..: Pardubický kraj optimalizuje dopravu na celém svém území :..

Konference o optimalizace dopravy v pardubickém kraji 2. 6. 2011, foto: Matouš Danielka Pardubice — Zástupci Pardubického kraje, společnosti OREDO a dopravce České dráhy představili koncepci optimalizace osobní dopravy, která se dotkne takřka celého území Pardubického kraje a vejde v platnost se zavedením nového jízdního řádu v prosinci 2011. Účelem optimalizace je za nižších krajských subvencí zajistit co nejlepší dopravní obsluhu území. Proto byla tradiční síť veřejné dopravy v celém kraji zrevidována podle současných požadavků metodikou dříve úspěšně použitou v Královéhradeckém kraji. Zatímco na páteřních linkách bude doprava posílena, v regionální dopravě bude na několika místech kolejová doprava nahrazena z pohledu fixní ceny na kilometr výrazně levnějšími autobusy. Celkový rozsah železniční dopravy v kraji zůstane přibližně zachován, rozsah autobusové dopravy dozná navýšení.

Optimalizace na koridorech

Bezpráví, 162.053-3, foto: Šepli Drobnou úpravu spojů čekají osobní vlaky mezi Pardubicemi a Přeloučí na trati 010, kde budou ve stanicích Svítkov a Opočínek zastavovat osobní vlaky pouze ve špičkách (celkem 8 párů spojů) z důvodu jinak nízké poptávky. Tím dojde u zbývajících vlaků k nepatrnému zrychlení. Cestující se zrušenou dopravní obslužností mohou využít spojů MHD do Pardubic, které jsou bohužel výrazně pomalejší. V pracovní dny obohatí spojení Pardubice – Přelouč posilové vlaky, o víkendech pak autobusy MHD. Trať 010 dále na východ mezi Pardubicemi a Českou Třebovou také nečekají výrazné změny. Projednávané zrušení zastavování vlaků v Dlouhé Třebové se nakonec neuskuteční a osobní vlaky zde i nadále budou zastavovat v rozsahu asi 75 % dnešní nabídky. Zastavování osobních vlaků ve stanici Bezpráví je stále v jednání. Navazující trať 260 Česká Třebová – Brno, na které leží hranice s krajem Jihomoravským, jež se nacházejí v Letovicích, čekají o poznání větší úpravy jízdního řádu. Dojde k omezení zastávkových spojů v úseku Svitavy - Česká Třebová, které nahradí autobusy. Naopak se zvýší počet přímých vlaků z Březové nad Svitavou do Brna, kterých by mohlo být ještě více v případě dohody s Jihomoravským krajem. Zbývající část koridoru v Pardubickém kraji zahrnující část trati 270 v úseku Česká Třebová – Zábřeh na Moravě si téměř výhradně zachová současnou nabídku spojů.

Optimalizace na vedlejších tratích

810 394-7, Hodslavice, foto: Martin Grill V důsledku minimálního využívání vlaků mezi Heřmanovým Městcem a Prachovicemi na trati 015 budou všechny zrušeny jako již dříve na trati do Chrudimi. Nahrazeny budou autobusovou dopravou, která je pro kraj finančně výrazně výhodnější. Navíc je plánováno vybudovat autobusovou točnu v Heřmanově Městci pro návaznou vlakovou dopravu. Část trati 031 v úseku Pardubice – Hradec Králové posílí přímé spěšné vlaky. Z hlediska propustnosti trati (maximální možné vytížení) bude nejpravděpodobněji částečně omezeno zastavování vlaků ve Stéblové. Náhradu zajistí autobusy, ale ostatní paralelně jedoucí autobusy budou omezeny. Pro lepší dostupnost železnice cestujícím, především z Polabin, budou zavedeny linky MHD do stanice Rosice nad Labem. V průběhu příštího roku by zde mělo začít nahrazování vlaků tažených lokomotivou novými elektrickými jednotkami Škoda 7Ev, a tím ke zvyšování kultury cestování a odstranění přepřahů v konečných stanicích.

854.030 vede rychlík na trati 238 v úseku Žďárec u Skutče - Pokřikov, 16. 4. 2011, foto: Matouš Danielka Trať 238 Pardubice – Havlíčků Brod je i přes stále nerealizovanou tzv. Medlešickou spojku hojně využívána cestujícími, především mezi Pardubicemi a Chrudimí. Spoje rozšíří na území Pardubického kraje spěšné vlaky Pardubice – Hlinsko, s návaznou autobusovou dopravou. Jiné změny zde pravděpodobně nebudou realizovány, respektive kromě nasazení nových motorových vozů, nejpravděpodobněji Stadler RS1 RegioShuttle. Trať 261 Svitavy – Žďárec u Skutče čekají významné změny spočívající především v utlumení provozu. V úseku Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice nebudou objednány žádné osobní vlaky z důvodu velmi nízké obsazenosti vlaků. Po roce však dojde k opětovnému zavedení přímých turistických spěšných vlaků Borová u Poličky – Pardubice, které vyjedou vždy o víkendu a v letních prázdninových měsících každý den. Zrušené osobní vlaky nahradí nově zavedené autobusové linky, které budou prodlouženy i dále mimo osu trati. Druhá část trati mezi Svitavami a Pustou Kamenicí se těší větší přízni cestujících, a proto zde budou osobní vlaky jezdit i nadále. Mělo by však dojít k jejich zrychlení a vhodnému provázání s rychlíky Praha – Brno, které se budou z obou směrů potkávat právě ve Svitavách, pro zajištění potřebného množství cestujících k vlakům do směru Pustá Kamenice. Pro zrychlení spojů však budou vlaky projíždět nevyužívané zastávky Vendolí, Květná, Květná zastávka, Pomezí a Pomezí zastávka. Vlaky zde náhradí další nově zavedené autobusové spoje.

RegioNova na trati 326, 18.2.2007, foto: EightyFour Trať 016 Chrudim – Borohrádek můžeme z hlediska perspektivy využítí rozdělit na tři části. První úsek mezi Chrudimí a Moravany je málo využíván, ale z hlediska vedení přilehlých silnic je jeho adekvátní náhrada nemožná, proto je úprava provedena pouze v rozsahu zrušení zastavování vlaků ve stanici Tuněchody, která leží mimo obec. Následující úsek Moravany – Holice je cestujícími hojně využíván a do budoucna se jeho potenciál má dále zvyšovat, ovšem změny ho prozatím nečekají. Na zbývajícím úseku do Borohrádku již nebudou vlaky objednávány, nahradí je autobusová doprava, která se více přiblíží lidským sídlům. Trať 020 Choceň – Borohrádek si zachová spojení beze změny, výjimkou je taktéž zrušení jedné ze zastávek osobních vlaků na trati, konkrétně zde jde o zastávku Újezd u Chocně, která se nachází zcela mimo osídlení a poblíž zastávky Plchůvky, nicméně o víkendech bude některými vlaky obsluhována. Náhradou za zrušenou železniční zastávku bylo přislíbeno rozšíření autobusového spojení především v ranních a večerních hodinách, na což bude obec reagovat výstavbou nové zastávky v Chlumku na rozcestí a opravou současné. Trať 018 Choceň – Litomyšl nečekají v úseku Choceň – Vysoké Mýto město žádné změny. Následující úsek do koncové stanice Litomyšl bude po bouřlivých debatách a podepisování peticí za nezrušení vlakového spojení obsluhován pěti páry vlaků, další dopravní obslužnost zajistí autobusy, které budou rozšířeny i mimo trasu vlaků.

EN57-1951 PKP na Os 15121 (Ústí nad Orlicí - Kłodzko), foto: Petr Dungl Trať 024 Ústí nad Orlicí – Lichkov rovněž odráží trend navyšování počtu spěšných vlaků. Nové spěšné vlaky budou zavedeny v úseku Lichkov – Pardubice, další úpravu představuje nezastavování osobních vlaků ve stanicích Černovír a Lanšperk, což je ale stále v řešení. Spěšné vlaky pak nezastaví z technologických důvodů v Hnátnici. Náhradu mají i v tomto případě zajistit autobusy. Osobní dopravu na přilehlých tratích 024 v úseku Moravský Karlov - Štíty a 025 Dolní Lipka – Hanušovice čeká zánik a náhrada autobusovou dopravou. Toto rozhodnutí, vyvolávající značné emoce nejen u představitelů dotčených obcí, je odrazem rovněž nízké obsazenosti spojů a nedostatku financí na straně kraje a obcí, které by přesto rády vlakové spojení zachovaly. Trať 021 Hradec Králové – Letohrad posílí přímé spěšné vlaky, naopak redukovány budou vlaky osobní s navrhovaným zrušením zastávek v Sopotnici a Lukavici v Čechách. Trať 272 Česká Třebová – Lanškroun čeká navýšení počtu spojů, důsledné vedení přímých vlaků a pozdější nasazení nových motorových vozů, nejpravděpodobněji Stadler RS1. Trať má vysoký potenciál nárůstu poptávky, ve stanici Lanškroun bude zajištěno lepší provázání s autobusovou dopravou, kde železnice bude sloužit jako páteř. Jediné omezení čeká projíždění stanice Třebovice v Čechách spěšnými vlaky.

Trať 262 Česká Třebová – (Chornice) – Skalice nad Svitavou si v úseku Česká Třebová – Moravská Třebová zachová stávající koncepci provozu s nově zavedeným samostatným vedením vlaků až do České Třebové a plánovaným nasazením modernizovaných jednotek Regionova. V následujícím úseku Moravská Třebová – Chornice – Velké Opatovice a na trati 271 v úseku Chornice – Dzbel již nebudou vlaky objednávány z důvodu nízkého počtu cestujících a četného vedení trati mimo sídla. Vlaky tak nahradí výrazně levnější autobusy.

Závěrem

471 Pardubice-Svítkov, foto: Railman Prezentovaná koncepce nových jízdních řádů je již projednána s regiony. V průběhu léta však ještě proběhnou jednání s místními samosprávami o vedení jednotlivých spojů. Pardubický kraj rovněž dlouhodobě připravuje po vzoru kraje Královéhradeckého zavedení integrovaného dopravního systému se zónově relačním tarifem, který přináší, mimo jiné, jednotnou cenu a jízdenku pro cesty autobusem a vlakem v rámci kraje, a usnadňuje tak vzájemné přestupy a vazby. Průměrná subvence regionální železniční dopravy v Pardubickém kraji činí dnes 92 korun za kilometr, v případě dopravy autobusové pak 18 korun za ujetý kilometr.

Zdroj: Pardubický kraj, ŽelPage


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 6.6.2011 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 15      Zpráv na stránku:   
07.06.2011 (15:18)  
Omlouvám se, ale problematiku financování dopravy zde jako soukromá osoba veřejně komentovat opravdu nemohu.
registrovaný uživatel M 
07.06.2011 (15:03)  
Aha, odklon... Takze zustanu na Pardubicku. Soucasne se stane nehoda na trati 260 mezi Ceskou Trebovou a Svitavami a silnici 43 hned vedle. Rekneme, ze problem bude na obou brezich rybniku Vidlak, co vidim na mape
Trasa autobusu se prodlouzi rekneme o jeden kilometr a vynechana bude v nejhorsim pripade jedna zastavka, spise zadna. O kolik delsi bude odklon vlaku a bude take vynechana jenom jedna zastavka?

Dve hodiny? No ja ale o stromech nepsal nic (a ani tam neverim, ze to bude trvat dve hodiny), ja psal neco o tom, ze se vysype nakladni vlak (viz trat 300) nebo ze se neco opravuje (viz trat 220)

Pokud jde o to "srovnani z provozu", tak srovnani s pidibusem relevantni je, protoze pokud ukol zni "nutno prevazet pet lidi", tak je dobry srovnavat to, co to dokaze v obou pripaadech nejlevneji. Ze se do 810 vleze 8x vic lidi nez do pidibusu je uplne jedno, protoze tech 7/8 lidi neexistuje
07.06.2011 (14:53)  
my se to prostě nedovíme:-(

Jako příklad: Pane Záruba, když zrušíte např. 10000 vlkm lokálky 810 s dotací 92,-, budou po Vás dráhy chtít opravdu o 920000,- méně?

A pokud k tomu ale přiobjednáte 10000 vlkm na hlavní trati (loko a 3 vagony), tak budete na nule?

a tedy prodělají na tom České dráhy?

nebo ČD naúčtují skutečné náklady, kraj zaplatí více a tedy to počítáte nesmyslně?
07.06.2011 (12:51)  
karloslt: a v pripade neprujezdnosti 261 to vlak bude objizdet pres Pardubice a Trebovou, nebo pres Havl. Brod a Brno?

To ze je na tom verejna autobusova doprava mnohem hur s vami diskutovat nebudu, s tim souhlasim, ale to je zpusobeny spatnou organizaci a ne tim, ze by lidi nemeli autobusy radi.

Co konkretne ma vyjadrovat ta pridana hodnota u vlaku?

Ja na tech minibusech netrvam. Jen rikam, ze mne osobne je vcelku jedno jestli pojedu 15 minut sukafonem (horsi sedacky, vic prostoru, clovek lita ze strany na stranu) nebo minibusem (lepsi sedacky, min prostoru, casto i klimatizace). Samozrejme by asi bylo mozny zeptat se lidi v tech obci jestli chtej minibusy za korunu na kilometr, maly autobusy za 1,2 koruny za kilometr, normalni autobus za 1,5 koruny nebo neoplan za 8.

Jasne ze tech 35 korun je za 814, ale ta 810 o polovinu (aby se dostala na cenu autobusu) nebude.
07.06.2011 (12:45)  
wałbrzych) Tak, jak píší Railfort a M. Nemusíme vše tvořit jako autorské náměty, ale můžeme přebírat i náměty, co doplují k nám ofic. kanály. Hlavní je, nezávisle rozhodujeme, o čem budeme psát a jak.

Konkrétně k Pardubickému kraji jsme se dokonce o konkrétní podklady a čísla prosili na kraji ještě před představením této koncepce v minulém týdnu, ale zůstalo to bez odpovědi. A stejně tak jsme (i kriticky) o některých věcech z Pardubického kraje psali – namátkou o (ne)zastavování IC/EC v České Třebové, o nekritickém obdivu k terminálu Česká Třebová nebo o optimalizaci na 261.

Řekněme ale otevřeně, že cílíme nejen na místní "co se v tom orientují", ale i na ty čtenáře, co o dění v tomto kraji nemají ani nejmenší ponětí. Těm i takovýto přehled pomůže.

A tím kapitolu nemusíme uzavřít. Stále dříve nebo později může přijít subjektivní komentář, nebo objektivní analýza k dílčím či všeobecným otázkám dopravní politiky tohoto kraje.
07.06.2011 (12:15)  
M
Jistěže umí vlak objet uzavřený úsek přes jinou obec po jiné trati, nazýváme to odklonem. Nepatřím mezi ty, co šíří lži, naopak se tu snažím lži a mystifikace vyvrátit. Co se vám nezdá na dvou hodinách? připadá vám to na rozřezání pár popadaných stromů málo?
Remíza je v ekonomické nákladovosti, pak tu máme ignorovaný fakt přidané hodnoty a ten má vlak vyšší, jak autobus. Ostatně, když je náhrada vlaků autobusy dostačující, proč ty autobusové linky jezdí prázdné?

Záleží vždy na obsahu objednávky. Co se týče doobjednávání spoje na provozované relaci, pokud jde o spoje během provozní pauzy vozidle mezi vlaky, doplácí se jen variabilní náklady (v podstatě nafta a dopravní cesta, někdy i mzdy), pokud musí na spoj vyjet samostatná souprava, tak logicky se účtují i fixní náklady... U autobusu to je ale totéž. Pořád se ale točíme na tom, že cena za 1 vlkm je nicneříkající údaj a nedá se na něm stavět. Cena je vždy tvořena fixní položkou bez ohledu na to, kolik toho odjedu a variabilní položkou, která se s ujetými kilometry mění. V součtu dojde k tomu, že čím víc vlak/autobus ujede, tím je 1 kilometr vždycky levnější.

MirekM
ad A) hahá :-)
ad B) nedělá se to, protože po těchto údajích není zájem. viz odpověď M. Jaratha. ČD to rozúčtovávat ovšem umí.

bártík
Značná část cestujících radši, než aby platila za sardinkománii v těchto minibusech (mmch, mam s těmito autobusíčky taky zkušenosti, sedačky sice ušly, ale místo na nohy moc nebylo, neměl jsem kam dát kabát, batoh ani brašnu s notebookem. Kočárek jsem si pro účel vyzkoušení radši od sestřenice ani nepujčoval), pujde a koupí si vlastní, byť ojetý, vůz. Komfortem je to srovnající, a má to tu výhodu, že se v něm bude tulit jen s lidmi, se kterými bude chtít. Každopádně nasazení těchto pidibusů z výše uvedených důvodů má tak drastický vliv na odliv cestujících, že v buse zůstane tak málo lidí, že Vám na linku stačí 5 místný osobní automobil a ještě bude mít nadbytek přepravní kapacity... Opět mluvím z vlastní zkušenosti.
A na spotřebě přitlačte k 15 litrům, to je přesnější :-)

...,co zde kdosi nadhodil (35 kc/km) za 810 ...
za 814 (je těžší a žravější)! neplést s 810, ta vozidla mají společné leda tak „kořeny“ a podvozek.

martin99
to nejsou údaje z techničáku, ale z reálného provozu. Srovnávám autobus s vlakem, né pidibus, to je průser nad průsery ve veřejné dopravě a nemají v ní co dělat.

co mám zkušenosti, tak motor se u motoráků stopuje kvuli úsporám nafty čím dál častěji a nebojim se říci, že už i častěji, než autobusáci.:-) A propo, v zimě vrčí i ten autobus, aby řidič nenastydl.:-) „Provozní zahřívání“ v zimě zas o moc delší jak u autobusů není. Pokud teda řidič autobusu nevrčí dvě minuty a hned jede, to mu motor moc nepoděkuje.
registrovaný uživatel M 
07.06.2011 (12:13)  
Nezavisly znamena, ze nezavisle rozhoduje o tom, co bude. Ne ze je to vlastni tvorba...
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
07.06.2011 (12:04)  
wałbrzych: Nezávislý zpravodajský server nerovná se vlastní analýzy.
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
07.06.2011 (12:01)  
Tomáš Záruba: Mne osobně by zajímal Svítkov. Není nutné, aby tam stavělo všechno, ale ránu do vazu mu dal zejména fakt, že mezi pátou a šestou ráno tam v kladiva ve směru na Prahu nic nestaví, čiže se tím směrem nedá jet do práce nikam. Osobně si myslím, že bez tohoto likvidačního předopatření a s plnou integrací by se jednalo o zastávku s potenciálem. Teď je již asi pozdě. Ale k dotazu. Jak dostanete hromadnou dopravu do okolí současné zastávky. Na nejbližší zastávku MHD je to téměř kilometr.
A ještě k Rosicím: Osobně bych upřednostnil prodloužení linky č. 4 a její převedení na autobus (nenatáhnou-li se časem při jejím komerčním úspěchu dráty). Možnost dostat se z rosického nádraží do centra by bylo plusem.
07.06.2011 (11:54)  
Komentář nejprve nikoli k předmětu, ale ke způsobu zpracování. Pokud je ŽelPage nezávislým serverem, očekával bych, že bude publikovat vlastní analýzy a ne de facto přebírat oficiální zprávy, ať už krajů, GŘ nebo třeba Jančury. Tohle totiž není zpravodajství, to si každý, kdo věc sleduje, mohl už téměř před týdnem najít sám, resp. stačilo by dát sem odkaz.

Tím nemám na mysli, že by zde měla být předkládaná "optimalizace" cupována nebo že by měl být obhajován provoz třeba do Prachovic, ale ta absence kritického pohledu je zarážející, ať už jde o opakování magických čísel 18 a 92 nebo opakování některých formulací. A nikdo se kupodivu nezabývá západní 261, kde je z dotčených tratí počet cestujících nejvyšší (okolo 240/den), přičemž jde evidentně zejména o tranzit, a právě ten nejvíc utrpí přestupy zejména v Borové, čekacími dobami a nižším počtem spojů o víkendu.
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko