Praha/Mnichov — Elektrické lokomotivy od Siemensu už nejsou v Česku nikterak ojedinělým zjevem; teprve koncem roku 2011 ale dostaly skutečně zelenou pro možnou další expanzi. V prosinci totiž nabylo právní moci rozhodnutí Drážního úřadu schvalující provoz vícesystémových lokomotiv ES64F4 EuroSprinter, které na zdejších tratích dosud působily pouze v režimu zkušebního provozu, např. pod PKP Cargo Logistics, nebo dříve u Railtransportu (dnes METRANS Rail), který uvažoval o jejich pořízení také pro komerční vlaky RT Express mezi Prahou a Ostravou. Schválení znamená, že stroje nyní mohou být provozovány na všech elektrifikovaných tratích v republice, i když s drobnými omezeními: stejně jako ostatní moderní vozidla nemohou být trakčně činné na úsecích zabezpečených kolejovými obvody s pracovní frekvencí 25 Hz. Konkrétní problematická místa určí pokyn provozovatele dráhy – Správy železniční dopravní cesty – jenž má být vydán v následujících dnech. Dodejme, že u konkurenční lokomotivy Škoda 109E jsou za kritické body považovány obvod železniční stanice Plzeň hl.n., Kutná Hora nebo úsek Veselí nad Lužnicí - Nemanice. Příbuzný Taurus typu ES64U4, který si České dráhy najímají od Rakouských spolkových drah (ÖBB) pro své vlaky vyšší kvality, naopak plné schválení v ČR nemá a může být provozován pouze na některých tratích.
Zdroj: Siemens, ŽelPage
| 10.1.2012 (18:00)
Co se týče sjednocování, tak přinejmenším sjednocení zabezpečení a trakce se hezky daří na evropské vysokorychlostní síti. Naše úseky tranzitních koridorů na tohle sjednocování relativně slušně navazují ohledně zabezpečení, průjezdného průřezu a únostnosti tratí. S trakcí to bude horší zřejmě vždycky, pražskou ani pařížskou aglomeraci asi nikdo na 25 kV~ nepředělá, to se těžko může vyplatit. Nicméně se to bude přirozeně vylepšovat, až se bude po "koridorech" jednoho krásného století snad i u nás stavět VRT (pouze na 25 kV~).
S tím jak "ani 380 nemůže všude" bych ještě trochu počkal, v regulérním provozu zatím nesmí nikde. Úseků s problematickým zabezpečením je málo a pomalu mizí, nebo se nabízí podobné řešení jak u pendolina. Takže 380 bude zřejmě v dohledné době smět táhnout zřejmě po ČR všude, kde budou dráty (kromě Bechyňky, prozatím odříznutého Šatova, a u ČB - Veselí (- Jihlava) je to zatím nejasné).
Omlouvám se za nepřesné vyjádření. Trakčnímu vedení a soustavě SŽDC to problémy nedělá, lokomotiva v záběru tu sinusovku taky pěkně boří. Civilní síť (rozvodná soustava) je ale stavěná na 50Hz sinus, tedy pro rekuperaci ven je nutné "signál" filtrovat, nebo generovat znovu.
No tak harmonické vyššího řádu jsou běžná věc i bez rekuperace. Mají to na svědomí loko s pulzní regulací ( 363,380...). Na TNS jsou ale kvůli tomu LC filtry naladěné na danou harmonickou, které tento "bordel" svádí do kolejnice. Takže tady bych neviděl z hlediska rekuperace až takový problém.
Taurus 1116 je schválený na těchto tratích:
(Summerau) - Horní Dvořiště - České Budějovice
(Gmünd) - České Velenice - České Budějovice
(Retz) - Šatov - Znojmo
Hohenau - Břeclav
nydroš:
Na střídavině se smí rekuperovat třeba v úseku České Budějovice - Horní Dvořiště. A také se tam skutečně rekuperuje.
knemo: O ETCS jsem i slyšel, ale jak je zde zmiňováno i nová 380 nesmí všude, Taury také ne.
Psal jsem o sjednocení jak ZabZař (ETCS), tak i trakce. Samozřejmě trať Tábor-Bechyně a podobné nemá cenu řešit!
nydroš: Jeden problém je, že energii vytvořenou rekuperací někde musíte zmařit (odporníky, jiná lokomotiva v trakci, atd.), akumulovat, nebo dodat zpět do sítě. To, že český systém je napájen 25kV/50Hz neznamená, že trakční motory/generátory taktéž dodávají 50Hz sinusový proud. Bohužel "signál" obsahuje vyšší harmonické frekvence a to dělá problémy rozvodné soustavě. Vzpomínám na přednášky, kdy pan profesor vzpomínal jak "poslouchali" vedení a sledovali vlaky po okolí...
Silnoproud není můj obor, ale věřím, že pokud by to šlo, už by se to dělalo :)
Nevidíte to moc jednoduše? Frfňání bylo na nedostatečnou kvalitu. Totiž ta sada obdélníků co z rekuperace leze se energetickým podnikům zdála příliš málo podobná té správné sinusoidě v tom správném čase.
Ta mapka těžko platí. 380 i Taury jezdí z Hlaváku do Vršek prostředním tunelem. V Libni se prý to problematické místo nějak měnilo.
Dál, je otázka za jak "moderní" vlak považovat pendolino s tyristorama, ale asynchronní motory má. Přes Plzeň jezdí vlastní silou, i když pomalu. Přes Kutnou Horu při odklonu tuším také.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










