..: Pardubický kraj optimalizuje dopravu na celém svém území :..

Konference o optimalizace dopravy v pardubickém kraji 2. 6. 2011, foto: Matouš Danielka Pardubice — Zástupci Pardubického kraje, společnosti OREDO a dopravce České dráhy představili koncepci optimalizace osobní dopravy, která se dotkne takřka celého území Pardubického kraje a vejde v platnost se zavedením nového jízdního řádu v prosinci 2011. Účelem optimalizace je za nižších krajských subvencí zajistit co nejlepší dopravní obsluhu území. Proto byla tradiční síť veřejné dopravy v celém kraji zrevidována podle současných požadavků metodikou dříve úspěšně použitou v Královéhradeckém kraji. Zatímco na páteřních linkách bude doprava posílena, v regionální dopravě bude na několika místech kolejová doprava nahrazena z pohledu fixní ceny na kilometr výrazně levnějšími autobusy. Celkový rozsah železniční dopravy v kraji zůstane přibližně zachován, rozsah autobusové dopravy dozná navýšení.

Optimalizace na koridorech

Bezpráví, 162.053-3, foto: Šepli Drobnou úpravu spojů čekají osobní vlaky mezi Pardubicemi a Přeloučí na trati 010, kde budou ve stanicích Svítkov a Opočínek zastavovat osobní vlaky pouze ve špičkách (celkem 8 párů spojů) z důvodu jinak nízké poptávky. Tím dojde u zbývajících vlaků k nepatrnému zrychlení. Cestující se zrušenou dopravní obslužností mohou využít spojů MHD do Pardubic, které jsou bohužel výrazně pomalejší. V pracovní dny obohatí spojení Pardubice – Přelouč posilové vlaky, o víkendech pak autobusy MHD. Trať 010 dále na východ mezi Pardubicemi a Českou Třebovou také nečekají výrazné změny. Projednávané zrušení zastavování vlaků v Dlouhé Třebové se nakonec neuskuteční a osobní vlaky zde i nadále budou zastavovat v rozsahu asi 75 % dnešní nabídky. Zastavování osobních vlaků ve stanici Bezpráví je stále v jednání. Navazující trať 260 Česká Třebová – Brno, na které leží hranice s krajem Jihomoravským, jež se nacházejí v Letovicích, čekají o poznání větší úpravy jízdního řádu. Dojde k omezení zastávkových spojů v úseku Svitavy - Česká Třebová, které nahradí autobusy. Naopak se zvýší počet přímých vlaků z Březové nad Svitavou do Brna, kterých by mohlo být ještě více v případě dohody s Jihomoravským krajem. Zbývající část koridoru v Pardubickém kraji zahrnující část trati 270 v úseku Česká Třebová – Zábřeh na Moravě si téměř výhradně zachová současnou nabídku spojů.

Optimalizace na vedlejších tratích

810 394-7, Hodslavice, foto: Martin Grill V důsledku minimálního využívání vlaků mezi Heřmanovým Městcem a Prachovicemi na trati 015 budou všechny zrušeny jako již dříve na trati do Chrudimi. Nahrazeny budou autobusovou dopravou, která je pro kraj finančně výrazně výhodnější. Navíc je plánováno vybudovat autobusovou točnu v Heřmanově Městci pro návaznou vlakovou dopravu. Část trati 031 v úseku Pardubice – Hradec Králové posílí přímé spěšné vlaky. Z hlediska propustnosti trati (maximální možné vytížení) bude nejpravděpodobněji částečně omezeno zastavování vlaků ve Stéblové. Náhradu zajistí autobusy, ale ostatní paralelně jedoucí autobusy budou omezeny. Pro lepší dostupnost železnice cestujícím, především z Polabin, budou zavedeny linky MHD do stanice Rosice nad Labem. V průběhu příštího roku by zde mělo začít nahrazování vlaků tažených lokomotivou novými elektrickými jednotkami Škoda 7Ev, a tím ke zvyšování kultury cestování a odstranění přepřahů v konečných stanicích.

854.030 vede rychlík na trati 238 v úseku Žďárec u Skutče - Pokřikov, 16. 4. 2011, foto: Matouš Danielka Trať 238 Pardubice – Havlíčků Brod je i přes stále nerealizovanou tzv. Medlešickou spojku hojně využívána cestujícími, především mezi Pardubicemi a Chrudimí. Spoje rozšíří na území Pardubického kraje spěšné vlaky Pardubice – Hlinsko, s návaznou autobusovou dopravou. Jiné změny zde pravděpodobně nebudou realizovány, respektive kromě nasazení nových motorových vozů, nejpravděpodobněji Stadler RS1 RegioShuttle. Trať 261 Svitavy – Žďárec u Skutče čekají významné změny spočívající především v utlumení provozu. V úseku Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice nebudou objednány žádné osobní vlaky z důvodu velmi nízké obsazenosti vlaků. Po roce však dojde k opětovnému zavedení přímých turistických spěšných vlaků Borová u Poličky – Pardubice, které vyjedou vždy o víkendu a v letních prázdninových měsících každý den. Zrušené osobní vlaky nahradí nově zavedené autobusové linky, které budou prodlouženy i dále mimo osu trati. Druhá část trati mezi Svitavami a Pustou Kamenicí se těší větší přízni cestujících, a proto zde budou osobní vlaky jezdit i nadále. Mělo by však dojít k jejich zrychlení a vhodnému provázání s rychlíky Praha – Brno, které se budou z obou směrů potkávat právě ve Svitavách, pro zajištění potřebného množství cestujících k vlakům do směru Pustá Kamenice. Pro zrychlení spojů však budou vlaky projíždět nevyužívané zastávky Vendolí, Květná, Květná zastávka, Pomezí a Pomezí zastávka. Vlaky zde náhradí další nově zavedené autobusové spoje.

RegioNova na trati 326, 18.2.2007, foto: EightyFour Trať 016 Chrudim – Borohrádek můžeme z hlediska perspektivy využítí rozdělit na tři části. První úsek mezi Chrudimí a Moravany je málo využíván, ale z hlediska vedení přilehlých silnic je jeho adekvátní náhrada nemožná, proto je úprava provedena pouze v rozsahu zrušení zastavování vlaků ve stanici Tuněchody, která leží mimo obec. Následující úsek Moravany – Holice je cestujícími hojně využíván a do budoucna se jeho potenciál má dále zvyšovat, ovšem změny ho prozatím nečekají. Na zbývajícím úseku do Borohrádku již nebudou vlaky objednávány, nahradí je autobusová doprava, která se více přiblíží lidským sídlům. Trať 020 Choceň – Borohrádek si zachová spojení beze změny, výjimkou je taktéž zrušení jedné ze zastávek osobních vlaků na trati, konkrétně zde jde o zastávku Újezd u Chocně, která se nachází zcela mimo osídlení a poblíž zastávky Plchůvky, nicméně o víkendech bude některými vlaky obsluhována. Náhradou za zrušenou železniční zastávku bylo přislíbeno rozšíření autobusového spojení především v ranních a večerních hodinách, na což bude obec reagovat výstavbou nové zastávky v Chlumku na rozcestí a opravou současné. Trať 018 Choceň – Litomyšl nečekají v úseku Choceň – Vysoké Mýto město žádné změny. Následující úsek do koncové stanice Litomyšl bude po bouřlivých debatách a podepisování peticí za nezrušení vlakového spojení obsluhován pěti páry vlaků, další dopravní obslužnost zajistí autobusy, které budou rozšířeny i mimo trasu vlaků.

EN57-1951 PKP na Os 15121 (Ústí nad Orlicí - Kłodzko), foto: Petr Dungl Trať 024 Ústí nad Orlicí – Lichkov rovněž odráží trend navyšování počtu spěšných vlaků. Nové spěšné vlaky budou zavedeny v úseku Lichkov – Pardubice, další úpravu představuje nezastavování osobních vlaků ve stanicích Černovír a Lanšperk, což je ale stále v řešení. Spěšné vlaky pak nezastaví z technologických důvodů v Hnátnici. Náhradu mají i v tomto případě zajistit autobusy. Osobní dopravu na přilehlých tratích 024 v úseku Moravský Karlov - Štíty a 025 Dolní Lipka – Hanušovice čeká zánik a náhrada autobusovou dopravou. Toto rozhodnutí, vyvolávající značné emoce nejen u představitelů dotčených obcí, je odrazem rovněž nízké obsazenosti spojů a nedostatku financí na straně kraje a obcí, které by přesto rády vlakové spojení zachovaly. Trať 021 Hradec Králové – Letohrad posílí přímé spěšné vlaky, naopak redukovány budou vlaky osobní s navrhovaným zrušením zastávek v Sopotnici a Lukavici v Čechách. Trať 272 Česká Třebová – Lanškroun čeká navýšení počtu spojů, důsledné vedení přímých vlaků a pozdější nasazení nových motorových vozů, nejpravděpodobněji Stadler RS1. Trať má vysoký potenciál nárůstu poptávky, ve stanici Lanškroun bude zajištěno lepší provázání s autobusovou dopravou, kde železnice bude sloužit jako páteř. Jediné omezení čeká projíždění stanice Třebovice v Čechách spěšnými vlaky.

Trať 262 Česká Třebová – (Chornice) – Skalice nad Svitavou si v úseku Česká Třebová – Moravská Třebová zachová stávající koncepci provozu s nově zavedeným samostatným vedením vlaků až do České Třebové a plánovaným nasazením modernizovaných jednotek Regionova. V následujícím úseku Moravská Třebová – Chornice – Velké Opatovice a na trati 271 v úseku Chornice – Dzbel již nebudou vlaky objednávány z důvodu nízkého počtu cestujících a četného vedení trati mimo sídla. Vlaky tak nahradí výrazně levnější autobusy.

Závěrem

471 Pardubice-Svítkov, foto: Railman Prezentovaná koncepce nových jízdních řádů je již projednána s regiony. V průběhu léta však ještě proběhnou jednání s místními samosprávami o vedení jednotlivých spojů. Pardubický kraj rovněž dlouhodobě připravuje po vzoru kraje Královéhradeckého zavedení integrovaného dopravního systému se zónově relačním tarifem, který přináší, mimo jiné, jednotnou cenu a jízdenku pro cesty autobusem a vlakem v rámci kraje, a usnadňuje tak vzájemné přestupy a vazby. Průměrná subvence regionální železniční dopravy v Pardubickém kraji činí dnes 92 korun za kilometr, v případě dopravy autobusové pak 18 korun za ujetý kilometr.

Zdroj: Pardubický kraj, ŽelPage


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 6.6.2011 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 15      Zpráv na stránku:   
07.06.2011 (10:43)  
Babilon, J. Vosecek: Děkujeme za pochvalu (všichni, neboť "to" není jen mé dílo). Je však pravda, že ne vše se zatím úplně dokonale zdařilo, ale řekněme že to snad bude dobrá výchozí pozice pro postupné "doladění" v dalších letech.

T. Kraus: Trať 025 bude nakonec nahrazena autobusovou linkou Žamberk - Mladkov - Králíky - Hanušovice (zde cca L:50 / S:10), takže právě tento tranzit by se měl výrazně zlepšit. V Lichkově návaznosti od Pardubic (Letohradu).

Busman 8:03:
1. Město Ústí nad Orlicí odmítlo zastavování R ve městě, takže tato změna nakonec nebude. Přesto: Mrkněte na současnou podobu "přestupů" v tomto směru... Nově bude od Sp od Lichkova Os do Č. Třebové, kde je EC do Brna. Jinak dále severně (Králíky a okolí) je to o autobusu do Hanušovic k R (popř. přes Lanškroun do Svitav).

2. Detaily osobně nevím, ale uvažuje se směr Polabiny (Univerzita). Točna bude přímo u kolejí žst. Rosice, vzdálenost od vlaku v nejbližším místě odhaduji na 12 metrů. :-)

3. Přesně tak to bude (tedy alespoň v časech, kdy na Vysočině existuje vlak do uzlu HB). Od Pardubic rychle, v Hlinsku lichá celá (obvykle, vzhledem k R o hodinu vedle z toho vznikne odpoledne hodinovka, dopoledne jakési podivné překmity), dále zastávkově do HB. Vzhledem k zachování Os a mizerné kapacitě trati se asi nepodaří "pěkný" takt, ale pořád budu 238 považovat za jednu z nejpovedenějších (pro rok 2012) tratí.
registrovaný uživatel M 
07.06.2011 (10:42)  
Sim - 9:50 - silnice musis mit urcite i kdyby sanitky po kolejich jezdily - prece kvuli NAD:-))
registrovaný uživatel M 
07.06.2011 (10:40)  
Nevěřím tomu, že by 99% těch, co se zajímají o železnici, bylo tak hloupočkých, že by si nedokázali zjistit, co to pro dopravní systém opravdu znamená.

Pro dopravni system to neznamena VUBEC NIC... Je to stejny jako kdyz ve firme vyhodi jednoho cloveka a misto neho vezmou jinyho, kterej toho umi vic a bude mit i nizsi plat. Na nezamestnanost to nebude mit vliv zadny...
registrovaný uživatel MirekM  mail  
07.06.2011 (10:39)  
karloslt:
Jen si dovolím poznamenat, že udávaná cena 92 Kč/vlkm jest cena, kterou ČD rozpočítaly z celkové částky na 1 vlakokilometr bez ohledu na velikost soupravy. A určitě budete souhlasit, že takřka účetně odepsaný šukafon má nákladové položky řádově úplně jiné, než 163 se třemi vozy, nebo hliník...:-)
Jak předpovídáte, určitě souhlasím, ale co má dělat objednatel, když si těch 92 Kč/vlkm (i víc) za ten šukafon dráhy budou účtovat? Existuje jiná rozumná varianta než nad nimi mávnout rukou a objednat autobus?

Používá. Z čeho jiného se jinak obkresluje Švýcarský model?
Švýcarský model ano. K tomu jsem Vás chtěl dovést. Pro porovnání ještě jednou Váš původní výrok: „Na základě tabulek sestavených dle výzkumů v U.S.A. a Švýcarsku na jejich infrastruktuře a s jejich demografickým profilem?“
Pevně věřím, že teď už si budeme rozumět.

AD 6360: Nemohu si pomoci, ale většina komentářů na mne působí jako placená klaka ve stylu pana exministra Bárty. Nevěřím tomu, že by 99% těch, co se zajímají o železnici, bylo tak hloupočkých, že by si nedokázali zjistit, co to pro dopravní systém opravdu znamená.
Já zas nevěřím, že někdo může v relativně odborné diskuzi používat takto prostoduché „argumenty“. Jsem zvědav na Vaši reakci na Simův příspěvek.
07.06.2011 (10:36)  
Sim: tak ještě jednou na příkladu. Kraj objedná na 10 tratích 35 000 vlkm v různých soupravách (2 tratě v 810, 3 tratě 843 + 043, 1 trať v 814 2 tratě v 163 + 3xBdt a 1 trať v 471), ČD mu za to řeknou celkovou cenu za objednávku 32,2 mil. Kč. Dopravce (u autobusů je to samé) nesděluje kraji, kolik přesně chce za jakou trať, a jaký vlak. No a krajský úředník si pak pro srovnání spočítá, že 1 km vlaku přijde na 92 Kč, což uznáte, že je určitě hodně vypovídající údaj...
registrovaný uživatel Sim 
07.06.2011 (10:28)  
karloslt > predpokladam, ze jste nepochopil spis vy:

Pokud kraj chce objednat nejaky vlak navic, co udela? Popta cenu u dopravce. A dopravce mu rekne co? Cenu. Jakou? To je prave otazka...

... jestlize mu rekne prumernou, je to presne to, co pisu. V takoveto situaci proste nema smysl objednavat sukafony.

... pokud mu rekne odpovidajici, je to v poradku - ale v tom pripade nevim, proc se vsude bavime o cene prumerne, kdyz je znama cena skutecna. Z toho vychazim, ze se jedna o predchozi variantu. Pokud vy tu skutecnou cenu vite, proc ji neuvedete?
07.06.2011 (10:20)  
Martin99

Ale kdeže...
solo 810 25 - 30 l/100 km
autobus Crossway 25 - 30 l/100 km

Sim
Nepochopil jste. ČD sestaví celkovou cenu za všechny výkony v kraji a tuto částku podělí celkovým počtem vlkm bez ohledu na to, na jakém vlaku která souprava jede (ačkoliv výpočet ceny to pevně zohledňuje). Výslednou cenu za vlkm předá jako údaj objednavateli, jenž si ho strašlivě moc žádá (přitom tento údaj ve skutečnosti vypovídá leda tak o tom, že na kalkulačce umíme dělit).
registrovaný uživatel Sim 
07.06.2011 (10:10)  
karloslt > dokud si CD bude uctovat i za Sukafon prumernou cenu, je zcela zbytecne se bavit o tom, ze kraj usetri mene nez jsme cekali. Kraj usetri presne to, co nezaplati za objednavku toho vlaku. To CD budou mit pruser, kdyz o tenhle zlaty dul prijdou.
07.06.2011 (10:05)  
Bartik09
karloslt: Pokud se bavim o autobusch, ktery maj nahradit 261, tak tim myslim priblizne tohle: http://goo.gl/cZyc6
Z vlastní zkušenosti mohu napsat, že tyhle "autobusy" jsou úplně na [velmi neslušné slovo], a jezdit tim bude leda tak řidič a vysloveně PÁR zoufalců!

K ty koncovy cene: Z clanku vyplyva, ze vlaky kraj dotuje vic nez autobusy.
Ano. Jen si dovolím poznamenat, že udávaná cena 92 Kč/vlkm jest cena, kterou ČD rozpočítaly z celkové částky na 1 vlakokilometr bez ohledu na velikost soupravy. A určitě budete souhlasit, že takřka účetně odepsaný šukafon má nákladové položky řádově úplně jiné, než 163 se třemi vozy, nebo hliník...:-)
Za 20 let se toho změnilo celkem dost, proto je dnes tlak na úpravy systému dopravní obslužnosti. Druhá věc je, jak se změna provádí. Co tu nefungovalo 20 let může začít fungovat, stačí to rozpohybovat. Stačí chtít a neřídit se paragrafem 1 „a nikdy se to tak nedělalo a proto to nejde“, zároveň říkám, proč se ve Švýcarech neinspirovat, mě samotnému se mi tam líbilo, že tam všecko funguje jak má, ale slepě to praktikovat u nás?

horsi to nebude.
Jenže ono to být horší ještě může...

Neverim, ze autobus bude stat 2 dny pred popadanejma stromama, aby usetril za naftu...
Ne, autobus to objede, zastávku neobslouží („cestujícím se omlouváme“) a naftu někomu naúčtuje...
Což vlak umí taky, ale vzhledem k povaze sítě by negativa byla mnohem výraznější, tak se místo vlaku i na ty dvě hodiny (pokud má vůbec kudy projet) pošle radši autobus.

Co to je za logiku s tema penezma? Kdyz kraj dostane urcitou castku na provoz regionalni dopravy, tak to snad neznamena, ze ji musi rozhazet kdyby cert na koze jezdil. Snad usetreny penize sou usetreny penize, ne?
To neni logika, to je prostý fakt. Ušetřené peníze to jsou imaginárně, nejde je (jako doma) vzít z jednoho šuplíku do druhého a zaplatit s nimi něco úplně jiného.

MirekM
Používá. Z čeho jiného se jinak obkresluje Švýcarský model?

Když je to tak, tak nám to prosím doložte relevantními zdroji.
S chutí a rád. A nejlépe v praxi.:-) Stačí mne kontaktovat na email a domluvíme termín.

ad reko silnice: A z čeho ty stamiliony za generální rekonstrukci (= vybagrování až na holou pláň a znovuvýstavbu) silnice zaplatíme? Z těch tří milionů, co ročně stojí údržba regionálky, asi ne, že?
07.06.2011 (10:05)  
tak hloupočkých, že by si nedokázali zjistit, co to pro dopravní systém opravdu znamená
Tak nám, hloupoučkým, prozraďte, co pro dopravní systém znamená zrušení minimálně využívaných vlaků a jejich nahrazení autobusem.
nákladově je 810 a bus totéž
I kdyby to byla pravda, tak objednateli to může být jedno. Toho zajímá účtovaná cena.
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko