Praha — (Aktualizováno) Dodavatelem celkem devatenácti jednopodlažních elektrických jednotek – z toho 15 třívozových a 4 dvouvozových – se dle očekávání stala ostravská Škoda Vagónka. České dráhy tak uzavřely poslední dvě z loňských vyhlášených výběrových řízení na nákup nových vozidel pro regionální dopravu. Nové soupravy budou nasazeny v Ústeckém, Pardubickém, Královéhradeckém, Olomouckém a Jihočeském kraji, přičemž první jednotka by měla být Českým drahám předána v druhé polovině příštího roku; poslední pak začátkem roku 2014.
České dráhy za celou objednávku zaplatí 2,511 miliardy korun – z toho 2,063 miliardy za 15 třívozových jednotek (137,5 milionu za soupravu) a 448 milionů za 4 dvoudílná vozidla (112 milionů za kus). Oproti původnímu předpokladu je tak finální částka nižší o zhruba 17 milionů.
Elektrické jednotky najdou uplatnění hned v pěti regionech České republiky. Ve většině případů ovšem soupravy třech nových řad s předpokládaným označením 445, 644 a 645 ani zdaleka nebudou postačovat na náhradu starých souprav s osobními vozy klasické stavby.
- Ústecký kraj - 7 třívozových jednotek 3kV ss (ř. 445)
- Litvínov – Ústí nad Labem
- Kadaň – Most – Ústí nad Labem – Děčín
- Nahradí část klasických souprav s vozy Bdt
- Pardubický a Královéhradecký kraj – 5 třívozových jednotek, 3 kV ss (ř. 445)
- Pardubice – Hradec králové – Jaroměř
- Nahradí většinu klasických souprav s vozy Bdmtee
- Olomoucký kraj – 3 třívozové jednotky, 3 kV ss a 25 kV/50 Hz (ř. 645)
- Šumperk – Zábřeh na Moravě
- Olomouc – Prostějov – Nezamyslice
- Doplní jednotky ř. 460, a nahradí tak část klasických souprav s vozy Bt/Bdt
- Jihočeský kraj – 4 dvouvozové jednotky, 3 kV ss a 25 kV/50 Hz (ř. 644)
- Strakonice – České Budějovice – České Velenice
- Nahradí část klasických souprav s vozy Bdt/BDs
Nové elektrické jednotky budou nízkopodlažní, klimatizované a budou disponovat uzavřeným systémem WC. Navrženy jsou pro maximální rychlost 160 km/h, což je o 20 km/h více, než u dosud dodávaných souprav ř. 471 CityElefant, oproti nimž přinesou také řadu dalších změn. Kromě interiéru, vyvedeného kompletně v nových barvách ČD, bude novinkou například audiovizuální informační systém s LCD monitory místo doposud používaných LED panelů uvnitř vozidla. Interiér, nabízející 1. i 2. vozovou třídu, bude nově propojen do jediného otevřeného prostoru místo dosavadního řešení s návalky a několika přechodovými dveřmi. Cestující druhé třídy se také dočkají elektrických zásuvek, které budou umístěny pod podokenními stolky. Třívozové jednotky budou vybaveny dvojicí WC s uzavřeným systémem, z nichž jedno bude uzpůsobeno pro vozíčkáře. Již z výroby bude také dosazeno zařízení, které umožní cestujícím připojení k internetu pomocí interní WiFi sítě. Do budoucna se počítá také s dosazením automatů na teplé a studené nápoje spolu s dalším drobným občerstvením, ale také denního tisku a podobně. Jednotky tak budou na toto dosazení připraveny již od výrobce. Další parametry jsou uvedeny v následující tabulce:
| Dvouvozová jednotka (644) | Třívozová jednotka (445/645) | |
|---|---|---|
| Max. rychlost | 160 km/h | |
| Výkon | 1 360 kW | 2 040 kW |
| Délka jednotky | 52 900 mm | 79 400 mm |
| Kapacita | 147 míst k sezení, z toho 9 v 1. třídě | 241 míst k sezení, z toho 9 v 1. třídě |
| Napájení | 3 kV ss + 25 kV/50 Hz (4 ks) | 3 kV ss (12 ks) / 3 kV ss + 25 kV/50 Hz (3 ks) |
Škoda Vagónka tak v nejbližší době zavede do výroby další rodinu svých elektrických jednotek. Firma podle svých slov na na projektu intenzivně pracuje již zhruba tři roky a v případě souprav pro České dráhy již byla zahájena výroba vozových skříní tak, aby první jednotka mohla začít se zkouškami na sklonku tohoto roku. Podle smlouvy by k jejímu předání mělo dojít společně s dalšími čtyřmi kusy v druhé polovině roku 2012. Výrobce si navíc s novinkou věří i v zahraničí a hodlá ho nabízet v různých modifikacích nejen dopravcům ve východní Evropě, ale také na vybraných západních trzích.
České dráhy od podpisu dlouhodobých smluv objednaly celkem 23 (15+8) dvoupodlažních elektrických jednotek, 19 jednopodlažních pantografů, 31 motorových souprav a 33 motorových vozů, jež mohou nahradit až 217 klasických vozů v regionální dopravě. Na českých kolejích se zároveň po delší době objeví hned několik nových řad hnaních vozidel. O jejich definitivním označení rozhodne až Drážní úřad, dráhy ale kromě čísel 445, 644 a 645 předběžně počítají také s řadou 840 pro motoráky Regio-Shuttle RS1 v libereckém kraji, 841 pro téměř shodný vůz, určený pro Vysočinu a 844 pro motorové jednotky od výrobce PESA Bydgoszcz.
České dráhy také mohou po vzoru Regionov a CityElefantů přistoupit k marketingovému pojmenování jednotlivých typů v rámci sílících marketingových aktivit v krajích. Není bez zajímavosti, že si České dráhy u úřadu pro průmyslová vlastnictví nechaly se jménem CityElefant registrovat zároveň i název CityPanther. U nových elektrických jednotek by proto přidělení jména nebylo vůbec překvapivé… Zvířecí jména ostatně nejsou pouze doménou vlaků ČD: již na přelomu století daly rakouské ÖBB svým patrovým push/pull soupravám marketingový název Wiesel (lasička), který je v současnosti na většině souprav doplněn o grafickou podobu maskota.
Zdroj: České dráhy, Škoda Transportation

1. Proč Škodovky nedodávají motoráky? Protože se Škodovka npeřihlásila do soutěže. Ano, dodávali motoráky do Finska, ale s jiným rozchodem než je aktuální teď.
2. Víš jistě, že se ZOŠ České Velenice přihlásily do soutěže?
3. Nejen Siemens, ale i Bombardier dodává do Německa soupravy i lokomotivy ( viz. dvoupatráky, Talenty, lokomotivy ). A to všechno může nabídnout i Siemens, takže tady bych o žádném ,,dvorním dodavateli" příliš nemluvil.
A těch kritiků, kteří tady teď tvrdí něco o nákupu něčeho jiného, bych se rád zeptal, která že jednotka se měla koupit? Která firma se přihlásila do výběrového řízení? Bez něj totiž nic koupit nemůžu.
Dále řeči o uplácení a kamarádech. Máte někdo důkaz? Pokud ano, podejte trestní oznámení, pokud ne, tak jste na úrovni drbny na pavlači.
Vývoj se vždy promítne do ceny. To není případ jen této jednotky, ale všech ve světě prodaných. Navíc se tato jednotka vyvíjí již několik let a byly na ni vyrobeny některé komponenty dříve, než bylo výběrové řízení ukončeno. Takže ta jednotka by vznikla stejně.
A co bylo v období 1989-2010? 842, 843, 470, 471, 109e, rekonstrukce Regionov namísto nákupu motoráků, určitě na něco zapomínám...
A to nemluvím o Pendolinech, která původně měla být taky "česká", jen ČKD namísto Škodovky... Utopila se miliardička na zálohách, postavili to stejně nakonec z větší části Italové, z plánovaných 10ti jednotek je za stejné peníze jen 7ks, a to vše dodané o nějakých deset let později.
Vážně by bylo tak špatné a proti veřejnému zájmu už tehdy někdy v 1994 zapojit Siemens a koupit naklápěcí ICE, které by za víceméně stejnou cenu nastoupily o pět let dřív?
Pokud mi slouží paměť, nabízeli tehdy dokonce zdarma přizpůsobení na české trakční a zab.zař. podmínky...
Exteriér je otázkou subjektivního názoru. Mě to přijde neotesané
Jediné co jsem zmínil o osvětlení interiéru je, že zdroje světla by něměly být vidět. Patrně reagujete na příspěvek někoho jiného.
Ano. Zkušenost je založena na výměně vadných LED v reflektoru 814. Každá jednotlivá LED má svůj stabilizátor LM317. Reflektor má po dvou letech provozu opravdu zhruba poloviční svítivost a nově vyměněné LED píchají do očí už na dálku. Vzhledem k ceně 40kKč, reálné životnosti, kterou bych odhadl na 5let a počtu současně svítících reflektorů na soupravě (4, případně 5) se dle mého názoru nemá šanci zaplatit
EDIT: Jediné, co mě trochu mrzí je, alespoň dle vizualizace, naprostá absence mechanických manometrů a ukazatelů. Ono to sice takhle na displejích vypadá moc jané, ale fíroma mají raději kalsické mechanické ručky a že něco fírů znám. Bohužel se šetří i tady, mechanikcý budík je dnes výrazně dražší než displej:-(
K exteriéru: Jak může někdo hodnotit design z počítačových vizualizací? Až to bude stát na kolejích, bude to vypadat úplně jinak, nehledě na to, že se ten návrh ještě může několikrát změnit, viz 380. Mně osobně ten design přijde zdařilý, jen to automatické spřáhlo moc vyčuhuje ven, ale to je zase věc konstrukce.
K interiéru:
To si vážně myslíte, že když na obrázku je přesvětlený interiér, 100%ně to znamená, že ve skutečnosti bude interiér také přesvětlený? Proboha, je to jen počítačová vizualizace.
K LED reflektorům: Počítal jste si někdy rozdíl svítivosti a spotřeby energie mezi klasickým a LED reflektorem?
Rodney: ...že budou "překvapivě" nasazeny na PCE-HK...
1) Pane, Hradec Králové je taky město. --- Spíše se ale říká Pardubice u Hradce (vtip).
2) Naprosto souhlasím, že posílat 810 nebo její reko na koridor je smutné, avšak trať Pardubice - Jaroměř (nikoli Pardubice - HK jak říkáte) potřebuje změnu. Celý život tu jezdím v Bdmtee, několikrát za den, a je pro mně úžasně příjemná změna když jednou vyjímečně stihnu rychlík a sednu si do 854, která na trati (s přípojným 054) projede pouze 2x denně.
3) Koneckonců, když na 031 budou nasazeny nové jednotky, kam pak půjdou ty 163 a Bdmtee? Co když půjdou na trať do Letovic? :-) (Tedy pokud pro vás je cestování s bdmtee pohodlnější, než 810 nebo 814)
Antony:
...proc nemuzou koupit osvedcene soupravy ze zahranici...
Třeba proto, že je nechtějí?
Není dobré razit za každou cenu názor, že co je ze zahraničí, je naprosto nej. Kdyby jste sledoval zahraniční vývoj (v oblasti železnice, samozřejmě) stejně podrobně, jako ten v Česku, zjistil byste, že i jednotky ze zahraničí měly své problémy, ne o mnoho větší, než dělá CityElefant nebo 109E. Kdyby všechny evropské železniční dopravní společnosti razily tento názor (také že jich už pár je), nepotkal byste na rychlíku jinou lokomotivu, než Taurus, a na regionální trati nic jiného, než Desiro. To byste opravdu chtěl?
strejcekms: Souhlas. Koneckonců, PARS Nova je velmi solidní firma, plná velmi schopných inženýrů. To, jak vypadá regionova, za to můžou ČD, nikoliv PARS. Jakou rekonstrukci si ČD objednaly, takovou jim PARS udělal. Jinak rekonstrukci 854 nebo 842 považuji za velmi zdařilou, přestavbu postw na 954 taktéž.
Podívejte se do Německa, tam je to prakticky samej Siemens (tim neříkám, že tam neni nic jiného), ale ten Simens je, jak někteří s oblibou říkají - "dvorní dodavatel".
Támhle ŽOS České Velenice krachujou, zakázka na jídeláky WRm(ee) šla na Slovensko, tak co se řeší?
A pokud jde o reko motoráků 842, tam se přihlásil jenom Pars. Kdo jinej vám to bude dělat, na to neni nikdo ze zahraničí zvědavej, na nějakej českej motorák..
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.











