..: Komentář: Česká Třebová nepotřebuje více vlaků, má jiné problémy :..

350.015, EC 30273 Jaroslav Hašek, Kúty, 7. 7. 2009, foto: KuTom Česká Třebová — Čtyřiačtyřicet – tolik přímých vlaků dnes spojuje šestnáctitisícové město Česká Třebová s Prahou. Přesto jeho starosta loni požadoval, aby v tamní železniční stanici zastavovaly bez výjimky všechny vlaky EuroCity jedoucí v relaci Praha – Brno. Trnem v oku mu byla část těchto spojů, které dnes podle objednávky ministerstva dopravy tamní stanici projíždí. Poté, co s podobnou iniciativou před rokem neuspěl, začal se podle ČTK starosta Jaroslav Zedník dožadovat zastavování dvanácti vlaků EuroCity opět 24. ledna 2011. Nejvíce mu přitom vadí vlak EC 273 Jaroslav Hašek, který ve směru z Prahy zastavuje v nedalekém okresním městě Ústí nad Orlicí. Důvodem je přípoj na mezinárodní vlak do polského Kłodzka. I přes nadstandardní vlakové spojení, a to zejména v porovnání s okolními městy regionu, však vedení České Třebové považuje zastavování všech dálkových vlaků za svou prioritu.

Zastavování Jaroslava Haška v patnáctitisícovém Ústí nad Orlicí, které na českotřebovské radnici vyvolalo vlnu nevole, je ve skutečnosti dočasnou záplatou. V průběhu konstrukce grafikonu byl totiž v rámci škrtů zrušen původní přípoj od Pardubic a Prahy, což by pro spojení z Prahy do Kłodzka znamenalo dvouhodinové čekání v Ústí nad Orlicí. Zastavení vlaku EC proto bylo operativně zapracováno do jízdního řádu jako ad hoc náhrada. Dočasném charakteru tohoto řešení si je vědomo jak ministerstvu dopravy, tak i Pardubický kraj – přesto se z něj stalo výbušné téma komunální politiky.

Pohled do jízdního řádu vše prozradí

Českotřebovský starosta Jaroslav Zedník dosud neakceptuje četné argumenty, proč vlak v jeho městě nestaví. Pohledem do jízdního řádu třeba zjistíme, že zde 10 minut před příjezdem „Haška“ staví jiný vlak z Prahy: EC 121 Košičan, který tak obslouží cestující z Prahy, stejně jako ty, kteří pokračují dále na Moravu. Ve směru na Brno zde ovšem chybí rychlík, zrušený právě podzimním škrtem ministerstva dopravy. Jako náhrada se tu nabízí pouze EuroCity o hodinu dříve, nebo rychlík o cca. 40 minut později.

Starosta se proto rozhodl sám vyzkoušet, zda předmětné EuroCity dokáže i po zastavení v jeho městě dojet do Brna včas. Pro svůj experiment využil možnosti objednat si mimořádné zastavení vlaku a uhrazení zpoždění, způsobeného touto předjednanou mimořádností. Hašek dojel do Brna včas – což ovšem není nic překvapivého. Vlaky EC mají jízdní doby dimenzované na nejpomalejší soupravy, resp. lokomotivy, jaké se během hodinového intervalu na expresní lince Praha – Břeclav vystřídají – a souprava vlaku 273 patří k těm rychlejším.

Česká Třebová je obsloužena v meziregionální dopravě dvouhodinovým intervalem do Ostravy, hodinovým intervalem do Brna, Olomouce i Prahy. Přesto si její představitelé myslí, že spojů potřebuje více. Porovnáme-li přitom absolutní počty přímých vlaků, dostaneme se k číslům, které městu v okrese Ústí nad Orlicí může závidět nejedno krajské město. V roce 2003 byly v nabídce tři desítky přímých spojů do Prahy, v roce 2011 už jejich počet přesahuje číslo 40. O tisíc obyvatel lidnatější Svitavy přitom ani dnes nedosahují počet spojů, jakým se Česká Třebová honosila již před 7 lety. Z okresního centra Ústí nad Orlicí je pak mnohdy možné do Prahy cestovat jen přes Českou Třebovou, což znamená zbytečnou (a tarifně neošetřenou) zajížďku proti směru cesty.

Toto absolutní číslo ohromí ještě více, srovnáme-li možnosti přímého spojení do metropole s krajskými městy jako Plzeň, Hradec Králové nebo Ústí nad Labem. Ani jedno z nich nedosahuje skvělých 44 vlaků denně (v jednom směru, bez posilových vlaků). Ústí nad Labem jich má k dispozici 29, Hradec Králové 16 a Plzeň 19.

Argumenty: uzlová stanice, spádová oblast a dopravní terminál

EN57-1951 PKP na Os 15121 (Ústí nad Orlicí - Kłodzko), foto: Petr DunglStejně jako před rokem, jsou i teď ve hře ty argumenty, které zdůrazňují důležitost České Třebové jako centra regionu. Argumentace starosty Zedníka vychází především z faktu, že Třebová je uzlovou stanicí, což ovšem znamená jediné: stýkají se zde trati 010 Praha – Česká Třebová, 260 Česká Třebová – Brno a 270 Česká Třebová – Bohumín. Pojem „uzel“ je podvědomě umocněn faktem, že obvod stanice je jedním z největších v republice, byť za tuto zvláštnost vděčí zejména prostorám depa a seřazovací stanice nákladních vlaků. Má-li ovšem reálně fungovat jako uzel, pak víc než zahuštění spojů potřebuje přípoje, zejména v problematickém směru od Brna na Olomouc, v němž přes Českou Třebovou za současného stavu nelze zavést rozumné přímé vlaky.

„Spádová oblast České Třebové neexistuje,“ tvrdí svorně autoři loňské iniciativy proti zastavování vlaků EC v tomto městě, adresované ministru dopravy. Česká Třebová se svými šestnácti tisíci obyvateli není jednoznačným centrem regionu – ne v kontextu porovnatelných, či větších měst jako Svitavy, Ústí nad Orlicí, nebo také menších měst Litomyšl, Letohrad, Lanškroun či Moravská Třebová. V odborné terminologii se o takové oblasti mluví jako o polycentrické. Dobrou obslužnost je v takovém případě nutné zajistit pro všechny, nejen jeden z významných bodů regionu. U diskutovaného EC 273 navíc trvá otázka, zda by vyjma České Třebové neměl obsluhovat také Přelouč, Choceň, Svitavy, Skalici nad Svitavou či Blansko. Z mezinárodního vlaku by se pak ale stal meziregionální spěšný vlak do Brna, zatímco na požadovanou rychlost přepravy do Brna by cestující mohli zapomenout.

Česká Třebová dále v loňském roce nákladem 200 milionů korun zrekonstruovala přednádražní prostor, v němž se nachází autobusové nádraží. Z této sumy přitom 145 milionů poskytl ROP Severovýchod díky státní a evropské dotaci. Výsledkem je reprezentativní dopravní terminál, podzemní parkoviště, lepší možnost parkování jízdních kol, bezbariérový přístup v rámci terminálu i do nádražní budovy ČD a nový informační systém pro cestující. Starosta Zedník již v minulém roce tvrdil, že bez vlaků EuroCity bude investice znehodnocena. Podobně rozsáhlý dopravní terminál však v uplynulých letech otevřelo např. krajské město Hradec Králové, do kterého však vlak InterCity, natož EuroCity od zavedení těchto kategorií nezavítal ani jednou. Přesto zde o zbytečné investici nemůže být řeč. Podobně jednoduchý přestup vlak–bus najdeme např. také na východním nádraží v Opavě, která jako okresní město žádný přímý spoj do Prahy ani Brna nemá. Terminál může totiž stejně dobře sloužit cestujícím osobních a spěšných vlaků či rychlíků – důležitá je jen a pouze návaznost různých druhů veřejné dopravy.

Problémy jsou, tak je řešme

Dopravní obslužnost ústeckoorlicka není ideální – např. chybí jmenovaný rychlík v hodinovém intervalu Praha – Brno s odjezdem kolem 11. hodiny dopolední z Ústí nad Orlicí. Takový spoj by obsloužil všechna významná sídla na trati, nejen Českou Třebovou. Druhá věc je, že kvalita souprav těchto rychlíků absolutně neodpovídá současným potřebám – stejně jako jinde v republice. Právě nevalná úroveň rychlíků bude patrně nejdůležitějším skrytým důvodem, proč vedení Třebové volá po značce EC.

Pokud si některý aspekt zdejší dopravy žádá bezodkladnou pozornost, je to především stanice. Ta nutně potřebuje opravit většinu nástupišť a doplnit je o bezbariérový přístup, stejně jako zrekonstruovat kolejiště a zabezpečovací zařízení. Tyto investice jsou ale ministerskou „superkoncepcí“ oddáleny až za funkční období současné vlády, a ačkoliv lze problémy jednoznačně pojmenovat, pozornost veřejnosti a médií je místo toho strhávána k nepodstatným detailům, které navíc od prosincové změny jízdního řádu budou minulostí.

Zdroj: ČTK/Finanční noviny, ČT 24, Regionální rada Severovýchod, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 26.1.2011 (14:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

  1 ... 20 21 22 23 24 ... 28      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer vitab 
26.01.2011 (18:05)  
Proč by měl v České Třebové stavět každý EC/IC vlak a v Kolíně každý druhý (ve směru na Brno?)
Čím je Třebová významnější? Větší spádová oblast? To sotva (Kolín má coby přestupní uzel dokonce lepší předpoklady, protože se tu kříží koridor ve směru západ - východ s tratí ve směru sever - jih, na které leží hlavní města ve spádové oblasti pomalu od Mladé Boleslavy po Havlíčkův Brod)
Nemluvě o tom, že Kolín je dvakrát tak velký, jako ta vesnice na rozhraní Čech a Moravy. A překvapivě ne každý z Kolínska jezdí ve směru Praha-Hl. nádraží. Já třeba jezdím každý týden Kolín - Brno. Přežiju ještě, že nám tu staví "jen" každý druhý vlak vyšší kvality do Brna, dokonce snesu i tu, že tu staví přesně ty druhé vlaky, než bych potřeboval, ale co mi vadí a to silně, je fakt, že Třebová je na tom úplně stejně a dělá vlny!
A můžete namítat, že mezi Kolínem a Brnem jezdí tuším každou hodinu rychlík přes Pardubice a přes Havlíčkův Brod, ale já se stejně jako Třebovák odmítám vozit bezmála tři hodiny v plesnivém béčku. A když nebude muset on, tak proč bych já měl??? :-/
26.01.2011 (17:54)  
to PavelS669

2) no rychlíky - Ústí, Choceň pak dokonce bez nutnosti přestupu z návazného osobáku..

4) a kde je statistika kolik lidí by jezdilo z Ústí, kdyby tam EC stavěli..?

5) zasloužil si to Šumperkem. Ale i to považuju za řešitelné "rychlými" rychlíky.

6) No protože leží na trase vlaků jak na Brno, tak na Olomouc..a jsou dostatečně velké (plus HK směr východ) takže se tam vyplatí zastavovat i nejvyšší vrstvě. Je snad něco, co projíždí Olomoucí (kromě čistě posilového SC sprinter)??
Registrierter Benutzer MB 
26.01.2011 (17:50)  
Jezdím prakticky denně z OL do PuN, ale osobně si myslím že kategorie vlaků EC/IC (ponechme stranou že jsou kvalitou na úrovni R) by měla stavět pouze OVA-OLO-PAR-PHA hl.n (Holešovice). Cokoliv další je výsměch. Ex by měl vypadat alespoň od Olomouce na Prahu cca.: Olo-Zábřeh-ČT-Choceň-Pice-Kolín-Praha. Rychlíky můžou vymetat ten zbytek. Dokud bude EC stát v prdelích jako je Zábřeh, Kolín a Třebová tak to nemá mít vůbec status EC. A klidně se urazte. Rychlík se dá s Expresem proložit po hodině, a EC se nemá do téhle vrstvy vůbec vměšovat.
26.01.2011 (17:34)  
Po přečtení článku mě napadlo několik věcí tak je napíšu postupnně:

1) podle jizdního řádu se v České Třebové sbíhají tratě 010 Česká Třebová - Kolín - (Praha), 260 Brno - Česká Třebová, 262 Česká Třebová - Chornice - Skalice nad Svitavou, 270 Česká Třebová - Přerov - Bohumín a 272 Česká Třebová - Lanškroun to je celkem 5 a ne 3 jak je uváděno v článku

2) úkol jak budete cestovat časově výhodně na trase:
a) Česká Třebová - Praha ?
b) Litomyšl - Praha ?
c) Lanškroun - Praha ?
d) Chornicee - Praha ?
e) Ústí nad Orlicí - Praha ?

3) Pokud mě je každý přestupní bod umělě vytvořeným místem - nebo mi snad chcete tvrdit, že do Prahu hlavníí nádraží má jeden milion Pražák v docházkové vzdálenosti ?

4) Proč v článku nejsou uvedeny počty nastupujících a vystupujících cestojících ? To jsou snad jediné relevantní ůdaje! NNebo snad autor článku chce říci, že není důležitý počet přepravených osob, ale to v jak významném sídle se zastaví ? Pokud ano, tak je to .....!

5) Z článku na mě dýchá Pragocentrizmus, copak každý Českotřebovák musí jet jenom do Prahy ? Například ve směru na Olomouc jede z České Třebové 26 kategorie EC,IC,Ex a R, což je srovnatelný počet se Zábřehem na Moravě, který je téměř stejně velký. Čím si to Zábřeh zasloužil a hlavně proč proti tomu taky někdo nebojuje ?

6) Proč v Pardubicích zastavuje téměř dvojnásobný počet vlaků EC,IC,Ex a R než v Olomouci, když Pardubice mají o 10000 obyvatel méně ? Čím si to zasloužily ?

7) Uvědomte si prosím, že doprava je živý proces a prosté škrtnutí nějakého údaje je nekoncepční a může mít nedozírné následky!
26.01.2011 (17:16)  
Sim: Dobře, ale tento ,,uzel" rozhodně není tak významný na to, aby tam stavěly vlaky. Ostatně, Kunčiče a Svinov leží +/- 8 km od sebe ( nejsem Ostravák, takže mě opravte ), a navíc ze Svinova se dá jet do Kunčic celkem rychle ( 11 minut ). Zatímco kdyby vlaky jedoucí do Brna nestavily v Třebové, mohlo by to mít problémy, když zrovna žádný rychlík nejede. Zhoršil by se takt.
Registrierter Benutzer ReActor  mail  
26.01.2011 (17:06)  
Radek Píša: Mě vadí, že ČVUT nerespektuje aktuálně sestavený GVD a radši by odstřihli nejedno město od kvalitního spojení, které by se dalo nahradit jen kompletním překopáním GVD (což ale zároveň odmítá).

Mě nevadí vlaky EC Praha - Brno, na které by se ještě k tomu mělo čekat, mě vadí vlaky Praha - Hranice na Moravě, kde jsou časy ideální a ještě k tomu mají rezervy. Čeho dosáhnete projetím ČT? ...

Problém ČVUT je, že se zabívají otázkou: "proč vlakem jezdí cestujicí, když můžou jezdit autem?" - nemají totiž obor zabívající se přímo železniční dopravou
Registrierter Benutzer Kosny  mail  
26.01.2011 (17:03)  
Vetsina komentaru je zde od lidi kteri do ceske trebove nejezdi, kdybych tam nejezdil tak taky zavidim ze u nas jezdi vlaku min a nepral bych jim ten luxus... Ale kdyz se na to podivam objektivne... Z prahy jich tam jezdi az moc, a z brna naopak malo, presto ze brno je bliz, krome spicky, kde jsou dvouhodinove intervaly R a EC (nechapu pro jezdi ve stejnou hodinu teda..) doplnene Sp ktere jezdi mezi nimi, a ikdyz nejedou tak dobre pockam o hodinu vic, ale co me docela vadi ze posledi vlak zastavujici v trebove z brna jede asi 20:47, docela by me potesilo kdyby jeste jelo neco kolem 22te. a to plati i v opacnem smeru, od noveho grafikonu jede vlak z trebove do brna 20:18 a pak az 22:38, neuskodilo by mi kdyby jeste neco jelo mezi temito spoji. ( v minulem grafikonu jelo vlaku vice)
Je mi jedno jakou vlak bude mit soupravu, a nevadi mi i kdyby to byl jen Sp, hlavne ze se dostanu kam potrebuju i kdyby to melo byt treba sukafonem (samozdrejme za rozumnou dobu, do trebove se da jet 2ma rychliky s prestupem v letovicich, ale cesta trva 2hodiny, na druhou stranu bych bral i tuto variantu - lepsi nez nic)
26.01.2011 (16:58)  
Zajimavý článek který řeší už dlouhou bitvu, také jsou tu zajimavé komentáře se zajimavými názory...přidám také jeden zajimavý, vykašlete se na ÉCéčka a raději přidejte na trať pár šukafónů v raních a večerních hodinách, stupidní nesmysl je přijíždět v 5:54, páč kdo to stihne do práce za 6 minut a ty co mají odpolední maj prostě smůlu, bud tak pozdě nic nejezdí nebo šukafon končí v té zmiňované Třebové a dál až zítra...to je rozsáhlý problém, který platí pro mnohé regiony a to je ještě větší kámen úrazu, než zastavování ÉCéček v 2-hodinovém intervalu kdesi ve Třebové... lidi chtěj hlavně dojíždět do práce, aby mohli platit státu daně za které se objedná vlak, kterým dojíždí do práce...takže když se vlak zruší, lidi nemaj práci a nemohou platit a všechno jde směrem na východ...
Registrierter Benutzer Radek Píša  mail  
26.01.2011 (16:53)  
K této debatě bych si dovolil připojit několik selektivních poznámek:

1. Výzkum lidí z ČVUT a s tím spojená petice stojí na některých metodických problémech: velikost města není spojená s počtem cestujících. Je hezké, že někde uváděná Libeň má ve spojení se severními sídlišti několik set tisíc obyvatel, ale kdo z těch sídlišť pojede vlakem? Než by se dokodrcal do centra (optimisticky 30 minut), dorazí autem do velké části potenciálních cílů.
2. Okres Ústí nad Orlicí je demograficky rozhodně polycentrický. Co to však znamená pro železniční dopravu? Protože není možné s expresními vlaky stavět na více zastávkách, představuje ČT vhodný střet mezi ÚO a Svitavami (obě tyto města mají navíc ne zcela vhodně umístěné nádraží). Z Letohradu, Litomyšle a dalších cílů je možné využít automobil. Argument polycentrismu je tedy pouze používání chytrých cizích slov bez relevantního obsahu: protože všichni nežijí na kupě, projedeme to celé.
3. Jak už tady padlo, expresní vlaky není možné považovat za jakési nadvlaky, které mají stavět po 140 km.
4. Hlavním argumentem je ovšem technologie: projíždění šedesátkou nikomu nepomůže a je nutné zachovat takt, maximálně u některých vlaků v noci zastávky přidat v koncovém úseku, ovšem střídačky nejsou možné, devalvují taktovou dopravu. Naproti tomu lze rychle projet Kolín. Logickým řešením je tedy systémové stavění Praha – Pardubice – ČT – Brno.

Především by bylo vhodné řešit reálné problémy české železnice, než se snažit projíždět jednu stanici šedesátkou.
26.01.2011 (16:52)  
Nádražák: Tak asi špatně. Já beru jako uzel to, že se tu sejde více tratí - 010, 270, 260 ( potažmo 262, 272 ), né kolik mají kolem sebe měst!
  1 ... 20 21 22 23 24 ... 28      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko