..: Rekománie 2011 u ČD - modernizace tří řad vozů pro dálkové vlaky :..

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Praha — Vozy řad Bmee, Bdt a Bp se dočkají výrazné modernizace. České dráhy pokračují v nastoleném trendu modernizací vozů pro osobní dopravu a v těchto dnech proto vyhlašují další tři očekávaná výběrová řízení na modernizaci vozů z přelomu 80. a 90. let. Prvním z nich je již vloni oznámený záměr na modernizaci vozů Bmee pro vlaky vyšší kvality, další dvě jsou zcela nová. Celkem by v nejbližší době mělo přeměnou projít až 190 vozů, které budou sloužit nejen ve vlacích InterCity a EuroCity, ale i expresech a rychlících Českých drah. Všechny budou po modernizaci ve velkoprostorovém uspořádání, v interiéru se objeví mj. zásuvky, zlepšeny budou jejich technicko–provozní parametry a hlavně by měl ubýt z kolejí pořádný kus „koženkového království“.

Bdmpee – už brzy vozy pro vlaky vyšší kvality

Největší zásahy v rámci modernizace čeká vozy Bmee vyrobené na přelomu let 1986 a 1987. Vozy původem z německého Bautzenu s podvozky GP 200 S tak po své modernizaci konečně nabídnou komfort odpovídající 21. století. Vozy získají namísto jedenácti oddílů velkoprostorové uspořádání s 76 až 80 místy k sezení. Kromě nových podlah, oken, osvětlení a obložení stěn budou dosazeny také nové sedačky, které budou navíc polohovatelné. U všech míst by měl být k dispozici stolek – sklápěcí u sedadel v leteckém uspořádání nebo pevný u klasického uspořádání „do čtyřek“. Samozřejmostí budou také zásuvky na 230 V, klimatizace a WC s uzavřeným systémem. Stejně jako všechny poslední modernizace vozů pro EC/IC budou mít i tyto dosazen elektronický informační a rezervační systém.

Kromě prvků viditelných pro běžné cestující dozná změn i technické vybavení, kterého si cestující běžně nevšímají. Dosazen bude nový centrální zdroj energie (CZE), upraveny budou elektropneumatické brzdy s možností přemostění záchranné brzdy, nezbytné pro provoz na tratích s délkou tunelů do pěti kilometrů. Podvozky budou doplněny o magnetickou kolejnicovou brzdu. Podobné vybavení bylo dosazeno již do bistrovozů řady ARmpee realizovaných v uplynulých dvou letech společností ŽOS Vrútky.

Všechny rekonstrukce by měly být hotovy do 32 měsíců od podepsání kontraktu, jehož hodnota se odhaduje na částku 880 milionů korun. Jeden vůz tak vyjde zhruba na 22 milionů korun. Protože je řada Bmee jednou z nosných řad na vlacích vyšší kvality směrem na východ od Prahy, bude zajímavé sledovat udržení alespoň minimální kvality spojů po dobu realizace této zakázky.

150 modernizací pro rychlíkové spoje

CZ-ČD 50 54 21-08 062-1 Bdt279 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír Belan Další dvě výběrová řízení jsou zaměřena na modernizaci 88 vozů řady Bdt a 62 vozů řady Bp z počátku 90. let vyráběných v moravské vagónce MSV Studénka. Rozsah prací bude ale menší, než u vozů řady Bmee. „Tento typ vozů chceme využívat i nadále pro vnitrostátní rychlíky s větším počtem zastávek, kde dochází k častější výměně cestujících, cestující je využívají na kratší přepravní vzdálenost a tráví ve vlaku méně času. Tomu odpovídá i rozsah modernizace,“ zdůvodňuje menší rozsah úprav náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Zachováno bude velkoprostorové uspořádání, kde navíc vznikne na jedné straně prostor pro přepravu nejméně sedmi jízdních kol, kočárků a objemných zavazadel. Vozy Bdt dostanou nové pevné sedáky, u vozů Bp budou původní opraveny. Dosazen bude nový centrální zdroj energie a na vybraných místech se objeví zásuvky 230 V. Do vozů bude také dosazen vlakový rozhlas, kterým bude možné poskytovat cestujícím informace o zastávkách nebo mimořádnostech. O větší bezpečnost se postarají nové předsuvné dveře s elektrickým pohonem, ovládané tlačítky, které budou za jízdy blokované. Podvozky budou nově upraveny pro rychlost 140 km/h a dostanou – stejně jako rekonstruované vozy Bmee – překlenutí záchranné brzdy. Zvýšení rychlosti tak umožní nasazovat vozy na rychlíky jezdící po koridorech rychlostí 140 km/h. Z toho důvodu jsou vozy v současnosti staženy např. z Plzně do Hradce Králové, kde jejich nižší maximální cestovní rychlost (nyní 120 km/h) nevadí.

Jak je z předchozího popisu patrné, vozy Bdt a Bp nedostanou v rámci rekonstrukce klimatizaci ani WC s uzavřeným systémem. Toto se sice projeví na nízké ceně rekonstrukce – 88 vozů Bdt za 440 milionů korun (5 mil./vůz), 62 vozů Bp za 310 milionů korun (5 mil./vůz), na druhou stranu v současné době vznikají z vozů Bdt klimatizované řídicí vozy, dosud označované jako řada 961 (nové označení ještě nebylo oficiálně prezentováno), se kterými mohly tvořit ucelené vratné soupravy. Takto je sice budou moci tvořit, ale půjde o soupravy s celkem nesourodou úrovní kvality napříč jednotlivými vozy, kdy například 2. třída v řídicím voze klimatizována bude, ve zbytku soupravy však už nikoliv. Na druhou stranu v soupravách s revitalizovanými vozy UIC–Y budou díky kotoučovým brzdám a předsuvným dveřím tvořit právě tu lepší část soupravy. V každém případě bychom se těchto vozů měli dočkat do třiceti měsíců od podepsání kontraktu.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 19.1.2011 (15:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Vozidla

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 15      Zpráv na stránku:   
20.01.2011 (23:31)  
@acolmitzli & M: V lete ma čaká mesačná stáž v Portugalsku. Takže sám som zvedavý na úroveň tamojších vlakov. Na vagonwebe sú nejaké fotky a naozaj to vyzerá, že väčšinu "flotily" tvoria rekonštrukcie.
20.01.2011 (23:27)  
Velkoprostor má být ale konstruován tak, aby si tam natáhly nohy i ti největší, někdo tu psal, že má 2 metry. Pokud bude ve velkoprostorovém Bmee 70 míst 2+2!!!, tak to bude velmi pohodlný vagon i při 100% zaplnění.
Ale bude béčko při 100% zaplnění pohodlný vagon??? Navíc nezapomeňte, že v béčku se sedačka s dalšími lidmy propadá dolu, ve vagóně s dělenými sedačkami NE.
registrovaný užívateľ Honza  mail  
20.01.2011 (23:07)  
Ono to uspořádání je něco jiného, když autobus jezdí pořád jedním směrem, tak tam je to řadové uspořádání výhodnější (pro některé lidi nutné!)
20.01.2011 (21:50)  
osobne nemam rad letecke usporiadanie, ci uz v buse alebo vlaku hlavne Bpeer76, pretoze meriam skoto 2m a mam problem dat pred seba kolena.
Vozne preferujem kupe ak ideme skupina, velkopriestor ked idem sam, pretoze tam je vyssia bezpecnost. Uz sa nam raz stalo, ze som isiel so spoluziackami a do kupe nam vosiel sfetovany typek, ktoreho sme sa nemohli zbavit, jedna spoluziacka pokracovala v ceste este 50 km tak si pre vyssiu bezpecnost presadla do velkopriestoru pretoze tam sa citila bezpecnejsie, odvtedy si vsimam, ze hlavne dievcata ked idu same si vyberu radsej velkopriestor - klasicke stvorky kedze tam je vyssia kontrola od ostatnych osob...
registrovaný užívateľ Honza  mail  
20.01.2011 (21:45)  
M : v Bpee nevím, to u nás nejezdí ale v elefantu určitě!
registrovaný užívateľ M 
20.01.2011 (21:32)  
Takze abych to pochopil...
a když náhodou sedí někdo ještě vedle, tak ramenama a rukou se lidi mačkají
Cili v Bdt je ctverka a dva vedle sebe sedici se nemackaji. Ale v nejakem Bpee je to je mackarna. Tak nejak?
20.01.2011 (20:56)  
Honza: Teda 2 metry neměřím, to je fakt, ale nezdá se mi, že by byly mezery mezi řadami sedadel v velkoprostorech (dálkových) zase tak malé...
registrovaný užívateľ Honza  mail  
20.01.2011 (20:36)  
M: mačkání se v oddíle co má člověk kolena na opěradle vedlejší sedačky a když náhodou sedí někdo ještě vedle, tak ramenama a rukou se lidi mačkají. U 4ky velkoprostoráku (př. Bdt) se nemačká ani když je obsazená celá (maximálně si nenatáhnem nohy). City elefant je zdánlivě taky velkoprostorák, ale je pro liliputy a ještě nepohodlné sezení.
registrovaný užívateľ M 
20.01.2011 (20:23)  
Takže se tam máme mačkat i když je vlak poloprázdný, dobrý nápad!

Ze jsem tak smely - jak vypada to mackani? Ve velkoprostoru na dvosedadle v prazdnym vlaku? Jak tam vypada to mackani? To jako kdyz mas pro sebe jenom dvousedacku, tak to je mackani? Skoro se mi chce napsat, kvuli presne tomuhle typu lidi si preju velkoprostory i kdybych to mel 50/50.
Na druhou stranu, novej nick, takovy pokusy o flame, no, chytl jsem se...
registrovaný užívateľ M 
20.01.2011 (20:19)  
acolmiztli - jo, presne tohle jsem mel na mysli. Aveiro-Coimbra, 2004. Kua, toto leti:-)
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko