..: Komentář: Česká Třebová nepotřebuje více vlaků, má jiné problémy :..

350.015, EC 30273 Jaroslav Hašek, Kúty, 7. 7. 2009, foto: KuTom Česká Třebová — Čtyřiačtyřicet – tolik přímých vlaků dnes spojuje šestnáctitisícové město Česká Třebová s Prahou. Přesto jeho starosta loni požadoval, aby v tamní železniční stanici zastavovaly bez výjimky všechny vlaky EuroCity jedoucí v relaci Praha – Brno. Trnem v oku mu byla část těchto spojů, které dnes podle objednávky ministerstva dopravy tamní stanici projíždí. Poté, co s podobnou iniciativou před rokem neuspěl, začal se podle ČTK starosta Jaroslav Zedník dožadovat zastavování dvanácti vlaků EuroCity opět 24. ledna 2011. Nejvíce mu přitom vadí vlak EC 273 Jaroslav Hašek, který ve směru z Prahy zastavuje v nedalekém okresním městě Ústí nad Orlicí. Důvodem je přípoj na mezinárodní vlak do polského Kłodzka. I přes nadstandardní vlakové spojení, a to zejména v porovnání s okolními městy regionu, však vedení České Třebové považuje zastavování všech dálkových vlaků za svou prioritu.

Zastavování Jaroslava Haška v patnáctitisícovém Ústí nad Orlicí, které na českotřebovské radnici vyvolalo vlnu nevole, je ve skutečnosti dočasnou záplatou. V průběhu konstrukce grafikonu byl totiž v rámci škrtů zrušen původní přípoj od Pardubic a Prahy, což by pro spojení z Prahy do Kłodzka znamenalo dvouhodinové čekání v Ústí nad Orlicí. Zastavení vlaku EC proto bylo operativně zapracováno do jízdního řádu jako ad hoc náhrada. Dočasném charakteru tohoto řešení si je vědomo jak ministerstvu dopravy, tak i Pardubický kraj – přesto se z něj stalo výbušné téma komunální politiky.

Pohled do jízdního řádu vše prozradí

Českotřebovský starosta Jaroslav Zedník dosud neakceptuje četné argumenty, proč vlak v jeho městě nestaví. Pohledem do jízdního řádu třeba zjistíme, že zde 10 minut před příjezdem „Haška“ staví jiný vlak z Prahy: EC 121 Košičan, který tak obslouží cestující z Prahy, stejně jako ty, kteří pokračují dále na Moravu. Ve směru na Brno zde ovšem chybí rychlík, zrušený právě podzimním škrtem ministerstva dopravy. Jako náhrada se tu nabízí pouze EuroCity o hodinu dříve, nebo rychlík o cca. 40 minut později.

Starosta se proto rozhodl sám vyzkoušet, zda předmětné EuroCity dokáže i po zastavení v jeho městě dojet do Brna včas. Pro svůj experiment využil možnosti objednat si mimořádné zastavení vlaku a uhrazení zpoždění, způsobeného touto předjednanou mimořádností. Hašek dojel do Brna včas – což ovšem není nic překvapivého. Vlaky EC mají jízdní doby dimenzované na nejpomalejší soupravy, resp. lokomotivy, jaké se během hodinového intervalu na expresní lince Praha – Břeclav vystřídají – a souprava vlaku 273 patří k těm rychlejším.

Česká Třebová je obsloužena v meziregionální dopravě dvouhodinovým intervalem do Ostravy, hodinovým intervalem do Brna, Olomouce i Prahy. Přesto si její představitelé myslí, že spojů potřebuje více. Porovnáme-li přitom absolutní počty přímých vlaků, dostaneme se k číslům, které městu v okrese Ústí nad Orlicí může závidět nejedno krajské město. V roce 2003 byly v nabídce tři desítky přímých spojů do Prahy, v roce 2011 už jejich počet přesahuje číslo 40. O tisíc obyvatel lidnatější Svitavy přitom ani dnes nedosahují počet spojů, jakým se Česká Třebová honosila již před 7 lety. Z okresního centra Ústí nad Orlicí je pak mnohdy možné do Prahy cestovat jen přes Českou Třebovou, což znamená zbytečnou (a tarifně neošetřenou) zajížďku proti směru cesty.

Toto absolutní číslo ohromí ještě více, srovnáme-li možnosti přímého spojení do metropole s krajskými městy jako Plzeň, Hradec Králové nebo Ústí nad Labem. Ani jedno z nich nedosahuje skvělých 44 vlaků denně (v jednom směru, bez posilových vlaků). Ústí nad Labem jich má k dispozici 29, Hradec Králové 16 a Plzeň 19.

Argumenty: uzlová stanice, spádová oblast a dopravní terminál

EN57-1951 PKP na Os 15121 (Ústí nad Orlicí - Kłodzko), foto: Petr DunglStejně jako před rokem, jsou i teď ve hře ty argumenty, které zdůrazňují důležitost České Třebové jako centra regionu. Argumentace starosty Zedníka vychází především z faktu, že Třebová je uzlovou stanicí, což ovšem znamená jediné: stýkají se zde trati 010 Praha – Česká Třebová, 260 Česká Třebová – Brno a 270 Česká Třebová – Bohumín. Pojem „uzel“ je podvědomě umocněn faktem, že obvod stanice je jedním z největších v republice, byť za tuto zvláštnost vděčí zejména prostorám depa a seřazovací stanice nákladních vlaků. Má-li ovšem reálně fungovat jako uzel, pak víc než zahuštění spojů potřebuje přípoje, zejména v problematickém směru od Brna na Olomouc, v němž přes Českou Třebovou za současného stavu nelze zavést rozumné přímé vlaky.

„Spádová oblast České Třebové neexistuje,“ tvrdí svorně autoři loňské iniciativy proti zastavování vlaků EC v tomto městě, adresované ministru dopravy. Česká Třebová se svými šestnácti tisíci obyvateli není jednoznačným centrem regionu – ne v kontextu porovnatelných, či větších měst jako Svitavy, Ústí nad Orlicí, nebo také menších měst Litomyšl, Letohrad, Lanškroun či Moravská Třebová. V odborné terminologii se o takové oblasti mluví jako o polycentrické. Dobrou obslužnost je v takovém případě nutné zajistit pro všechny, nejen jeden z významných bodů regionu. U diskutovaného EC 273 navíc trvá otázka, zda by vyjma České Třebové neměl obsluhovat také Přelouč, Choceň, Svitavy, Skalici nad Svitavou či Blansko. Z mezinárodního vlaku by se pak ale stal meziregionální spěšný vlak do Brna, zatímco na požadovanou rychlost přepravy do Brna by cestující mohli zapomenout.

Česká Třebová dále v loňském roce nákladem 200 milionů korun zrekonstruovala přednádražní prostor, v němž se nachází autobusové nádraží. Z této sumy přitom 145 milionů poskytl ROP Severovýchod díky státní a evropské dotaci. Výsledkem je reprezentativní dopravní terminál, podzemní parkoviště, lepší možnost parkování jízdních kol, bezbariérový přístup v rámci terminálu i do nádražní budovy ČD a nový informační systém pro cestující. Starosta Zedník již v minulém roce tvrdil, že bez vlaků EuroCity bude investice znehodnocena. Podobně rozsáhlý dopravní terminál však v uplynulých letech otevřelo např. krajské město Hradec Králové, do kterého však vlak InterCity, natož EuroCity od zavedení těchto kategorií nezavítal ani jednou. Přesto zde o zbytečné investici nemůže být řeč. Podobně jednoduchý přestup vlak–bus najdeme např. také na východním nádraží v Opavě, která jako okresní město žádný přímý spoj do Prahy ani Brna nemá. Terminál může totiž stejně dobře sloužit cestujícím osobních a spěšných vlaků či rychlíků – důležitá je jen a pouze návaznost různých druhů veřejné dopravy.

Problémy jsou, tak je řešme

Dopravní obslužnost ústeckoorlicka není ideální – např. chybí jmenovaný rychlík v hodinovém intervalu Praha – Brno s odjezdem kolem 11. hodiny dopolední z Ústí nad Orlicí. Takový spoj by obsloužil všechna významná sídla na trati, nejen Českou Třebovou. Druhá věc je, že kvalita souprav těchto rychlíků absolutně neodpovídá současným potřebám – stejně jako jinde v republice. Právě nevalná úroveň rychlíků bude patrně nejdůležitějším skrytým důvodem, proč vedení Třebové volá po značce EC.

Pokud si některý aspekt zdejší dopravy žádá bezodkladnou pozornost, je to především stanice. Ta nutně potřebuje opravit většinu nástupišť a doplnit je o bezbariérový přístup, stejně jako zrekonstruovat kolejiště a zabezpečovací zařízení. Tyto investice jsou ale ministerskou „superkoncepcí“ oddáleny až za funkční období současné vlády, a ačkoliv lze problémy jednoznačně pojmenovat, pozornost veřejnosti a médií je místo toho strhávána k nepodstatným detailům, které navíc od prosincové změny jízdního řádu budou minulostí.

Zdroj: ČTK/Finanční noviny, ČT 24, Regionální rada Severovýchod, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 26.1.2011 (14:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

  1 ... 14 15 16 17 18 ... 28      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Jirsik 
26.01.2011 (21:44)  
acolmiztli:

Myslím, že školní výlet se asi nerozhoduje podle kategorie EC/IC/eX,ale podle času odjezdů ( z vlastní zkušenosti ). Nadruhou stranu má p. Drábek pravdu. Dálkový spoj typu EC/IC se bez "regionální dopravy" neobejde, a pokud doplňuje relaci mezi 2 hod. taktem rychlíku, tak je to super. Pokud chci být v určitý čas na určitém místě, tak se budu řídit časem příjezdu spoje na dané místo a kategorie vlaku už je méně důležitá ( neplatí u oS)
Registrierter Benutzer acolmiztli  mail  
26.01.2011 (21:37)  
Michal Drábek:Má to "drobnou" vadu: touhle buzerací, v níž se vyžívá napříhlad DB Fernverkehr, odradíte většinu dosud neodrazených zákazníků, kteří tyto vlaky využívají - světe, div se, na vnitrostátní relace...

Nikoliv, vlaky Porto - Lisabon využívám 2 až 3x týdně a obsazenost je záviděníhodná a to se nejedná o žádný luxus. Jenom při koupi lístku ať už na kase nebo po internetu automaticky dostaneš v rámci 4 EUR příplatku rezervaci. Takže všichni sedí, nikdo se nepere o místo, dochází i k jejich lepší alokaci míst (sednu si na ze 3/4 obsazenou čtyřku spíš, když tam mám rezervaci než když je to volné). Nemluvě o tom, že máš skutečně 100% přehled o využití jednotlivých spojů.
Registrierter Benutzer acolmiztli  mail  
26.01.2011 (21:33)  
Michal Drábek: Nemůžu souhlasit. EC/IC sice jsou součástí dopravní obslužnosti, ae už svým charakter nikoliv základní dopravní obslužnosti. A to, že jsou bezpřiplatkové/bez povinné rezervace nevyřeší ani tvých 6 tříd, to je zásadní negativum. Myslíš, že školní výlet pojede Praha Pardubice Ex nebo IC? Logicky asi IC, když je k výběru Ex nic nemotivuje. Pak se ptám, jaký je rozdíl mezi IC a obyč rychlíkem? že na IC/EC je snad lepší vagon?
26.01.2011 (21:33)  
acolmiztli:
Já si neodpustím rejpnutí a svoje obvyklý OT Portugalsko: skutečně se domnívám, že spoje EC/IC by měly být povinně místenkové vázané na daný spoj. Důvodem budiž schopnost perfektní kontroly vytíženosti jednotlivých spojů, zvýšení komfortu cestování (nenahrne se vám do vagonu školní zájezd, co vám bude dejchat za krk) a dále pak i možnost podle vytíženosti daného spoje řešit i operativní záležitosti jako last minute jízdenky apod.

Má to "drobnou" vadu: touhle buzerací, v níž se vyžívá napříhlad DB Fernverkehr, odradíte většinu dosud neodrazených zákazníků, kteří tyto vlaky využívají - světe, div se, na vnitrostátní relace... Mezinárodní doprava sama neuživí hodinový takt a dvouhodinový možná na ose Berlín - Vídeň...
Školní zájezd bych zrovna povinnou rezervací řešil, padesát jednotlivých školáků pak větší diferenciací vozových tříd.
Registrierter Benutzer Jirsik 
26.01.2011 (21:29)  
EMD: Tunis je Tunis. Je potřeba řešit i malichernosti :-), a pokud ti to nestačí,tak je dobré vědět i jaké mají názory naši spoluobčané a třeba i u tohoto článku, protože debatou o jakémkoli tématu dostává člověk alespoň nějaký přehled a rozhled. A téma této diskuze není Egypt :-)
Registrierter Benutzer acolmiztli  mail  
26.01.2011 (21:28)  
EMD: já plně chápu tvoje rozhořčení a myslím, že mnoho diskutujích sleduje i jiné servery a jiné komentáře, ale v danou chvíli jsme na ŽP, někdo jiný na stránkách svazu pěstitelů vinné révy nebo třebas nějaké politické strany, každopádně vše má svůj čas a místo a Egypt tady a teď místo nemá...
26.01.2011 (21:26)  
Michal Komeštík:
Problém vlaků EC a IC se zastavováním v České Třebové je odvislý od toho že poslední dobutyto vlaky neplní svou funkci pro kterou byly určeny, a to dálkovou kvalitní mezináodní přepravu a doplněk lususní vnitrostátní dálkové přepravy. K jakému důvodu dnes jezdí stovky vlaků EC a IC, které ale jen suplují základní dopravní obslužnost regionů.
Dovolím si nesouhlasit.
EC/IC jsou a měly by zůstat součástí systému veřejné dopravy - v tomto případě zejména dálkové. S luxusními vlaky ať si jezdí kdo chce za co chce, ale ať nenarušují takt systému! Aby bylo jasno, vlaky IC/EC bez příplatku a v systému ať si mají klidně 6 tříd, z toho 3 luxusní...
Registrierter Benutzer EMD 
26.01.2011 (21:25)  
acolmiztli: děkuji za upozornění... jen jsem chtěl poznamenat, že lidé mají na světě úplně jiné problémy, než "kam jede jaká mašinka" a my si to v zapadlé české kotlině nedokážeme vždy uvědomit... a "naše problémy" by chtěli mít... samozřejmě, někdo si do práce do Brna trošku přivstane a je to nepříjemné, ale podívejte se kus dál než jen "za první hory"...
26.01.2011 (21:22)  
ReActor:
Mě vadí, že ČVUT nerespektuje aktuálně sestavený GVD a radši by odstřihli nejedno město od kvalitního spojení, které by se dalo nahradit jen kompletním překopáním GVD (což ale zároveň odmítá).
Aktuální GVD respektujeme - co nám taky zbývá...?
O významu petice si nedělám iluze. Ale je třeba s tím začít, jinak budou EC v Třebové stavět i v překopaném GVD...

mě vadí vlaky Praha - Hranice na Moravě, kde jsou časy ideální a ještě k tomu mají rezervy. Čeho dosáhnete projetím ČT? ...
Opakuji po stopadesáté: za současného stavu jsme pro zastavování těchto vlaků v ČT. A naučte se prosím skloňovat osobní zájmena :-).

Problém ČVUT je, že se zabívají otázkou: "proč vlakem jezdí cestujicí, když můžou jezdit autem?" - nemají totiž obor zabívající se přímo železniční dopravou
Demagogie nejhrubšího zrna.
1) Máme obor Dopravní systémy a technika. Tam se řeší například IDS, tedy i železniční doprava.
2) Železniční dopravou se zabývá toto pracoviště, jehož mám tu čest být doktorandem: http://takt.fd.cvut.cz/. Máme kontakty na praxi i na (zejména západní) zahraničí. Asi proto nás někteří čeští dopravní odborníci "mají rádi"...
3) Abych byl objektivní, klasická technologie dopravy se důkladněji vyučuje v Pardubicích. My zato plánujeme linky, zastavovací politiku, přípoje...
Registrierter Benutzer acolmiztli  mail  
26.01.2011 (21:22)  
Mites: Nesmysl, nikdo mu tam žádné vlaky neruší, jen odmítají přidat. Líčíš tady zánik obce, ale to je nesmysl.
  1 ... 14 15 16 17 18 ... 28      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko