..: Síť, historie a rozinky: Antonín Blažek podruhé v Hyde parku ČT24 :..

Antonín Blažek v pořadu Hyde Park ČT24, foto: ČT24Komentář — Uběhly necelé dva roky a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu opět usedl do studia ČT24, aby čelil dotazům široké veřejnosti. Když byl Antonín Blažek hostem v populárním Hyde Parku naposledy, konkurenci na české železnici jen málokdo považoval za reálnou perspektivu, a diskuse se tudíž točila zejména kolem toho, zda a jak moc světlé budou modré zítřky. Jenže dvacet měsíců uplynulo a debata k modré přibrala další barvu: žlutou. Změnil se podle toho i obsah: místo ČD Tipů (kdepak je jim konec?) a rekonstrukce jídelních vozů teď náměstek Blažek vysvětloval financování a radikální nové obchodní nabídky, balancující na hraně soutěžního práva, navíc tentokrát s přímým zapojením žlutého šéfa Radima Jančury. Ten je, kromě jiného, známý svými výbušnými výroky, jež nešetří kritikou ani vydatnou dávkou marketingu, za což si u "železničních veteránů" už dávnou vysloužil doživotní pohrdání. Přesto, po úterním televizním utkání by se České dráhy měly hluboce zamyslet, jak moc chtějí veřejnost opravdu oslovit, nebo naopak zda chtějí dále vytvářet image zasloužilého, ale zastaralého státního kolosu. Odpověď na tuto otázku jím nepochybně napoví, jak se stavět k další účasti Antonína Blažka v televizních diskusích. Protože, jak ukázal Hyde Park, rozinky, odvolávání se na minulé křivdy a hejtmanské argumenty ten správný efekt nemají.

Moderní dopravce a staré triky?

Debata v Hyde Parku byla podle očekávání akční. Třebaže jsme minule vystoupení pana Blažka chválili, tentokrát se vysvětlování v jeho podání změnilo na přehlídku stereotypů, které by si státní dopravce ve své současné situaci a při stávajícím naklonění veřejného mínění mohl raději odpustit. Bouřlivými dialogy nad relačními rozinkami (pozor, ČD inovují slovník a zavádějí nový pojem perníčky – zpravte sekretariáty KGŘ – O 15, O 17, O 22, O 23, O 25, O 30, KNPZ – O 09, O 10, KNOD – O 12, O 16, O 20, O 18, KNSM – O 31, KNOM – O 26, O 28, O 29, ředitele KCOD a VDOD, vedoucí RCVD, přednosty osobních stanic a DKV, ředitele OPT a DVI Praha) jsme v uplynulých letech strávili nemálo hodin a opakování teze o vyzobávání lukrativních tratí už opravdu začíná být únavné.

Stále větší procento pozorovatelů přitom Student Agency vytýká příliš ostrou negativní kampaň vůči ČD a nedostatek pokory. Proč si tedy na Nábřeží pořád myslí, že urážet inteligenci diváků opakováním rozinkového klišé je ta správná cesta, jak oslovovat potenciální zákazníky? Jak si státní akciovka, jež naprostou většinu své dálkové dopravy provozuje v závazku veřejné služby, může dovolit ústy svého předního představitele i jen naznačit, že v důsledku konkurence na jedné trati hrozí zhoršení kvality na všech ostatních? Pokud totiž za sloganem "Váš osobní dopravce" stojí firma, která je ochotna pro své vítězství na jediné lince hodit zbytek sítě přes palubu, pak je zde nejen něco zásadně špatně, ale hlavně se ČD stávají obětí vlastního nešťastného argumentu o jediném nejsladším perníčku.

Od září začíná ostrá konkurence žlutých a modrých vlaků, foto: Juraj KováčBýt na místě modrého dopravce, byl bych extrémně opatrný, abych ani náznakem neříkal, že výpadek tržeb na ostravské trati vinou drastického snížení jízdného vyrovnám penězi z jiných rychlíkových tratí. Pokud pomineme, že je takový postup naprosto amorální a vysmívá se obyvatelům Plzně, Liberce, Karlových Varů, Českých Budějovic nebo Ústí nad Labem, ještě větší vrásky na čele by měl způsobovat ministerstvu dopravy, které si veškerou dálkovou dopravu u ČD objednává. Výpadek tržeb v řádu stovek milionů díky supervýhodným sporotiketům přitom můžeme brát jako fakt – tím, že ČD na trati Praha-Ostrava od roku 2007 až dosud požadují finanční pomoc státu, vlastně přiznávají, že ani na perníkové trase samy nejsou schopny vydělat. Pokud by ale právě na tuto linku měly přesunout ještě další finance, které dosud pokrývají chebské, děčínské či budějovické koženkové rychlíky, jak potom bude vypadat situace tam? A co na to resort dopravy, který zrovna na tyto spoje peníze po těžkém shánění poslal? Pokud v PR existuje ekvivalent návěsti Stůj, pak Antonín Blažek rozinkovou argumentací zastavil dva kilometry za ní.

Máte In-kartu? Vaše chyba.

Bohužel, přesun účelově vázaných prostředků není jediná věc, kterou ČD neobratně vyhrožují konkurencechtivé veřejnosti. Také věrní cestující sledují s údivem, co se to v modrém táboře poslední týden děje. České dráhy totiž tarifní novinky mezi Prahou a Ostravou zavedly tak překotným tempem, až spadly do pasti vlastního mamutího tarifu. Ve snaze přinést "dobré ceny pro každého" po vzoru minimalistického ceníku Regiojetu zcela vynechaly z úvahy jednu podstatnou skupinu svých zákazníků. Některé firmy si věrnost budují zákaznickou kartou zdarma, některé zvýhodněným "zákaznickým klubem" a některé zase svým klientům alespoň umožňují nějaký zajímavý benefit zakoupit. Do třetí kategorie patří typicky držitelé aplikace IN50 na In-kartě – zaplatili devítinásobek toho, co jejich souputnici s "obyčejnou" IN25, a teď si mohou rvát vlasy. Tedy, jen pokud cestují někde mezi Prahou, Hradcem Králové, Olomoucí, Ostravou a Zlínem. Vsadím se, že i tak je jich hodně.

In–karta s novým designem (od 13. 12. 2009), foto: České dráhyCo na tom, že za svých 2990 korun ročně nemáte ani výhodnější mezistátní jízdenky, ani levnější místenky, SC rezervace nebo SporoTikety… pořád tady je 50% sleva z jízdného! Z obyčejného jízdného. Jenže, jen do nových akčních slev. Od pondělí se stříbrnou aplikací ušetříte oproti ostatním inkartistům mezi Prahou hl.n. a Ostravou hl.n. pouhou jedinou korunu. Až dosud se vám investice do mírně prémiové zákaznické aplikace při pravidelném ježdění z metropole do… menší metropole vrátila po čtrnácti jízdách. Pokud porovnáváme s IN25, bylo nutných jízd 24 (ani ne půl roku při dvou cestách týdně). Teď by musel zákazník jezdit 7-krát denně po celý rok, aby nákupu "in padesátky" nemusel litovat. Nějaká útěcha od Antonína Blažka? Jistě: „IN50 přeci platí na celé síti.“ Pro věrné zákazníky na promo-tratích nepochybně skvělá zpráva.

Modrá má lepší přípoje, je to její fyzikální vlastnost

Za uplynulý týden to skutečně vypadá tak, že kromě tratě Praha - Ostravsko přestal pro ČD zbytek republiky existovat. Ironie začne být zjevná v momentu, kdy vysoký manažer drah zdůrazňuje, že jeden dopravce je nutnou podmínkou pro zachování síťově funkční železnice. Nejde si přitom nevzpomenout na reklamní kampaň Olomouckého kraje, který nejdříve objednal regionální dopravu u ČD na 15 let, byť existovala levnější nabídka soukromého dopravce, a následně zaplatil sérii reklam, v nichž svým občanům vysvětluje, že to je tak vlastně lepší. Právě "síťový efekt" a návaznost spojů zde byla klíčovým argumentem pro náhlý a jednostranný výběr dopravce. Břitkou ironii reklam vhodně doplňuje grafika CityElefantu, který do Olomouckého kraje může leda tak zabloudit. Než se obyvatelé zdejšího regionu z řad čtenářů budou kochat dosud běžícím reklamním webem (a v duchu se ptát, proč právě tohle museli zaplatit z daní), připomeňme si, že již v tomto prosinci (tedy dva roky od slavných smluv), hrozí ukončení osobní dopravy v mezikrajském úseku Konice - Chornice. Tolik tedy k dokonalým síťovým návaznostem, na které se odkazují hejtmani a náměstek Blažek.

Interiér zhumanizovaného vozu B249, foto: Vít Hinčica / Vagonweb.czJe přirozené, že se ČD nacházejí v nezáviděníhodné situaci a snaží se bránit, jak jen to jde – byť proti přesile veřejného mínění, které obru z Nábřeží není nijak extrémně nakloněno. Obr si bohužel dosud neuvědomil, že k některým problémům se musí stavět čelem, a že ani 170letá tradice nemusí na trhu znamenat vůbec nic. Naopak, může spíš být přítěží. I včerejší vystoupení Antonína Blažka neslo stopy nevyrovnaného přístupu k minulosti ČD, a to dokonce minulosti docela nedávné. Ať už jde o generálního ředitele nebo náměstka pro osobní dopravu, existuje ve vyjadřování představitelů modrého dopravce zvláštní syndrom selektivní paměti, která se obvykle láme někde kolem roku 2002, kdy se ze státní organice České dráhy stala akciovka.

Drážní historie, zkrácené a upravené vydání

Do povinného výkladu obvykle patří zdůraznění špatného hospodaření v "divokých" 90. letech a astronomické dluhy, které železnici paralyzovaly v rozvoji; naopak se železničářské vedení rádo tváří, že před rokem 2002 se nenakupovala žádná vozidla, a teprve několik posledních managementů dopravce zázračně vytáhlo z transformačních bažin na ekonomické výsluní. Také pan Blažek pozapomněl, že nebýt temných 90. let, nebyla by tu dnes pendolina, první série vozů ze Siemensu, první série elefantů, skoro veškeré modernizované vozy nebo jediné slušné motoráky, které ČD dosud vlastní (Šumperští odpustí). Stejně tak v kolektivní paměti zapadla zmínka o tom, že změnou ČD na akciovou společnost došlo k jejich oddlužení, a jejich aktuální dluhy tudíž nejsou tak úplně dědictvím Klausovy a Zemanovy dekády. O dvanácti miliardách z převodu majetku pod SŽDC je pak taktní pomlčet. České dráhy si prostě neumí vybrat, zda se ke své historii hrdě hlásit, nebo ji vytrvale odmítat – a veřejnost z obou protichůdných přístupů bohužel vidí jen to horší: zelená béčka tehdy a zelená a modrá béčka teď.

Radim Jančura v pořadu Hyde Park ČT24, foto: ČT24Leckdo může namítat, že šéf Student Agency, stojící před kulisou olomouckého nádraží, včera v televizi střílel stamilionové částky od boku jako Buffalo Radim. Čím na to reagovaly České dráhy? Hrozbami, že na RegioJet doplatí cestující na jiných tratích, výsměchem vlastním zákazníkům, děravou ekonomickou argumentací a tradičně železničním stylem komunikace, který by lépe pasoval do Televizních novin ČST ze 4. října 1986, vysílaných hodinu před Hyde Parkem na stejném kanálu. Korunu tomu všemu dráhy nasazují opakovaným tvrzením, že akce na trase Praha-Ostrava naprosto nijak s konkurencí nesouvisí. Pokud by to totiž byla pravda – byť tiskové oddělení stejné firmy tvrdí něco jiného – byl by přístup drah k cestujícím mimo "vybrané trasy" ještě více macešský, zejména ve světle blížícího se zdražování jízdného v důsledku zvýšení spodní sazby DPH. Mají ČD zapotřebí takhle průhledně zavádět ve věci, kde jim to vůbec nijak nepomůže?

Náměstek a Hyde Park: do třetice snad raději ne…

Času Dost!Antonín Blažek nemusí být špatný manažer. Podle tvrdého jádra diskutérů je dokonce železničář ve vedoucí funkci doslova žádoucí, což při každé příležitosti předhazují železničně nepolíbenému Radimu Jančurovi (byť ten s Regiojetem nemá společného o moc víc, než že ho vlastní). Druhá strana debaty naopak tvrdí, že manažer musí být v první řadě manažer, a experti se mají věnovat svým profesím. U ČD došlo ve vedení k zajímavému kompromisu: společnost vede finančník, a naopak mediální komunikaci má na krku železničář, třebaže firma rovněž zaměstnává opravdu agilní tiskové oddělení. Zda má vyslání pana Blažka do jámy lvové v podobě Hyde Parku nějaký hlubší smysl, to nedokážu posoudit. Výsledky nicméně ukazují, že pokud se tiskový odbor léta pracně snažil image Českých drah v očích veřejnosti zmodernizovat, padesát minut televizního času v podání jejich nadřízeného dokáže tuto snahu víceméně znehodnotit.


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 5.10.2011 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 27 28 29 30 31 ... 40      Zpráv na stránku:   
05.10.2011 (14:25)  
Ano, ale podle stavu, kdy se to dohodlo, takže někdy loni. Takže pokud teď nějaký pokles tržeb ČD utrpí, zaplatí si to samy.

Snizeni vlastnich cen pri stejne urovni kvality take nemusi nutne vest k udrzeni trzeb. V konecnem dusledku mohou byt ty trzby jeste mensi (v dusledku toho snizeni ceny)... opravdu nejsem zvedav na to, jak zas bude stat oddluzovat CD z penez nas vsech, protoze nejaky diletant na nabrezi neco stupidne rozhodl...

Kdyz zkrachuje RegioJet, bude to jen problem Jancury - v tom je zasadni rozdil ve vnimani techto dvou subjektu.
05.10.2011 (14:24)  
Výkon pana Blažka byl dobrý. Mluvil klidně, a snažil se vysvětlovat. A Jančura byl ten, co lhal lidem do očí. Troufnu si říct, že ČD ví o hospodaření své spolenčnosti víc než Jančura
05.10.2011 (14:22)  
Jinak prokazatelnou ztratou se rozumi rozdil mezi ekonomicky opravnenymi naklady vynalozenymi dopravcem na splneni zavazku verejne sluzby vcetne primereneho zisku vztahujiciho se k temto nakladum a trzbami a vynosy dosazenymi dopravcem z tohoto zavazku ...

Ano, ale podle stavu, kdy se to dohodlo, takže někdy loni. Takže pokud teď nějaký pokles tržeb ČD utrpí, zaplatí si to samy.
registrovaný uživatel Sim 
05.10.2011 (14:21)  
turista > jeste jsem zapomel - ptate se, jestli presun IC+EC => Ex byl z rozhodnuti CD, ci nikoliv; muj nazor je takovy, ze je uplne jedno, z ci hlavy toto vzeslo. Jsem presvedcen o tom, ze duvodem bylo zacpani pusy odpurcum moralne neopodstatnenych dotaci - ale tak, aby se vlk nazral a kozy zustaly cely.

Bohuzel je tohle v konecnem dusledku zcela opacne - vlk zustal hladovy (= cestujici z downgradu na Ex zadny prinos nema) a kozy zmizely (= dalsi dotace v Cerne Dire).

Pokud by toto bylo CD "narizeno" shora, myslite, ze by se nezlepsil medialni obraz narodniho dopravce v ocich verejnosti pote, co by se CD obratily na soud, ze nekdo chce okradat rozpocet skrzeva dotace a oni maji byt toho prostrednikem?

Vzdyt proti takovehle reklame by byl i velky pan Jancura taaakle malickej!

Jo, jenze penize nesmrdi, zejo :-(
05.10.2011 (14:21)  
Že vy nečtete, co píšu? Od listopadu resp. prosince jezdí Jančura 9x denně

A neni to super? CD se mohou vice soustredit i na jine trate - namisto usili i penez vynakladanych na souboj se soukromnikem (rozumej: cenova valka) tyto efektivneji vynalozit v jinych regionech, tj. zlepsit sve sluzby take jinde...

Z vyjadreni Blazka to chvilema vypada, ze maximum se narve do relace Pha-Ova, zatimco jinde se na to bude srat jeste vic.
05.10.2011 (14:20)  
Ad vami oblibena diskuze na tema projete navesti - masinfira CD projel stuj v Brne ten samy den rano. Divim se, ze z tohohle tragedii uz nedelate... ;-)

Takže ten den průměrně projelo návěst 0.0166% vlaků ČD a 16.666% vlaků RJ? To je ale RJ 1000x horší!
registrovaný uživatel Mraky_  mail  
05.10.2011 (14:19)  
1. Článek je veden jako komentář. Zkuste si to přeložit, vygooglit co to znamená a podle toho se vyjadřovat. Myslím že většinu lidí tady nebaví ty nesmyslné modrožluté diskuze. To je stejné, jako kdybyste se bavili, kdo dále dočůrá. Hodnota informace je v obou případech stejná.

2. Ke včerejšímu pořadu - upřímě mi z něj bylo zle. Jak z Blažka, tak z Jančury. oba pánové mohli používat věcné argumenty a přitom se šermovali hloupostma. Jak malí Jardové ... Každopádně Blažek mi přišel podstatně horší, nedokázal kloudně reagovat, přičemž prostoru tam měl spoustu, navíc si parkrát hloupě naletěl - ono to samozřejmě bylo také dáno tím, že hlavním hostem byl Blažek. Jančura si dělal PR (taky chyba dramaturgie) a co je nejsmutnější, Blažek dělal PR Jančurovi :D. Netuším, co si z toho pořadu měl odnést nezaujatý divák, který se o železnici nezajímá.

3. Opět nezvládnutý pořad jako celek ze strany ČT. V poslední době se jim to stává často (minulý týden jsem se účastnil pořadu Po škole a to byla také katastrofa - jak výběr obsazení, témat a především nepřipravenost moderátorů ...). Je to škoda, jsou to pak zabitá témata.

4. Nějak netuším, proč je tady taková nevraživost - modří proti žlutým, modří proti redakci, žlutí proti modrým, šedí proti všem :D. Často to pramení z nepochopení protistrany a taky lidi neumí krotit emoce. Mě také nevyhovuje konfrotační styl pana Jančury. Ale to není důvod, abych mu nadával, či abych hanil jenom kvůli němu cely RJ (Jančura je majitel, řídí to trošku jiní lidé). Chce to více kriticky myslet a ne se slepě držet nějakého svého vnitřního přesvědčení.

Pěkný den Vám přeji :-).
05.10.2011 (14:16)  
Pořád mi nebylo jasné, proč by lidi měli čekat na vlaky co jezdí 3x za den, když ve stejném intervalu jich jede 15 jiných.

Že vy nečtete, co píšu? Od listopadu resp. prosince jezdí Jančura 9x denně,
05.10.2011 (14:14)  
turista Rozlisujme dva zakladni pojmy - srovnani cen a podstreleni cen. CD udelaly to druhe. RegioJet narozdil od CD se zadnou navic statni dotaci v tuto chvili nicmene nehospodari.

Ad vami oblibena diskuze na tema projete navesti - masinfira CD projel stuj v Brne ten samy den rano. Divim se, ze z tohohle tragedii uz nedelate... ;-)

Ad kategorie - CD zacly kategorie vozu predelavat ve chvili, kdy zaclo byt zrejme, ze IC/EC uz nebude dotovane. Je to normalni serm (s cisly) a zpusob, jak ojebavat se systemem (dotaci)... neco, co delaji i socialne hure prizpusobivi spoluobcane s davkami ;)

Jinak prokazatelnou ztratou se rozumi rozdil mezi ekonomicky opravnenymi naklady vynalozenymi dopravcem na splneni zavazku verejne sluzby vcetne primereneho zisku vztahujiciho se k temto nakladum a trzbami a vynosy dosazenymi dopravcem z tohoto zavazku. ...to neni jen dorovnani ztraty (suroveho rozdilu mezi prijmy a vydaji)

Karel Kovářík Pri hodnoceni ekonomicnosti provozu se nejde tvarit tak, ze uz ty Pendolina jsou. To neni jako rohlik, ktery koupite a snite - ucetni odpis neprobehnou hned (3 odpisova skupina = 10 let...), stejne tak neni mozne ignorovat uroky, ktere jsou placeny z uveru, ktere si CD vzaly pri koupi...
05.10.2011 (14:14)  
Lukáš Adolt: tak pokud nezískají nové zákazníky a udrží ty staré, budou mít menší tržby z jízdenek, které jim do zisku bude muset doplatit stát, tedy všichni občané, takže tak jako tak na to doplatíme.

Stát nedoplácí ČD "do zisku". Vyše dotací je dohodnuta více než rok předem. Pokud budou mít nějaký pokles tržeb, mohou ho např. vyrovnat prodejem některých aktiv nebo jinou operací, nejen "doplacením od států", které by muselo schválit MD.
  1 ... 27 28 29 30 31 ... 40      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko