..: Žlutá souprava poprvé na trati, rozjezd Regiojetu se blíží :..

162.114 RegioJet, Opava (detail), foto: Josef Petrák Opava — Projekt IC RegioJet má za sebou další významný krok směrem k ostrému startu první soukromé dálkové linky na českých kolejích. Na trať mezi Opavou a Kolínem totiž poprvé vyrazila kompletně žlutá souprava pod křídly Student Agency. Předznamenává tak zahájení pravidelného provozu na trase Praha - Havířov, jež je plánované na konec září. Dopravce v současnosti dokončuje přípravy prodejních systémů i pilotního vozového parku, s čímž úzce souvisela i čtvrteční technická jízda, jejímž účelem byla přeprava čtyř vagonů v čerstvém korporátním nátěru do dílen v Kolíně. Tam vozy rakouské provenience podstoupí úpravy interiéru a technologického vybavení, aby za měsíc mohly odvézt první cestující na jednom ze třech párů expresů. S Regiojetem jsme při této příležitosti strávili dvanáct hodin a přinášíme nejpodrobnější pohled na soupravu, kterou si ještě před několika měsíci řada skeptiků nedokázala ani představit. Podívejte se.

Žlutý vlak, veřejně-neveřejně

162.114 RJ, Sv 1010, Zábřeh na Moravě, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Čtvrteční přetah soupravy z krnovského Olpasu do kolínských dílen Metrans DYKO ve skutečnosti původně neměl být veřejnou akcí. Žlutý dopravce plánoval pouze přistavit nově nalakované vozy k modernizaci interiéru a instalaci doplňkového zařízení. Technická jízda přesto neunikla pozornosti médií a desítek nadšenců, kteří od rána vyčkávali mimořádný soupravový vlak prakticky po celé jeho trase. RegioJet samotný nakonec přistoupil na drobnou prezentaci pro novináře, byť omezenou jen na exteriér vagonů, a pózování palubního personálu. Delší pobyty pak byly využity k fotografování pro připravované propagační materiály – mnohdy s neplánovaně velkým publikem v podobě cestujících ČD, kteří žlutou soupravu potkávali při svém pohybu na nástupišti.

Vozy 1. třídy od Siemensu poslouží jako univerzální třída pilotního provozu IC RJ, foto: Juraj KováčFinální vzhled vozů vychází z návrhu designéra Patrika Kotase, známého třeba vizuálním řešením tramvají Škoda ForCity. Vychází z tradiční žluté barvy Mellon Yellow (RAL 1028) v kombinaci s černou. Nástupní dveře a značení vozů jsou pak vyvedený v metalické stříbrné. Od jednotné žluto-černé linie se naopak prozatím odklání vizuál lokomotiv, které zdobí asymetrické polepy s logem dopravce na univerzálním žlutém podkladu. Po stránce interiéru naopak původně rakouské vozy (dosud nesoucí registrace ÖBB) dosud nedoznaly zásadnějších změn. Ty je čekají teprve v následujících týdnech v kolínských dílnách. Zásadním způsobem zde bude upraveno vybavení interiéru a v některých případech dojde i k modifikaci jeho rozložení. Do zahájení ostrého provozu zároveň vagony obdrží zázemí pro poskytování inzerovaných služeb – Wi-Fi připojení, občerstvení včetně jídla, četba zdarma atp.

Souprava Regiojetu se připravuje na výjezd z Opavy východ, foto: Juraj Kováč 162.114 RJ a vůz ABmz. Barevné schéma tak úplně neladí., foto: Juraj Kováč Je čas zvyknout si na nový pohled na nástupišti (Ostrava-Svinov), foto: Juraj Kováč

První nasazení: jedna třída, dvě soupravy, šest spojů

753.197 KDS, Ampz RegioJet, Bruntál, foto: Josef Petrák Čtyři žluté vozy, jež se účastnily čtvrtečního přesunu, ve skutečnosti představují jen první vlnu závěrečné fáze příprav na vyjetí spojů InterCity RegioJet s cestujícími. To se uskuteční koncem září se dvěma pětivozovými soupravami, složenými z řad Ampz a ABmz, jež zajistí tři páry spojů mezi Prahou a Havířovem. Podle představitelů Student Agency se bude jednat o testovací provoz, který zároveň umožní praktický trénink vlakového personálu a doladění palubních služeb. Všechny spoje přitom nabídnou jednotný kvalitativní standard, jehož jedinou variací bude uspořádání interiéru jednotlivých vozů. Oddílové a velkoprostoré vagony by u Regiojetu měl na první pohled odlišovat přívlastek Relax, který lze již dnes spatřit na bočnicích vozů řady Ampz se 48 místy k sezení. Pokud tedy dosud platila okřídlená věta, že "nejlepší česká jednička je rakouská dvojka", s první vlnou žlutých expresů paradoxně začne platit prostá realita, že "nejlepší česká dvojka je rakouská jednička".

Olomouc a žluté vlaky dvou dopravců, foto: Juraj KováčDo pilotního provozu dálkových vlaků Student Agency se v následujících týdnech může zapojit až 22 vozů řad Ampz a ABmz v jediné kvalitativní třídě, zatímco zbylých šest vagonů řady Bmz 21-90.0 z let 1976-1978, které jsou zároveň nejstaršími z nedávných akvizic Regiojetu, čeká zásadnější modernizace s kompletní změnou vnitřního uspořádání. Od příštího jara pak žlutý dopravce počítá s dodávkami zcela nových velkoprostorových vozů UIC-Z1 několika různých konfigurací od výrobce ASTRA Vagoane Călători, které postupně doplní jeho flotilu k dosažení předpokládané kapacity deseti párů vlaků denně, včetně trasy Praha - Žilina a, o rok později, Praha - Košice. Novostavby z rumunského Aradu rovněž společnosti umožní zavést další, komfortnější cestovní třídu.

Spoje IC RegioJet v letošním jízdním řádu počítají mezi Prahou a Ostravou s jízdní dobou 3 hodiny a 33 minut se zastávkami v Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Zábřehu na Moravě, Olomouci a Hranicích na Moravě. Příští grafikon by tento čas měl zkrátit ještě o 7 minut, s cenou do 230 korun při využití Kreditové jízdenky Student Agency, včetně bezplatné rezervace místa. Vlaky ČD v současnosti českou a moravskoslezskou metropoli spojují za 3 hodiny a 44 minut, přičemž od prosince se cesta s modrým dopravcem zkrátí za 3 h 21. Napomůže tomu zejména zrušení zastavování v Hranicích, ale také důkladnější dodržování řazení souprav s garancí provozní rychlosti 160 km/h. Nejrychlejším spojem mezi Prahou a Ostravou i nadále zůstane pendolino, které v provozní kategorii SuperCity nabídne cestovní dobu 2 hodiny 56 minut.

RegioJet stevardka vyhlížející, foto: Josef Petrák RegioJet stevardka, foto: Josef Petrák RegioJet stevardky, foto: Josef Petrák

Dálkový RegioJet startuje, málokdo věřil…

Od září začíná ostrá konkurence žlutých a modrých vlaků, foto: Juraj KováčOd rozpoutání plnohodnotného konkurenčního boje na komerčně nejzajímavější železniční trase v Česku nás tedy dělí už jen týdny. Na přelomu srpna a září by RegioJet měl spustit nové webové stránky s možností nákupu jízdních dokladů, jež budou porovnatelné s návštěvou některé z poboček dopravce. Národní dopravce naopak se vší vervou nasazuje do provozu aktuální vlnu modernizovaných vagonů a slibuje rozšíření palubních služeb, včetně větší přítomnosti stewardek na prestižních dálkových spojích. Zatímco se ale budou oborové i celostátní média plnit zprávami a dojmy z nově objeveného konkurenčního prostředí, je zajímavé ohlédnout se jen několik měsíců do minulosti, kdy Student Agency upustila od původního velkolepého projektu HighJet, a prostřednictvím své dceřiné společnosti začala aktivně pracovat na záměrech pro regionální dopravukomerční vlaky na ostravské lince. Ještě v prosinci 2009 označil generální ředitel ČD Petr Žaluda ambice žlutého dopravce za "demagogické kecy". „Žluté vlaky jsem nikdy neviděl a nikdy neuvidím,“ zdůraznil tehdy Žaluda s odkazem na dosavadní úspěchy spojů SuperCity Pendolino.

Olomouc a dva žluté vlaky. O jednom z nich se donedávna pochybovalo ve velkém., foto: Juraj KováčPrávě důvěra národního dopravce ve svůj vlajkový produkt rezonovala v debatách uplynulých let obzvláště silně: „Osočování existujícího a úspěšného pendolina imaginárním projektem není na místě. České dráhy udělají vše proto, aby Student Agency pokořily obchodně,“ říkal na sklonku roku 2007 tehdejší mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Teď RegioJet postupně představuje vozidla, jež by svým komfortem měla oslovit i nejnáročnější zákazníky národního dopravce. „Přestože u dopravce RegioJet budou vozy označeny jako vozy 2. třídy, přibližně 190 míst z celkové kapacity 240 odpovídá konfigurací a komfortem běžné první třídě nebo konfiguraci prémiové první třídy Business Class. RegioJet i tímto sleduje slogan, který má charakterizovat jeho služby – O třídu lepší,“ uvádí dnes marketingový ředitel Student Agency Aleš Ondrůj.

Žlutý podzim na koridoru

162.114 RJ, Sv 1010, Hoštejn, 25. 8. 2011, foto: Josef PetrákDo širšího povědomí se firma RegioJet dostala před více než rokem díky výraznému marketingovému projektu Žluté jaro na železnici. Teď, po měsících příprav, projela po třetím koridoru první ucelená souprava v čele s upravenou lokomotivou 162.114. Prozatímní vozový park i personál dopravce si tak poprvé vyzkoušel jízdu rychlostí 140 km/h v žlutém podání. „Jeli jsme jak draci,“ pochvaloval si management Regiojetu. I přes svou relativní všednost tak obyčejný přesun soupravy přitáhl více pozornosti, než kdejaká oficiální prezentace za uplynulých několik let. RegioJet na českých kolejích čeká ještě dlouhá cesta ke komerčnímu úspěchu; na druhý pokus a po krůčcích ale postupně realizuje to, co se nepovedlo někdejšímu dopravci Railtrans, co část politické scény nikdy nechtěla, a co ještě donedávna celá řada lidí zcela odmítala. Ve světle avizovaného příchodu třetího hráče tak cestující na železnici čeká vskutku horký podzim, který zajisté přinese nevídané výkony od všech zúčastněných stran.

Zdroj: ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.8.2011 (2:04)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 12 13 14 15 16 ... 38      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Mikeš  mail  
28.08.2011 (21:37)  
Co je špatného na dotacích pro regionální dopravu? Myslíte si že třeba autobusy si na sebe vydělávaj? Sem pro zrušení dotací na hlavní tratě na kterých je vlak schopen si na sebe vydělat. Ale žádná regionální trať si na sebe nevydělá, stejně tak jako si nevydělá bus. Jenže lidi nějak do práce, za lékaři, zábavou atd. jezdit musí. Co by asi říkali tomu kdyby se jim lokálky zrušili protože nejsou příspěvky, samo na sebe si to nevydělá tak proč to provozovat že?

Pokud chcete dotace zrušit tak počítejte s tím že se jízdné několikanásobně zvýší.
Registrierter Benutzer rpet  mail  
28.08.2011 (21:25)  
@ Web:

jasne, mas pravdu, ale zapomnel jsi na jednu podstatnou vec - a to, ze zadna aerolinka nedostava dotace na svuj provoz.

proto jsou interni kontroly u leteckych spolecnosti brutalne tvrdy, o postizich nemluve (zkuste si najit narky vyhozeneho palubniho personalu, to jsou storky...).

u CD maji jistotu, ze dotace plynou, a budou plynout. tak proc to hrotit, ne? vsak oni ti kastani nastoupi znovu, stejne jinou (vlakovou) moznost nemaj... to chce klidek a boty v teple.
Registrierter Benutzer Sim 
28.08.2011 (21:08)  
Web > nejistota nejen pro cestujici ... i zamestnanci pri te improvizaci riskuji, ze za prozakaznicky pristup budou nalezite "ohodnoceni".
Registrierter Benutzer Web 
28.08.2011 (20:50)  
PZ: Není, respektive je to díky tomu pouze těžší zlepšit. Už tu byla zmíněna řada příkladů například z aerolinek (to jsou snad docela velké podniky, s docela širokým průřezem populací).

Tady prostě nejsou stanoveny nějaké základní procesy prozákaznického přístupu, vzdělávání zaměstnanců a kontroly. Pak vznikají ohromné rozdíly v poskytovaných službách, častá improvizace a nejistota pro cestující.
28.08.2011 (20:43)  
Tak jak to sleduji, tak jsem měl doposud na personal asi štěstí (zas tak dlouho u čd nejsem). A nejdelší odbavení bylo, když jsem kupoval skupinovou jízdenku pro 45 lidí na 3 cesty spolu s rezervací. To opravdu tak trvalo těch 7 - 10 minut. Jinak jsem vždy odešel od pokladny (nepočítám frontu) do 2 minut.
Asi mám hold štěstí...
Další diskuze se již nezúčastním, protože jak je vidět, tak kdykoliv tu někdo něco napíše na obhajobu ČD, tak je hned 10 argumentů proti a co je špatně a jak by si to někteří nejmenovaní představovali.
Pokud se Vám cokoliv nelíbí na ČD, stěžovat si nechcete, tak si můžete vybrat i jiný způsob dopravy. Individuální, autobusy, taxi, letadla, lodě, kola, in-line brusla, pěšky nebo jak chcete. Nikdo Vás vlakem nenutí jezdit.
A až se zase bude někde rušit provoz pro nezájem cestujících, tak doufám, že ti, kdo tu píší tolik "chvály" se opět vyjádří, jak je vše špatně a jak by to oni zachránily.
Howg...
Registrierter Benutzer bugear 
28.08.2011 (20:16)  
@Pavel Z: Asi stejně jako příliš rychlá gesta. To, že se některé věci nekontrolují lehce ještě neznamená, že by neměly být v předpise či jiném dokumentu upravujícím styk se zákazníkem.
Registrierter Benutzer Sim 
28.08.2011 (20:04)  
Václav Vrtěna > ad stiznost. Ne, nebudu si stezovat. Ne v situaci, kdy to povazuju za mrhani mym casem, aniz bych pocitil nejake zlepseni.

Stezuju si oficialni cestou zpravidla ve chvili, kdy "trpelivost pretece" a snaha vse vyresit bezproblemove se u me prehoupne ve snahu dotycnemu idiotovi proste zavarit, at me to stoji co me to stoji.

Takhle jsem si stezoval v Plzni na neschopne pokladni. Z tech rekneme dvanacti lidi, co se tam toci, jsou schopne dve. Pokud je aspon jedna z nich ve sluzbe, vybiram si jeji kasu, i kdyby mela 3x delsi frontu, protoze mi to za to stoji.
Bohuzel, obcas tam nechytnu ani jednu z tech dvou. Pak uz predem vim, ze bude zle. Bohuzel, oficialni stiznost poresila pouze znalosti jedne konkretni jizdenky u jedne konkretni pokladni - ovsem pokud chci jinou kombinaci, je zle.
A nevim co s tim, protoze zjevne ani oficialni stiznost nepomaha. Vyrizeni tri veci (vytisknuti jizdenky z eshopu, dokoupeni doplatku do jednicky a koupeni mistenky pri platbe kartou) proste nemuze trvat jedne pokladni ani ne dve minuty a jine sedm!!! minut.

A to radsi nebudu vzpominat na obalkovou komunikaci tykajici se neprehlednosti eshopu (vysledkem byl v podstate vysmech, ze to maji v poradku a ja sem neschopnej - ovsem muset 17x znovunacitat obrazovku kvuli jedne mistence mi prijde dnes prehnane jeste vic) nebo sluzeb v CD centru (kde mi odpovidala cvicena opice, dokonce to tam nakopirovala 2x dokola), bo bych si ubral par hodin zivota.

Vy totiz zapominate jeste na jednu vec. Informace o tom, ze je neco spatne a co konkretne je spatne a proc, ma taky svoji hodnotu. A pokud se uz rozhodnu tuto hodnotu nekomu venovat a dotycny se stejne nezaridi k moji pristi spokojenosti, vickrat to delat nebudu. Aspon ne zadarmo, protoze je to pro me cuchani nervu a plytvani casem => v konecnem dusledku ekvivalent hazeni penez do kanalu.

Myslite si, ze se me nekdy kdokoliv od modrych zeptal, co mi vadi a s cim mam nejvetsi problemy pri vyuzivani jejich sluzeb?

A zkusite si tipnout pomer toho, kolikrat jsem ja sam od sebe pouzil uz ve stadiu nejvetsi nasranosti telefon nebo obalku ve srovnani s cetnosti "dotazu na kvalitu" vychazejicich z iniciativy dopravce?

Ona totiz kritika, zejmena ta konstruktivni (rekneme ze nejen prskam, ze je neco spatne, ale zaroven navrhuji i potencialni reseni), je zakladnim prvkem sebereflexe, bez ktere se z funkcni firmy stava v podstate nemotorny urad.

Tohle je proste to, co u modrych nedochazi snad nikomu. Ze kniha prani a stiznosti uz je davno minulosti v te podobe, aby se zakaznik musel obtezovat se zapisem do ni. Cestujicim to ale doslo a na hlavu si srat nenechaji, takze vlakem nejezdi.
28.08.2011 (19:41)  
Web: Znovu píšu - netvrdím, že všichni pracanti z ČD jsou špatní, je tam spousta kvalitních lidí se zájmem o svou práci. Pak je člověk ještě víc v šoku když vidí ty propastné rozdíly - co všechno dobrý průvodčí dokáže a naopak.

Jenže to je dáno za prvé velikostí společnosti a za druhé věkovým rozsahem, kdy mnozí ještě pamatují to, co pamatují.
Jančura bude mít výhodu (alespoň v začátku), že všichni budou startovat z jedné lajny, přičemž nepředpokládám, že by se vlakový doprovod svým věkem přehoupl přes 35 (nepřehnal jsem to?).
Registrierter Benutzer Web 
28.08.2011 (19:15)  
VV: Já jsem si samozřejmě stěžoval (bylo toho ještě víc, napsal jsem to co jsem si nejlíp zapamatoval). Dostalo se mi odpovědi, že NAD byla organizována standardně a průvodčí tvrdí, že nikterak nepochybil + pozvánka na "osobní konfrontaci" s průvodčím, kde už si dneska nepamatuju. Někdo by šel, já nemám zas tolik času na rozdávání, nestojím o takové zážitky a vyřešil jsem si to raděj po svém.

Netuším, jak to bude u SA při mimořádnosti na trati, přestože předpokládám, že plány pro mimořádnosti mají. Nicméně minimálně u výluk obdobného typu o kterém píšu předpokládám, myslím oprávněně, daleko vyšší komfort, informovanost a příjemnější přístup k zákazníkům (nevím jestli se za posledních pár let něco změnilo, ale ty šroty nasazované na NAD ČD byly zoufalost i po přestupu z B). Přecijen mají své dost kvalitní busy a spoustu smluv se společnostmi provozujícími podobné stroje (na případné posily).

Znovu píšu - netvrdím, že všichni pracanti z ČD jsou špatní, je tam spousta kvalitních lidí se zájmem o svou práci. Pak je člověk ještě víc v šoku když vidí ty propastné rozdíly - co všechno dobrý průvodčí dokáže a naopak.
28.08.2011 (19:11)  
zjištuji že nemá cenu se zapojovat do diskuze a nebo možná jezdím v jiných vlacích,kde jsou jiní pruvodčí a dokonce snad i v jiném státě a nebo v jiné době.zatím jsem se nesetkal s neochtou a mám zkušenost že se ke mě chovají jak já se chovám k ním.hold máme asi všichni jiné zkušenosti a nebo každý vidíme jen to co chceme?
  1 ... 12 13 14 15 16 ... 38      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko