..: Síť, historie a rozinky: Antonín Blažek podruhé v Hyde parku ČT24 :..

Antonín Blažek v pořadu Hyde Park ČT24, foto: ČT24Komentář — Uběhly necelé dva roky a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu opět usedl do studia ČT24, aby čelil dotazům široké veřejnosti. Když byl Antonín Blažek hostem v populárním Hyde Parku naposledy, konkurenci na české železnici jen málokdo považoval za reálnou perspektivu, a diskuse se tudíž točila zejména kolem toho, zda a jak moc světlé budou modré zítřky. Jenže dvacet měsíců uplynulo a debata k modré přibrala další barvu: žlutou. Změnil se podle toho i obsah: místo ČD Tipů (kdepak je jim konec?) a rekonstrukce jídelních vozů teď náměstek Blažek vysvětloval financování a radikální nové obchodní nabídky, balancující na hraně soutěžního práva, navíc tentokrát s přímým zapojením žlutého šéfa Radima Jančury. Ten je, kromě jiného, známý svými výbušnými výroky, jež nešetří kritikou ani vydatnou dávkou marketingu, za což si u "železničních veteránů" už dávnou vysloužil doživotní pohrdání. Přesto, po úterním televizním utkání by se České dráhy měly hluboce zamyslet, jak moc chtějí veřejnost opravdu oslovit, nebo naopak zda chtějí dále vytvářet image zasloužilého, ale zastaralého státního kolosu. Odpověď na tuto otázku jím nepochybně napoví, jak se stavět k další účasti Antonína Blažka v televizních diskusích. Protože, jak ukázal Hyde Park, rozinky, odvolávání se na minulé křivdy a hejtmanské argumenty ten správný efekt nemají.

Moderní dopravce a staré triky?

Debata v Hyde Parku byla podle očekávání akční. Třebaže jsme minule vystoupení pana Blažka chválili, tentokrát se vysvětlování v jeho podání změnilo na přehlídku stereotypů, které by si státní dopravce ve své současné situaci a při stávajícím naklonění veřejného mínění mohl raději odpustit. Bouřlivými dialogy nad relačními rozinkami (pozor, ČD inovují slovník a zavádějí nový pojem perníčky – zpravte sekretariáty KGŘ – O 15, O 17, O 22, O 23, O 25, O 30, KNPZ – O 09, O 10, KNOD – O 12, O 16, O 20, O 18, KNSM – O 31, KNOM – O 26, O 28, O 29, ředitele KCOD a VDOD, vedoucí RCVD, přednosty osobních stanic a DKV, ředitele OPT a DVI Praha) jsme v uplynulých letech strávili nemálo hodin a opakování teze o vyzobávání lukrativních tratí už opravdu začíná být únavné.

Stále větší procento pozorovatelů přitom Student Agency vytýká příliš ostrou negativní kampaň vůči ČD a nedostatek pokory. Proč si tedy na Nábřeží pořád myslí, že urážet inteligenci diváků opakováním rozinkového klišé je ta správná cesta, jak oslovovat potenciální zákazníky? Jak si státní akciovka, jež naprostou většinu své dálkové dopravy provozuje v závazku veřejné služby, může dovolit ústy svého předního představitele i jen naznačit, že v důsledku konkurence na jedné trati hrozí zhoršení kvality na všech ostatních? Pokud totiž za sloganem "Váš osobní dopravce" stojí firma, která je ochotna pro své vítězství na jediné lince hodit zbytek sítě přes palubu, pak je zde nejen něco zásadně špatně, ale hlavně se ČD stávají obětí vlastního nešťastného argumentu o jediném nejsladším perníčku.

Od září začíná ostrá konkurence žlutých a modrých vlaků, foto: Juraj KováčBýt na místě modrého dopravce, byl bych extrémně opatrný, abych ani náznakem neříkal, že výpadek tržeb na ostravské trati vinou drastického snížení jízdného vyrovnám penězi z jiných rychlíkových tratí. Pokud pomineme, že je takový postup naprosto amorální a vysmívá se obyvatelům Plzně, Liberce, Karlových Varů, Českých Budějovic nebo Ústí nad Labem, ještě větší vrásky na čele by měl způsobovat ministerstvu dopravy, které si veškerou dálkovou dopravu u ČD objednává. Výpadek tržeb v řádu stovek milionů díky supervýhodným sporotiketům přitom můžeme brát jako fakt – tím, že ČD na trati Praha-Ostrava od roku 2007 až dosud požadují finanční pomoc státu, vlastně přiznávají, že ani na perníkové trase samy nejsou schopny vydělat. Pokud by ale právě na tuto linku měly přesunout ještě další finance, které dosud pokrývají chebské, děčínské či budějovické koženkové rychlíky, jak potom bude vypadat situace tam? A co na to resort dopravy, který zrovna na tyto spoje peníze po těžkém shánění poslal? Pokud v PR existuje ekvivalent návěsti Stůj, pak Antonín Blažek rozinkovou argumentací zastavil dva kilometry za ní.

Máte In-kartu? Vaše chyba.

Bohužel, přesun účelově vázaných prostředků není jediná věc, kterou ČD neobratně vyhrožují konkurencechtivé veřejnosti. Také věrní cestující sledují s údivem, co se to v modrém táboře poslední týden děje. České dráhy totiž tarifní novinky mezi Prahou a Ostravou zavedly tak překotným tempem, až spadly do pasti vlastního mamutího tarifu. Ve snaze přinést "dobré ceny pro každého" po vzoru minimalistického ceníku Regiojetu zcela vynechaly z úvahy jednu podstatnou skupinu svých zákazníků. Některé firmy si věrnost budují zákaznickou kartou zdarma, některé zvýhodněným "zákaznickým klubem" a některé zase svým klientům alespoň umožňují nějaký zajímavý benefit zakoupit. Do třetí kategorie patří typicky držitelé aplikace IN50 na In-kartě – zaplatili devítinásobek toho, co jejich souputnici s "obyčejnou" IN25, a teď si mohou rvát vlasy. Tedy, jen pokud cestují někde mezi Prahou, Hradcem Králové, Olomoucí, Ostravou a Zlínem. Vsadím se, že i tak je jich hodně.

In–karta s novým designem (od 13. 12. 2009), foto: České dráhyCo na tom, že za svých 2990 korun ročně nemáte ani výhodnější mezistátní jízdenky, ani levnější místenky, SC rezervace nebo SporoTikety… pořád tady je 50% sleva z jízdného! Z obyčejného jízdného. Jenže, jen do nových akčních slev. Od pondělí se stříbrnou aplikací ušetříte oproti ostatním inkartistům mezi Prahou hl.n. a Ostravou hl.n. pouhou jedinou korunu. Až dosud se vám investice do mírně prémiové zákaznické aplikace při pravidelném ježdění z metropole do… menší metropole vrátila po čtrnácti jízdách. Pokud porovnáváme s IN25, bylo nutných jízd 24 (ani ne půl roku při dvou cestách týdně). Teď by musel zákazník jezdit 7-krát denně po celý rok, aby nákupu "in padesátky" nemusel litovat. Nějaká útěcha od Antonína Blažka? Jistě: „IN50 přeci platí na celé síti.“ Pro věrné zákazníky na promo-tratích nepochybně skvělá zpráva.

Modrá má lepší přípoje, je to její fyzikální vlastnost

Za uplynulý týden to skutečně vypadá tak, že kromě tratě Praha - Ostravsko přestal pro ČD zbytek republiky existovat. Ironie začne být zjevná v momentu, kdy vysoký manažer drah zdůrazňuje, že jeden dopravce je nutnou podmínkou pro zachování síťově funkční železnice. Nejde si přitom nevzpomenout na reklamní kampaň Olomouckého kraje, který nejdříve objednal regionální dopravu u ČD na 15 let, byť existovala levnější nabídka soukromého dopravce, a následně zaplatil sérii reklam, v nichž svým občanům vysvětluje, že to je tak vlastně lepší. Právě "síťový efekt" a návaznost spojů zde byla klíčovým argumentem pro náhlý a jednostranný výběr dopravce. Břitkou ironii reklam vhodně doplňuje grafika CityElefantu, který do Olomouckého kraje může leda tak zabloudit. Než se obyvatelé zdejšího regionu z řad čtenářů budou kochat dosud běžícím reklamním webem (a v duchu se ptát, proč právě tohle museli zaplatit z daní), připomeňme si, že již v tomto prosinci (tedy dva roky od slavných smluv), hrozí ukončení osobní dopravy v mezikrajském úseku Konice - Chornice. Tolik tedy k dokonalým síťovým návaznostem, na které se odkazují hejtmani a náměstek Blažek.

Interiér zhumanizovaného vozu B249, foto: Vít Hinčica / Vagonweb.czJe přirozené, že se ČD nacházejí v nezáviděníhodné situaci a snaží se bránit, jak jen to jde – byť proti přesile veřejného mínění, které obru z Nábřeží není nijak extrémně nakloněno. Obr si bohužel dosud neuvědomil, že k některým problémům se musí stavět čelem, a že ani 170letá tradice nemusí na trhu znamenat vůbec nic. Naopak, může spíš být přítěží. I včerejší vystoupení Antonína Blažka neslo stopy nevyrovnaného přístupu k minulosti ČD, a to dokonce minulosti docela nedávné. Ať už jde o generálního ředitele nebo náměstka pro osobní dopravu, existuje ve vyjadřování představitelů modrého dopravce zvláštní syndrom selektivní paměti, která se obvykle láme někde kolem roku 2002, kdy se ze státní organice České dráhy stala akciovka.

Drážní historie, zkrácené a upravené vydání

Do povinného výkladu obvykle patří zdůraznění špatného hospodaření v "divokých" 90. letech a astronomické dluhy, které železnici paralyzovaly v rozvoji; naopak se železničářské vedení rádo tváří, že před rokem 2002 se nenakupovala žádná vozidla, a teprve několik posledních managementů dopravce zázračně vytáhlo z transformačních bažin na ekonomické výsluní. Také pan Blažek pozapomněl, že nebýt temných 90. let, nebyla by tu dnes pendolina, první série vozů ze Siemensu, první série elefantů, skoro veškeré modernizované vozy nebo jediné slušné motoráky, které ČD dosud vlastní (Šumperští odpustí). Stejně tak v kolektivní paměti zapadla zmínka o tom, že změnou ČD na akciovou společnost došlo k jejich oddlužení, a jejich aktuální dluhy tudíž nejsou tak úplně dědictvím Klausovy a Zemanovy dekády. O dvanácti miliardách z převodu majetku pod SŽDC je pak taktní pomlčet. České dráhy si prostě neumí vybrat, zda se ke své historii hrdě hlásit, nebo ji vytrvale odmítat – a veřejnost z obou protichůdných přístupů bohužel vidí jen to horší: zelená béčka tehdy a zelená a modrá béčka teď.

Radim Jančura v pořadu Hyde Park ČT24, foto: ČT24Leckdo může namítat, že šéf Student Agency, stojící před kulisou olomouckého nádraží, včera v televizi střílel stamilionové částky od boku jako Buffalo Radim. Čím na to reagovaly České dráhy? Hrozbami, že na RegioJet doplatí cestující na jiných tratích, výsměchem vlastním zákazníkům, děravou ekonomickou argumentací a tradičně železničním stylem komunikace, který by lépe pasoval do Televizních novin ČST ze 4. října 1986, vysílaných hodinu před Hyde Parkem na stejném kanálu. Korunu tomu všemu dráhy nasazují opakovaným tvrzením, že akce na trase Praha-Ostrava naprosto nijak s konkurencí nesouvisí. Pokud by to totiž byla pravda – byť tiskové oddělení stejné firmy tvrdí něco jiného – byl by přístup drah k cestujícím mimo "vybrané trasy" ještě více macešský, zejména ve světle blížícího se zdražování jízdného v důsledku zvýšení spodní sazby DPH. Mají ČD zapotřebí takhle průhledně zavádět ve věci, kde jim to vůbec nijak nepomůže?

Náměstek a Hyde Park: do třetice snad raději ne…

Času Dost!Antonín Blažek nemusí být špatný manažer. Podle tvrdého jádra diskutérů je dokonce železničář ve vedoucí funkci doslova žádoucí, což při každé příležitosti předhazují železničně nepolíbenému Radimu Jančurovi (byť ten s Regiojetem nemá společného o moc víc, než že ho vlastní). Druhá strana debaty naopak tvrdí, že manažer musí být v první řadě manažer, a experti se mají věnovat svým profesím. U ČD došlo ve vedení k zajímavému kompromisu: společnost vede finančník, a naopak mediální komunikaci má na krku železničář, třebaže firma rovněž zaměstnává opravdu agilní tiskové oddělení. Zda má vyslání pana Blažka do jámy lvové v podobě Hyde Parku nějaký hlubší smysl, to nedokážu posoudit. Výsledky nicméně ukazují, že pokud se tiskový odbor léta pracně snažil image Českých drah v očích veřejnosti zmodernizovat, padesát minut televizního času v podání jejich nadřízeného dokáže tuto snahu víceméně znehodnotit.


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 5.10.2011 (6:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Komentáře

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 28 29 30 31 32 ... 40      Zpráv na stránku:   
05.10.2011 (14:14)  
Bellerophon: jak si jistě všimnete, o té nevyváženosti nebyla řeč, dokud si autor nezačal sám stěžovat na "nevyvážené" komentáře. Ovšem pokud se pokusí ve svym článku něco zamlčet, může přece čekat, že mu to komentátoři rádi doplněj ;-)
Registrierter Benutzer M 
05.10.2011 (14:14)  
Josef Petrak - diky, tak nejak jsem si to snad i myslel. Narazim na to, ze Blazek mluvil o tom, ze jine (komercni) jizdne nasadil na komercnich vlacich. Predpokladam, ze to akcni jizdne plati treba i na rychlicich, ktere ale komercni nejsou...
05.10.2011 (14:12)  
pro Lukáš Adolt:
tak pokud nezískají nové zákazníky a udrží ty staré, budou mít menší tržby z jízdenek, které jim do zisku bude muset doplatit stát, tedy všichni občané, takže tak jako tak na to doplatíme.
takže když by nejezdili vůbec nebylo to levnější pro stát a pro občany a místo toho jezdili tam, kde ten zisk je?
Registrierter Benutzer Sim 
05.10.2011 (14:11)  
prastravak > "Možná ty ojetiny mohly zavést taky ČD."

... luxusni provokace ;-)
Registrierter Benutzer M 
05.10.2011 (14:10)  
Proč tam "nepřišly už dávno" a nevydělávaly? Třeba proto, že jim určitý "smysl pro tradici" bránil poskytovat "kapitalisticky osekanou" kvalitu služby, která ten zisk nese.

Ze smyslu pro tradici muzou provozovat R. Nebo jako VVK jsou taky z ucty k tradici?
05.10.2011 (14:09)  
pro turista:
Pendolíno je dražší a rychlejší než RJ nebo IC/EC/Ex, tj. nelze ho takto jednoduše srovnávat... Jsou to dva různe trhy, pro lidi, pro které má čas různou cenu.

Pořád mi nebylo jasné, proč by lidi měli čekat na vlaky co jezdí 3x za den, když ve stejném intervalu jich jede 15 jiných. To by snad měli počkat jenom ti kteří by jeli vlakem těsně pře příjezdem nebo příjezdu toho žlutého. Už jsem nechtěl psát, ale teď jsem to konečně pochopil!!
Je to jako když na naši ulici byla donedávna jenom jedna slušná restaurace, kam chodili všichni na pivo, a byla furt plná. Nedávno otevřeli pivnici skoro 6. kategorie, kam se část hostů přesunula a ostatní v té slušné restauraci si oddechli. A přišli noví, protože se uvolnilo místo.
Dosud všichni jezdili Pendolínem, i ti co si ho nezasloužili. Teď mohou jezdit těmi pomalovanými ojetinami a ostatní si oddechnou, a nebudou muset kupovat místenku dlouho předem v předprodeji, a můžou přijít jiní.... Možná ty ojetiny mohly zavést taky ČD...
Děkuju
05.10.2011 (14:08)  
Tak jak pak podle Vás mohou zvýšit tržby o kterých píšete v jiném příspěvku, když nechtějí získat nové cestující a sníží ceny?

Volbou c) mohou zvyšit tržby oproti volbě d), nikoliv oproti volbě b). Volba b) již není nyní možná.
Registrierter Benutzer Sim 
05.10.2011 (14:06)  
turista > "Ony nyní nechtějí získat nové cestující (přepravní trh zde má jistou, poměrně fixní velikost), ale neztratit staré."

Kdepak, cestujici je nezivi. Je zivi dotace a o ty nechteji prijit. Jenze uz je jiste, ze aspon castecne o ne prijdou, tak delaji kotrmelce vsemi smery a zkousi, jestli jim neco z toho pomuze.

Bohuzel, jak jiz bylo popsano v clanku, zvolili prave zde smer, kterym hodili pres palubu nekolik svych standardnich produktu, na ktere pred tim investovali nemale prostredky skrz reklamu. To, ze se tim - mimo jine - v podstate dopousti protipravniho jednani (viz nize mnou popisovany system nastaveni podminek pro udeleni dotaci), je bud nedomyslenost tohoto ukvapeneho kroku, nebo naopak promyslena strategie s predstavou "treba to vyjde".

Je tu takova paralela. Rekneme, ze mame dva podniky, ktere si nekonkuruji; oba dostanou do zacatku prispevek na zarizeni technologie (rekneme z dotaci EU, ale to je fuk). Zatimco jeden si za nej skutecne nakoupi technologii, diky ktere bude mit do budoucna efektivnejsi provoz, druhy necha technologii puvodni, jen ji necha nove natrit barvou a za toto natreni dostane fakturu na castku, srovnatelnou s nakupem nove technologie. O takto "usetrene" penize se rozdeli se svym dvornim "nateracem" a vsichni si libuji, jak krasne udelali...

... jak tahle pohadka konci, je asi jasne. Bohuzel, jak konci realita? Tak, ze druhy po nastupu skutecne konkurence breci, ze ma malo penez, aby se mohl s konkurenci prat. Vzdyt prece za ty penize na zacatku neslo poridit nic vic, nez novy lak!
05.10.2011 (14:05)  
M: No, ted nekdo tam prijde, protoze tam vydela. Tak mi neni jasny, proc tam CD neprisly uz "davno" a nevydelavaly tam. Tohle je tak nejak blazkovite-nevysvetlitelne.

Proč tam "nepřišly už dávno" a nevydělávaly? Třeba proto, že jim určitý "smysl pro tradici" bránil poskytovat "kapitalisticky osekanou" kvalitu služby, která ten zisk nese. Teď nemyslím wifi a servírky, ale ty podstatné věci: dimenzování kapacity souprav (jestli na špičku nebo na sedlo), (ne)povinnost místenky, míra slev pro rodiny či skupiny, (ne)přeprava úsekové frekvence, prodejních kanálech jízdenek, (ne)uznávání síťových nabídek včetně mezinárodních, atd., už jsem to psal mnohokrát.

Teď je zřejmě konkurence donutí buď nabídku osekat na úroveň Jančury, nebo se stáhnout.
05.10.2011 (14:05)  
turista: tak pokud nezískají nové zákazníky a udrží ty staré, budou mít menší tržby z jízdenek, které jim do zisku bude muset doplatit stát, tedy všichni občané, takže tak jako tak na to doplatíme.
  1 ... 28 29 30 31 32 ... 40      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko