..: Komentář: Česká Třebová nepotřebuje více vlaků, má jiné problémy :..

350.015, EC 30273 Jaroslav Hašek, Kúty, 7. 7. 2009, foto: KuTom Česká Třebová — Čtyřiačtyřicet – tolik přímých vlaků dnes spojuje šestnáctitisícové město Česká Třebová s Prahou. Přesto jeho starosta loni požadoval, aby v tamní železniční stanici zastavovaly bez výjimky všechny vlaky EuroCity jedoucí v relaci Praha – Brno. Trnem v oku mu byla část těchto spojů, které dnes podle objednávky ministerstva dopravy tamní stanici projíždí. Poté, co s podobnou iniciativou před rokem neuspěl, začal se podle ČTK starosta Jaroslav Zedník dožadovat zastavování dvanácti vlaků EuroCity opět 24. ledna 2011. Nejvíce mu přitom vadí vlak EC 273 Jaroslav Hašek, který ve směru z Prahy zastavuje v nedalekém okresním městě Ústí nad Orlicí. Důvodem je přípoj na mezinárodní vlak do polského Kłodzka. I přes nadstandardní vlakové spojení, a to zejména v porovnání s okolními městy regionu, však vedení České Třebové považuje zastavování všech dálkových vlaků za svou prioritu.

Zastavování Jaroslava Haška v patnáctitisícovém Ústí nad Orlicí, které na českotřebovské radnici vyvolalo vlnu nevole, je ve skutečnosti dočasnou záplatou. V průběhu konstrukce grafikonu byl totiž v rámci škrtů zrušen původní přípoj od Pardubic a Prahy, což by pro spojení z Prahy do Kłodzka znamenalo dvouhodinové čekání v Ústí nad Orlicí. Zastavení vlaku EC proto bylo operativně zapracováno do jízdního řádu jako ad hoc náhrada. Dočasném charakteru tohoto řešení si je vědomo jak ministerstvu dopravy, tak i Pardubický kraj – přesto se z něj stalo výbušné téma komunální politiky.

Pohled do jízdního řádu vše prozradí

Českotřebovský starosta Jaroslav Zedník dosud neakceptuje četné argumenty, proč vlak v jeho městě nestaví. Pohledem do jízdního řádu třeba zjistíme, že zde 10 minut před příjezdem „Haška“ staví jiný vlak z Prahy: EC 121 Košičan, který tak obslouží cestující z Prahy, stejně jako ty, kteří pokračují dále na Moravu. Ve směru na Brno zde ovšem chybí rychlík, zrušený právě podzimním škrtem ministerstva dopravy. Jako náhrada se tu nabízí pouze EuroCity o hodinu dříve, nebo rychlík o cca. 40 minut později.

Starosta se proto rozhodl sám vyzkoušet, zda předmětné EuroCity dokáže i po zastavení v jeho městě dojet do Brna včas. Pro svůj experiment využil možnosti objednat si mimořádné zastavení vlaku a uhrazení zpoždění, způsobeného touto předjednanou mimořádností. Hašek dojel do Brna včas – což ovšem není nic překvapivého. Vlaky EC mají jízdní doby dimenzované na nejpomalejší soupravy, resp. lokomotivy, jaké se během hodinového intervalu na expresní lince Praha – Břeclav vystřídají – a souprava vlaku 273 patří k těm rychlejším.

Česká Třebová je obsloužena v meziregionální dopravě dvouhodinovým intervalem do Ostravy, hodinovým intervalem do Brna, Olomouce i Prahy. Přesto si její představitelé myslí, že spojů potřebuje více. Porovnáme-li přitom absolutní počty přímých vlaků, dostaneme se k číslům, které městu v okrese Ústí nad Orlicí může závidět nejedno krajské město. V roce 2003 byly v nabídce tři desítky přímých spojů do Prahy, v roce 2011 už jejich počet přesahuje číslo 40. O tisíc obyvatel lidnatější Svitavy přitom ani dnes nedosahují počet spojů, jakým se Česká Třebová honosila již před 7 lety. Z okresního centra Ústí nad Orlicí je pak mnohdy možné do Prahy cestovat jen přes Českou Třebovou, což znamená zbytečnou (a tarifně neošetřenou) zajížďku proti směru cesty.

Toto absolutní číslo ohromí ještě více, srovnáme-li možnosti přímého spojení do metropole s krajskými městy jako Plzeň, Hradec Králové nebo Ústí nad Labem. Ani jedno z nich nedosahuje skvělých 44 vlaků denně (v jednom směru, bez posilových vlaků). Ústí nad Labem jich má k dispozici 29, Hradec Králové 16 a Plzeň 19.

Argumenty: uzlová stanice, spádová oblast a dopravní terminál

EN57-1951 PKP na Os 15121 (Ústí nad Orlicí - Kłodzko), foto: Petr DunglStejně jako před rokem, jsou i teď ve hře ty argumenty, které zdůrazňují důležitost České Třebové jako centra regionu. Argumentace starosty Zedníka vychází především z faktu, že Třebová je uzlovou stanicí, což ovšem znamená jediné: stýkají se zde trati 010 Praha – Česká Třebová, 260 Česká Třebová – Brno a 270 Česká Třebová – Bohumín. Pojem „uzel“ je podvědomě umocněn faktem, že obvod stanice je jedním z největších v republice, byť za tuto zvláštnost vděčí zejména prostorám depa a seřazovací stanice nákladních vlaků. Má-li ovšem reálně fungovat jako uzel, pak víc než zahuštění spojů potřebuje přípoje, zejména v problematickém směru od Brna na Olomouc, v němž přes Českou Třebovou za současného stavu nelze zavést rozumné přímé vlaky.

„Spádová oblast České Třebové neexistuje,“ tvrdí svorně autoři loňské iniciativy proti zastavování vlaků EC v tomto městě, adresované ministru dopravy. Česká Třebová se svými šestnácti tisíci obyvateli není jednoznačným centrem regionu – ne v kontextu porovnatelných, či větších měst jako Svitavy, Ústí nad Orlicí, nebo také menších měst Litomyšl, Letohrad, Lanškroun či Moravská Třebová. V odborné terminologii se o takové oblasti mluví jako o polycentrické. Dobrou obslužnost je v takovém případě nutné zajistit pro všechny, nejen jeden z významných bodů regionu. U diskutovaného EC 273 navíc trvá otázka, zda by vyjma České Třebové neměl obsluhovat také Přelouč, Choceň, Svitavy, Skalici nad Svitavou či Blansko. Z mezinárodního vlaku by se pak ale stal meziregionální spěšný vlak do Brna, zatímco na požadovanou rychlost přepravy do Brna by cestující mohli zapomenout.

Česká Třebová dále v loňském roce nákladem 200 milionů korun zrekonstruovala přednádražní prostor, v němž se nachází autobusové nádraží. Z této sumy přitom 145 milionů poskytl ROP Severovýchod díky státní a evropské dotaci. Výsledkem je reprezentativní dopravní terminál, podzemní parkoviště, lepší možnost parkování jízdních kol, bezbariérový přístup v rámci terminálu i do nádražní budovy ČD a nový informační systém pro cestující. Starosta Zedník již v minulém roce tvrdil, že bez vlaků EuroCity bude investice znehodnocena. Podobně rozsáhlý dopravní terminál však v uplynulých letech otevřelo např. krajské město Hradec Králové, do kterého však vlak InterCity, natož EuroCity od zavedení těchto kategorií nezavítal ani jednou. Přesto zde o zbytečné investici nemůže být řeč. Podobně jednoduchý přestup vlak–bus najdeme např. také na východním nádraží v Opavě, která jako okresní město žádný přímý spoj do Prahy ani Brna nemá. Terminál může totiž stejně dobře sloužit cestujícím osobních a spěšných vlaků či rychlíků – důležitá je jen a pouze návaznost různých druhů veřejné dopravy.

Problémy jsou, tak je řešme

Dopravní obslužnost ústeckoorlicka není ideální – např. chybí jmenovaný rychlík v hodinovém intervalu Praha – Brno s odjezdem kolem 11. hodiny dopolední z Ústí nad Orlicí. Takový spoj by obsloužil všechna významná sídla na trati, nejen Českou Třebovou. Druhá věc je, že kvalita souprav těchto rychlíků absolutně neodpovídá současným potřebám – stejně jako jinde v republice. Právě nevalná úroveň rychlíků bude patrně nejdůležitějším skrytým důvodem, proč vedení Třebové volá po značce EC.

Pokud si některý aspekt zdejší dopravy žádá bezodkladnou pozornost, je to především stanice. Ta nutně potřebuje opravit většinu nástupišť a doplnit je o bezbariérový přístup, stejně jako zrekonstruovat kolejiště a zabezpečovací zařízení. Tyto investice jsou ale ministerskou „superkoncepcí“ oddáleny až za funkční období současné vlády, a ačkoliv lze problémy jednoznačně pojmenovat, pozornost veřejnosti a médií je místo toho strhávána k nepodstatným detailům, které navíc od prosincové změny jízdního řádu budou minulostí.

Zdroj: ČTK/Finanční noviny, ČT 24, Regionální rada Severovýchod, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 26.1.2011 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád Komentáře

Další z regionu ČR Pardubický


  1 ... 18 19 20 21 22 ... 28      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Jirsik 
26.01.2011 (20:03)  
Rád bych přidal i svůj příspěvek z trati 230 resp. 250. Už je to nějaký ten rok zpátky, kdy jsem se "slavnostně" vezl posledním vypraveným spojem EC po naší "nekoridorové trati". To proč zde nejezdí vlaky EC/IC je asi všem jasné. "Nízká rychlost a mezi Žďárem a Brnem dávají lišky dobrou noc".
Ale v Havl. Brodě už mají také nový autobusový terminál, navíc Havl. brod popř. Žďár nad Sáz. mají cca 25 tis.obyvatel a to nepočítám spojení Brod s Jihlavou, která má asi 5x více obyvatel než ČT. Na druhou stranu naše spojení na Brno i na Prahu považuji za solidní. Na město se 14 tisíci je 44 fasttrainů denně těžkej luxus. Ještě, že pan starosta nechce jezdit i SC Pendolino, ale abych mu ještě nevnuknul nějaký nápad! A ohledně pohodlnosti souprav. Na naší trati jezdily i vozy typu EC, po zrušení EC relace, vozily rychlíky nové Bee,které záhy sebrali a nahradily B. Opět se sem vrátily Bee, ale ty Bohumínské barevné. Na druhou stranu je to úspěch na vedlejší trať. Tak nevím jaké vozy si tam představují. V ČT staví i noční Excelsior!!! Jen by mě zajímalo,kdo zaplatil to mimořádné zastavení EC Jaroslava Haška. Pan starosta ze svého a nebo jeho roupy platilo město a občané?
26.01.2011 (20:00)  
A ještě několik věcí z mé hlavy:
1) Pokud opravdu spěcháte tak, že Vám vadí zastavení pro lůzu z České Třebové, tak držte hústa a připlaťte si za SC Pendolino, ketré pro tu lůzu nezastaví. Pokud na to nemáte nebo nechcete připlácet, tak se musíte smířit s tím,, že vlak někda zastaví z Vašeho pohledu navíc.

2)Netvrdím, že se musí zastavovat zrovna v České Třebové, tvrdím, že je pro tuto oblast vytvořit vhodné spojení se světem!

3)Proč nemůžete pochopit, že Česká Třebová měla historicky to štěstí, že lezí tam kde leží a je výhodným přestupním bodem ? To je, jakobyste záviděli malé odbci, která má to štěstí, že leží na spojnici dvou relativně velkých měst to, že v ní zastavují autobusy ve špičce co hodinu!
26.01.2011 (19:58)  
Iniciativa za „nezastavování vlaků" je hloupost, stejně tak je hloupost iniciativa „za zastavování" vlaků a obě hlouposti mají základ v hlouposti dopravce rozhodujícího o různém místě zastavování / nezastavování vlaků jezdících mezi Prahou - Brnem / Olomoucí v pravidelném taktu ...
Je-li shodná jízdní doba Pardubice - Praha, jaký efekt má projíždění stanice Libeň nebo Kolín některými taktovými vlaky ... co se „ušetří" na projíždění v Libni, to se odstojí v Kolíně, kam vlak přijede s náskokem, podobně průjezd Kolína je vykoupen prodloužením pobytu v Pardubicích a stejný „model" představuje projíždění Zábřeha na Moravě, je-li stejná jízdní doba v úseku Česká Třebová - Olomouc. To se „ušetří" průjezdem v jedné stanici, to se o stanici dál odstojí.
Rozum „průměrně" vzdělaného člověka nechápe, jaký přínos pro zákazníka ČD takto koncipovaný jízdní řád má. Zejména v případě, kdy z důvodu zpoždění např. v Praze ujede vlak zastavující v Zábřehu na Moravě a cestující musí čekat na další zastavující vlak, protože dopravce mu nejbližší - leč projíždějící - vlak mimořádně nezastaví ...
26.01.2011 (19:52)  
S699: myslím přilehlé obce zejména za Šumperkem kolem 3000 obyvatel + samozřejmě napaječ Jesenicka + ohromný turistický potenciál oblasti

Jak jsem již psal v předchozích komentářích, NELZE TRPĚT TO, ŽE VŠICHNI JEZDÍ AUTEM/VLAKEM DO ČESKÉ TŘEBOVÉ, KDYŽ EXISTUJE ROZUMNÁ PŘÍMÁ ALTERNATIVA, oproti Zábřehu
26.01.2011 (19:52)  
PavelS669) Nicméně lidé z Litomyšle asi budou na vlaky spíš nasedat v Chocni, z Letohradu budou preferovat ÚnO, a ÚnO samotné taky lépe využije vlaky zastavující, než se zbytečně vracet do ČT. Česká Třebová prostě není univerzálním přestupním bodem v tomto regionu.
26.01.2011 (19:42)  
240.025
Vážení, argumentujete tu Zábřehem. Ale zastavování v Zábřehu je podmíněno blízkostí Šumperka, obdobně jako Otrokovice blízkostí Zlína.


To je zajimavé vy argumentujete Šumperkem (27 500) + Zábřehem (14 000) celkem 41 500 obyvatel vzdálenost asi 15 mminut a nechcete slyšet můj argument Česká Třebová (16 500) + Litomyšl (10 000) - Lanškroun (9 500) + ve směru na východ Ústí nad Orlicí (15 000) to je 51 000 potenciálních obyvatel v mikroregionu ve vzdálenosti do 20 minut! Proč tento fakt nechcete slyšet ?
26.01.2011 (19:39)  
M-průvodčí: To si snad děláte srandu s tím, že protože má železnice v ČT tradici, tak tam má stavět všechno? Neměl by tam náhodou stavět i vlak s jaderným palivem?

Jako vtip co jste napsal dobrý, jako realita co pracuje za fanatiky u ČD smutné. Předpokládám, že jste (vy a vaši přátelé o kterých mluvíte) jedním z režijkářů, co mají koupený příplatek do 1.třídy za pár korun na celý rok a odpuzujete standardně platící cestující.
26.01.2011 (19:34)  
JiP 14:49: Je někde statistika množství odbavených cestujících?

Docela by mě zajímalo, kde byste vzal ty násobky oproti Hradci Králové? Hradec Králové je (narozdíl od ČT) skutečně regionálním centrem a spousta lidí do HK ráno přijíždí právě v vlakem.
registrovaný uživatel boni 
26.01.2011 (19:30)  
ReActor:
Díky za info. V červnu ale panoval trochu jiný názor:

...Na rozdíl od ostatních expresních vlaků chce Jančura po cestě zastavovat v Ústí nad Orlicí a naopak vynechat Českou Třebovou. "Ústí má pro nás větší potenciál," vysvětluje provozní ředitel firmy Jan Paroubek

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/jancurovy-vlaky-uz-maji-jizdni-rad-rychlik-predjedou-pendolino-ne-1cv-/eko-doprava.aspx?c=A100620_143139_eko-doprava_fih
26.01.2011 (19:26)  
rád bych jen podotkl že zábřeh není jen šumpersko ale i jesenicko.docele bych vám přál si zkusit jezdit z jeseníku někam dál,ale i tak nezkuhrám.dokonce souhlasím s tím že by některé vlaky nemuseli stát v zábřehu to by pak muselo být zajištěno aby se dalo dojet třeba do té třebové a přestoupit na EC nebo IC
  1 ... 18 19 20 21 22 ... 28      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko