Varšava — Polský osobní železniční dopravce PKP Intercity (PKP IC) hodlá mezi 15. a 31. květnem tohoto roku podepsat smlouvu se společností Alstom na dodávku 20 vysokorychlostních jednotek ETR 610 New Pendolino, o jejichž nákup usiluje už delší dobu. Jak deníku Dziennik Gazeta Prawna řekl nový prezident společnosti, PKP IC v současnosti dokončuje vyjednávání s Evropskou Investiční Bankou (EIB), pomocí které by měl být nákup financován. EIB si však kladla za podmínku poskytnutí úvěru dlouhodobou smlouvu na provozování spojů, na kterých mají být tyto soupravy nasazovány. Prvních 8 souprav by měly PKP IC uvést do provozu již v únoru 2014.
PKP Intercity také zveřejnilo konečnou sumu, kterou budou muset na koupi nových jednotek vynaložit. Pořízení 20 souprav od Alstonu vyjde polského dopravce na 2,48 miliardy zlotých. To podle současného kurzu odpovídá částce 15,3 miliardy korun. Tato cena však obsahuje nejen cenu samotných vlaků (400 milionů eur, resp. 9,77 miliardy korun), ale také 30 milionů eur (733 milionů korun) na vybudování základny s patřičnou infrastrukturou pro jejich údržbu, stejně jako samotnou údržbu na 12 let, v ceně 1,95 euro za kilometr. Jedna souprava tak i s 12letou údržbou a potřebnou investicí do zázemí vyjde na 766 milionů korun.
Zdroj: Rynek Kolejowy

K informaci cestujících o následující stanici postačuje "běžící text".
Takové německé ICE 3 mi připadá zbytečně luxusní ...
Líbí se mi francouzské motovoé / elektrické / hybridní soupravy, které jezdí i na "osobácích" ...
Minulý týden jsem se potloukal po Slovinsku a jejich kupata od Goši mi poskytovala stejný komfort jako ta ETR 610 ... ne-li lepší (pobyhlivá sedadla ve dvojce, což ETR 610 neumí ...) Konec konců poněkud obstarožní slovinská motorová jednotka řady 711 mi taky vyrazila dech, nastavitelné sedačky pohodlnější než v českém Pendolinu ...
Skoro důležitější než samotná výše rychlosti je mít dlouhé úseky s konstantní výší.
V Čechách by se naklápění krásně využilo mezi Berounem a Plzní, kde bude rychlost v podstatě (až několik málo lokálních omezení) okolo Vvyj = 120 km/h a až Vk = 160 Km/h pro pendolina.
PS. Některé údaje, které uvádí k-report, jsou od skutečnosti odlišné a postupně upraveny dle měření. Na trati 260 byly v dílčích úsecích zvýšeny - kolem Svitav 140 km/h.
Je fakt, že ETR 500 neklopí také a má max. rychlost 300 km h. ETR 610 by svým tvarem 300 km h dosáhla také, ale je od Alstomu určena pro poněkud menší rychlosti 250-280 km h při možnosti klopení. Je to tedy také vysokorychlostní jednotka. PKP IC si je ale objednali bez klopení.
Právě proto se mě vytrácí ten původní smysl a to je určení jednotky na tratě, kde svým naklopením v oblouku může jet vyšší rychlostí než klasika. A ušetří tedy dosažený čas.
Zde bych se chtěl právě pozastavit. Pendolino řady 680 v ČR nemůže využít svůj potenciál. CD 680 má maximálku 230 km h. U nás jezdí max. 160 km h. To ovšem není vše. Na dosti úsecích nemůže jet v oblouku více než klasika a jede tedy opět stejnou rychlostí. Takovým příkladem je úsek trati Praha Poříčany. Dle tohoto odkazu i když není aktualizován je to až do Kolína.
http://www.k-report.net/koridory/rychlosti1k.htm
Dalším faktorem je traťová rychlost v danném místě. Pokud je traťová rychlost např na trati číslo 260 pro klasiku 70 km h a nebo 75 km h pendolino pojede 85 a 90 km h. Tedy o 15 km h více. Pokud ovšem je traťová rychlost 110(120) km h pendolino bude moci tento úsek trati projet 140 km h. Tedy o 30 km h více. Podobná situace je u rychlosti 130(140)km h. Pendolino projede tento úsek 160 km h. Opět o 30 km h více.
Smysl pendolina by měl být v nasazení na tratě, kde nemohu více srazit čas a pendolino je poslední možnost, jak toho dosáhnout formou použití jízdní soupravy. Pokud tedy v danné době nebude proveden větší zásah do polohy tratě či úpravy tratě. Aby to mělo nějaký efekt, musejí být i současné úseky tratí alespoň zrekonstruované, aby pendolino mohlo využít svého naklápění v obloucích. Efektivní se mě zdá rychlost od 30 km h vyšší o proti klasice. Tedy od 110(120) km h traťové rychlosti pro klasiku a 140 km h pro pendolina. Mám na mysli především širé tratě, nikoliv hlavně příjezdové koleje do stanic.
Pendolino si především na trati 270 dokázalo získat zákazníky, které dříve nemohlo CD oslovit. Jako jediné vozidlo dokáže ujet vzdálenost 351 km mezi Praha hl.n Ostrava Svinov za 02:56 hod. Což je pěkný čas.
Ovšem nikdy nebude tak plné, jako IC směrem na Ostravu. Ale proto asi někteří cestující, kteří nechtějí stát v uličce na vlastní noze, pojedou právě Pendolinem.
Je škoda, že Pendolino nemá zásuvky 230V i ve druhé třídě. A v případě objemnějších baťohů vzniká problém, kam je uložit.
> [...] ale z Petrovic do Krakova a Katovic by plnou rychlost nevyužila dnes ani Regionova.
Regionova dosahne 120km/h? :)
V useku Pruchna (u Zebrzydowic) - Ochodza (u Czechowic-Dziedzic) tratova rychlost na koleji c. 2 cini 120km/h (bohuzel s pomalymi jizdami u Chybia). Na 1ce je to horsi:
http://iwan.eu07.pl/tracks/20110213/Kat-Boh.png
Skutecna rychlost EC Praha v useku Warszawa - Katowice:
http://iwan.eu07.pl/tracks/20110213/WZ-Kat.png
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











