..: Žlutá souprava poprvé na trati, rozjezd Regiojetu se blíží :..

162.114 RegioJet, Opava (detail), foto: Josef Petrák Opava — Projekt IC RegioJet má za sebou další významný krok směrem k ostrému startu první soukromé dálkové linky na českých kolejích. Na trať mezi Opavou a Kolínem totiž poprvé vyrazila kompletně žlutá souprava pod křídly Student Agency. Předznamenává tak zahájení pravidelného provozu na trase Praha - Havířov, jež je plánované na konec září. Dopravce v současnosti dokončuje přípravy prodejních systémů i pilotního vozového parku, s čímž úzce souvisela i čtvrteční technická jízda, jejímž účelem byla přeprava čtyř vagonů v čerstvém korporátním nátěru do dílen v Kolíně. Tam vozy rakouské provenience podstoupí úpravy interiéru a technologického vybavení, aby za měsíc mohly odvézt první cestující na jednom ze třech párů expresů. S Regiojetem jsme při této příležitosti strávili dvanáct hodin a přinášíme nejpodrobnější pohled na soupravu, kterou si ještě před několika měsíci řada skeptiků nedokázala ani představit. Podívejte se.

Žlutý vlak, veřejně-neveřejně

162.114 RJ, Sv 1010, Zábřeh na Moravě, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Čtvrteční přetah soupravy z krnovského Olpasu do kolínských dílen Metrans DYKO ve skutečnosti původně neměl být veřejnou akcí. Žlutý dopravce plánoval pouze přistavit nově nalakované vozy k modernizaci interiéru a instalaci doplňkového zařízení. Technická jízda přesto neunikla pozornosti médií a desítek nadšenců, kteří od rána vyčkávali mimořádný soupravový vlak prakticky po celé jeho trase. RegioJet samotný nakonec přistoupil na drobnou prezentaci pro novináře, byť omezenou jen na exteriér vagonů, a pózování palubního personálu. Delší pobyty pak byly využity k fotografování pro připravované propagační materiály – mnohdy s neplánovaně velkým publikem v podobě cestujících ČD, kteří žlutou soupravu potkávali při svém pohybu na nástupišti.

Vozy 1. třídy od Siemensu poslouží jako univerzální třída pilotního provozu IC RJ, foto: Juraj KováčFinální vzhled vozů vychází z návrhu designéra Patrika Kotase, známého třeba vizuálním řešením tramvají Škoda ForCity. Vychází z tradiční žluté barvy Mellon Yellow (RAL 1028) v kombinaci s černou. Nástupní dveře a značení vozů jsou pak vyvedený v metalické stříbrné. Od jednotné žluto-černé linie se naopak prozatím odklání vizuál lokomotiv, které zdobí asymetrické polepy s logem dopravce na univerzálním žlutém podkladu. Po stránce interiéru naopak původně rakouské vozy (dosud nesoucí registrace ÖBB) dosud nedoznaly zásadnějších změn. Ty je čekají teprve v následujících týdnech v kolínských dílnách. Zásadním způsobem zde bude upraveno vybavení interiéru a v některých případech dojde i k modifikaci jeho rozložení. Do zahájení ostrého provozu zároveň vagony obdrží zázemí pro poskytování inzerovaných služeb – Wi-Fi připojení, občerstvení včetně jídla, četba zdarma atp.

Souprava Regiojetu se připravuje na výjezd z Opavy východ, foto: Juraj Kováč 162.114 RJ a vůz ABmz. Barevné schéma tak úplně neladí., foto: Juraj Kováč Je čas zvyknout si na nový pohled na nástupišti (Ostrava-Svinov), foto: Juraj Kováč

První nasazení: jedna třída, dvě soupravy, šest spojů

753.197 KDS, Ampz RegioJet, Bruntál, foto: Josef Petrák Čtyři žluté vozy, jež se účastnily čtvrtečního přesunu, ve skutečnosti představují jen první vlnu závěrečné fáze příprav na vyjetí spojů InterCity RegioJet s cestujícími. To se uskuteční koncem září se dvěma pětivozovými soupravami, složenými z řad Ampz a ABmz, jež zajistí tři páry spojů mezi Prahou a Havířovem. Podle představitelů Student Agency se bude jednat o testovací provoz, který zároveň umožní praktický trénink vlakového personálu a doladění palubních služeb. Všechny spoje přitom nabídnou jednotný kvalitativní standard, jehož jedinou variací bude uspořádání interiéru jednotlivých vozů. Oddílové a velkoprostoré vagony by u Regiojetu měl na první pohled odlišovat přívlastek Relax, který lze již dnes spatřit na bočnicích vozů řady Ampz se 48 místy k sezení. Pokud tedy dosud platila okřídlená věta, že "nejlepší česká jednička je rakouská dvojka", s první vlnou žlutých expresů paradoxně začne platit prostá realita, že "nejlepší česká dvojka je rakouská jednička".

Olomouc a žluté vlaky dvou dopravců, foto: Juraj KováčDo pilotního provozu dálkových vlaků Student Agency se v následujících týdnech může zapojit až 22 vozů řad Ampz a ABmz v jediné kvalitativní třídě, zatímco zbylých šest vagonů řady Bmz 21-90.0 z let 1976-1978, které jsou zároveň nejstaršími z nedávných akvizic Regiojetu, čeká zásadnější modernizace s kompletní změnou vnitřního uspořádání. Od příštího jara pak žlutý dopravce počítá s dodávkami zcela nových velkoprostorových vozů UIC-Z1 několika různých konfigurací od výrobce ASTRA Vagoane Călători, které postupně doplní jeho flotilu k dosažení předpokládané kapacity deseti párů vlaků denně, včetně trasy Praha - Žilina a, o rok později, Praha - Košice. Novostavby z rumunského Aradu rovněž společnosti umožní zavést další, komfortnější cestovní třídu.

Spoje IC RegioJet v letošním jízdním řádu počítají mezi Prahou a Ostravou s jízdní dobou 3 hodiny a 33 minut se zastávkami v Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Zábřehu na Moravě, Olomouci a Hranicích na Moravě. Příští grafikon by tento čas měl zkrátit ještě o 7 minut, s cenou do 230 korun při využití Kreditové jízdenky Student Agency, včetně bezplatné rezervace místa. Vlaky ČD v současnosti českou a moravskoslezskou metropoli spojují za 3 hodiny a 44 minut, přičemž od prosince se cesta s modrým dopravcem zkrátí za 3 h 21. Napomůže tomu zejména zrušení zastavování v Hranicích, ale také důkladnější dodržování řazení souprav s garancí provozní rychlosti 160 km/h. Nejrychlejším spojem mezi Prahou a Ostravou i nadále zůstane pendolino, které v provozní kategorii SuperCity nabídne cestovní dobu 2 hodiny 56 minut.

RegioJet stevardka vyhlížející, foto: Josef Petrák RegioJet stevardka, foto: Josef Petrák RegioJet stevardky, foto: Josef Petrák

Dálkový RegioJet startuje, málokdo věřil…

Od září začíná ostrá konkurence žlutých a modrých vlaků, foto: Juraj KováčOd rozpoutání plnohodnotného konkurenčního boje na komerčně nejzajímavější železniční trase v Česku nás tedy dělí už jen týdny. Na přelomu srpna a září by RegioJet měl spustit nové webové stránky s možností nákupu jízdních dokladů, jež budou porovnatelné s návštěvou některé z poboček dopravce. Národní dopravce naopak se vší vervou nasazuje do provozu aktuální vlnu modernizovaných vagonů a slibuje rozšíření palubních služeb, včetně větší přítomnosti stewardek na prestižních dálkových spojích. Zatímco se ale budou oborové i celostátní média plnit zprávami a dojmy z nově objeveného konkurenčního prostředí, je zajímavé ohlédnout se jen několik měsíců do minulosti, kdy Student Agency upustila od původního velkolepého projektu HighJet, a prostřednictvím své dceřiné společnosti začala aktivně pracovat na záměrech pro regionální dopravukomerční vlaky na ostravské lince. Ještě v prosinci 2009 označil generální ředitel ČD Petr Žaluda ambice žlutého dopravce za "demagogické kecy". „Žluté vlaky jsem nikdy neviděl a nikdy neuvidím,“ zdůraznil tehdy Žaluda s odkazem na dosavadní úspěchy spojů SuperCity Pendolino.

Olomouc a dva žluté vlaky. O jednom z nich se donedávna pochybovalo ve velkém., foto: Juraj KováčPrávě důvěra národního dopravce ve svůj vlajkový produkt rezonovala v debatách uplynulých let obzvláště silně: „Osočování existujícího a úspěšného pendolina imaginárním projektem není na místě. České dráhy udělají vše proto, aby Student Agency pokořily obchodně,“ říkal na sklonku roku 2007 tehdejší mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Teď RegioJet postupně představuje vozidla, jež by svým komfortem měla oslovit i nejnáročnější zákazníky národního dopravce. „Přestože u dopravce RegioJet budou vozy označeny jako vozy 2. třídy, přibližně 190 míst z celkové kapacity 240 odpovídá konfigurací a komfortem běžné první třídě nebo konfiguraci prémiové první třídy Business Class. RegioJet i tímto sleduje slogan, který má charakterizovat jeho služby – O třídu lepší,“ uvádí dnes marketingový ředitel Student Agency Aleš Ondrůj.

Žlutý podzim na koridoru

162.114 RJ, Sv 1010, Hoštejn, 25. 8. 2011, foto: Josef PetrákDo širšího povědomí se firma RegioJet dostala před více než rokem díky výraznému marketingovému projektu Žluté jaro na železnici. Teď, po měsících příprav, projela po třetím koridoru první ucelená souprava v čele s upravenou lokomotivou 162.114. Prozatímní vozový park i personál dopravce si tak poprvé vyzkoušel jízdu rychlostí 140 km/h v žlutém podání. „Jeli jsme jak draci,“ pochvaloval si management Regiojetu. I přes svou relativní všednost tak obyčejný přesun soupravy přitáhl více pozornosti, než kdejaká oficiální prezentace za uplynulých několik let. RegioJet na českých kolejích čeká ještě dlouhá cesta ke komerčnímu úspěchu; na druhý pokus a po krůčcích ale postupně realizuje to, co se nepovedlo někdejšímu dopravci Railtrans, co část politické scény nikdy nechtěla, a co ještě donedávna celá řada lidí zcela odmítala. Ve světle avizovaného příchodu třetího hráče tak cestující na železnici čeká vskutku horký podzim, který zajisté přinese nevídané výkony od všech zúčastněných stran.

Zdroj: ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.8.2011 (2:04)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 31 32 33 34 35 ... 38      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel tarten 
26.08.2011 (12:19)  
Joska Holibajda: Já si myslím, že cesta Regiojetu ke komerčnímu úspěchu je naopak krátká. Komerční úspěch se dostaví hned na konci září.

Já mám o komerčním úspěchu zcela jinou představu. Ne že se mi do vlaku za akční cenu nahrne v začátku provozu víc zvědavců, než jsem zvládl koupit vagonů, ale že se mi to bude dlouhodobě ekonomicky vyplácet. Zajímavá bude finanční zpráva za rok 2012.
registrovaný uživatel Sim 
26.08.2011 (12:17)  
DJTiësto > ja vim ze je to mysleno ve srande, ale zacinam mit pocit, ze ta bajka o kyselych hroznech ma i v tomhle pripade neco do sebe ... no, hezka sice je, ale ... ale ... ale urcite nebude znat predpisy!

Ja bych to hodnotil tak, ze:
- holky spatne nevypadaji (= muzou byt i hezci, ale tohle jako standard je velmi prijemne)
- uniforma je sice relativne vystredni, ale v primem srovnani lepsi, nez seda myska CD. Asi malokdo bude ve vlaku oblecen tak, aby byl zamenitelny - a kdyz si vzpomenu na to, jak u modrych dozblbnuti resi, jestli mit cepici nebo tercik (aby jim nevypravil vlak nekdo jiny) nebo jak nechteji pri prelejzani koleji nosit vystrazne vesty (bo je to pod jejich dustojnost, byt videt).

Proste je to reseni hodne soukromnika - spojit prijemne s uzitecnym.

tarten > jojo, ted na to koukam, ze mate opraveno :-)
registrovaný uživatel kobros 
26.08.2011 (12:15)  
Tak ja osobne moc Student Agency nemusim. Nic proti nim, to je jen o tom, co mi vyhovuje a co ne. Sveho casu, nez CD na trati Praha - Brno vubec nechteli konkurovat jeho zlutym busum, tak jsem s nimi jezdil. A popravde, me stvalo, jak na ceste, ktera trva sotva 2.5h me neustale nekdo otravuje. Nejdriv je to jakasi nabidka casopisu ci novin, ktere nectu ani omylem, pak sluchatka a pak mi vnucuji instantni napoj. Nakonec pusti film na monitorech, ktere jsou tak sikovne umisteny, ze je pri ceste nelze nemit v zornem poli. Tak jsem presedlal na jine autobusove spolecnosti - moc jich tam uz nejezdi a nakonec k CD. Tam me sice trosku vytaci v EC v kazde zastavce koktani pruvodciho do rozhlasu ve trech jazycich a po nem jeste personalu JLV ve trech jazycich, ale vydrzet se to da.
Cili: verim, ze se najdou zakaznici jak pro CD, tak pro Jancuru. A CD by mohlo napadnout zavest "tichou tridu". Ale ne takovou pseudo, jako je u DB v ICE.
registrovaný uživatel tarten 
26.08.2011 (12:13)  
(Sim: Reagujete zřejmě na můj překlep, kdy jsem tam chviličku měl Odru o nějakých 10 min rychlejší, že?)
registrovaný uživatel tarten 
26.08.2011 (12:11)  
rpet: RJ smete CD a LE bude vydelavat prasule na operativnim leasingu draznich vozidel...

Jestli někdo někoho smete, tak to nebude RegioJet a obětí nebudou ČD. Zní to spíš jako nějaké "zbožné" přání. Objemově by to ani nešlo. Spíš bych se obával, že Leo Express smete o dost pomalejší RegioJet, nebo odtud společně ekonomicky vyštípou pendolino (to koneckonců už ČD jednou i avizovaly) a dostanou od ČD jiný "dáreček".

Co kdo ale ekonomicky ustojí je ještě dost předčasné rozhodovat.
registrovaný uživatel Sim 
26.08.2011 (12:10)  
tarten > tak zrovna 142 Odra na me vyskakuje z Idosu s jizdni dobou 3:44, stejne jako vsechny ostatni "nependolina" v teto relaci.
26.08.2011 (12:04)  
ad Sim: ale ty holky vážně nejsou žádnej zázrak:o))Nakonec z každé holky udělá make-up krásku:o))Docela by mě taky zajímalo jestli tyhle "krasavice" budou znát drážní předpisy...Silně pochybuju, i když by asi měly...
registrovaný uživatel tarten 
26.08.2011 (11:50)  
Vadné srovnání v článku
IC RegioJet ... mezi Prahou a Ostravou s jízdní dobou 3 hodiny a 33 minut ... ČD v současnosti českou a moravskoslezskou metropoli spojují za 4 hodiny a 3 minuty

Není to tak. Pha - Svinov:
RegioJet 1013/1006 - 3:31/3:34 (posun o nějakou minutku nebo průměr na 3:33 možný)
ČD Odra + takt: 3:37/3:44
Možná si někdo spletl hlavní se Svinovem. RegioJet nemá být pro zbytek letoška rychlejší o půl hodiny, jen o 6 - 10 minut. Aspoň tak to vidím v JŘ.

Jinak fajn článek. :-)
registrovaný uživatel Kakov 
26.08.2011 (11:45)  
Sim:
videl jste je u modrych v tomhle poctu najednou? já ano :-D

ikdyž jedna byla vypůjčená, vlakušku, průvodčí a stevardku (nebo jak to nazvat) JLV, osobu vlakvedoucí jem nezahlédl
registrovaný uživatel Sim 
26.08.2011 (11:26)  
Václav Vrtěna > nepochopil ... narazka to byla na fakt, ze u CD je zvlast vlakuska na noseni kafe a zvlast stiplistek na kontrolu dokladu. Nema to nic spolecneho s tim, jestli je tam vlakvedouci a jeste stiplistek k tomu, kdyz je vlak dlouhy.

A ty otazky byly mineny z prozaickeho duvodu - tezko muzete zmenit sled udalosti. Tisickrat muze nekdo prskat, proc nekdo nepouziva hrebiky, kdyz jeste nebylo vynalezeno kladivo.

DJTiësto > zatim nevime, co bude uvnitr. Navic - dobre je to videt na ne zrovna optimalne resenem pendolinu - vysledny efekt nedela jen "hardver" ale i system doplnkovych sluzeb. Treba stravovani ve vlaku v podani CD+JLV je jen dalsi rejzovani penez (a tomu odpovidaji ceny), kdezto u zlutych (zatim autobusu) to (napoj) bylo postaveno jako podpurna sluzba a proto byl "v cenej jizdenky". To same mistenky, CD z pilotniho projektu "k jizdence ze sexshopu mistenka gratis" vycouvaly pomerne dosti neelegantne (cimz eshopovou jizdenku premenily v cosi veskrze nevyhodneho), zatiimco u zlutych tahle metoda funguje. A boduje. Proto bych si rozhodne nedovolil tvrdit, ze je CD muze pouhym nasazenim RJ/VC prevalcovat s prstem v nose. Pokud do toho budou chtit jit (primy konkurencni boj na urovni komfortu), budou se muset snazit. Hodne snazit. A to je jedna z veci, ktera se u modrych nenosi. Aspon ne v ramci celeho projektu (a tak snaha jen na nekterych urovnich prichazi vnivec).

A k tem holkam ... To jsem i u ČD viděl hezčí holky. ... videl jste je u modrych v tomhle poctu najednou? A na jednom vlaku? :-D
  1 ... 31 32 33 34 35 ... 38      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko