..: Railjety zastaveny díky ÚOHS, ČD se ještě brání :..

Railjet ÖBB, InnoTrans 2008, foto: Georgo Doplněno 9. 8. 2011Praha Snaha Českých drah o nákup rakouských souprav Siemens Viaggio Comfort skončí pravděpodobně neúspěchem. Necelé tři dny před uplynutím zákonné lhůty totiž Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na žádost Škody Transportation vydal předběžné opatření, které největšímu dopravci v zemi zabraňuje v podepsání kupní smlouvy s výrobcem souprav a Rakouskými spolkovými drahami ÖBB. Stalo se tak jen tři hodiny poté, co zástupci Škodovky prezentovali své stanovisko novinářům, přičemž již na tiskovém brífinku v pražském hotelu Marriott vyjádřili své přesvědčení, že úřad jejich žádosti vyhoví. Na rozhodnutí ÚOHS následně plzeňský výrobce v expresním čase reagoval tiskovou zprávou, v niž navazuje na ostrou kritiku ČD ve věci nákupu vozidel pro dálkovou dopravu ze zahraničí. Dráhy se tak ocitají v komplikované situaci: rozhodování ÚOHS v první instanci může trvat několik měsíců, a ani jeho závěr ještě nemusí být definitivním koncem Kauzy railjety. Za největším správním řízením v oblasti veřejných zakázek v dějinách české železnice tak paradoxně stojí firma, jež sama národnímu dopravci dodala řadu vozidel bez transparentních tendrů. Pro dálkovou dopravu ČD jsou v tuto chvíli dopady celé kauzy nejasné; v praxi ovšem znamenají významné oddálení, nebo, v horším případě, úplné zastavení obnovy vozového parku v době, kdy firma bude muset čelit přímé konkurenci soukromých dopravců.

Argumenty z Plzně: railjety jsou staré, drahé, příliš rychlé a málo české

„Vozidla railjet jsou pro provoz na českých tratích zcela nepotřebná,“ zněl první argument generálního ředitele Škody Transportation Josefa Bernarda na včerejší prezentaci pro média. Rychlost na tratích SŽDC podle něj nad dosavadní limit 160 km/h nestoupne dříve, než v roce 2025. Maximální traťová rychlost odpovídající parametrům railjetu naopak na rameni Hamburg - Praha - Vídeň v současnosti tvoří jen necelých 20 % délky trasy. Škodovka tudíž vyvozuje, že i při plánovaném nasazení na německých koridorech nebudou ČD reálně potřebovat více než osm jednotek včetně záloh. České dráhy naopak namítají, že nové soupravy pro dálkovou dopravu kupují s výhledem na dalších minimálně 30 let – a za tu dobu se na poli traťových rychlostí leccos změní. Ostatně i lokomotivy Škoda z přelomu 60. a 70. let využili své maximální možnosti v ostrém provozu teprve na konci 90. let minulého století, kdy vývoj kvality českých tratí konečně dostihl schopnosti třicet let starých vozidel.

Ačkoli se Škoda Transportation brání jakékoli přímé kritice svého německého konkurenta, z jehož dílny "railjety" pocházejí, přesto se nezdráhá jeho netrakční jednotky označit za koncepčně zastaralé s poukazem na věk projektu Viaggio Comfort, jenž letos oslavil své sedmé narozeniny. Hlavním argumentem Škody na margo technické zastaralosti netrakčních jednotek Siemensu je skutečnost, že Viaggio Comfort ve své stávající verzi pro ÖBB nesplňuje předpoklady nejnovější revizi evropských směrnic TSI. Technické specifikace pro interoperabilitu, jež se pod magickou zkratkou skrývají, jsou pro Škodovku obecně magickým tématem. I na včerejším setkání s novináři se výrobce na tyto normy odvolával v odpovědi na otázku, proč lokomotiva 109E, koncepčně starší než Viaggio Comfort, na rozdíl od railjetu dosud není plně schválena a nasazena do provozu, jak tomu mělo být již před dvěma lety.

Hlavním důvodem Škodovky pro rozběhnutí tak silné negativní akce proti modrým railjetům ovšem není ani tak starost o správné rozhodování státního železničního dopravce, jako spíše nechuť k použité metodě nákupu vozidel. Firma argumentuje, že jednací řízení bez zveřejnění, ač ho české právo za konkrétních podmínek povoluje, je u investice v řádu pěti miliard korun nedostatečně transparentní bez ohledu na to, jaké argumenty České dráhy předloží. V zajímavém zvratu událostí se tak největším bojovníkem za průhlednost železničních akvizicí stává společnost, jež sama řadu svých klíčových projektů, včetně většiny jednotek řady 471, realizovala bez řádného výběrového řízení. Takové porovnání ovšem Jiří Bernard odmítá: doobjednávání elefantů bylo podle něj pro ČD technickou nutností z důvodu kompatibility, a to přesto, že v ostatních případech dopravce neváhal objednávat různorodá vozidla v doslova kusových sériích.

Škoda: Věříme, že jsme v právu, a budeme se za to bít

Jaké byly kroky Škody Transportation v této kauze? Ve lhůtě podala námitku k Českým drahám, které ji odmítly. Následovala stížnost k ÚOHS, přesněji návrh na přezkoumání úkonů zadavatele. Stěžovatel si vypracoval 3 nezávislé znalecké posudky na jednotlivé aspekty zakázky. Podán byl také návrh na předdběžné opatření zakazující dopravci uzavřít smlouvu na railjety. Pokud nebude do 11. srpna vydáno, ČD mohou smlouvu podepsat. Podána byla i stížnost k Evropské komisi (DG COMPET) pro podezření z poskytnutí nedovolené veřejné podpory. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) byly upozorněny na podezření z možného porušení českých a evropských zákonů (zadávací řízení) a Smlouvy o Evropské unii (veřejná podpora). Škoda nadále požaduje poskytnutí informací dle zákona o svobodném přístupu k informacím.

Má plzeňská Škoda co nabídnout? Na tiskové konferenci oznámila spolupráci se zatím nejmenovaným zahraničním výrobcem na produkci osvědčeného řešení pro rychlost 200 km/h. Zdůrazňuje dobu dodání srovnatelnou s dodávkami jiných evropských výrobců.

Zdroj: Škoda Transportation


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 8.8.2011 (13:53)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 25 26 27 28 29 ... 37      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP Rabín 
08.08.2011 (21:11)  
Nemohla by Railjety koupit přímo ŠT a pak je ČD pronajímat? Vlk by se nažral a koza by zůstala celá...
08.08.2011 (21:11)  
Mám dotaz na místní pravníky?

co by se stalo, kdyby se ČD domluvilo s nějakou leasingovkou a ta je koupila a pronajímala ČD. Kdyby se vše urovnalo, tak by se soupravy prodaly ČD. Je to právně napadnutelné a nebo se to taky musí soutěžit ve výběrovém řízení?
08.08.2011 (21:00)  
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zakázal předběžným opatřením Českým drahám koupit šestnáct jednotek Railjet od společnosti Siemens za téměř pět miliard korun.
(Zdroj: Radek Joklík, ČD)
Předběžné opatření znamená, že ČD nesmějí zakázku se Siemensem podepsat, minimálně do vydání konečného rozhodnutí ÚOHS v dané věci. To může trvat 2, ale klidně i 15 měsíců. Komentář: Ahtisaari
registrovaný uživatel Luxian  mail  
08.08.2011 (20:50)  
Antimonopolní úřad by spíš naopak měl koupi Railjetů posvětit a tím zamezit monopolu Škody na české železnici (aspoň tedy té státní) jinak se v podstatě zpronevěří svému jménu.
registrovaný uživatel MIRO  mail  
08.08.2011 (20:46)  
Myslím že tahle kauza bude mít ještě dlouhého trvání a biti na tom budou zase pouze cestující... Odvolávat se můžeš v podstatě do nekonečna skoro kamkoliv a tedy tento obchod se nám reálně myslím vzdaluje, záleží jak dlouho bude Siemens ochoten prodlužovat opci.
Nicméně v tichosti doufám, že p. Žaluda chce a musí nakupovat a to rychle a o ŠDT už asi ví své.
08.08.2011 (20:43)  
Už se těším, až ČD vypíšou zcela regulérní VŘ s tímto zadáním: Ucelené netrakční jednotky, Vmax 230 km/h, provedení - tlakotěsné, mezivozové přechody - otevřené. Dodání první soupravy do 18 měsíců, vozy (včetně řídicího) schválené v den předání první jednotky pro provoz v CZ/DE/AT/SK/HU/PL.

Technická způsobilost dodavatele:

Zájemce doloží seznam významných dodávek realizovaných zájemcem v posledních 3 letech s uvedením jejich rozsahu a doby plnění, ze kterého vyplývá, že zájemce realizoval alespoň dodávky, jejíchž předmětem byla výroba osobních železničních kolejových vozidel pro rychlost nejméně 200 km/h o celkovém minimálním finančním objemu 200.000.000,- Kč bez DPH (nebo jeho ekvivalentu v jiné měně), přičemž alespoň jedna dodávka byla o minimálním finančním obejmu 50.000.000,- Kč bez DPH (nebo jeho ekvivalentu v jiné měně). Blíže viz kvalifikační dokumentace.

A pak si může ŠT ječet jak chce...
registrovaný uživatel aron 
08.08.2011 (20:29)  
Tak nove vagony pro 200km/h ma vyrabet Pars SU, jak stoji v tiskove sprave na idnes. Ta Skoda je ale flexibilni firma, za tyden predela nabidku z IC elefantu na vagony 200 km/h ve spolupraci se zahranicnim vyrobcem. Kdyby byla tak rychla a kvalitni jako je ukecana, tak nema na zeleznicnim trhu konkurenci.
08.08.2011 (20:27)  
Antimonopolní úřad vůbec neplní své poslání, nejen v dopravě. Komplikacemi ve výběrových řizeních resp. nepřiměřenými zásahy ÚOHS je veřejný sektor naprosto paralyzován. Navíc to vypadá, že v tomto případě jde o nahrávání korupčním praktikám. Ale byrokracie, pardon demokracie, má préé. Takto se nedá budovat rozpočtově štíhlý stát...
registrovaný uživatel Luxian  mail  
08.08.2011 (20:20)  
-> Salubius: a nikdo z přímých konkurentů Siemensu, kteří jsou aktuálně schopni srovnatelné vlaky dodat, proti tomuto postupu nevznesl žádnou připomínku.

Škoda takovým výrobcem není.
  1 ... 25 26 27 28 29 ... 37      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko