..: Pardubický kraj optimalizuje dopravu na celém svém území :..

Konference o optimalizace dopravy v pardubickém kraji 2. 6. 2011, foto: Matouš Danielka Pardubice — Zástupci Pardubického kraje, společnosti OREDO a dopravce České dráhy představili koncepci optimalizace osobní dopravy, která se dotkne takřka celého území Pardubického kraje a vejde v platnost se zavedením nového jízdního řádu v prosinci 2011. Účelem optimalizace je za nižších krajských subvencí zajistit co nejlepší dopravní obsluhu území. Proto byla tradiční síť veřejné dopravy v celém kraji zrevidována podle současných požadavků metodikou dříve úspěšně použitou v Královéhradeckém kraji. Zatímco na páteřních linkách bude doprava posílena, v regionální dopravě bude na několika místech kolejová doprava nahrazena z pohledu fixní ceny na kilometr výrazně levnějšími autobusy. Celkový rozsah železniční dopravy v kraji zůstane přibližně zachován, rozsah autobusové dopravy dozná navýšení.

Optimalizace na koridorech

Bezpráví, 162.053-3, foto: Šepli Drobnou úpravu spojů čekají osobní vlaky mezi Pardubicemi a Přeloučí na trati 010, kde budou ve stanicích Svítkov a Opočínek zastavovat osobní vlaky pouze ve špičkách (celkem 8 párů spojů) z důvodu jinak nízké poptávky. Tím dojde u zbývajících vlaků k nepatrnému zrychlení. Cestující se zrušenou dopravní obslužností mohou využít spojů MHD do Pardubic, které jsou bohužel výrazně pomalejší. V pracovní dny obohatí spojení Pardubice – Přelouč posilové vlaky, o víkendech pak autobusy MHD. Trať 010 dále na východ mezi Pardubicemi a Českou Třebovou také nečekají výrazné změny. Projednávané zrušení zastavování vlaků v Dlouhé Třebové se nakonec neuskuteční a osobní vlaky zde i nadále budou zastavovat v rozsahu asi 75 % dnešní nabídky. Zastavování osobních vlaků ve stanici Bezpráví je stále v jednání. Navazující trať 260 Česká Třebová – Brno, na které leží hranice s krajem Jihomoravským, jež se nacházejí v Letovicích, čekají o poznání větší úpravy jízdního řádu. Dojde k omezení zastávkových spojů v úseku Svitavy - Česká Třebová, které nahradí autobusy. Naopak se zvýší počet přímých vlaků z Březové nad Svitavou do Brna, kterých by mohlo být ještě více v případě dohody s Jihomoravským krajem. Zbývající část koridoru v Pardubickém kraji zahrnující část trati 270 v úseku Česká Třebová – Zábřeh na Moravě si téměř výhradně zachová současnou nabídku spojů.

Optimalizace na vedlejších tratích

810 394-7, Hodslavice, foto: Martin Grill V důsledku minimálního využívání vlaků mezi Heřmanovým Městcem a Prachovicemi na trati 015 budou všechny zrušeny jako již dříve na trati do Chrudimi. Nahrazeny budou autobusovou dopravou, která je pro kraj finančně výrazně výhodnější. Navíc je plánováno vybudovat autobusovou točnu v Heřmanově Městci pro návaznou vlakovou dopravu. Část trati 031 v úseku Pardubice – Hradec Králové posílí přímé spěšné vlaky. Z hlediska propustnosti trati (maximální možné vytížení) bude nejpravděpodobněji částečně omezeno zastavování vlaků ve Stéblové. Náhradu zajistí autobusy, ale ostatní paralelně jedoucí autobusy budou omezeny. Pro lepší dostupnost železnice cestujícím, především z Polabin, budou zavedeny linky MHD do stanice Rosice nad Labem. V průběhu příštího roku by zde mělo začít nahrazování vlaků tažených lokomotivou novými elektrickými jednotkami Škoda 7Ev, a tím ke zvyšování kultury cestování a odstranění přepřahů v konečných stanicích.

854.030 vede rychlík na trati 238 v úseku Žďárec u Skutče - Pokřikov, 16. 4. 2011, foto: Matouš Danielka Trať 238 Pardubice – Havlíčků Brod je i přes stále nerealizovanou tzv. Medlešickou spojku hojně využívána cestujícími, především mezi Pardubicemi a Chrudimí. Spoje rozšíří na území Pardubického kraje spěšné vlaky Pardubice – Hlinsko, s návaznou autobusovou dopravou. Jiné změny zde pravděpodobně nebudou realizovány, respektive kromě nasazení nových motorových vozů, nejpravděpodobněji Stadler RS1 RegioShuttle. Trať 261 Svitavy – Žďárec u Skutče čekají významné změny spočívající především v utlumení provozu. V úseku Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice nebudou objednány žádné osobní vlaky z důvodu velmi nízké obsazenosti vlaků. Po roce však dojde k opětovnému zavedení přímých turistických spěšných vlaků Borová u Poličky – Pardubice, které vyjedou vždy o víkendu a v letních prázdninových měsících každý den. Zrušené osobní vlaky nahradí nově zavedené autobusové linky, které budou prodlouženy i dále mimo osu trati. Druhá část trati mezi Svitavami a Pustou Kamenicí se těší větší přízni cestujících, a proto zde budou osobní vlaky jezdit i nadále. Mělo by však dojít k jejich zrychlení a vhodnému provázání s rychlíky Praha – Brno, které se budou z obou směrů potkávat právě ve Svitavách, pro zajištění potřebného množství cestujících k vlakům do směru Pustá Kamenice. Pro zrychlení spojů však budou vlaky projíždět nevyužívané zastávky Vendolí, Květná, Květná zastávka, Pomezí a Pomezí zastávka. Vlaky zde náhradí další nově zavedené autobusové spoje.

RegioNova na trati 326, 18.2.2007, foto: EightyFour Trať 016 Chrudim – Borohrádek můžeme z hlediska perspektivy využítí rozdělit na tři části. První úsek mezi Chrudimí a Moravany je málo využíván, ale z hlediska vedení přilehlých silnic je jeho adekvátní náhrada nemožná, proto je úprava provedena pouze v rozsahu zrušení zastavování vlaků ve stanici Tuněchody, která leží mimo obec. Následující úsek Moravany – Holice je cestujícími hojně využíván a do budoucna se jeho potenciál má dále zvyšovat, ovšem změny ho prozatím nečekají. Na zbývajícím úseku do Borohrádku již nebudou vlaky objednávány, nahradí je autobusová doprava, která se více přiblíží lidským sídlům. Trať 020 Choceň – Borohrádek si zachová spojení beze změny, výjimkou je taktéž zrušení jedné ze zastávek osobních vlaků na trati, konkrétně zde jde o zastávku Újezd u Chocně, která se nachází zcela mimo osídlení a poblíž zastávky Plchůvky, nicméně o víkendech bude některými vlaky obsluhována. Náhradou za zrušenou železniční zastávku bylo přislíbeno rozšíření autobusového spojení především v ranních a večerních hodinách, na což bude obec reagovat výstavbou nové zastávky v Chlumku na rozcestí a opravou současné. Trať 018 Choceň – Litomyšl nečekají v úseku Choceň – Vysoké Mýto město žádné změny. Následující úsek do koncové stanice Litomyšl bude po bouřlivých debatách a podepisování peticí za nezrušení vlakového spojení obsluhován pěti páry vlaků, další dopravní obslužnost zajistí autobusy, které budou rozšířeny i mimo trasu vlaků.

EN57-1951 PKP na Os 15121 (Ústí nad Orlicí - Kłodzko), foto: Petr Dungl Trať 024 Ústí nad Orlicí – Lichkov rovněž odráží trend navyšování počtu spěšných vlaků. Nové spěšné vlaky budou zavedeny v úseku Lichkov – Pardubice, další úpravu představuje nezastavování osobních vlaků ve stanicích Černovír a Lanšperk, což je ale stále v řešení. Spěšné vlaky pak nezastaví z technologických důvodů v Hnátnici. Náhradu mají i v tomto případě zajistit autobusy. Osobní dopravu na přilehlých tratích 024 v úseku Moravský Karlov - Štíty a 025 Dolní Lipka – Hanušovice čeká zánik a náhrada autobusovou dopravou. Toto rozhodnutí, vyvolávající značné emoce nejen u představitelů dotčených obcí, je odrazem rovněž nízké obsazenosti spojů a nedostatku financí na straně kraje a obcí, které by přesto rády vlakové spojení zachovaly. Trať 021 Hradec Králové – Letohrad posílí přímé spěšné vlaky, naopak redukovány budou vlaky osobní s navrhovaným zrušením zastávek v Sopotnici a Lukavici v Čechách. Trať 272 Česká Třebová – Lanškroun čeká navýšení počtu spojů, důsledné vedení přímých vlaků a pozdější nasazení nových motorových vozů, nejpravděpodobněji Stadler RS1. Trať má vysoký potenciál nárůstu poptávky, ve stanici Lanškroun bude zajištěno lepší provázání s autobusovou dopravou, kde železnice bude sloužit jako páteř. Jediné omezení čeká projíždění stanice Třebovice v Čechách spěšnými vlaky.

Trať 262 Česká Třebová – (Chornice) – Skalice nad Svitavou si v úseku Česká Třebová – Moravská Třebová zachová stávající koncepci provozu s nově zavedeným samostatným vedením vlaků až do České Třebové a plánovaným nasazením modernizovaných jednotek Regionova. V následujícím úseku Moravská Třebová – Chornice – Velké Opatovice a na trati 271 v úseku Chornice – Dzbel již nebudou vlaky objednávány z důvodu nízkého počtu cestujících a četného vedení trati mimo sídla. Vlaky tak nahradí výrazně levnější autobusy.

Závěrem

471 Pardubice-Svítkov, foto: Railman Prezentovaná koncepce nových jízdních řádů je již projednána s regiony. V průběhu léta však ještě proběhnou jednání s místními samosprávami o vedení jednotlivých spojů. Pardubický kraj rovněž dlouhodobě připravuje po vzoru kraje Královéhradeckého zavedení integrovaného dopravního systému se zónově relačním tarifem, který přináší, mimo jiné, jednotnou cenu a jízdenku pro cesty autobusem a vlakem v rámci kraje, a usnadňuje tak vzájemné přestupy a vazby. Průměrná subvence regionální železniční dopravy v Pardubickém kraji činí dnes 92 korun za kilometr, v případě dopravy autobusové pak 18 korun za ujetý kilometr.

Zdroj: Pardubický kraj, ŽelPage


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 6.6.2011 (17:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Služby Jízdní řád

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11 ... 15      Zpráv na stránku:   
07.06.2011 (10:00)  
AD6360:
Není. Spotřeba nafty je větší. A hlavně jsou tady náklady na dopravní cestu. Udržovat lokálku, kde jezdí v průměru 3-5 cestujících a kde není možnost využití pro nákladní dopravu ,je dost drahá a poměrně luxusní záležitost.
Registrierter Benutzer Sim 
07.06.2011 (9:50)  
AD 6360 > apříklad takovou, že nákladově je 810 a bus totéž

Prosim o vysvetleni ... a to na zaklade argumentu, nikoliv "proste to tak je, bo to rikam".

Moje argumenty jsou:

- porizovaci cena - kvuli zabezpecovacce u kolejoveho vozidla vzdy o neco vyssi, a to i v pomeru k zivotnosti
- provozni naklady - nemusi to tak platit vsude, ale pokud se bavime o lokalkach se zastavkami 2 - 5 km od sebe, spotreba sukafonu je kvuli dvojnasobne hmotnosti vyssi i pres mensi valivy odpor. Dale tu mame STK, revize, prohlidky a tak dale - do toho moc nevidim, ale tezko to bude pro kolejove vozidlo levnejsi nez pro gumokol, protoze konkurence.
- naklady na cestu - nebudu pocitat budovani zastavek (pro vlak vzdy drazsi), to by nebylo fer... ale samotna cesta je to, na co malokdo zapomina. Autobus v podstate nepotrebuje ani zpevnenou vozovku (na balkane by o tom mohli vypravet), kdyz se ale budeme bavit o asfaltce, malokde ji bude nutne stavet kvuli busu znovu. To sice u zeleznice take ne, pokud se bavime o pouziti stavajicich trati, takze teoreticky plichta - jenze silnice je potreba udrzovat sjizdne uz kvuli individualni obsluznosti a zasahum vsech moznych slozek zachranneho systemu. Sanitka ani hasici po kolejich nepojedou, u Policie si tim po nedavnem zverejneni specialne lakovaneho Taura jistej nejsem :-D ... nicmene zadna obec ani zadny kraj si nedovoli nechat silnici dlouhodobe neprujezdnou - bez ohledu na to zda tam autobus jezdi nebo ne. Takze - i kdyz je jasne, ze nejake opotrebeni navic tam bude, porad to zustava plichta, protoze sukafon taky koleje brousi, i kdyz ne moc.
- prednost v provozu - na to se zapomina nejcasteji. Kolik bude stat uzavreni nejakeho useku silnice napriklad pro zavody? Proste tak, aby autobusak nemusel resit, jestli je na hlavni nebo ma davat prednost zprava, jestli v tehle zatacce, kde musi mit cumak v protismeru, neco pojede proti nebo nepojede a tak dal. Dokonce, aby nemusel uhybat hasicum nebo sanitce ... zda se to ujete? Nikoliv. Presne tohle si plati provozovatel sukafonu na draze. Ma zaplacenou volnou cestu, kde nemusi koukat napravo nalevo (dokonce proti busu nemusi ani kroutit volantem) a proste jen jede. Hasici na prejezdu se muzou uhoukat, dvacetiautova fronta na kazdy strane zavor znamena zpravidla vic zdrzenych nez je lidi uvnitr sukafonu, ale proste dokud se ten vlacek pres prejezd neprekoliba, muzou si vsichni trhnout.

Fakt, ze je platba za zeleznicni dopravni cestu pro prepravu osob zvyhodnena proti nakladum je pak ekvivalentem toho, ze autobusy za pouziti silnice primo neplati (pokud se nejede pod mytnou branou, coz na lokalce neresime). Nicmene i tak musi z principu tohle "uzavreni trate jen pro me" stat vic, nez kdyz jede autobus v plnem provozu.
Jasne, pokud se budeme bavit o desetivozovem rychliku, uz se ta cena za prednost pred ostatnimi rozplyne v poctu prepravenych osob a naopak usetrime za ridice i za palivo (pokud nebudem stat na kazdem rohu, coz u silnice jde jen na dalnici). Jenze my tu debatujem o lokalnim provozu, tedy o 810 versus modra Karosa nebo neco takovyho.


Dale by se dalo argumentovat tim, co tu uz zaznelo ... zastavky v centru, moznost objizdeni prekazky, moznost zmeny trasy pri nejake akci ... ale to nejsou veci, co by mely vliv na samotnou ekonomiku provozu, takze je do toho srovnani uvazovat nebudu.

Ani v jednom ze 4 bodu mi nevysel autobus draz nez vlak. Naopak, minimalne ve dvou bodech je prokazatelne levnejsi.
07.06.2011 (9:31)  
AD: porovnávejte Crossway vs Škoda Ev7 či RS1... 810 můžete porovnávat s rezavou karosou 700
07.06.2011 (9:19)  
Nemohu si pomoci, ale většina komentářů na mne působí jako placená klaka ve stylu pana exministra Bárty. Nevěřím tomu, že by 99% těch, co se zajímají o železnici, bylo tak hloupočkých, že by si nedokázali zjistit, co to pro dopravní systém opravdu znamená.
Mimochodem já nejsem vůbec zastáncem lokálek, jen mě vadí, když si někdo hraje s mými penězi a nevidí realitu, například takovou, že nákladově je 810 a bus totéž.
Registrierter Benutzer Busman 
07.06.2011 (8:03)  
Tomáš Záruba:

Dobrý den, mám 3 konkrétní dotazy:

1. Jak bude řešena vazba Brno/Přerov - Jablonné nad Orlicí, bude-li zastavování R přesunuto z žst. Ústí nad Orlicí do zastávky Ústí nad Orlicí město? Z Jablonného žádná rozumná silnice do České Třebové nevede, takže to vidím na 2 přestupy vlak Letohrad - bus Česká Třebová - vlak, nebo vlak - vlak - vlak, což je 1 přestup navíc oproti současnému stavu za ideální konstelace.

Podotázka 1B: Bude nárůst cestujících z ÚO přesunutím zastavování R z uzlové stanice na Město ve výsledku opravdu takový? Je Vaše očekávání podloženo přepravním průzkumem? Můj názor je, že poloha nádraží v Ústí není tak extrémní (srovnejte třeba Polabiny/Dubina - nádraží Pardubice), aby se nedala řešit návaznou bus linkou vymetající Ústí po způsobu MHD s přímou návazností na rychlík.

2. Pardubice-Rosice nad Labem: Jaká linka MHD bude k nádraží zavedena, interval, kam pojede?

3. Sp Pardubice - Hlinsko v Čechách: budou taktové, jaké budou jejich časové polohy? Je možné, aby pokračovaly jako Os v poloze současných Os do uzlu v S:00 v Havlíčkově Brodě? Myslím, že osa Havlíčkův Brod - Chotěboř - Ždírec n. D. - Hlinsko - Chrudim - Pardubice je velice zajímavá (jde o býv. Východní Čechy) - jenže ty regionoví osobáci jsou fakt úmorní - i když zas tak pomalí na české poměry nejsou (cestovní rychlost mírně přes 50 km/h), ale RS1 + méně zastávek v Pk by situaci dost vylepšily.

Děkuji. A na závěr oceňuji Vaši výdrž, na to opravdu musí být silná nátura. Jinak úplné překopání systému podporuji, protože přepravní potřeby a nároky obyvatelstva se změnily - a proto je lepší systém nastavit nově, než donekonečna upravovat historické systémy dopravní obslužnosti. Jen je důležité, aby to překopávání bylo ve stylu více muziky (km) za stejné peníze, nikoli stejně muziky za méně peněz.
07.06.2011 (7:47)  
U trati Dolní Lipka - Hanušovice je škoda, že se nezváží alespoň víkendový, případně prázninový provoz. Při šikovně udělaném jízdním řádu s návaznosti spojů by tuto trať mohli využívat turisté cestující z Orlických hor do Jeseníků a obráceně, jak tomu v minulosti (když jezdily vlaky až do Letohradu) bylo. Proti autobusům bych nic neměl za předpokladul že budou v Hanušovicích a Lipce navazovat na vlaky... Ale po zkušenostech z Velké Kraše jsem skeptický
Registrierter Benutzer MirekM  mail  
07.06.2011 (7:40)  
karloslt:
Na základě tabulek sestavených dle výzkumů v U.S.A. a Švýcarsku na jejich infrastruktuře a s jejich demografickým profilem? To snad ne! A on někdo něco takového používá?
Vlak vždycky bude mít užitnou hodnotu vyšší, než autobus, i když půjde pouze o samotný motorový vůz ř. 810. Já vím, zní to divně, ale věřte, že je to tak. Když je to tak, tak nám to prosím doložte relevantními zdroji. Argument „ale věřte, že je to tak“ fakt neberu.
Jo, ta silnice tam je už od 18. století a ještě nějaký ten pátek tam bude... Jenže při zatížení jen osobními auty stačí vyasfaltovat jednou za 20 let, kdežto při 6 párech autobusů denně budem asfaltovat každých 5 let... Nebo se opraví jednou na vyšší únosnost a bude to.
pokud někde byla nejdřív trať a až pak vyrostla fabrika, tak zpravidla ve velmi blízké vzdálenosti ke stanici. Když vyrostla dál od stanice, tak se stavbou vlečky/nákladiště si taky nasypali u kolejí nástupiště... Pokud ta fabrika stihla vyrůst v dřívějších dobách, tak jo. Dnes blízkost železnice nikdo z podnikatelů neřeší (s výjimkou třeba TPCA, která to dostala nařízeno).
07.06.2011 (7:38)  
karloslt: Pokud se bavim o autobusch, ktery maj nahradit 261, tak tim myslim priblizne tohle: http://goo.gl/cZyc6

K ty koncovy cene: Z clanku vyplyva, ze vlaky kraj dotuje vic nez autobusy.

Za 20 let se tady v regionalni doprave nic nezmenilo. Sukanovy nahradily Sukafony, novy Iveca nahradily stary Karosy (a to ne vsude). Rychlost i navaznost spoju je nikde. Pokud se ptate, tak ano. Mozna lepsi zkusit Svycarsky model , nez se domnivat, ze co tady nefungovalo 20 let, tady bude pristi rok fungovat. (Netvrdim, ze kdyz to funguje ve Svycarsku, tak to musi fungovat u nas, ale zkusit se to muze, horsi to nebude.)

Neverim, ze autobus bude stat 2 dny pred popadanejma stromama, aby usetril za naftu...

Ano lidi sou moc zhejckany a 2 km je pro ne dostatecnej argument k tomu, aby jeli autem.

Zakon neni dogma. Rekl bych ze ty vesnice by uvitali, kdyby misto rozbity silnice a pomaly lokalky dostaly slusnou silnici.

Co to je za logiku s tema penezma? Kdyz kraj dostane urcitou castku na provoz regionalni dopravy, tak to snad neznamena, ze ji musi rozhazet kdyby cert na koze jezdil. Snad usetreny penize sou usetreny penize, ne?
07.06.2011 (7:12)  
AD 6360: nechcete si hrát raději Vy? Tam si můžete jezdit s lokálkou do každé vesnice, v TT je mapa ČR a česká vozidla... daňové poplatníky tam lokálky nic nestojí :-))))
07.06.2011 (7:07)  
AD 6360: nevíte co tvrdíte... železnice má být páteř dopravní sítě... a jestli je Záruba likvidátor sítě? Kecy... zastavit provoz na lokálkách v poli a převést výkony na meziměsto je krok dopředu, porostou relace mezi obcemi v řádu desetiticíců lidí a skončí železniční relace v řádu stovek lidí.... železnice tedy nebude ta popelka, ale nosná vrstva veřejné dopravy, která bude jezdit tam kde to má opravdu smysl, nabyde opět velké popularity jako to bylo za časů koňských povozů :-).

A že ty vlaky budou prázdné? Zase úplně mimo. Ty vlaky budou plné, jelikož vzroste poptávka po RYCHLÉ A ČASTÉ železniční dopravě. Jen je například škoda, že relaci HK - Pce není možné prozatím provozovat v 15 či 10 minutovém intervalu...

lokálky si klidně pronajměte na 100 let a jezděte si tam s Hurvínkem jako muzeální železnice.... či jen s něčím jiným pro zábavu, ale netahejte na to daně z krajských/státních rozpočtů....
  1 ... 7 8 9 10 11 ... 15      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko