..: Railjety zastaveny díky ÚOHS, ČD se ještě brání :..

Railjet ÖBB, InnoTrans 2008, foto: Georgo Doplněno 9. 8. 2011Praha Snaha Českých drah o nákup rakouských souprav Siemens Viaggio Comfort skončí pravděpodobně neúspěchem. Necelé tři dny před uplynutím zákonné lhůty totiž Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na žádost Škody Transportation vydal předběžné opatření, které největšímu dopravci v zemi zabraňuje v podepsání kupní smlouvy s výrobcem souprav a Rakouskými spolkovými drahami ÖBB. Stalo se tak jen tři hodiny poté, co zástupci Škodovky prezentovali své stanovisko novinářům, přičemž již na tiskovém brífinku v pražském hotelu Marriott vyjádřili své přesvědčení, že úřad jejich žádosti vyhoví. Na rozhodnutí ÚOHS následně plzeňský výrobce v expresním čase reagoval tiskovou zprávou, v niž navazuje na ostrou kritiku ČD ve věci nákupu vozidel pro dálkovou dopravu ze zahraničí. Dráhy se tak ocitají v komplikované situaci: rozhodování ÚOHS v první instanci může trvat několik měsíců, a ani jeho závěr ještě nemusí být definitivním koncem Kauzy railjety. Za největším správním řízením v oblasti veřejných zakázek v dějinách české železnice tak paradoxně stojí firma, jež sama národnímu dopravci dodala řadu vozidel bez transparentních tendrů. Pro dálkovou dopravu ČD jsou v tuto chvíli dopady celé kauzy nejasné; v praxi ovšem znamenají významné oddálení, nebo, v horším případě, úplné zastavení obnovy vozového parku v době, kdy firma bude muset čelit přímé konkurenci soukromých dopravců.

Argumenty z Plzně: railjety jsou staré, drahé, příliš rychlé a málo české

„Vozidla railjet jsou pro provoz na českých tratích zcela nepotřebná,“ zněl první argument generálního ředitele Škody Transportation Josefa Bernarda na včerejší prezentaci pro média. Rychlost na tratích SŽDC podle něj nad dosavadní limit 160 km/h nestoupne dříve, než v roce 2025. Maximální traťová rychlost odpovídající parametrům railjetu naopak na rameni Hamburg - Praha - Vídeň v současnosti tvoří jen necelých 20 % délky trasy. Škodovka tudíž vyvozuje, že i při plánovaném nasazení na německých koridorech nebudou ČD reálně potřebovat více než osm jednotek včetně záloh. České dráhy naopak namítají, že nové soupravy pro dálkovou dopravu kupují s výhledem na dalších minimálně 30 let – a za tu dobu se na poli traťových rychlostí leccos změní. Ostatně i lokomotivy Škoda z přelomu 60. a 70. let využili své maximální možnosti v ostrém provozu teprve na konci 90. let minulého století, kdy vývoj kvality českých tratí konečně dostihl schopnosti třicet let starých vozidel.

Ačkoli se Škoda Transportation brání jakékoli přímé kritice svého německého konkurenta, z jehož dílny "railjety" pocházejí, přesto se nezdráhá jeho netrakční jednotky označit za koncepčně zastaralé s poukazem na věk projektu Viaggio Comfort, jenž letos oslavil své sedmé narozeniny. Hlavním argumentem Škody na margo technické zastaralosti netrakčních jednotek Siemensu je skutečnost, že Viaggio Comfort ve své stávající verzi pro ÖBB nesplňuje předpoklady nejnovější revizi evropských směrnic TSI. Technické specifikace pro interoperabilitu, jež se pod magickou zkratkou skrývají, jsou pro Škodovku obecně magickým tématem. I na včerejším setkání s novináři se výrobce na tyto normy odvolával v odpovědi na otázku, proč lokomotiva 109E, koncepčně starší než Viaggio Comfort, na rozdíl od railjetu dosud není plně schválena a nasazena do provozu, jak tomu mělo být již před dvěma lety.

Hlavním důvodem Škodovky pro rozběhnutí tak silné negativní akce proti modrým railjetům ovšem není ani tak starost o správné rozhodování státního železničního dopravce, jako spíše nechuť k použité metodě nákupu vozidel. Firma argumentuje, že jednací řízení bez zveřejnění, ač ho české právo za konkrétních podmínek povoluje, je u investice v řádu pěti miliard korun nedostatečně transparentní bez ohledu na to, jaké argumenty České dráhy předloží. V zajímavém zvratu událostí se tak největším bojovníkem za průhlednost železničních akvizicí stává společnost, jež sama řadu svých klíčových projektů, včetně většiny jednotek řady 471, realizovala bez řádného výběrového řízení. Takové porovnání ovšem Jiří Bernard odmítá: doobjednávání elefantů bylo podle něj pro ČD technickou nutností z důvodu kompatibility, a to přesto, že v ostatních případech dopravce neváhal objednávat různorodá vozidla v doslova kusových sériích.

Škoda: Věříme, že jsme v právu, a budeme se za to bít

Jaké byly kroky Škody Transportation v této kauze? Ve lhůtě podala námitku k Českým drahám, které ji odmítly. Následovala stížnost k ÚOHS, přesněji návrh na přezkoumání úkonů zadavatele. Stěžovatel si vypracoval 3 nezávislé znalecké posudky na jednotlivé aspekty zakázky. Podán byl také návrh na předdběžné opatření zakazující dopravci uzavřít smlouvu na railjety. Pokud nebude do 11. srpna vydáno, ČD mohou smlouvu podepsat. Podána byla i stížnost k Evropské komisi (DG COMPET) pro podezření z poskytnutí nedovolené veřejné podpory. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) byly upozorněny na podezření z možného porušení českých a evropských zákonů (zadávací řízení) a Smlouvy o Evropské unii (veřejná podpora). Škoda nadále požaduje poskytnutí informací dle zákona o svobodném přístupu k informacím.

Má plzeňská Škoda co nabídnout? Na tiskové konferenci oznámila spolupráci se zatím nejmenovaným zahraničním výrobcem na produkci osvědčeného řešení pro rychlost 200 km/h. Zdůrazňuje dobu dodání srovnatelnou s dodávkami jiných evropských výrobců.

Zdroj: Škoda Transportation


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 8.8.2011 (13:53)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 20 21 22 23 24 ... 37      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel MirekM  mail  
09.08.2011 (14:05)  
Kolegové, v diskuzi se nějak zapomíná na známá fakta:
infected.bass: To je pravda, ale poněkolikáté nákup 16 Taurusů, nevyjde zrovna lacino, to už dost znevýhodňuje nákup RJ. … by bylo jednodušší potom objednat další serii 109e, s tím, že do kontraktu už by se dalo, že musí komunikovat s RJ…
Ono to je naopak, podmínkou ČD k nákupu RailJetů bylo, že se budou bavit s mesršmitem a že na zprovoznění komunikace budou siemensáci spolupracovat.

Všichni, kdo chtějí vypsání VŘ: ČD od začátku říkaly, že by nestihly výběrové řízení vypsat tak, aby se stihl termín, dokdy je potřeba opci využít. Nejspíš tam jsou nějaké zákonné lhůty, ale nic konkrétního nevím. Připomínám, že původní termín byl do konce června, Siemens ho prodloužil do konce září. V tuhle chvíli se dá skoro s jistotou tvrdit, že se to nestihne. A v normálním, samostatném výběrku by ČD dostaly RailJety dráž.

článek: Stěžovatel si vypracoval 3 nezávislé znalecké posudky na jednotlivé aspekty zakázky.
Kouzlo nechtěného, nebo to bylo od autora úmysl? :-)
09.08.2011 (13:55)  
ad Luxian: nemá cenu se pořád dohadovat o rychlosti. Za jedno nikdo neřekl, že vlak na 230 je dražší než na 200 a o kolik a pokud by to bylo na stejno tak selským rozumem vemu tu rychlejší variantu. Už jen kvůli tomu co kdybych ji někdy potřeboval....Pořád se tu točíte kolem toho, že teď a u nás í 230km/h potřeba ale ty vlaky mají vydělávat a vydělávají pouze v cizině a tam se tak jezdí...
registrovaný uživatel Luxian  mail  
09.08.2011 (12:49)  
MB: Škoda jako výrobce vozidel vůbec nemá co mluvit o vhodnosti vozidla pro daný provoz pokud nebyla výslovně žádána o posudek na své vlastní vozidlo.

Nevím, jestli právo má nebo ne. Principiálně je ale zcela na objednavateli, jaké parametry zvolí. A je také na něm, aby svůj postoj obhájil. Zvlášť v případě, kdy nebylo vypsáno VŘ.
registrovaný uživatel MB 
09.08.2011 (12:39)  
Ta argumentace o rychlosti je naprosto bezpředmětná i tak;)
registrovaný uživatel Luxian  mail  
09.08.2011 (12:38)  
-> MB : Ten rozdíl je v tom, že železniční dopravce může jet jen tolik, kolik mu dovoluje trať. Nikdy ne víc. A další rozdíl je v tom, že železniční dopravce může jet jen tam, kde to má vyjednané. Nikdy ne jinam. Takže pakliže ČD dnes argumentují, že potřebují vlaky na 230 do Hamburku, tak je docela oprávněné pak namítat, že do Hamburku stačí 8 souprav na 230. Samořejmě, že si ČD mohou vyjednat jiné destinace, kde také 230 využijí, ale dnes o tom nic neříkají. Kdyby to řekly hned na začátku, celá ta argumentace ohledně max. rychlosti by byla zbytečná.
registrovaný uživatel MB 
09.08.2011 (12:29)  
Luxian: Jaktože neplatí? Pokud se jako dopravce rozhodnu že budu vozidlo provozovat třeba v Německu tak přece tu rychlost využiju. To že ji nevyužuju letos neznamená že ji nevyužiju příští rok kdy nasmlouvám třeba jiné spoje. To je přece mé rozhodnutí a rozhodnu si o něm já. Takže je to stejné jako když mám auto na 130 ale rozhodnu se jet jak debil. V čem přesně je rozdíl? Že v autě si to řeknu dnes a v případě vlaku třeba za dva roky?
Nemluvě o tom že maximální rychlost rozhodně nemůže být brána v potaz jako nějaké rozhodující kriterium. Škoda jako výrobce vozidel vůbec nemá co mluvit o vhodnosti vozidla pro daný provoz pokud nebyla výslovně žádána o posudek na své vlastní vozidlo.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
09.08.2011 (12:20)  
-> M: Jistě, ale určovat, jestli ta hranice má být 160 nebo 180 je taky dost pochybné. Např. já sice skoro nikdy víc než 160 nejezdím, ale párkrát jsem už těch 180 jel a jednou i 200. Prostě tu možnost mám a nikdy nevím, jestli ji náhodou nevyužiji. To proto, že mám individuální rozhodování a své auto si můžu ovládat v podstatě jak chci. Tohle na železnici neplatí a platit nemůže.
Jinak já se za odborníka nepovažuju, jen se nad tím zamýšlím normálním rozumem.
registrovaný uživatel koyot 
09.08.2011 (12:15)  
Martin Grill: Ty asi nevíš co píšeš: Zde by se pouze přesunuly MZ vozy, které aktuálně jezdí přes Brno. Není to sice kdovíjaká pecka, ale nepředpokládám, že Jančura bude o moc lepší... a to jako není těžší konkurence pro Jančuru, než když tam budou ČD jezdit tím co teď mají? Navíc všude se tu píše, že potřeba je 8 souprav, to podle tebe těch zbylých 8 bude stát v depu?
banánistán: to jsi mě uklidnil, doufám, že by ten RJ byl pak dostatečně ziskový, abychom to pohodlné ježdění Němcům nakonec nezaplatili my nějakou tou 100% povolenou státní dotací.
registrovaný uživatel M 
09.08.2011 (12:06)  
Luxian - vetsina sice aspon nekdy vyuzije vyssi rychlost, nez je zakonny limit, ale (drtiva) vetsina nikdy nevyuzije maximalni moznou rychlost a ani se ji nepriblizi. Takze pro vetsinu ridicu by stacila auta s maximalkou nekde kolem 160 a presto ma vetsina auta s maximem nekde kolem 200. Svym zpusobem "zbytecne".
NIcmne aspon mezi "odborniky" bych cekal, ze rec o rychlosti vubec nebude...
registrovaný uživatel Luxian  mail  
09.08.2011 (11:46)  
-> DJTiësto: To sice netouží, ale tu možnost mají. Dráhy dle toho, co říkají mají jen tu možnost na trati mezi Berlínem a Hamburkem a na tu by jí teoreticky stačilo těch 8 souprav. Ale o to nejde. Nechci tu vůbec spekulovat nad tím, jestli je to oprávněná námitka. Dráhy klidně mohou začít jezdit více do Warszawy po CMK, nebo někam i jinam. To je zcela na rozhdnutí drah a její obchodní politice. Jde jen o to, že dávat paralely mezi soukromou individuální automobilovou dopravou a státním železničním dopravcem je prostě zcestné.
  1 ... 20 21 22 23 24 ... 37      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko