..: Railjety zastaveny díky ÚOHS, ČD se ještě brání :..

Railjet ÖBB, InnoTrans 2008, foto: Georgo Doplněno 9. 8. 2011Praha Snaha Českých drah o nákup rakouských souprav Siemens Viaggio Comfort skončí pravděpodobně neúspěchem. Necelé tři dny před uplynutím zákonné lhůty totiž Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na žádost Škody Transportation vydal předběžné opatření, které největšímu dopravci v zemi zabraňuje v podepsání kupní smlouvy s výrobcem souprav a Rakouskými spolkovými drahami ÖBB. Stalo se tak jen tři hodiny poté, co zástupci Škodovky prezentovali své stanovisko novinářům, přičemž již na tiskovém brífinku v pražském hotelu Marriott vyjádřili své přesvědčení, že úřad jejich žádosti vyhoví. Na rozhodnutí ÚOHS následně plzeňský výrobce v expresním čase reagoval tiskovou zprávou, v niž navazuje na ostrou kritiku ČD ve věci nákupu vozidel pro dálkovou dopravu ze zahraničí. Dráhy se tak ocitají v komplikované situaci: rozhodování ÚOHS v první instanci může trvat několik měsíců, a ani jeho závěr ještě nemusí být definitivním koncem Kauzy railjety. Za největším správním řízením v oblasti veřejných zakázek v dějinách české železnice tak paradoxně stojí firma, jež sama národnímu dopravci dodala řadu vozidel bez transparentních tendrů. Pro dálkovou dopravu ČD jsou v tuto chvíli dopady celé kauzy nejasné; v praxi ovšem znamenají významné oddálení, nebo, v horším případě, úplné zastavení obnovy vozového parku v době, kdy firma bude muset čelit přímé konkurenci soukromých dopravců.

Argumenty z Plzně: railjety jsou staré, drahé, příliš rychlé a málo české

„Vozidla railjet jsou pro provoz na českých tratích zcela nepotřebná,“ zněl první argument generálního ředitele Škody Transportation Josefa Bernarda na včerejší prezentaci pro média. Rychlost na tratích SŽDC podle něj nad dosavadní limit 160 km/h nestoupne dříve, než v roce 2025. Maximální traťová rychlost odpovídající parametrům railjetu naopak na rameni Hamburg - Praha - Vídeň v současnosti tvoří jen necelých 20 % délky trasy. Škodovka tudíž vyvozuje, že i při plánovaném nasazení na německých koridorech nebudou ČD reálně potřebovat více než osm jednotek včetně záloh. České dráhy naopak namítají, že nové soupravy pro dálkovou dopravu kupují s výhledem na dalších minimálně 30 let – a za tu dobu se na poli traťových rychlostí leccos změní. Ostatně i lokomotivy Škoda z přelomu 60. a 70. let využili své maximální možnosti v ostrém provozu teprve na konci 90. let minulého století, kdy vývoj kvality českých tratí konečně dostihl schopnosti třicet let starých vozidel.

Ačkoli se Škoda Transportation brání jakékoli přímé kritice svého německého konkurenta, z jehož dílny "railjety" pocházejí, přesto se nezdráhá jeho netrakční jednotky označit za koncepčně zastaralé s poukazem na věk projektu Viaggio Comfort, jenž letos oslavil své sedmé narozeniny. Hlavním argumentem Škody na margo technické zastaralosti netrakčních jednotek Siemensu je skutečnost, že Viaggio Comfort ve své stávající verzi pro ÖBB nesplňuje předpoklady nejnovější revizi evropských směrnic TSI. Technické specifikace pro interoperabilitu, jež se pod magickou zkratkou skrývají, jsou pro Škodovku obecně magickým tématem. I na včerejším setkání s novináři se výrobce na tyto normy odvolával v odpovědi na otázku, proč lokomotiva 109E, koncepčně starší než Viaggio Comfort, na rozdíl od railjetu dosud není plně schválena a nasazena do provozu, jak tomu mělo být již před dvěma lety.

Hlavním důvodem Škodovky pro rozběhnutí tak silné negativní akce proti modrým railjetům ovšem není ani tak starost o správné rozhodování státního železničního dopravce, jako spíše nechuť k použité metodě nákupu vozidel. Firma argumentuje, že jednací řízení bez zveřejnění, ač ho české právo za konkrétních podmínek povoluje, je u investice v řádu pěti miliard korun nedostatečně transparentní bez ohledu na to, jaké argumenty České dráhy předloží. V zajímavém zvratu událostí se tak největším bojovníkem za průhlednost železničních akvizicí stává společnost, jež sama řadu svých klíčových projektů, včetně většiny jednotek řady 471, realizovala bez řádného výběrového řízení. Takové porovnání ovšem Jiří Bernard odmítá: doobjednávání elefantů bylo podle něj pro ČD technickou nutností z důvodu kompatibility, a to přesto, že v ostatních případech dopravce neváhal objednávat různorodá vozidla v doslova kusových sériích.

Škoda: Věříme, že jsme v právu, a budeme se za to bít

Jaké byly kroky Škody Transportation v této kauze? Ve lhůtě podala námitku k Českým drahám, které ji odmítly. Následovala stížnost k ÚOHS, přesněji návrh na přezkoumání úkonů zadavatele. Stěžovatel si vypracoval 3 nezávislé znalecké posudky na jednotlivé aspekty zakázky. Podán byl také návrh na předdběžné opatření zakazující dopravci uzavřít smlouvu na railjety. Pokud nebude do 11. srpna vydáno, ČD mohou smlouvu podepsat. Podána byla i stížnost k Evropské komisi (DG COMPET) pro podezření z poskytnutí nedovolené veřejné podpory. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) byly upozorněny na podezření z možného porušení českých a evropských zákonů (zadávací řízení) a Smlouvy o Evropské unii (veřejná podpora). Škoda nadále požaduje poskytnutí informací dle zákona o svobodném přístupu k informacím.

Má plzeňská Škoda co nabídnout? Na tiskové konferenci oznámila spolupráci se zatím nejmenovaným zahraničním výrobcem na produkci osvědčeného řešení pro rychlost 200 km/h. Zdůrazňuje dobu dodání srovnatelnou s dodávkami jiných evropských výrobců.

Zdroj: Škoda Transportation


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 8.8.2011 (13:53)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla Reportáže

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 19 20 21 22 23 ... 37      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Gale 
09.08.2011 (14:53)  
Nemůže s tím celým šílenstvím mít něco společného absence schválení 109E v zahraničí?
Pokud by ČD měly soupravu na mnohokrát zmíněné plánované výkony ale nemohly z "papírových" důvodů použít vlastní HV, předpokládám že by se stejně nejezdilo Wien-Berlin na dva přepřahy ale spíš s Taurem celou trasu. Dopravce by tím nikoli vlastní vinou přišel o vyrovnávkové km a naopak by další musel kompenzovat (omlouvám se pokud moc przním terminologii), což je velmi snadno vyčíslitelná škoda v souvislosti s nedodržením smlouvy a nárok vůči ŠT by pak mohl být jen (každý den rostoucí) formalitou...
Registrierter Benutzer Luxian  mail  
09.08.2011 (14:46)  
-> Majklik: Při 101 určtě ne, ale při 130 s vysokou pravděpodoností hned v první zatáčce (pro hnidopichy - oblouku).
09.08.2011 (14:41)  
Podívejte se, jak jsme sto let za opicema:
http://www.uic.org/spip.php?article2727
09.08.2011 (14:39)  
ad Luxian - rychlostní limity silnice x železnice:
Nějak stále nechápu, v čem je ten rozdíl. Rychlostní limit je jak na silnici, tak i na železnici. Překročit ho (protizákonně) můžu tam i tam. Nebo chceš říct, že když mám trať na 100km/h a pojedu tam 101km/h, tak hned vykolejím?
09.08.2011 (14:36)  
DJTiësto: Uvidíme. Ostatně i IP směřující do Plzně a ČD Telematiku leccos naznačuje...
09.08.2011 (14:34)  
K "souboji titánů" (slušně řečeno) tu toho už zaznělo dost.

Já bych se zastavil u té rychlosti.
Uvědomte si prosím, že pokud budou mít ČD další vlaky na 230, budou mít zájem na tom, aby se časem touhle rychlostí proháněly i u nás. Produkt SC Pendolino přivedl svého času k železnici dost lidí, kteří by do vlaku normálně nesedli. Ale je třeba jít dál. 230 už dostanete z málokterého auta.

Pokud se ovšem chceme zahrabat ve svém zasmrádlém rybníčku, chtějme radši vozidla na 200, která nám tu budou jezdit 50 let.
Ne, že by také nebyla potřeba. Ale při současném tempu obnovy vozového parku jsem v tomhle případě spíš pro "rychlovlak v akci".

Nepodceňujte psychologický dopad. Čím víc rychlovlaků, tím vážněji se bude hovořit o VRT, které jedině mohou konkurovat dálnici a zajistit tak v tomto století přežití železnice nad rámec Eska a muzejních drah.
09.08.2011 (14:33)  
ad Jiřík: možná je to blábol ale možná je to pravda. Všichni víme, že je v tom politika, kapříci, takže to možné je.
09.08.2011 (14:28)  
Tohle se teď objevilo na K-R:

http://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=2225341

Co dodat...
09.08.2011 (14:28)  
Konstrukční rychlost Railjetu není 230 km/h, ale 250 km/h. Maximální rychlost netrakční jednotky je ovšem omezena maximální rychlostí Taurusu - 230 km/h. Kdyby k Railjetu existovalo jiné hnací vozidlo s v max 250 km/h (nápravová hmotnost do 18t), tak by s tím nebyl žádný problém.
Registrierter Benutzer khunas  mail  
09.08.2011 (14:16)  
uděláme protestní akci před antimonopolním úřadem aby bilo videt ze cestujíci ČD nesouhlasí stouhle maškarádou
  1 ... 19 20 21 22 23 ... 37      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko