Praha — Plán bývalého ministra dopravy Víta Bárty převést do silniční výstavby devět miliard korun z Operačního programu Doprava (OPD), původně určených pro železniční infrastrukturu, se nakonec neuskuteční. Převod by musela schválit Evropská komise, u které je předpokládán odmítavý postoj z hlediska opodstatnění převodu — podle evropské dopravní strategie totiž investice na železnici nejsou méně potřebné, než ty do silniční sítě, a proto je nastaveno stejné množství prostředků z evropských dotací pro oba druhy dopravy. Podle současného ministra Radka Šmerdy je dnes ve hře převod nižší částky, přibližně 4,7 miliardy korun, ze strukturálních fondů EU. Takové přesunutí financí se ovšem rovněž nejeví jako reálné: o podobnou realokaci peněz již dříve žádalo Polsko, které nakonec s požadavkem neuspělo. Dotace v rámci OPD zachované pro potřeby železnice tak bude možno využít na rekonstrukci trati 171 Praha – Beroun, 071 Nymburk – Mladá Boleslav, 240 v úseku Brno – Zastávka u Brna nebo modernizace v Břeclavském uzlu.
Financování železniční dopravy je relativně dobře zajištěno, a tak si může Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dovolit vypisovat i objemné zakázky například na další fáze rekonstrukce třetího tranzitního koridoru Praha – Plzeň, nejpravděpodobněji pro zmíněný úsek Praha – Beroun. Naproti tomu silniční doprava se bude muset uskromnit, jelikož už jen na financování současných, již zadaných zakázek, chybí přibližně dvacet miliard korun. Nejen z tohoto důvodu prozatím pozastavilo Ministerstvo dopravy čerpání evropských prostředků z OPD pro některé z prioritních os silniční a lodní dopravy.
Samotná SŽDC je navíc pod tlakem majoritního osobního dopravce a krajů, aby časový plán investic přehodnotila. Např. trať 171 Praha – Beroun vykazuje dosažení stropu své kapacity a její technický stav je velmi vážný. Podle náměstka hejtmana Středočeského kraje Robina Povšíka a náměstka generálního ředitele drah Antonína Blažka je zřejmé, že rychlá oprava trati Praha – Nučice – Beroun jako záložní a následná oprava trati podél řeky Berounky jsou nevyhnutelné. S počátkem prací se počítá nejpozději v příštím roce namísto plánovaného roku 2019.
Zdroj: E15.cz, Ministerstvo dopravy, České dráhy
| 6.5.2011 (13:00)
Kdybyste jel na sporoticket, máte to Plzeň-Praha-Plzeň tam+zpět za 200 Kč (s inkartou za 180 Kč)... kdybyste to koupil víc dopředu, tak to máte za 160 Kč bez a 140 Kč s inkartou... tuhle možnost turista zamýšlel (aplikoval na Klatovy)
Stačí jezdit jen trochu pravidelně (což zřejmě děláte) a investovat 330 Kč ročně (bez InKarty by to bylo o 10 Kč víc).
No.. To je pravda ale já si nedovadu 173 představit jako náhradu za 171 bez zdvoukolejnění (v některých úsecích), elektrifikace a lepšího zab. zař.... To by mě zajímalo jak to dokáží rychle „vyšmelit“....
No ty stavebni firmy fakt hrozne resi, jestli budou stavet dalnici nebo zeleznici nebo prehradu. Vtip vikendu...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










