotkách a šinkansenu s leteckým uspořádáním v obratových stanicích projde četa soupravu a každou dvojsedačku zvlášť otočí...
registrovaný uživatel Sim 
21.01.2011 (0:07)  
240.025 > Navíc nezapomeňte, že v béčku se sedačka s dalšími lidmy propadá dolu ... v klasicke kozence to ale dokaze fungovat i naopak - ja si prudce sednu a nejlehci spolusedici na dane lavici nadskoci :-) Timto lze zcela nevinnym zpusobem prudit usinajici spolucestujici na stejne strane kupatka ... staci se nekolikrat zvednout pro neco v baglu nahore na polici ... a dosednuti vzit ponekud z vetsi vysky O:-)
registrovaný uživatel Honza  mail  
20.01.2011 (23:48)  
Sim: Já jakožto zásadní odpůrce klimatizace musím vám dát za pravdu, že u vozů na vyšší rychlosti je to potřeba nejen kvůli hluku podvozků a zku....ých stěn, ale mít otevřená okna když to letí 160 je k zešílení i kvůli vzduchu, který se rozráží hranou okna.
registrovaný uživatel Honza  mail  
20.01.2011 (23:38)  
240.025: v Bčku se propadají sedačky to je pravda, ale ty dělené jsou asi pro Vietnamce, protože normálně vzrostlejší člověk se tam těžko vejde. A hodně záleží co použíjí za typ sedačky, jestli takové co jsou u elefantu od 16 výše, nebo v horším případě od 61 výše, tak to je pohodlnější šukafón.
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko