..: Railjety zastaveny díky ÚOHS, ČD se ještě brání :..

Railjet ÖBB, InnoTrans 2008, foto: Georgo Doplněno 9. 8. 2011Praha Snaha Českých drah o nákup rakouských souprav Siemens Viaggio Comfort skončí pravděpodobně neúspěchem. Necelé tři dny před uplynutím zákonné lhůty totiž Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na žádost Škody Transportation vydal předběžné opatření, které největšímu dopravci v zemi zabraňuje v podepsání kupní smlouvy s výrobcem souprav a Rakouskými spolkovými drahami ÖBB. Stalo se tak jen tři hodiny poté, co zástupci Škodovky prezentovali své stanovisko novinářům, přičemž již na tiskovém brífinku v pražském hotelu Marriott vyjádřili své přesvědčení, že úřad jejich žádosti vyhoví. Na rozhodnutí ÚOHS následně plzeňský výrobce v expresním čase reagoval tiskovou zprávou, v niž navazuje na ostrou kritiku ČD ve věci nákupu vozidel pro dálkovou dopravu ze zahraničí. Dráhy se tak ocitají v komplikované situaci: rozhodování ÚOHS v první instanci může trvat několik měsíců, a ani jeho závěr ještě nemusí být definitivním koncem Kauzy railjety. Za největším správním řízením v oblasti veřejných zakázek v dějinách české železnice tak paradoxně stojí firma, jež sama národnímu dopravci dodala řadu vozidel bez transparentních tendrů. Pro dálkovou dopravu ČD jsou v tuto chvíli dopady celé kauzy nejasné; v praxi ovšem znamenají významné oddálení, nebo, v horším případě, úplné zastavení obnovy vozového parku v době, kdy firma bude muset čelit přímé konkurenci soukromých dopravců.

Argumenty z Plzně: railjety jsou staré, drahé, příliš rychlé a málo české

„Vozidla railjet jsou pro provoz na českých tratích zcela nepotřebná,“ zněl první argument generálního ředitele Škody Transportation Josefa Bernarda na včerejší prezentaci pro média. Rychlost na tratích SŽDC podle něj nad dosavadní limit 160 km/h nestoupne dříve, než v roce 2025. Maximální traťová rychlost odpovídající parametrům railjetu naopak na rameni Hamburg - Praha - Vídeň v současnosti tvoří jen necelých 20 % délky trasy. Škodovka tudíž vyvozuje, že i při plánovaném nasazení na německých koridorech nebudou ČD reálně potřebovat více než osm jednotek včetně záloh. České dráhy naopak namítají, že nové soupravy pro dálkovou dopravu kupují s výhledem na dalších minimálně 30 let – a za tu dobu se na poli traťových rychlostí leccos změní. Ostatně i lokomotivy Škoda z přelomu 60. a 70. let využili své maximální možnosti v ostrém provozu teprve na konci 90. let minulého století, kdy vývoj kvality českých tratí konečně dostihl schopnosti třicet let starých vozidel.

Ačkoli se Škoda Transportation brání jakékoli přímé kritice svého německého konkurenta, z jehož dílny "railjety" pocházejí, přesto se nezdráhá jeho netrakční jednotky označit za koncepčně zastaralé s poukazem na věk projektu Viaggio Comfort, jenž letos oslavil své sedmé narozeniny. Hlavním argumentem Škody na margo technické zastaralosti netrakčních jednotek Siemensu je skutečnost, že Viaggio Comfort ve své stávající verzi pro ÖBB nesplňuje předpoklady nejnovější revizi evropských směrnic TSI. Technické specifikace pro interoperabilitu, jež se pod magickou zkratkou skrývají, jsou pro Škodovku obecně magickým tématem. I na včerejším setkání s novináři se výrobce na tyto normy odvolával v odpovědi na otázku, proč lokomotiva 109E, koncepčně starší než Viaggio Comfort, na rozdíl od railjetu dosud není plně schválena a nasazena do provozu, jak tomu mělo být již před dvěma lety.

Hlavním důvodem Škodovky pro rozběhnutí tak silné negativní akce proti modrým railjetům ovšem není ani tak starost o správné rozhodování státního železničního dopravce, jako spíše nechuť k použité metodě nákupu vozidel. Firma argumentuje, že jednací řízení bez zveřejnění, ač ho české právo za konkrétních podmínek povoluje, je u investice v řádu pěti miliard korun nedostatečně transparentní bez ohledu na to, jaké argumenty České dráhy předloží. V zajímavém zvratu událostí se tak největším bojovníkem za průhlednost železničních akvizicí stává společnost, jež sama řadu svých klíčových projektů, včetně většiny jednotek řady 471, realizovala bez řádného výběrového řízení. Takové porovnání ovšem Jiří Bernard odmítá: doobjednávání elefantů bylo podle něj pro ČD technickou nutností z důvodu kompatibility, a to přesto, že v ostatních případech dopravce neváhal objednávat různorodá vozidla v doslova kusových sériích.

Škoda: Věříme, že jsme v právu, a budeme se za to bít

Jaké byly kroky Škody Transportation v této kauze? Ve lhůtě podala námitku k Českým drahám, které ji odmítly. Následovala stížnost k ÚOHS, přesněji návrh na přezkoumání úkonů zadavatele. Stěžovatel si vypracoval 3 nezávislé znalecké posudky na jednotlivé aspekty zakázky. Podán byl také návrh na předdběžné opatření zakazující dopravci uzavřít smlouvu na railjety. Pokud nebude do 11. srpna vydáno, ČD mohou smlouvu podepsat. Podána byla i stížnost k Evropské komisi (DG COMPET) pro podezření z poskytnutí nedovolené veřejné podpory. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) byly upozorněny na podezření z možného porušení českých a evropských zákonů (zadávací řízení) a Smlouvy o Evropské unii (veřejná podpora). Škoda nadále požaduje poskytnutí informací dle zákona o svobodném přístupu k informacím.

Má plzeňská Škoda co nabídnout? Na tiskové konferenci oznámila spolupráci se zatím nejmenovaným zahraničním výrobcem na produkci osvědčeného řešení pro rychlost 200 km/h. Zdůrazňuje dobu dodání srovnatelnou s dodávkami jiných evropských výrobců.

Zdroj: Škoda Transportation


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 8.8.2011 (13:53)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 24 25 26 27 28 ... 37      Zpráv na stránku:   
08.08.2011 (23:11)  
M: Moje slova, přesně tohle jsem psal o něco níže. Škodovka argumentuje trapně, ale za tohle si ČD můžou svým způsobem samy, měly vypsat tendr tak, aby byl nastaven na RJ.

Jinak já chci, aby tady Škoda nepochodila s tímhle. Aby nevznikl dojem, že ji snad v tomhle ohledu fandím, ale to snad bylo už chápáno z mých příspěvků níže, jen zkrátka na to chci koukat ne jako šotouš. Avšak primární problém je ten, že nebylo VŘ, to je bohužel fakt. :-( a popřít se nedá, hodně lidí na ten problém nenahlíží bohužel střízlivě, ale jen ze šotovize.
registrovaný uživatel M 
08.08.2011 (23:05)  
Kazdopadne pro Zaludu ted plati hero-or-zero. Pokud toto nejak ubrusli, tak si svuj plat plne zaslouzi a klidne bych mu dal kralovsky premie. Pokud to ale "nedopadne", tak by asi mel odejit.
Druha strana veci je, ze muj scenar je nasledujici: on by to mozna i nejak ubruslil, ale bude odejit, protoze silnejsi pes (ten z Kypru) mrda...
registrovaný uživatel M 
08.08.2011 (23:01)  
Tak nejak se na to zkusim podivat bez emoci... Musi byt na zakazky v tehle objemech vypisovano vyberove rizeni? No mam pocit, ze musi. Bylo takove vyberove rizeni vypsane? No mam pocit, ze nebylo.
Takze nejakejma tema hlaskama, ze UOHS je spatnej nebo ze nekoho dokonce paralyzuje bych byl docela opatrnej. Prece neni chyba uradu, ze CD nejak (dobre, mozna) chtely obejit zakon, ne?
Je to stejny, jako kdyz ministerstvo dopravy neni schopny zaridit povoleni stavby treba dalnice, tohle lemplovstvi nekdo napadne u soudu a soud pak rozhodne o zakazu pouzivani dalnice. Jako ano, ten stezovatel je sice prudic, ale primarni problem jsou ti neschopni urednici na ministerstvu.
Cesky drahy mely X mesicu na to, aby si to osefovaly neprustrelne. Misto toho se ted bude na posledni chvili resit, jak to udelat a jak to v podstate ojebat.
Ano, Skoda ma smesne argumenty, ano UOHS asi nejakemu "vyssimu dobru" nepomuze, ale dokud tady mame nejaky zakony nebo co, tak by se snad mely dodrzovat. A neco jako "Skoda taky vyhravala bez VR" neberu. To jste si meli stezovat tehdy, ne ted. Ted Skoda nic nezakonneho nedela, je na Ceskych drahach, aby si to poradne osefovaly.
08.08.2011 (21:55)  
Když RJ nebudou z důvodů státní vůle a vládního sponzora ŠT, tak je tu jiná možnost pro cestující v nedaleké budoucnosti. Bohužel jen na některých trasách za použití vozidel dalších dopravců, kteří se dostávají na dopravní trh trh.
FRK
registrovaný uživatel Luxian  mail  
08.08.2011 (21:55)  
Ta argumentace Škodovky se zakládá spíše na emotivních výkřicích než opravdových faktech. Žádná likvidace českého vagonářského průmyslu se nekoná. Mají zakázy na cca 20 jednotek 7ev a dojíždí objednávka 471. Vyrábí další jednotky pro Litvu, Ukrajinu a Slovensko. Vyrábí lokomotivy pro ZSSK a údajně má rozjednané další zakázky. Mimoto teď říká, že ty jejich nové vlaky místo RJ mají být od zahraničního výrobce, takže se ani nebude jednat o české know-how. Škoda se tedy vlastně stane jen montážní linkou.
A o zaměstnanost také nemusíme mít strach - vedle toho vyrábí 250 tramvají pro Prahu, asi 60 pro Rigu, další pro Wraclaw, trakční výzbroje pro metro v Číně atd.
dopisovatel nebo člen ŽP Rabín 
08.08.2011 (21:53)  
Ahtisaari - souhlas. Jen jsem nadhodil "šílené řešení", protože, jak známo, ty mají u nás vysokou šanci na realizaci...
08.08.2011 (21:50)  
bartik09: Když mi bylo tak třetina toho, co mi je teď, představoval jsem si chod úřadů podobně. Řeknu to jinak: V zemi, kde za zapomenutý třiceticentimetrový nástroj v těle pacientky dle rozhodnutí soudu nikdo nemůže, je rozhodování o zakázce v hodnotě 5 mld. poněkud neodhadnutelné...
08.08.2011 (21:40)  
balanta, Rabín: Možné je cokoli, ale má to úskalí:

Pokud by se ČD držely zadání "Chceme railjety", jistě by šlo najít leasingovku, která by do toho šla a umožnila Vámi popisované řešení. Do 2-3 týdnů by byla ale tato cesta napadena ze strany ŠT či kohokoli jiného. Důvodů se dá vymyslet hodně: Pohrdání rozhodnutím ÚOHS, zanedbání péče řádného hospodáře, nekalosoutěžní praktiky atd.

Nákup railjetů ze strany ŠT a jejich pronájem ČD (po cestě předpokládám nějaké vylepšení typu dosazení kabiny vz. 380 tak, aby se na výsledek mohla lípnout i slepice) je tak šílený, že k němu možná nějakou formou dojde.

Spor je mi venkoncem jedno, jen je mi záhadou, jak může ŠT za pobrukování medií argumentovat tu ICelefanty a za zázračné dva týdny už skvělými vagóny od kohosi nejmenovaného. Ejhle, konkrétno. Poměrně vesele také napadá neexistenci soutěže (sic!)a argumetuje kupodivu i zcela dopravními parametry objednatele, do kterých mu je...houbeles:-) Je to totéž, jako kdyby Lublin či GAZ navrhl zrušit nákup autobusů Scania ďejme tomu vsetínskému ČSAD s argumentem, že pro cesty z Valmezu do Jablůnky je to moc velký luxus.

Jinými slovy, ač nefandím ani jedné straně, jsou tohle jen PR argumenty, podobně jako řeči o "české" Škodovce, jejíž tisíce zaměstnanců by po nákupu railjetů šly asi žebrat do Borských polí.... Podstatné je, co stojí v podání ÚOHS, v předběžném opatření a také co bude v konečném rozhodnutí. To bude zajímavé, velmi.
08.08.2011 (21:33)  
Nevi nekdo jak vlastne vypada ta prace UOHS? Moje predstava je, ze pravnik skodovky posle rekomando na UOHS. Dostane to urednik, kterej v zivote nejel vlakem. Takze ten pozada CD o stanovisko. Pak se sebere a zepta se na nazor odbornika (nebo treba trech). Co vic muze udelat proto, aby se rozhodl spravne? A pokud nic, tak proc to trva tak dlouho?

Ahtisaari: Pokud siemens este jednou neprodlouzi opci, tak bych ocekaval, ze UOHS povoli nakup zacatkem rijna.
  1 ... 24 25 26 27 28 ... 37      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko