..: Žlutá souprava poprvé na trati, rozjezd Regiojetu se blíží :..

162.114 RegioJet, Opava (detail), foto: Josef Petrák Opava — Projekt IC RegioJet má za sebou další významný krok směrem k ostrému startu první soukromé dálkové linky na českých kolejích. Na trať mezi Opavou a Kolínem totiž poprvé vyrazila kompletně žlutá souprava pod křídly Student Agency. Předznamenává tak zahájení pravidelného provozu na trase Praha - Havířov, jež je plánované na konec září. Dopravce v současnosti dokončuje přípravy prodejních systémů i pilotního vozového parku, s čímž úzce souvisela i čtvrteční technická jízda, jejímž účelem byla přeprava čtyř vagonů v čerstvém korporátním nátěru do dílen v Kolíně. Tam vozy rakouské provenience podstoupí úpravy interiéru a technologického vybavení, aby za měsíc mohly odvézt první cestující na jednom ze třech párů expresů. S Regiojetem jsme při této příležitosti strávili dvanáct hodin a přinášíme nejpodrobnější pohled na soupravu, kterou si ještě před několika měsíci řada skeptiků nedokázala ani představit. Podívejte se.

Žlutý vlak, veřejně-neveřejně

162.114 RJ, Sv 1010, Zábřeh na Moravě, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Čtvrteční přetah soupravy z krnovského Olpasu do kolínských dílen Metrans DYKO ve skutečnosti původně neměl být veřejnou akcí. Žlutý dopravce plánoval pouze přistavit nově nalakované vozy k modernizaci interiéru a instalaci doplňkového zařízení. Technická jízda přesto neunikla pozornosti médií a desítek nadšenců, kteří od rána vyčkávali mimořádný soupravový vlak prakticky po celé jeho trase. RegioJet samotný nakonec přistoupil na drobnou prezentaci pro novináře, byť omezenou jen na exteriér vagonů, a pózování palubního personálu. Delší pobyty pak byly využity k fotografování pro připravované propagační materiály – mnohdy s neplánovaně velkým publikem v podobě cestujících ČD, kteří žlutou soupravu potkávali při svém pohybu na nástupišti.

Vozy 1. třídy od Siemensu poslouží jako univerzální třída pilotního provozu IC RJ, foto: Juraj KováčFinální vzhled vozů vychází z návrhu designéra Patrika Kotase, známého třeba vizuálním řešením tramvají Škoda ForCity. Vychází z tradiční žluté barvy Mellon Yellow (RAL 1028) v kombinaci s černou. Nástupní dveře a značení vozů jsou pak vyvedený v metalické stříbrné. Od jednotné žluto-černé linie se naopak prozatím odklání vizuál lokomotiv, které zdobí asymetrické polepy s logem dopravce na univerzálním žlutém podkladu. Po stránce interiéru naopak původně rakouské vozy (dosud nesoucí registrace ÖBB) dosud nedoznaly zásadnějších změn. Ty je čekají teprve v následujících týdnech v kolínských dílnách. Zásadním způsobem zde bude upraveno vybavení interiéru a v některých případech dojde i k modifikaci jeho rozložení. Do zahájení ostrého provozu zároveň vagony obdrží zázemí pro poskytování inzerovaných služeb – Wi-Fi připojení, občerstvení včetně jídla, četba zdarma atp.

Souprava Regiojetu se připravuje na výjezd z Opavy východ, foto: Juraj Kováč 162.114 RJ a vůz ABmz. Barevné schéma tak úplně neladí., foto: Juraj Kováč Je čas zvyknout si na nový pohled na nástupišti (Ostrava-Svinov), foto: Juraj Kováč

První nasazení: jedna třída, dvě soupravy, šest spojů

753.197 KDS, Ampz RegioJet, Bruntál, foto: Josef Petrák Čtyři žluté vozy, jež se účastnily čtvrtečního přesunu, ve skutečnosti představují jen první vlnu závěrečné fáze příprav na vyjetí spojů InterCity RegioJet s cestujícími. To se uskuteční koncem září se dvěma pětivozovými soupravami, složenými z řad Ampz a ABmz, jež zajistí tři páry spojů mezi Prahou a Havířovem. Podle představitelů Student Agency se bude jednat o testovací provoz, který zároveň umožní praktický trénink vlakového personálu a doladění palubních služeb. Všechny spoje přitom nabídnou jednotný kvalitativní standard, jehož jedinou variací bude uspořádání interiéru jednotlivých vozů. Oddílové a velkoprostoré vagony by u Regiojetu měl na první pohled odlišovat přívlastek Relax, který lze již dnes spatřit na bočnicích vozů řady Ampz se 48 místy k sezení. Pokud tedy dosud platila okřídlená věta, že "nejlepší česká jednička je rakouská dvojka", s první vlnou žlutých expresů paradoxně začne platit prostá realita, že "nejlepší česká dvojka je rakouská jednička".

Olomouc a žluté vlaky dvou dopravců, foto: Juraj KováčDo pilotního provozu dálkových vlaků Student Agency se v následujících týdnech může zapojit až 22 vozů řad Ampz a ABmz v jediné kvalitativní třídě, zatímco zbylých šest vagonů řady Bmz 21-90.0 z let 1976-1978, které jsou zároveň nejstaršími z nedávných akvizic Regiojetu, čeká zásadnější modernizace s kompletní změnou vnitřního uspořádání. Od příštího jara pak žlutý dopravce počítá s dodávkami zcela nových velkoprostorových vozů UIC-Z1 několika různých konfigurací od výrobce ASTRA Vagoane Călători, které postupně doplní jeho flotilu k dosažení předpokládané kapacity deseti párů vlaků denně, včetně trasy Praha - Žilina a, o rok později, Praha - Košice. Novostavby z rumunského Aradu rovněž společnosti umožní zavést další, komfortnější cestovní třídu.

Spoje IC RegioJet v letošním jízdním řádu počítají mezi Prahou a Ostravou s jízdní dobou 3 hodiny a 33 minut se zastávkami v Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Zábřehu na Moravě, Olomouci a Hranicích na Moravě. Příští grafikon by tento čas měl zkrátit ještě o 7 minut, s cenou do 230 korun při využití Kreditové jízdenky Student Agency, včetně bezplatné rezervace místa. Vlaky ČD v současnosti českou a moravskoslezskou metropoli spojují za 3 hodiny a 44 minut, přičemž od prosince se cesta s modrým dopravcem zkrátí za 3 h 21. Napomůže tomu zejména zrušení zastavování v Hranicích, ale také důkladnější dodržování řazení souprav s garancí provozní rychlosti 160 km/h. Nejrychlejším spojem mezi Prahou a Ostravou i nadále zůstane pendolino, které v provozní kategorii SuperCity nabídne cestovní dobu 2 hodiny 56 minut.

RegioJet stevardka vyhlížející, foto: Josef Petrák RegioJet stevardka, foto: Josef Petrák RegioJet stevardky, foto: Josef Petrák

Dálkový RegioJet startuje, málokdo věřil…

Od září začíná ostrá konkurence žlutých a modrých vlaků, foto: Juraj KováčOd rozpoutání plnohodnotného konkurenčního boje na komerčně nejzajímavější železniční trase v Česku nás tedy dělí už jen týdny. Na přelomu srpna a září by RegioJet měl spustit nové webové stránky s možností nákupu jízdních dokladů, jež budou porovnatelné s návštěvou některé z poboček dopravce. Národní dopravce naopak se vší vervou nasazuje do provozu aktuální vlnu modernizovaných vagonů a slibuje rozšíření palubních služeb, včetně větší přítomnosti stewardek na prestižních dálkových spojích. Zatímco se ale budou oborové i celostátní média plnit zprávami a dojmy z nově objeveného konkurenčního prostředí, je zajímavé ohlédnout se jen několik měsíců do minulosti, kdy Student Agency upustila od původního velkolepého projektu HighJet, a prostřednictvím své dceřiné společnosti začala aktivně pracovat na záměrech pro regionální dopravukomerční vlaky na ostravské lince. Ještě v prosinci 2009 označil generální ředitel ČD Petr Žaluda ambice žlutého dopravce za "demagogické kecy". „Žluté vlaky jsem nikdy neviděl a nikdy neuvidím,“ zdůraznil tehdy Žaluda s odkazem na dosavadní úspěchy spojů SuperCity Pendolino.

Olomouc a dva žluté vlaky. O jednom z nich se donedávna pochybovalo ve velkém., foto: Juraj KováčPrávě důvěra národního dopravce ve svůj vlajkový produkt rezonovala v debatách uplynulých let obzvláště silně: „Osočování existujícího a úspěšného pendolina imaginárním projektem není na místě. České dráhy udělají vše proto, aby Student Agency pokořily obchodně,“ říkal na sklonku roku 2007 tehdejší mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Teď RegioJet postupně představuje vozidla, jež by svým komfortem měla oslovit i nejnáročnější zákazníky národního dopravce. „Přestože u dopravce RegioJet budou vozy označeny jako vozy 2. třídy, přibližně 190 míst z celkové kapacity 240 odpovídá konfigurací a komfortem běžné první třídě nebo konfiguraci prémiové první třídy Business Class. RegioJet i tímto sleduje slogan, který má charakterizovat jeho služby – O třídu lepší,“ uvádí dnes marketingový ředitel Student Agency Aleš Ondrůj.

Žlutý podzim na koridoru

162.114 RJ, Sv 1010, Hoštejn, 25. 8. 2011, foto: Josef PetrákDo širšího povědomí se firma RegioJet dostala před více než rokem díky výraznému marketingovému projektu Žluté jaro na železnici. Teď, po měsících příprav, projela po třetím koridoru první ucelená souprava v čele s upravenou lokomotivou 162.114. Prozatímní vozový park i personál dopravce si tak poprvé vyzkoušel jízdu rychlostí 140 km/h v žlutém podání. „Jeli jsme jak draci,“ pochvaloval si management Regiojetu. I přes svou relativní všednost tak obyčejný přesun soupravy přitáhl více pozornosti, než kdejaká oficiální prezentace za uplynulých několik let. RegioJet na českých kolejích čeká ještě dlouhá cesta ke komerčnímu úspěchu; na druhý pokus a po krůčcích ale postupně realizuje to, co se nepovedlo někdejšímu dopravci Railtrans, co část politické scény nikdy nechtěla, a co ještě donedávna celá řada lidí zcela odmítala. Ve světle avizovaného příchodu třetího hráče tak cestující na železnici čeká vskutku horký podzim, který zajisté přinese nevídané výkony od všech zúčastněných stran.

Zdroj: ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.8.2011 (2:04)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 29 30 31 32 33 ... 38      Zpráv na stránku:   
26.08.2011 (13:22)  
A jéje tady je zase vydřenejch z toho panáčka Jančury. Skoro mi přijde, že zásadně většina z Vás vidí jen bílou a černou. Bílej je Jančura proti ČD, naopak ČD jsou bílí proti Škodě a tak by se dalo pokračovat... Je to velmi úsměvné.

Když na to budu nahlížet racionálně, tak určitě to pro lidi přínos mít bude, a hlavně pro Havířov, o tom žádná.
Ale nějak se mi nepozdává to vychvalování produktu RJ.
Tak včera jsem někde četl, že RJ bude o fous rychlejší než současné Expresy. Ano, ty dva měsíce než bude nový GVD, a kdy Jančura pojede dvakrát denně tam a zpátky asi budou, ale spíš by měl už hovořit o novém GVD, protože ten letošní už dávno prokaučoval (první spoje měly vyjet v březnu, ale tou dobou měl akorát žlutej peršing), a tak od nového GVD budou jak Jančura, tak Expresy ČD stejně rychlé (3:32 a 3:30). Dále si matně vzpomínám na prezentaci názoru, že žluté vlaky budou hi-tech a vrchol modernosti a ejhle, Jančura má ojeté italské peršingy a k tomu sekáčové vozy z Rakouska, byť jistě na slušné úrovni. Jinak další "výhodička" pokud to bude mít, jako v abutobusech, bude jistě povinnost kupovat místenku a tedy zase nutnost plánování cesty.
Jinak jsem spíš zvědavý na leoexpres, nevím proč jsou mi sympatičtější, asi i proto, že jsem zaujat tím, co ten žlutej mor vyvedl s konkurencí na trase Praha-Brno a za co byl i potrestán, byť bohužel směšnou pokutou.

Takže schválně jsem tu vypsal negativa, protože i ty je třeba vzít v potaz.

Jinak tohle dělení linky mezi dopravce nepřinese nic dobrého, klidně bych dával celé linky i jiným dopravcům než ČD, ale tohle dělení není vůbec dobré. Nevšiml jsem si, že by mezi Hamburkem a Berlínem jezdil někdo jiný než DB, nebo mezi Vídní a Salcburkem někdo jiný než ÖBB a dalo by se pokračovat.
Registrierter Benutzer kobros 
26.08.2011 (13:16)  
mohac: nejake rakouske vozy jeste asi pred mesicem vycuhovaly z dvora dilen v Koline. Tedy jsem si jisty, ze to byly ony, kdyz jsem nekolikrat jel okolo.
Ci jsou to dilny a ci to byly vozy, nevim. Mozna je to tak, ze jak CD, tak RJ si na spraveni najaly stejnou firmu, ale to uz hodne hadam.
Registrierter Benutzer hasitobur  mail  
26.08.2011 (13:05)  
SYN > Jistě to někde v archivech MD bude. Že o to nebyl dříve zájem je pochopitelné, protože s roční smlouvou se podnikat v železniční dopravě nedá. A hlavně nebyl žádný křikloun, takže se ani nedivím, že o tom nevíš. Kdyby nebylo Jančury, tak skoro nevíš ani o těch současných smlouvách.
Registrierter Benutzer Dusanh 
26.08.2011 (13:01)  
KK: já to vidím jinak - jestliže pod vlivem okolností *) musel sáhnout k tomuto "provizornímu" kroku, tak už ty vagony zrekonstruuje tak, aby:
1) hned od začátku reprezentovaly určitý standarD ;-) služeb RJ/SA. Kdyby tam dal neumyté šroty s tím, že to je jenom na tři měsíce, tak už pak cestující nenaláká ani na Orient Expres
2) i po dodání nových vozů mohly představovat plnohodnotnou zálohu/posilu, příp. aby mohly reprezentovat standard RJ/SA i na jiných tratích, kde to zrovna bude vhodné
3) aby se daly bez uzardění nabídnout k pronajmutí třeba na charterové vlaky apod., aniž by došlo k omezení vlastního provozu. Ne jako když ČD vypravily extra vlak na koncert do Berlína a z některých EC zmizely Ampz a WRmz :-/

*) Já bych se vůbec nedivil, kdyby měl z počátku problém s tím, že mu banky nechtěly půjčit na vozy z "nějaké rumunské fabriky"...
Registrierter Benutzer mohac 
26.08.2011 (13:00)  
Mají to pěkný, už se těšim na svezení a taky na fotky v galerii. Na konci září se chystám do Ostravy na Dny NATO, tak snad budu mít větší možnost výběru. Mimochodem, nevíte někdo kde jsou rakouské BMZ, co koupily ČD a co měly jezdit od léta Praha-Plzeň-Cheb?
26.08.2011 (12:57)  
KK: rakouske vozy budou po dodani novych slouzit jako zalohy a posily, takze se s nimi dlouhodobe pocita.
Registrierter Benutzer Sim 
26.08.2011 (12:54)  
Karel Kovářík > tohle podle me logiku ma - byt se nejedna o vozy nove (a tedy jejich zivotnost co do poctu kilometru do srotu ujetych), budou pravdepodobne minimalne na urovni spickovych vozu CD (rekneme emzety), tedy zcela jiste nad beznym prumerem modrych. Diky tomu nebude jejich nasazovani na patecni posily (nebo jako nahrada za vypadky) na te urovni, jako jsme zvykli - tedy ze misto emzety dostaneme kozenku (a to jeste bez jakekoliv satisfakce).
Registrierter Benutzer Ross  mail  
26.08.2011 (12:53)  
Vypadá to zajimavě :) I barva sedí. Ale nejvíc mi vadí, že to nemá ty skvělé posunovací okna, kteér jsou v klasických Béčkách. Je to lepší než klimatizace.
Registrierter Benutzer eurostar  mail  
26.08.2011 (12:49)  
Podľa mňa traja rôzni dopravci na jednej trati to bude trocha moc a jedného z nich (tipujem na LeoExpres) to položí. Aká bude osbluha expresných vlakov za taký rok z Ostravy do Prahy? V priemere hádam aj každých 20 minút? Každopádne veľký deň pre České ale aj naše železnice. Postaviť vlak len z vozov prvej triedy a oznaciť ju druhou je vynikajúci ťah ktorý je zrejme aj klúčový. Do toho vynikajúci servis ala Student Agency. No CD sa musia mať na pozore. Každopádne komu to len a len prospeje sme my cestujúci. Najradšej by som nejaké tie railjety čo najskôr uvítal aj na slovenských hlavných tratiach nech sa náš dopravca uvedomí a pohne si napríklad s dosadzovaním ETCS, rekonštrukciou Wrrm či dodržiavaním radenia pre maximálnu dosiahnuteľnú rýchlosť.
Registrierter Benutzer Kakov 
26.08.2011 (12:48)  
ale víte co mě zaráží?

jestliže rakouské vagony mají být přechodné řešení, tak proč jde část na důkladnou modernizaci?? to by spíš ukazovalo, že se přeci jen s jejich využitím počítá v řádu let.... než jen do dodání ASTER
  1 ... 29 30 31 32 33 ... 38      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko