..: Komentář: Česká Třebová nepotřebuje více vlaků, má jiné problémy :..

350.015, EC 30273 Jaroslav Hašek, Kúty, 7. 7. 2009, foto: KuTom Česká Třebová — Čtyřiačtyřicet – tolik přímých vlaků dnes spojuje šestnáctitisícové město Česká Třebová s Prahou. Přesto jeho starosta loni požadoval, aby v tamní železniční stanici zastavovaly bez výjimky všechny vlaky EuroCity jedoucí v relaci Praha – Brno. Trnem v oku mu byla část těchto spojů, které dnes podle objednávky ministerstva dopravy tamní stanici projíždí. Poté, co s podobnou iniciativou před rokem neuspěl, začal se podle ČTK starosta Jaroslav Zedník dožadovat zastavování dvanácti vlaků EuroCity opět 24. ledna 2011. Nejvíce mu přitom vadí vlak EC 273 Jaroslav Hašek, který ve směru z Prahy zastavuje v nedalekém okresním městě Ústí nad Orlicí. Důvodem je přípoj na mezinárodní vlak do polského Kłodzka. I přes nadstandardní vlakové spojení, a to zejména v porovnání s okolními městy regionu, však vedení České Třebové považuje zastavování všech dálkových vlaků za svou prioritu.

Zastavování Jaroslava Haška v patnáctitisícovém Ústí nad Orlicí, které na českotřebovské radnici vyvolalo vlnu nevole, je ve skutečnosti dočasnou záplatou. V průběhu konstrukce grafikonu byl totiž v rámci škrtů zrušen původní přípoj od Pardubic a Prahy, což by pro spojení z Prahy do Kłodzka znamenalo dvouhodinové čekání v Ústí nad Orlicí. Zastavení vlaku EC proto bylo operativně zapracováno do jízdního řádu jako ad hoc náhrada. Dočasném charakteru tohoto řešení si je vědomo jak ministerstvu dopravy, tak i Pardubický kraj – přesto se z něj stalo výbušné téma komunální politiky.

Pohled do jízdního řádu vše prozradí

Českotřebovský starosta Jaroslav Zedník dosud neakceptuje četné argumenty, proč vlak v jeho městě nestaví. Pohledem do jízdního řádu třeba zjistíme, že zde 10 minut před příjezdem „Haška“ staví jiný vlak z Prahy: EC 121 Košičan, který tak obslouží cestující z Prahy, stejně jako ty, kteří pokračují dále na Moravu. Ve směru na Brno zde ovšem chybí rychlík, zrušený právě podzimním škrtem ministerstva dopravy. Jako náhrada se tu nabízí pouze EuroCity o hodinu dříve, nebo rychlík o cca. 40 minut později.

Starosta se proto rozhodl sám vyzkoušet, zda předmětné EuroCity dokáže i po zastavení v jeho městě dojet do Brna včas. Pro svůj experiment využil možnosti objednat si mimořádné zastavení vlaku a uhrazení zpoždění, způsobeného touto předjednanou mimořádností. Hašek dojel do Brna včas – což ovšem není nic překvapivého. Vlaky EC mají jízdní doby dimenzované na nejpomalejší soupravy, resp. lokomotivy, jaké se během hodinového intervalu na expresní lince Praha – Břeclav vystřídají – a souprava vlaku 273 patří k těm rychlejším.

Česká Třebová je obsloužena v meziregionální dopravě dvouhodinovým intervalem do Ostravy, hodinovým intervalem do Brna, Olomouce i Prahy. Přesto si její představitelé myslí, že spojů potřebuje více. Porovnáme-li přitom absolutní počty přímých vlaků, dostaneme se k číslům, které městu v okrese Ústí nad Orlicí může závidět nejedno krajské město. V roce 2003 byly v nabídce tři desítky přímých spojů do Prahy, v roce 2011 už jejich počet přesahuje číslo 40. O tisíc obyvatel lidnatější Svitavy přitom ani dnes nedosahují počet spojů, jakým se Česká Třebová honosila již před 7 lety. Z okresního centra Ústí nad Orlicí je pak mnohdy možné do Prahy cestovat jen přes Českou Třebovou, což znamená zbytečnou (a tarifně neošetřenou) zajížďku proti směru cesty.

Toto absolutní číslo ohromí ještě více, srovnáme-li možnosti přímého spojení do metropole s krajskými městy jako Plzeň, Hradec Králové nebo Ústí nad Labem. Ani jedno z nich nedosahuje skvělých 44 vlaků denně (v jednom směru, bez posilových vlaků). Ústí nad Labem jich má k dispozici 29, Hradec Králové 16 a Plzeň 19.

Argumenty: uzlová stanice, spádová oblast a dopravní terminál

EN57-1951 PKP na Os 15121 (Ústí nad Orlicí - Kłodzko), foto: Petr DunglStejně jako před rokem, jsou i teď ve hře ty argumenty, které zdůrazňují důležitost České Třebové jako centra regionu. Argumentace starosty Zedníka vychází především z faktu, že Třebová je uzlovou stanicí, což ovšem znamená jediné: stýkají se zde trati 010 Praha – Česká Třebová, 260 Česká Třebová – Brno a 270 Česká Třebová – Bohumín. Pojem „uzel“ je podvědomě umocněn faktem, že obvod stanice je jedním z největších v republice, byť za tuto zvláštnost vděčí zejména prostorám depa a seřazovací stanice nákladních vlaků. Má-li ovšem reálně fungovat jako uzel, pak víc než zahuštění spojů potřebuje přípoje, zejména v problematickém směru od Brna na Olomouc, v němž přes Českou Třebovou za současného stavu nelze zavést rozumné přímé vlaky.

„Spádová oblast České Třebové neexistuje,“ tvrdí svorně autoři loňské iniciativy proti zastavování vlaků EC v tomto městě, adresované ministru dopravy. Česká Třebová se svými šestnácti tisíci obyvateli není jednoznačným centrem regionu – ne v kontextu porovnatelných, či větších měst jako Svitavy, Ústí nad Orlicí, nebo také menších měst Litomyšl, Letohrad, Lanškroun či Moravská Třebová. V odborné terminologii se o takové oblasti mluví jako o polycentrické. Dobrou obslužnost je v takovém případě nutné zajistit pro všechny, nejen jeden z významných bodů regionu. U diskutovaného EC 273 navíc trvá otázka, zda by vyjma České Třebové neměl obsluhovat také Přelouč, Choceň, Svitavy, Skalici nad Svitavou či Blansko. Z mezinárodního vlaku by se pak ale stal meziregionální spěšný vlak do Brna, zatímco na požadovanou rychlost přepravy do Brna by cestující mohli zapomenout.

Česká Třebová dále v loňském roce nákladem 200 milionů korun zrekonstruovala přednádražní prostor, v němž se nachází autobusové nádraží. Z této sumy přitom 145 milionů poskytl ROP Severovýchod díky státní a evropské dotaci. Výsledkem je reprezentativní dopravní terminál, podzemní parkoviště, lepší možnost parkování jízdních kol, bezbariérový přístup v rámci terminálu i do nádražní budovy ČD a nový informační systém pro cestující. Starosta Zedník již v minulém roce tvrdil, že bez vlaků EuroCity bude investice znehodnocena. Podobně rozsáhlý dopravní terminál však v uplynulých letech otevřelo např. krajské město Hradec Králové, do kterého však vlak InterCity, natož EuroCity od zavedení těchto kategorií nezavítal ani jednou. Přesto zde o zbytečné investici nemůže být řeč. Podobně jednoduchý přestup vlak–bus najdeme např. také na východním nádraží v Opavě, která jako okresní město žádný přímý spoj do Prahy ani Brna nemá. Terminál může totiž stejně dobře sloužit cestujícím osobních a spěšných vlaků či rychlíků – důležitá je jen a pouze návaznost různých druhů veřejné dopravy.

Problémy jsou, tak je řešme

Dopravní obslužnost ústeckoorlicka není ideální – např. chybí jmenovaný rychlík v hodinovém intervalu Praha – Brno s odjezdem kolem 11. hodiny dopolední z Ústí nad Orlicí. Takový spoj by obsloužil všechna významná sídla na trati, nejen Českou Třebovou. Druhá věc je, že kvalita souprav těchto rychlíků absolutně neodpovídá současným potřebám – stejně jako jinde v republice. Právě nevalná úroveň rychlíků bude patrně nejdůležitějším skrytým důvodem, proč vedení Třebové volá po značce EC.

Pokud si některý aspekt zdejší dopravy žádá bezodkladnou pozornost, je to především stanice. Ta nutně potřebuje opravit většinu nástupišť a doplnit je o bezbariérový přístup, stejně jako zrekonstruovat kolejiště a zabezpečovací zařízení. Tyto investice jsou ale ministerskou „superkoncepcí“ oddáleny až za funkční období současné vlády, a ačkoliv lze problémy jednoznačně pojmenovat, pozornost veřejnosti a médií je místo toho strhávána k nepodstatným detailům, které navíc od prosincové změny jízdního řádu budou minulostí.

Zdroj: ČTK/Finanční noviny, ČT 24, Regionální rada Severovýchod, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 26.1.2011 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád Komentáře

Další z regionu ČR Pardubický


  1 ... 15 16 17 18 19 ... 28      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Mites 
26.01.2011 (21:19)  
Mohu se mýlit, ale není to tak, že atraktivita menších sídel souvisí i s kvalitou spojení do sídel větších? Pokud bych uvažoval o bydlení za hranicemi velkého města a pracoval tam, bylo by pro výběr lokality rozhodující, jak rychle a pohodlně se dostanu do práce.

Zruší-li se zastavování IC v Kolíně, prodlouží se mnoha lidem dojezdná doba do práce nebo školy v Praze. Je dost pravděpodobné, že dojde k překročení kritické hranice a ti lidé se odstěhují.

Jak je to se zaměstnaností a studii lidí z ČT? Nehrozí tam podobný důvod k odstěhování?

Je-li ještě k tomu ČT počtem obyvatel na hranici různých sazeb příjmů na obyvatele od státu, pak pan starosta bojovat za záchranu spojení prostě musí. Jinak mu může hrozit nikoliv nemalý, ale přímo kritický problém s dalším rozvojem (spíše pouhým udržením) svěřeného města.
registrovaný uživatel acolmiztli  mail  
26.01.2011 (21:17)  
EMD: tomu říkám slušnej OT. BTW dění je jen s jedním "n" :)

Ale dám ti motivačku: zkus do diskuze o zastavování vlaků v ČT dostat Egypt a budeš hrdinou dne Želpage :)
registrovaný uživatel EMD 
26.01.2011 (21:14)  
Teď trochu z jiného úhlu pohledu, nezastavování EC/IC plně podporuji, svým následujícím příspěvkem nechci urazit rovněž autora článku, nicméně po shlédnutí dnešního HydeParku o aktuálním dění v Tunisku a Egyptě mi přijde, že tu akorát všichni řešíte naprosté malichernosti...
registrovaný uživatel Mr. T 
26.01.2011 (21:13)  
Rozhodně ČT je jenom veliké nádraží, kdysi sloužící hlavně nákladům. Prostě nádraží větší, než město. Hrají si na velkoměsto. Znovu opakuji EC/IC Praha - Pardubice - Olomouc/Brno. Rychlé spojení krajských měst. Mimochodem, kolik z těch cestujících, kteří trvají na zastavování vlaků vyšší kvality jsou asi režisté???
26.01.2011 (21:12)  
Radek Píša:
1. Výzkum lidí z ČVUT a s tím spojená petice stojí na některých metodických problémech: velikost města není spojená s počtem cestujících.
Souhlasím. Máte lepší metodu? Nebo máte přístup k počtům a struktuře prodaných jízdenek z ČT?

Je hezké, že někde uváděná Libeň má ve spojení se severními sídlišti několik set tisíc obyvatel, ale kdo z těch sídlišť pojede vlakem? Než by se dokodrcal do centra (optimisticky 30 minut), dorazí autem do velké části potenciálních cílů.
Třeba do Brna, do Ostravy...

2. Okres Ústí nad Orlicí je demograficky rozhodně polycentrický. Co to však znamená pro železniční dopravu? Protože není možné s expresními vlaky stavět na více zastávkách, představuje ČT vhodný střet mezi ÚO a Svitavami (obě tyto města mají navíc ne zcela vhodně umístěné nádraží). Z Letohradu, Litomyšle a dalších cílů je možné využít automobil. Argument polycentrismu je tedy pouze používání chytrých cizích slov bez relevantního obsahu: protože všichni nežijí na kupě, projedeme to celé.
Tohle bych zase metodicky napadl já.
Proč zrovna Třebová? Kolik lidí odkud kam jezdí? Obávám se, že o tom víte stejně nebo méně než my, pokud jste tedy nehovořil s obyvateli různých měst v oblasti. I tak to ale nemusí být reprezentativní průzkum.

3. Jak už tady padlo, expresní vlaky není možné považovat za jakési nadvlaky, které mají stavět po 140 km. Obecně ne - viz náš článek. Ale tam, kde mají smysl dvě rychlé vrstvy (třeba Praha-Brno), má smysl vést rychlíky a "nadvlaky".

je nutné zachovat takt, maximálně u některých vlaků v noci zastávky přidat v koncovém úseku, ovšem střídačky nejsou možné, devalvují taktovou dopravu. Souhlasím, že střídačky nejsou ideální. Nesouhlasím, že nejsou možné! Každopádně ČT má i tak na svou velikost luxusní obsluhu a v Kolíně na rozdíl od ČT máte přestupy v dálkové dopravě. Takže v tomto případě je střídačka KOMPROMISEM kvůli Třebovákům. Měli by tedy být rádi a nechtít pořád víc. V době, kdy v ČT stavělo všechno, bylo dálkových vlaků míň, takže teď jsou na tom vlastně lépe!
registrovaný uživatel EC 174  mail  
26.01.2011 (21:10)  
Městečko takové velikosti a významu jako je Česká Třebová má být rádo za zastavování rychlíků.

Vezměme například mnohem větší a významnější města jako Karlovy Vary, Plzeň, Chomutov, Liberec, České Budějovice, atd. Jsou snad tato města obsluhována vlaky EC, IC? Nechápu, o co panu starostovi z Č. Třebové jde.
registrovaný uživatel acolmiztli  mail  
26.01.2011 (21:04)  
Já si neodpustím rejpnutí a svoje obvyklý OT Portugalsko: skutečně se domnívám, že spoje EC/IC by měly být povinně místenkové vázané na daný spoj. Důvodem budiž schopnost perfektní kontroly vytíženosti jednotlivých spojů, zvýšení komfortu cestování (nenahrne se vám do vagonu školní zájezd, co vám bude dejchat za krk) a dále pak i možnost podle vytíženosti daného spoje řešit i operativní záležitosti jako last minute jízdenky apod.
26.01.2011 (21:02)  
350-001:
ano,nedá se s ním souhlasit,stejně jako s blbinou vymyšlenou ČVUT,kdyby radši řešily,jak vylepšit vozový park aby všichni byli spokojební,ale to né.
Děkuji za hodnocení. Vy zase radši řešte češtinu :-).
A teď k věci. Vylepšit vozový park je věc politická, na to jsme my inženýři krátcí. Technických provedení je na trhu dostatek...
26.01.2011 (20:59)  
ReActor:
Terminál v ČT se vybudoval proto, aby lidé z vlaků mohli snadno na autobus a obráceně. Investice byla podle mě velice zdařilá.
Autobusák nezpochybňuji. Ale co ty podzemní garáže? Zdalipak zbude z ROP taky na autobusák v UO či Svitavách? Řekněme tedy částečně zdařilá.

V Hradci Králové vybudovaly autobusový terminál snad dál od hlavního nádraží, než byl.
V tomhle souhlas. Technicky jsme na tom dobře, ale to dopravní plánování nám pokulhává :-(.
registrovaný uživatel acolmiztli  mail  
26.01.2011 (20:56)  
PavelS669: odpovím ti já: jasně, asi tak dva roky a pak by se záležitost opakovala, i s pendolinem... Je to smutné, ale je to tak.Argumenty by byly stejné.
  1 ... 15 16 17 18 19 ... 28      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko