Ústí nad Labem — V pořadí již 23. ročník tradiční cestovatelské soutěže Železniční rallye pořádané Klubem dráhařů odstartuje v neděli 17. dubna v čekárně železniční stanice Ústí nad Labem hlavní nádraží. Sraz účastníků je naplánován na 10.55. Cílem soutěže je během určeného časového limitu získat co nejvíce bodů a dorazit včas do cílové stanice, kterou se soutěžící dozví až před startem. Soutěž je určena všem, kteří rádi cestují vlakem, baví je vymýšlet optimální trasu a improvizovat při případných zpožděních. Soutěže se mohou zúčastnit jak jednotlivci, tak týmy až čtyř osob.
Termíny letošních akcí:
- 17. – 18. dubna 2011 (ne/po) 25hodinová rallye; start: Ústí nad Labem hl. n.
- 25. června 2011 (so) 9hodinová rallye Královehradeckého kraje; start: Hradec Králové hl. n.
- 22. – 23. srpna 2011 (po/út) 25hodinová rallye; start: Hulín
- 1. října 2011 (so) 12hodinová rallye; start: Praha hl. n.
Na základě výsledků všech čtyř soutěží bude na konci roku vyhlášen mistr ČR v cestování vlakem. Zúčastnit se však můžete klidně jenom jedné jediné soutěže.
Pravidla
Body se získávají jednak za ujeté kilometry, jednak za zastavení v prémiových stanicích. V případě bodové rovnosti rozhoduje počet ujetých kilometrů. Je nutno projet alespoň jednu z prémiových stanic.
Bodují se všechny tratě na území ČR včetně tratí peážních, a sice 6 body/km osobním vlakem nebo jakoukoliv NAD, 5 body/km spěšným vlakem a 4 body/km ostatními kategoriemi vlaků. Vždy se však boduje pouze první projetí každého úseku s výjimkou tratí koncových, tratí ke státní hranici a úseku Rybniště-Krásná Lípa, kde se boduje projetí každým směrem. Spojka se považuje za úsek, pouze pokud je jízda po ní kratší než jízda mimo ni. Projetá trasa se prokazuje otiskem staničního datového razítka v přestupních stanicích a otisky razítek od průvodčích ve vlacích.
Prémiové stanice, kterých bývá 7 a jsou obodovány zhruba 250-500 body, jsou sděleny cca hodinu před startem. Soutěžící si tak nemohou připravit přesnou trasu předem. K získání bodové prémie není třeba na zastávce vystupovat, stačí aby zde vlak zastavoval alespoň na znamení. Nestačí také ke stanici pouze přijít pěšky a zase odejít.
Co je dobré vědět před startem
Jízdní doklady si účastníci platí sami. Cena síťových jízdenek v minulém roce bohužel opět výrazně vzrostla, doporučeny jsou tyto nabídky:
- týdenní síťová jízdenka ČD Net za 1 250 korun, při koupi v automatu 6% sleva
- 2 jednodenní síťové jízdenky ČD Net za 1 100 korun, při koupi v automatu 6% sleva
- s nějakou vyšší slevou se vyplatí jednotlivé jízdenky, během soutěže se najede zhruba 1200 km, což s IN 50 představuje cca 750 korun+ náklady na cestu na start a z cíle zpět
Pro jednodenní víkendové akce lze použít jízdenky SoNe+, pro rallye Královehradeckého kraje stačí pouze regionální varianta.
Na startu se platí účastnický poplatek 50 korun, režisté platí 100 korun. Nejlepší nerežista získává spíše symbolický příspěvek na cestovné ve výši 300 korun, nejlepšímu režistovi, pokud vyhraje, je pak vráceno startovné.
Takřka nutným vybavením je platný jízdní řád včetně všech oprav (už se stalo, že skupina soutěžících s neopraveným jízdním řádem nastoupila v Čelákovicích do motoráku do Mochova a překvapený strojvedoucí jim sdělil, že jede až za hodinu). Dále se velice hodí kalkulačka na počítání bodů a papír na zápis vymyšlených tras. Pomoci může též mapa pro hledání přesunů mezi nádražími (jsou povoleny pěší přesuny a veškerá veřejná doprava, zakázána je neveřejná doprava jako taxíky, kamarád s autem, autostop apod.). Domácí příprava se hodí hlavně na začátku, kdy je potřeba rychle vymyslet, kudy vystartovat. Také je dobré před startem zkontrolovat seznam výluk, které mohou docela zamíchat s původními plány.
Taktika
Jak je vidět, není důležité najet pouze co nejvíce kilometrů, ale je potřeba pečlivě volit mezi použitím osobáku či rychlíku a zvážit, kterou prémiovou stanici projet a u které bodový přinos nevyváží ztrátu na pomalé lokálce. Dobré tratě jsou ty, kde se jezdí rychle, jako 010, 260, 270, 330, 090 a 072. Pomůže znalost taktového schématu, které se opakuje každé 2 hodiny, takže na mnoha tratích je možné znát jízdní řád téměř nazpaměť. Při 25hodinových soutěžích je důležitá vhodná volba nočního spoje.
Zajímavosti
Pořadatele vždy potěší, když vítěz najde nečekané řešení. Například v roce 1994 bylo možno vyrazit z Žatce čtyřmi směry, do Chomutova však nevyrazil nikdo, protože tam bylo potřeba po půlhodině cesty čekat hodinu na další vlak. Přesto právě tudy vedlo jedno z nejlepších (v tomto případě nalezených až po soutěži) řešení. V roce 1996 se mezi prémiovými stanicemi objevily Veselí nad Lužnicí, Třebíč a Ostrava–Svinov. Takřka všichni použili řešení, kdy jedním vlakem projeli tyto tři stanice (jedním či druhým směrem). Přesto dva soutěžící (Marek Sláma a Petr Valenta) našli lépe bodované trasy. V roce 2000 byl jeden ze startů v Adamově. Odtud bylo možno jet osobákem nebo rychlíkem do Brna nebo osobákem do České Třebové. Zdá se, že jiná dobrá varianta není, neboť odbočné tratě ze Skalice a ze Svitav jsou dlouhé a velmi pomalé. Přesto vítěz (Jan Frajer) našel jiné řešení. Vydal se směrem na Třebovou, ve Svitávce to otočil a jel zpátky do Brna.
Obdiv též zaslouží skupina nevidomých soutěžících (Jiří Sedláček, Petr Novák, Miloš Šmíd a další), kteří se pravidelně účastní s výbornými výsledky. Jiří Sedláček se dokonce stal v letech 2005 a 2006 mistrem ČR.
5 důvodů, proč se zúčastnit
- nejstarší soutěž podobného typu u nás s léty prověřenými pravidly
- napětí od první do poslední minuty, často nutnost improvizace
- i když nevymyslíte tu nejlepší trasu, stále máte šanci vyhrát, protože každou trasu může zhatit jeden ujetý přípoj
- neprojíždí se pouze hlavní tratě, prémiové stanice bývají umisťovány i na ty méně obvyklé
- setkání s dalšími soutěžícími na startu, v cíli a během cesty
Přihlášky a více o soutěži
Pokud se chcete zúčastnit, je třeba se přihlásit e-mailem u organizátora soutěže Roberta Babilona. Místa pro nepřihlášené jsou omezena množstvím vytištěných materiálů. Více informací včetně podrobných pravidel, diskusního fóra, výsledků a tras minulých ročníků a zajímavostí z historie naleznete na webových stránkách soutěže.
Všechny zájemce co nejsrdečněji zveme a těšíme se na startu některé soutěže na shledanou.

| 1 2 | Zpráv na stránku: |
... a dorazit včas do cílové stanice, kterou se soutěžící dozví až před startem.
Nebo Pražsko-plzeňsko-budějovické kolečko...Bečva s poctivou 15min sekerou vyrazí z prahy...cestou je velmi brzy evidentní, že se fíra snaží stáhnout každou vteřinu...jedem až vlak zastaví v Rokycanech...stojíme minutu, dvě, tři...a nic vykouknu z okna...za esem dým z pod vozu...Najednou strašný nadávání, něco na způsob: "K....a co d....e je?" "Pane strojvedoucí za lokomotivou se vám kouří z pod vlaku" povídá mladá a hezká výpravčí... "Ale h...o se na to k...a můžu taky pěkně vy....t", fíra sleze z lokomotivy dojde k předmětnému místu a na celý nádraží spustí " Co tu máte za b....l? Do p...e práce, dyť tam čoudí náká pucvol, co je vod voleje a válí v kolejích, a nes..e mi, jsem měl domluvený střídání, abych stihnul budějickej rychlík, tak do tý Plzně brnkněte ať s tim laskavě počkaj a padáme vocaď, ať ty čumilové fofrem zalezou zpátky do vlaku, k...a ať už jsme v p...i, nebo se z toho tady p...u." Tak od té doby jsem nebyl na pochybách, že ten přestup stihnu taky :-):-):-)
| 1 2 | Zpráv na stránku: |
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.






















