..: Žlutá souprava poprvé na trati, rozjezd Regiojetu se blíží :..

162.114 RegioJet, Opava (detail), foto: Josef Petrák Opava — Projekt IC RegioJet má za sebou další významný krok směrem k ostrému startu první soukromé dálkové linky na českých kolejích. Na trať mezi Opavou a Kolínem totiž poprvé vyrazila kompletně žlutá souprava pod křídly Student Agency. Předznamenává tak zahájení pravidelného provozu na trase Praha - Havířov, jež je plánované na konec září. Dopravce v současnosti dokončuje přípravy prodejních systémů i pilotního vozového parku, s čímž úzce souvisela i čtvrteční technická jízda, jejímž účelem byla přeprava čtyř vagonů v čerstvém korporátním nátěru do dílen v Kolíně. Tam vozy rakouské provenience podstoupí úpravy interiéru a technologického vybavení, aby za měsíc mohly odvézt první cestující na jednom ze třech párů expresů. S Regiojetem jsme při této příležitosti strávili dvanáct hodin a přinášíme nejpodrobnější pohled na soupravu, kterou si ještě před několika měsíci řada skeptiků nedokázala ani představit. Podívejte se.

Žlutý vlak, veřejně-neveřejně

162.114 RJ, Sv 1010, Zábřeh na Moravě, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Čtvrteční přetah soupravy z krnovského Olpasu do kolínských dílen Metrans DYKO ve skutečnosti původně neměl být veřejnou akcí. Žlutý dopravce plánoval pouze přistavit nově nalakované vozy k modernizaci interiéru a instalaci doplňkového zařízení. Technická jízda přesto neunikla pozornosti médií a desítek nadšenců, kteří od rána vyčkávali mimořádný soupravový vlak prakticky po celé jeho trase. RegioJet samotný nakonec přistoupil na drobnou prezentaci pro novináře, byť omezenou jen na exteriér vagonů, a pózování palubního personálu. Delší pobyty pak byly využity k fotografování pro připravované propagační materiály – mnohdy s neplánovaně velkým publikem v podobě cestujících ČD, kteří žlutou soupravu potkávali při svém pohybu na nástupišti.

Vozy 1. třídy od Siemensu poslouží jako univerzální třída pilotního provozu IC RJ, foto: Juraj KováčFinální vzhled vozů vychází z návrhu designéra Patrika Kotase, známého třeba vizuálním řešením tramvají Škoda ForCity. Vychází z tradiční žluté barvy Mellon Yellow (RAL 1028) v kombinaci s černou. Nástupní dveře a značení vozů jsou pak vyvedený v metalické stříbrné. Od jednotné žluto-černé linie se naopak prozatím odklání vizuál lokomotiv, které zdobí asymetrické polepy s logem dopravce na univerzálním žlutém podkladu. Po stránce interiéru naopak původně rakouské vozy (dosud nesoucí registrace ÖBB) dosud nedoznaly zásadnějších změn. Ty je čekají teprve v následujících týdnech v kolínských dílnách. Zásadním způsobem zde bude upraveno vybavení interiéru a v některých případech dojde i k modifikaci jeho rozložení. Do zahájení ostrého provozu zároveň vagony obdrží zázemí pro poskytování inzerovaných služeb – Wi-Fi připojení, občerstvení včetně jídla, četba zdarma atp.

Souprava Regiojetu se připravuje na výjezd z Opavy východ, foto: Juraj Kováč 162.114 RJ a vůz ABmz. Barevné schéma tak úplně neladí., foto: Juraj Kováč Je čas zvyknout si na nový pohled na nástupišti (Ostrava-Svinov), foto: Juraj Kováč

První nasazení: jedna třída, dvě soupravy, šest spojů

753.197 KDS, Ampz RegioJet, Bruntál, foto: Josef Petrák Čtyři žluté vozy, jež se účastnily čtvrtečního přesunu, ve skutečnosti představují jen první vlnu závěrečné fáze příprav na vyjetí spojů InterCity RegioJet s cestujícími. To se uskuteční koncem září se dvěma pětivozovými soupravami, složenými z řad Ampz a ABmz, jež zajistí tři páry spojů mezi Prahou a Havířovem. Podle představitelů Student Agency se bude jednat o testovací provoz, který zároveň umožní praktický trénink vlakového personálu a doladění palubních služeb. Všechny spoje přitom nabídnou jednotný kvalitativní standard, jehož jedinou variací bude uspořádání interiéru jednotlivých vozů. Oddílové a velkoprostoré vagony by u Regiojetu měl na první pohled odlišovat přívlastek Relax, který lze již dnes spatřit na bočnicích vozů řady Ampz se 48 místy k sezení. Pokud tedy dosud platila okřídlená věta, že "nejlepší česká jednička je rakouská dvojka", s první vlnou žlutých expresů paradoxně začne platit prostá realita, že "nejlepší česká dvojka je rakouská jednička".

Olomouc a žluté vlaky dvou dopravců, foto: Juraj KováčDo pilotního provozu dálkových vlaků Student Agency se v následujících týdnech může zapojit až 22 vozů řad Ampz a ABmz v jediné kvalitativní třídě, zatímco zbylých šest vagonů řady Bmz 21-90.0 z let 1976-1978, které jsou zároveň nejstaršími z nedávných akvizic Regiojetu, čeká zásadnější modernizace s kompletní změnou vnitřního uspořádání. Od příštího jara pak žlutý dopravce počítá s dodávkami zcela nových velkoprostorových vozů UIC-Z1 několika různých konfigurací od výrobce ASTRA Vagoane Călători, které postupně doplní jeho flotilu k dosažení předpokládané kapacity deseti párů vlaků denně, včetně trasy Praha - Žilina a, o rok později, Praha - Košice. Novostavby z rumunského Aradu rovněž společnosti umožní zavést další, komfortnější cestovní třídu.

Spoje IC RegioJet v letošním jízdním řádu počítají mezi Prahou a Ostravou s jízdní dobou 3 hodiny a 33 minut se zastávkami v Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Zábřehu na Moravě, Olomouci a Hranicích na Moravě. Příští grafikon by tento čas měl zkrátit ještě o 7 minut, s cenou do 230 korun při využití Kreditové jízdenky Student Agency, včetně bezplatné rezervace místa. Vlaky ČD v současnosti českou a moravskoslezskou metropoli spojují za 3 hodiny a 44 minut, přičemž od prosince se cesta s modrým dopravcem zkrátí za 3 h 21. Napomůže tomu zejména zrušení zastavování v Hranicích, ale také důkladnější dodržování řazení souprav s garancí provozní rychlosti 160 km/h. Nejrychlejším spojem mezi Prahou a Ostravou i nadále zůstane pendolino, které v provozní kategorii SuperCity nabídne cestovní dobu 2 hodiny 56 minut.

RegioJet stevardka vyhlížející, foto: Josef Petrák RegioJet stevardka, foto: Josef Petrák RegioJet stevardky, foto: Josef Petrák

Dálkový RegioJet startuje, málokdo věřil…

Od září začíná ostrá konkurence žlutých a modrých vlaků, foto: Juraj KováčOd rozpoutání plnohodnotného konkurenčního boje na komerčně nejzajímavější železniční trase v Česku nás tedy dělí už jen týdny. Na přelomu srpna a září by RegioJet měl spustit nové webové stránky s možností nákupu jízdních dokladů, jež budou porovnatelné s návštěvou některé z poboček dopravce. Národní dopravce naopak se vší vervou nasazuje do provozu aktuální vlnu modernizovaných vagonů a slibuje rozšíření palubních služeb, včetně větší přítomnosti stewardek na prestižních dálkových spojích. Zatímco se ale budou oborové i celostátní média plnit zprávami a dojmy z nově objeveného konkurenčního prostředí, je zajímavé ohlédnout se jen několik měsíců do minulosti, kdy Student Agency upustila od původního velkolepého projektu HighJet, a prostřednictvím své dceřiné společnosti začala aktivně pracovat na záměrech pro regionální dopravukomerční vlaky na ostravské lince. Ještě v prosinci 2009 označil generální ředitel ČD Petr Žaluda ambice žlutého dopravce za "demagogické kecy". „Žluté vlaky jsem nikdy neviděl a nikdy neuvidím,“ zdůraznil tehdy Žaluda s odkazem na dosavadní úspěchy spojů SuperCity Pendolino.

Olomouc a dva žluté vlaky. O jednom z nich se donedávna pochybovalo ve velkém., foto: Juraj KováčPrávě důvěra národního dopravce ve svůj vlajkový produkt rezonovala v debatách uplynulých let obzvláště silně: „Osočování existujícího a úspěšného pendolina imaginárním projektem není na místě. České dráhy udělají vše proto, aby Student Agency pokořily obchodně,“ říkal na sklonku roku 2007 tehdejší mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Teď RegioJet postupně představuje vozidla, jež by svým komfortem měla oslovit i nejnáročnější zákazníky národního dopravce. „Přestože u dopravce RegioJet budou vozy označeny jako vozy 2. třídy, přibližně 190 míst z celkové kapacity 240 odpovídá konfigurací a komfortem běžné první třídě nebo konfiguraci prémiové první třídy Business Class. RegioJet i tímto sleduje slogan, který má charakterizovat jeho služby – O třídu lepší,“ uvádí dnes marketingový ředitel Student Agency Aleš Ondrůj.

Žlutý podzim na koridoru

162.114 RJ, Sv 1010, Hoštejn, 25. 8. 2011, foto: Josef PetrákDo širšího povědomí se firma RegioJet dostala před více než rokem díky výraznému marketingovému projektu Žluté jaro na železnici. Teď, po měsících příprav, projela po třetím koridoru první ucelená souprava v čele s upravenou lokomotivou 162.114. Prozatímní vozový park i personál dopravce si tak poprvé vyzkoušel jízdu rychlostí 140 km/h v žlutém podání. „Jeli jsme jak draci,“ pochvaloval si management Regiojetu. I přes svou relativní všednost tak obyčejný přesun soupravy přitáhl více pozornosti, než kdejaká oficiální prezentace za uplynulých několik let. RegioJet na českých kolejích čeká ještě dlouhá cesta ke komerčnímu úspěchu; na druhý pokus a po krůčcích ale postupně realizuje to, co se nepovedlo někdejšímu dopravci Railtrans, co část politické scény nikdy nechtěla, a co ještě donedávna celá řada lidí zcela odmítala. Ve světle avizovaného příchodu třetího hráče tak cestující na železnici čeká vskutku horký podzim, který zajisté přinese nevídané výkony od všech zúčastněných stran.

Zdroj: ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.8.2011 (2:04)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 10 11 12 13 14 ... 38      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel bobík 
29.08.2011 (20:47)  
J.Kováč:
1.Ok,z přebalu JŘ to není poznat-v podstatě reklama ČD,logo SŽDC až na straně A1
2.Myslel jsem,že už bylo více pokusů :-)
29.08.2011 (19:50)  
bobík:
1. Nie je to JŘ ČD, ale JŘ SŽDC (alebo tie IC RJ snáď vyskakujú vo vyhľadávaní aj na www.cd.cz?)
2. Většinou = jedenkrát (RTE)?
29.08.2011 (19:37)  
AD Juraj Kováč a 1.třída - Přesně, mám podobnou zkušenost. Mám doplatek na in-Kartě a někteří vlakvedoucí a průvodčí se vyloženě radovali, když viděli, že nemám jízdenku do 1.třídy. K tomu přidejte můj věk (15) a průvodčí byli někdy dost nepříjemní. Jednou jsem byl dokonce obviněn, že jsem v kupé 1.třídy ukradl záclonu, která tam chyběla (vůz ř.A). Obvykle si na malichernosti nestěžuji, ale když na mě vlakvedoucí v 1.třídě přes celý vůz řve, že jsem zloděj, a bez jakéhokoli dovolení hrabe v batohu a hledá onu záclonu (samozřejmě bezúspěšně), tak to je opravdu moc. Chápu, že hlavně cestující v mém věku vlaky ničí (sám jsem jednou jednoho vandala pomohl odhalit, myslel si, že když jsem zjistil, že posprejoval WC, budu ho obdivovat, a byl hodně překvapen, když se najednou vynořil vlakvedoucí), ale pokud platím již stejně jako dospalý cestující, chci i stejnou kvalitu a zacházení.
registrovaný uživatel bobík 
29.08.2011 (18:54)  
Proč jsou vždycky potenciální konkurenti v JŘ ČD?Většinou na dálkových trasách v daném GVD ani nevyjedou...
29.08.2011 (13:47)  
Davson>
by pak byl FRAJER, kdyby byl v zelených číslech
Za prvé, ta čísla jsou černá a ne zelená :-) (protože kdysi měly mechanické kalkulačky znamínko za číslem a pro lepší odlišení záporných čísel se tato tiskla přes červenou pásku, zatímco kladná se tiskla přes černou pásku), a za druhé, jezdit školní a pracovní spoje je ZLATEJ DŮL, protože je to ZDO a co se nevybere na jízdným, to kraj dosype...

V.Vrtěna
A co S489.0? Design nedělal Kotas?
V dobách vzniku laminátky byl pan Kotas nanejvejš tak v kočárku...
Design laminátek je od prof. Diblíka.

Taky jepotřeba vzít v úvahu revize, provozní opravy, opravy po cestující veřejnosti, případně odstraňování graffitů.
Revize a provozní ošetření jsou normálně zaplánované do oběhů, resp. záloh. Nicméně nic z toho cestujícího NEZAJÍMÁ. Cestující je zvědavý na nějaký standard a jakékoliv snížení nese velice nelibě (nebo myslíte, že když jsem v minulotýdenních vedrech jel Košičanem, tak mne nějak oslnilo neklimatizované Bmee (v jedné soupravě), příp. normální Béčko (v druhé)???)

DJ Těsto: To taková průvodčí musí znát všemožné předpisy
A je to opravdu nutné? Průvodčí by měl znát tarif a ten by měl být jednoduchý, žádný "vějíř akčních nabídek a slev". Dál by měl umět vyhledat přípoj. To je z komerce asi všechno. Pak by měl umět "vypravit vlak" (v rámci předpisů svého zaměstnavatele) a nakonec znát základy D1/D2, aby v případě poruchy VZ mohl fungovat jako druhý člověk na stanovišti strojvedoucího.


J.Burian:
Kazdy zasah do konstrukce vyzaduje novou homologaci. To muze byt napr. treba jen vymena vypocetni pameti za vykonejsi. Loko pana J. prosly v podstate velmi zasadni rekonstrukci (Italianky byly velmi odlisne) a po te prochazely jen nekterymi TBZ
Výměna paměti NENÍ zásahem do konstrukce (s tímto bych si dovolil míti dost zkušeností...). Peršinky neprošly "zásadní" rekonstrukcí, byly pouze změněny převody (dle schválené dokumentace), přehozeny pulty zpět doprava a bylo dosazeno odpovídající VZ a rychloměr. Do rekonstrukce holubníku se nešlo, DÚ nemá problém se sníženým profilem.
TBZ je jen jedna jediná a její obsah je dán normou, takže těžko "procházely některými TBZ"...
29.08.2011 (13:12)  
Pavel Z: Mmch někde jsem četl, že obecně jsme národ smraďochů (staré známé heslo, že chlap musí smrdět je tu hluboce zakořeněné) a zatímco v zahraničí jsou reklamy cílené na druhy/značky parfémů a vůní, tak u nás hlavně na to abysme je vůbec používali.

To jsi nejspíš četl zde http://issuu.com/metro.pdf/docs/metro_0107_10
registrovaný uživatel Sim 
29.08.2011 (13:09)  
dohlib > jeste jste zapomel dodat, ze dve hodiny pred i po tomto soubehu se tam nehne ani kolo ...

hasitobur > tak umele sebevedomi je skutecne videt vsude mozne, ovsem je rozdil, zda je to formou slibu (bude to a to) nebo formou zamerneho prekrucovani soucasne reality a lzi (tohle je tak a tak, kdyz vime, ze to tak neni - viz treba zminka o tom, ze regio spoje CD maji prednost a proto jezdi vzdy vcas).
registrovaný uživatel dohlib 
29.08.2011 (12:59)  
Reg. dotace....souhlasím i nesouhlasím.

Ano, nějaká dopravní obslužnost by měla být a dejme tomu co 2-3 hodiny kromě noci by něco jet mělo.

Na druhou stranu nerad vidím, a, ruku na srdce, přiznejme si, je to takhle v mnoha regionech : dotovaný bus z místa A do místa B jede např. v 19:45, a dotovaný vlak z A do B jede 20:10.
A obsazenost obého většinou minimální....

Toto je jen jeden z mnoha příkladů, kde je souběh dotované dopravy. Cestující mohou jet vlakem i busem, a obojí město, region dotuje. Ano, z našich daní.

Ideální stav je : jednou co 1 nebo /2/3 hodiny pojede bus, pak vlak, pak bus, pak vlak. Ale ne v jedné hodině oba a dotovaní ! Jsem pro zachování dopravy, ale aby se mrhalo, že z A do B ve zhruba stejném časovém horizontu jede vlak i bus, to ne.
registrovaný uživatel hasitobur  mail  
29.08.2011 (12:30)  
Juraj Kováč > Tak to jsem zvědavý, kdy mi někdo od RJ přijde umýt na mašině okna :-)
registrovaný uživatel hasitobur  mail  
29.08.2011 (12:26)  
Umělé sebevědomí na železnici předvádí poslední roky kdekdo.
  1 ... 10 11 12 13 14 ... 38      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko