..: Nové elektrické jednotky Českým drahám dodá opět Škoda :..

Exteriér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda Vagónka Praha — (Aktualizováno) Dodavatelem celkem devatenácti jednopodlažních elektrických jednotek – z toho 15 třívozových a 4 dvouvozových – se dle očekávání stala ostravská Škoda Vagónka. České dráhy tak uzavřely poslední dvě z loňských vyhlášených výběrových řízení na nákup nových vozidel pro regionální dopravu. Nové soupravy budou nasazeny v Ústeckém, Pardubickém, Královéhradeckém, Olomouckém a Jihočeském kraji, přičemž první jednotka by měla být Českým drahám předána v druhé polovině příštího roku; poslední pak začátkem roku 2014.

České dráhy za celou objednávku zaplatí 2,511 miliardy korun – z toho 2,063 miliardy za 15 třívozových jednotek (137,5 milionu za soupravu) a 448 milionů za 4 dvoudílná vozidla (112 milionů za kus). Oproti původnímu předpokladu je tak finální částka nižší o zhruba 17 milionů.

Elektrické jednotky najdou uplatnění hned v pěti regionech České republiky. Ve většině případů ovšem soupravy třech nových řad s předpokládaným označením 445, 644 a 645 ani zdaleka nebudou postačovat na náhradu starých souprav s osobními vozy klasické stavby.

  • Ústecký kraj - 7 třívozových jednotek 3kV ss (ř. 445)
  • Pardubický a Královéhradecký kraj – 5 třívozových jednotek, 3 kV ss (ř. 445)
  • Olomoucký kraj – 3 třívozové jednotky, 3 kV ss a 25 kV/50 Hz (ř. 645)
  • Jihočeský kraj – 4 dvouvozové jednotky, 3 kV ss a 25 kV/50 Hz (ř. 644)

Interiér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaNové elektrické jednotky budou nízkopodlažní, klimatizované a budou disponovat uzavřeným systémem WC. Navrženy jsou pro maximální rychlost 160 km/h, což je o 20 km/h více, než u dosud dodávaných souprav ř. 471 CityElefant, oproti nimž přinesou také řadu dalších změn. Kromě interiéru, vyvedeného kompletně v nových barvách ČD, bude novinkou například audiovizuální informační systém s LCD monitory místo doposud používaných LED panelů uvnitř vozidla. Interiér, nabízející 1. i 2. vozovou třídu, bude nově propojen do jediného otevřeného prostoru místo dosavadního řešení s návalky a několika přechodovými dveřmi. Cestující druhé třídy se také dočkají elektrických zásuvek, které budou umístěny pod podokenními stolky. Třívozové jednotky budou vybaveny dvojicí WC s uzavřeným systémem, z nichž jedno bude uzpůsobeno pro vozíčkáře. Již z výroby bude také dosazeno zařízení, které umožní cestujícím připojení k internetu pomocí interní WiFi sítě. Do budoucna se počítá také s dosazením automatů na teplé a studené nápoje spolu s dalším drobným občerstvením, ale také denního tisku a podobně. Jednotky tak budou na toto dosazení připraveny již od výrobce. Další parametry jsou uvedeny v následující tabulce:

Dvouvozová jednotka (644) Třívozová jednotka (445/645)
Max. rychlost 160 km/h
Výkon 1 360 kW 2 040 kW
Délka jednotky 52 900 mm 79 400 mm
Kapacita 147 míst k sezení, z toho 9 v 1. třídě 241 míst k sezení, z toho 9 v 1. třídě
Napájení 3 kV ss + 25 kV/50 Hz (4 ks) 3 kV ss (12 ks) / 3 kV ss + 25 kV/50 Hz (3 ks)

Interiér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaŠkoda Vagónka tak v nejbližší době zavede do výroby další rodinu svých elektrických jednotek. Firma podle svých slov na na projektu intenzivně pracuje již zhruba tři roky a v případě souprav pro České dráhy již byla zahájena výroba vozových skříní tak, aby první jednotka mohla začít se zkouškami na sklonku tohoto roku. Podle smlouvy by k jejímu předání mělo dojít společně s dalšími čtyřmi kusy v druhé polovině roku 2012. Výrobce si navíc s novinkou věří i v zahraničí a hodlá ho nabízet v různých modifikacích nejen dopravcům ve východní Evropě, ale také na vybraných západních trzích.

České dráhy od podpisu dlouhodobých smluv objednaly celkem 23 (15+8) dvoupodlažních elektrických jednotek, 19 jednopodlažních pantografů, 31 motorových souprav a 33 motorových vozů, jež mohou nahradit až 217 klasických vozů v regionální dopravě. Na českých kolejích se zároveň po delší době objeví hned několik nových řad hnaních vozidel. O jejich definitivním označení rozhodne až Drážní úřad, dráhy ale kromě čísel 445, 644 a 645 předběžně počítají také s řadou 840 pro motoráky Regio-Shuttle RS1 v libereckém kraji, 841 pro téměř shodný vůz, určený pro Vysočinu a 844 pro motorové jednotky od výrobce PESA Bydgoszcz.

Kabina jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaČeské dráhy také mohou po vzoru Regionov a CityElefantů přistoupit k marketingovému pojmenování jednotlivých typů v rámci sílících marketingových aktivit v krajích. Není bez zajímavosti, že si České dráhy u úřadu pro průmyslová vlastnictví nechaly se jménem CityElefant registrovat zároveň i název CityPanther. U nových elektrických jednotek by proto přidělení jména nebylo vůbec překvapivé… Zvířecí jména ostatně nejsou pouze doménou vlaků ČD: již na přelomu století daly rakouské ÖBB svým patrovým push/pull soupravám marketingový název Wiesel (lasička), který je v současnosti na většině souprav doplněn o grafickou podobu maskota.

Zdroj: České dráhy, Škoda Transportation


JiříK. | 17.2.2011 (20:59)
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 ... 13 14 15 16 17 ... 20      Zpráv na stránku:   
18.02.2011 (12:53)  
strejcekms: I když se mi ty Škodovky líbí, tak...

1. Proč Škodovky nedodávají motoráky? Protože se Škodovka npeřihlásila do soutěže. Ano, dodávali motoráky do Finska, ale s jiným rozchodem než je aktuální teď.

2. Víš jistě, že se ZOŠ České Velenice přihlásily do soutěže?

3. Nejen Siemens, ale i Bombardier dodává do Německa soupravy i lokomotivy ( viz. dvoupatráky, Talenty, lokomotivy ). A to všechno může nabídnout i Siemens, takže tady bych o žádném ,,dvorním dodavateli" příliš nemluvil.
18.02.2011 (12:45)  
CART: Já Vám nic nevnucuji. I když by bylo zcela jistě zajímavé sledovat, jak by si Siemens poradil se zabezpečovačkou. Po krachu ČKD Siemens nabídl 5 souprav a Alstom 7. A že zabezpečení nebude problém. Nakonec největší úpravy musela podstoupit trať... A to instalované kinder vejce je pro mne taktéž záhadou. Co vím, akorát ještě zhoršilo parametry na 25kV systému. Samozřejmě rušení bylo problém i u 471, nicméně se s ním počítalo už při návrhu. Stejně jako u 109E. S DSŠ má údajně problém i 1216...
Registered user hasitobur  mail  
18.02.2011 (12:35)  
strejcekms > Naprostý souhlas. Sám jsem chtěl napsat něco podobného, ale pak jsem si řekl, že někomu se to stejně vysvětlit nedá, protože jeho problém je Škoda a České dráhy a co udělají, tak je vždy špatně.
A těch kritiků, kteří tady teď tvrdí něco o nákupu něčeho jiného, bych se rád zeptal, která že jednotka se měla koupit? Která firma se přihlásila do výběrového řízení? Bez něj totiž nic koupit nemůžu.
Dále řeči o uplácení a kamarádech. Máte někdo důkaz? Pokud ano, podejte trestní oznámení, pokud ne, tak jste na úrovni drbny na pavlači.
Vývoj se vždy promítne do ceny. To není případ jen této jednotky, ale všech ve světě prodaných. Navíc se tato jednotka vyvíjí již několik let a byly na ni vyrobeny některé komponenty dříve, než bylo výběrové řízení ukončeno. Takže ta jednotka by vznikla stejně.
Registered user CART 
18.02.2011 (12:30)  
QUIDO.SPEEDY - ano, v posledním půlroce je tu teď kauza Stadler a PESA. To mne má přesvědčit? Navíc ještě zdaleka nebyly ty vozy dodány, známe náš rybníček, ještě se to může x-krát změnit.
A co bylo v období 1989-2010? 842, 843, 470, 471, 109e, rekonstrukce Regionov namísto nákupu motoráků, určitě na něco zapomínám...
A to nemluvím o Pendolinech, která původně měla být taky "česká", jen ČKD namísto Škodovky... Utopila se miliardička na zálohách, postavili to stejně nakonec z větší části Italové, z plánovaných 10ti jednotek je za stejné peníze jen 7ks, a to vše dodané o nějakých deset let později.
Vážně by bylo tak špatné a proti veřejnému zájmu už tehdy někdy v 1994 zapojit Siemens a koupit naklápěcí ICE, které by za víceméně stejnou cenu nastoupily o pět let dřív?
Pokud mi slouží paměť, nabízeli tehdy dokonce zdarma přizpůsobení na české trakční a zab.zař. podmínky...
18.02.2011 (12:09)  
Petr Stříteský:

Exteriér je otázkou subjektivního názoru. Mě to přijde neotesané

Jediné co jsem zmínil o osvětlení interiéru je, že zdroje světla by něměly být vidět. Patrně reagujete na příspěvek někoho jiného.

Ano. Zkušenost je založena na výměně vadných LED v reflektoru 814. Každá jednotlivá LED má svůj stabilizátor LM317. Reflektor má po dvou letech provozu opravdu zhruba poloviční svítivost a nově vyměněné LED píchají do očí už na dálku. Vzhledem k ceně 40kKč, reálné životnosti, kterou bych odhadl na 5let a počtu současně svítících reflektorů na soupravě (4, případně 5) se dle mého názoru nemá šanci zaplatit
18.02.2011 (11:27)  
Nechápu tu permanentní a tristní kritiku všeho, co se v ČR vyprodukuje a vyrobí. Je dobré, že opět byl vybrán český výrobce. Český kolejový průmysl byl a je na velmi vysoké úrovni a byl i v dobách socialismu (stačí připomenout elektrické lokomotivy). Nicméně je nutné a žádoucí, aby se neustále zlepšoval a budoval své know how a bez zakázek by to bohužel nešlo. Stačil vypadek v devadesátých letech a dalších skoro 10 let trvalo, než vzniklo vyrobní portfolio, které Škoda nyní má. Takto postupují všechny státy - Němci až na výjimky kupují kolejová vozidla od Siemens a Bombardier (dříve ADtranz) a Francouzi až na výjimky od Alstom. A asi právě proto zmíněné společnosti mají výrazný prostor pro rozvoj. Navíc nakupem od Škody v případě domacího dopravce má více efektů - zaměstnannost, daňové odvody ze zisku, ale hlavně zajisté další rozvoj v daném oboru. Argumenty, že se zde zase odehrává nějaká maloseriová záležitost myslím dost pokulhává. Jednopodlažní jednotky těchto typů mají perspektivu do budoucna zejména v náhradě klasických souprav tažených lokomotivou a z nynější serie 19 jednotek jich zde může do deseti let jezdit třeba 100. Navíc touto serií, která by bez objednávky domácího dopravce zajisté nevznika, Škoda rozšiřuje své výrobní portfolio a tím bude pro případné další zájemce zajímavější a konkurenceschopnější. Pokud jde o prípadné spekulace o vyšší cenně. No to je myslím imanentní počtu objednaných jednotek. Pokud by jich bylo hned naráz 100, tak by se psalo o úplně jiných číslech. Desira ML, Desira Classic, Taurusy, Traxxy či Primy by rovnež byly nepoměrně držší, pokud by se jich vyráběly jednotky či maximálně desítky kusů. To je třeba otázka Škody 109E. Při objednávce 50 univerzálních a třeba 100 už tak moc potřebných nákladních verzí by rovněž cena byla třeba o čtvrtinu nižsí. Takže na závěr jsme rád, že Škoda uspěla a doufám, že do budoucna bude ještě úspěšnější (tím narážím na motorové jednotky od PESA).
18.02.2011 (11:19)  
Souhlasim se strejcekmsem. Držte huby a buďta rádi, že zůstane zakázka, potažmo i peníze bo laespoň část, tady doma v republice. Že ty český výrobky denska nejsou už nic extra proti tomu, jak to bylo kolem WW2? Za to poděkujde 40 letům vlády rudochů. Proč si proboha všichni myslí, že na tom musíme být jak západ, dyť na to nemáme vůbec ničím, ani prachama ani morálkou, tak buďme rádi, že bude aspoň něco nového. Pokud vám to vadí, dejte se do politiky a změňte, budeme jedině rádi, jinak buďte zticha...

EDIT: Jediné, co mě trochu mrzí je, alespoň dle vizualizace, naprostá absence mechanických manometrů a ukazatelů. Ono to sice takhle na displejích vypadá moc jané, ale fíroma mají raději kalsické mechanické ručky a že něco fírů znám. Bohužel se šetří i tady, mechanikcý budík je dnes výrazně dražší než displej:-(
18.02.2011 (11:19)  
quido.speedy:
K exteriéru: Jak může někdo hodnotit design z počítačových vizualizací? Až to bude stát na kolejích, bude to vypadat úplně jinak, nehledě na to, že se ten návrh ještě může několikrát změnit, viz 380. Mně osobně ten design přijde zdařilý, jen to automatické spřáhlo moc vyčuhuje ven, ale to je zase věc konstrukce.

K interiéru:
To si vážně myslíte, že když na obrázku je přesvětlený interiér, 100%ně to znamená, že ve skutečnosti bude interiér také přesvětlený? Proboha, je to jen počítačová vizualizace.

K LED reflektorům: Počítal jste si někdy rozdíl svítivosti a spotřeby energie mezi klasickým a LED reflektorem?



Rodney: ...že budou "překvapivě" nasazeny na PCE-HK...

1) Pane, Hradec Králové je taky město. --- Spíše se ale říká Pardubice u Hradce (vtip).

2) Naprosto souhlasím, že posílat 810 nebo její reko na koridor je smutné, avšak trať Pardubice - Jaroměř (nikoli Pardubice - HK jak říkáte) potřebuje změnu. Celý život tu jezdím v Bdmtee, několikrát za den, a je pro mně úžasně příjemná změna když jednou vyjímečně stihnu rychlík a sednu si do 854, která na trati (s přípojným 054) projede pouze 2x denně.

3) Koneckonců, když na 031 budou nasazeny nové jednotky, kam pak půjdou ty 163 a Bdmtee? Co když půjdou na trať do Letovic? :-) (Tedy pokud pro vás je cestování s bdmtee pohodlnější, než 810 nebo 814)


Antony:
...proc nemuzou koupit osvedcene soupravy ze zahranici...
Třeba proto, že je nechtějí?
Není dobré razit za každou cenu názor, že co je ze zahraničí, je naprosto nej. Kdyby jste sledoval zahraniční vývoj (v oblasti železnice, samozřejmě) stejně podrobně, jako ten v Česku, zjistil byste, že i jednotky ze zahraničí měly své problémy, ne o mnoho větší, než dělá CityElefant nebo 109E. Kdyby všechny evropské železniční dopravní společnosti razily tento názor (také že jich už pár je), nepotkal byste na rychlíku jinou lokomotivu, než Taurus, a na regionální trati nic jiného, než Desiro. To byste opravdu chtěl?

strejcekms: Souhlas. Koneckonců, PARS Nova je velmi solidní firma, plná velmi schopných inženýrů. To, jak vypadá regionova, za to můžou ČD, nikoliv PARS. Jakou rekonstrukci si ČD objednaly, takovou jim PARS udělal. Jinak rekonstrukci 854 nebo 842 považuji za velmi zdařilou, přestavbu postw na 954 taktéž.
Registered user strejcekms  mail  
18.02.2011 (11:01)  
Proboha, proč tu zase řešíte, že je to od Škodovky, teď se kupujou Pesy a Stadlery RS1, tak jak někdo může říct, že se kupuje všecko od Škody, tady by asi někdo byl rád, kdyby se z domácího nic nekupoval, ale asi vůbec nic.
Podívejte se do Německa, tam je to prakticky samej Siemens (tim neříkám, že tam neni nic jiného), ale ten Simens je, jak někteří s oblibou říkají - "dvorní dodavatel".

Támhle ŽOS České Velenice krachujou, zakázka na jídeláky WRm(ee) šla na Slovensko, tak co se řeší?

A pokud jde o reko motoráků 842, tam se přihlásil jenom Pars. Kdo jinej vám to bude dělat, na to neni nikdo ze zahraničí zvědavej, na nějakej českej motorák..
18.02.2011 (9:54)  
CART: Já si zrovna myslím, že tam kde nejsme vázáni EMC se od 842/843 nic nekoupilo. Až teď 37x RS1 a 31x PESA a zde se tedy nepochybně "držíme" domácí produkce že...
  1 ... 13 14 15 16 17 ... 20      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko