..: Lokomotiva Siemens ES64F4 EuroSprinter získala schválení v ČR :..

ES 64 F4.150 MRCE dispolok, Dolany, foto: Josef Petrák Praha/Mnichov — Elektrické lokomotivy od Siemensu už nejsou v Česku nikterak ojedinělým zjevem; teprve koncem roku 2011 ale dostaly skutečně zelenou pro možnou další expanzi. V prosinci totiž nabylo právní moci rozhodnutí Drážního úřadu schvalující provoz vícesystémových lokomotiv ES64F4 EuroSprinter, které na zdejších tratích dosud působily pouze v režimu zkušebního provozu, např. pod PKP Cargo Logistics, nebo dříve u Railtransportu (dnes METRANS Rail), který uvažoval o jejich pořízení také pro komerční vlaky RT Express mezi Prahou a Ostravou. Schválení znamená, že stroje nyní mohou být provozovány na všech elektrifikovaných tratích v republice, i když s drobnými omezeními: stejně jako ostatní moderní vozidla nemohou být trakčně činné na úsecích zabezpečených kolejovými obvody s pracovní frekvencí 25 Hz. Konkrétní problematická místa určí pokyn provozovatele dráhy – Správy železniční dopravní cesty – jenž má být vydán v následujících dnech. Dodejme, že u konkurenční lokomotivy Škoda 109E jsou za kritické body považovány obvod železniční stanice Plzeň hl.n., Kutná Hora nebo úsek Veselí nad Lužnicí - Nemanice. Příbuzný Taurus typu ES64U4, který si České dráhy najímají od Rakouských spolkových drah (ÖBB) pro své vlaky vyšší kvality, naopak plné schválení v ČR nemá a může být provozován pouze na některých tratích.

Zdroj: Siemens, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 10.1.2012 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel tarten 
12.01.2012 (15:18)  
A.J.C:
Co se týče sjednocování, tak přinejmenším sjednocení zabezpečení a trakce se hezky daří na evropské vysokorychlostní síti. Naše úseky tranzitních koridorů na tohle sjednocování relativně slušně navazují ohledně zabezpečení, průjezdného průřezu a únostnosti tratí. S trakcí to bude horší zřejmě vždycky, pražskou ani pařížskou aglomeraci asi nikdo na 25 kV~ nepředělá, to se těžko může vyplatit. Nicméně se to bude přirozeně vylepšovat, až se bude po "koridorech" jednoho krásného století snad i u nás stavět VRT (pouze na 25 kV~).

S tím jak "ani 380 nemůže všude" bych ještě trochu počkal, v regulérním provozu zatím nesmí nikde. Úseků s problematickým zabezpečením je málo a pomalu mizí, nebo se nabízí podobné řešení jak u pendolina. Takže 380 bude zřejmě v dohledné době smět táhnout zřejmě po ČR všude, kde budou dráty (kromě Bechyňky, prozatím odříznutého Šatova, a u ČB - Veselí (- Jihlava) je to zatím nejasné).
12.01.2012 (11:39)  
Tomáš Vašíček:
Omlouvám se za nepřesné vyjádření. Trakčnímu vedení a soustavě SŽDC to problémy nedělá, lokomotiva v záběru tu sinusovku taky pěkně boří. Civilní síť (rozvodná soustava) je ale stavěná na 50Hz sinus, tedy pro rekuperaci ven je nutné "signál" filtrovat, nebo generovat znovu.
11.01.2012 (17:41)  
Bohužel "signál" obsahuje vyšší harmonické frekvence a to dělá problémy rozvodné soustavě.

No tak harmonické vyššího řádu jsou běžná věc i bez rekuperace. Mají to na svědomí loko s pulzní regulací ( 363,380...). Na TNS jsou ale kvůli tomu LC filtry naladěné na danou harmonickou, které tento "bordel" svádí do kolejnice. Takže tady bych neviděl z hlediska rekuperace až takový problém.
registrovaný uživatel Bllizzard  mail  
11.01.2012 (16:32)  
Franta Plášek:
Taurus 1116 je schválený na těchto tratích:
(Summerau) - Horní Dvořiště - České Budějovice
(Gmünd) - České Velenice - České Budějovice
(Retz) - Šatov - Znojmo
Hohenau - Břeclav

nydroš:
Na střídavině se smí rekuperovat třeba v úseku České Budějovice - Horní Dvořiště. A také se tam skutečně rekuperuje.
11.01.2012 (1:52)  
stoupa: Ano to jsem opomněl, byrokratistán v plné síle...

knemo: O ETCS jsem i slyšel, ale jak je zde zmiňováno i nová 380 nesmí všude, Taury také ne.

Psal jsem o sjednocení jak ZabZař (ETCS), tak i trakce. Samozřejmě trať Tábor-Bechyně a podobné nemá cenu řešit!

nydroš: Jeden problém je, že energii vytvořenou rekuperací někde musíte zmařit (odporníky, jiná lokomotiva v trakci, atd.), akumulovat, nebo dodat zpět do sítě. To, že český systém je napájen 25kV/50Hz neznamená, že trakční motory/generátory taktéž dodávají 50Hz sinusový proud. Bohužel "signál" obsahuje vyšší harmonické frekvence a to dělá problémy rozvodné soustavě. Vzpomínám na přednášky, kdy pan profesor vzpomínal jak "poslouchali" vedení a sledovali vlaky po okolí...
Silnoproud není můj obor, ale věřím, že pokud by to šlo, už by se to dělalo :)
registrovaný uživatel tarten 
11.01.2012 (0:09)  
Tomáš vašíček:
Nevidíte to moc jednoduše? Frfňání bylo na nedostatečnou kvalitu. Totiž ta sada obdélníků co z rekuperace leze se energetickým podnikům zdála příliš málo podobná té správné sinusoidě v tom správném čase.
registrovaný uživatel tarten 
11.01.2012 (0:06)  
Jiří Kocurek:
Ta mapka těžko platí. 380 i Taury jezdí z Hlaváku do Vršek prostředním tunelem. V Libni se prý to problematické místo nějak měnilo.

Dál, je otázka za jak "moderní" vlak považovat pendolino s tyristorama, ale asynchronní motory má. Přes Plzeň jezdí vlastní silou, i když pomalu. Přes Kutnou Horu při odklonu tuším také.
11.01.2012 (0:01)  
nydroš: Kvůli energetickým společnostem. Nelíbí se jim náhlý intenzivní tok zpět do sítě. Nemají prostě zájem o zpětný výkup energie (z pochopitelných důvodů). Při rekuperaci na 3 kV DC energie nemůže téci zpět, a proto je na této trakci rekuperace povolena.
10.01.2012 (23:06)  
Mohl bych se zeptat, proč moderní vozidla nemohou na střídavém napájecím systému používat rekuperaci?
registrovaný uživatel knemo 
10.01.2012 (22:32)  
A.J.Crowley: Ono se už několik let nejenom jedná, ale i dělá, Přečtěte si něco o ETCS.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko