..: RegioJet vyjíždí: letecký tarif, luxusní servis a lehké sushi :..

162.114 RegioJet, Sv 1010, Ostrava-Svinov, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Praha — Slova o revoluci v české železniční dopravě, Radim Jančura trhající papírový ceník, i nechuť k velkým psům a baleným bagetám – to vše bylo k vidění na středeční tiskové konferenci Student Agency, na niž dceřiná společnost RegioJet poprvé podrobně prezentovala tarif, služby, přepravní podmínky a specifika svých připravovaných vlakových spojů, které vyjedou 26. září na trať Praha - Havířov. Již v průběhu dne jsme o nejdůležitějších bodech průběžně informovali prostřednictvím Facebooku a Twitteru, teď je čas na kompletní shrnutí informací, kdy, čím, jak a za kolik bude možné žlutým vlakem cestovat. V duchu tradice nejkompletnějšího železničního zpravodajství na českém webu si ale povíme také to, jakou částku dopravce vrátí při zpoždění, nebo jak to bude s cestujícími z Karviné.

Co už je: e-shop, personál, technika

RegioJet spustil své nové webové stránky v noci z úterý na středu. Nový internetový domov dopravce už méně připomíná reklamní blog, a více se soustředí na rezervační systém, který ostatně žluté vlaky sdílejí s autobusovými linkami Student Agency express. Než stihla společnost novinku před polednem odprezentovat, bylo již prodáno přes sto jízdenek na první spoje, které vyjedou v pondělí 26. září. Webové stránky i nadále procházejí určitými úpravami a aktualizacemi, ve svém cílovém stavu ale cestujícímu nabídnou grafickou volbu místa k sezení na podrobném plánku vagonu, stejně jako společné odbavení s navazujícími autobusovými linkami.

Do ostrého provozu žlutý dopravce vyrazí s třemi vlaky denně v každém směru. Spoje IC 1003, IC 1005 a IC 1007 vyjíždějí z Prahy v 7.27, 11.27 a 17.27. V opačném směru pojedou vlaky IC 1010 a IC 1016 z Havířova v 12.27 a 16.27; první spoj dne jezdí rozdílně v pracovní dny a víkendy. Celková jízdní doba představuje 4 h 4 min ve směru do metropole; cestou zpět pak 4 hodiny a 1 minutu. Vlaky na své cestě zastaví v 11 "žlutých destinacích", z nichž některé se zastavování spoje vyšší kvality dočkají vůbec poprvé.

Podzimní jízdní řád vlaků IC RegioJet
IC 1002
(pracovní dny)
IC 1004
(ostatní dny)
IC 1010 IC 1016   IC 1003 IC 1007 IC 1015
9.31 10.31 16.31 20.31 Praha hl.n. 7.27 11.27 17.27
9.24 10.24 16.24 20.24 Praha-Libeň 7.35 11.35 17.35
8.26 9.26 15.26 19.26 Pardubice hl.n. 8.30 12.30 18.30
7.53 8.53 14.53 18.53 Ústí nad Orlicí 9.00 13.00 19.00
7.13 8.21 14.21 18.21 Zábřeh na Moravě 9.33 13.33 19.33
6.47 7.55 13.55 17.55 Olomouc hl.n. 10.01 14.01 20.01
6.15 7.23 13.23 17.23 Hranice na Moravě 10.32 14.32 20.32
5.49 6.57 12.57 16.57 Ostrava-Svinov 11.02 15.02 21.02
5.41 6.48 12.48 16.48 Ostrava hl.n. 11.09 15.09 21.09
5.37 6.44 12.44 16.44 Ostrava-Stodolní 11.13 15.13 21.13
5.20 6.27 12.27 16.27 Havířov 11.28 15.28 21.28

Výběr zastávek žlutých expresů se v několika místech výrazně odchyluje od dvacetileté tradice spojů InterCity v Česku. V zajímavé shodě s někdejším doporučením Drážní společnosti při Dopravní fakultě ČVUT třeba všechny spoje obslouží stanici Praha-Libeň v zájmu lepší dostupnosti severovýchodní části metropole; zato ale nezastaví v mnohokrát diskutované České Třebové. Zcela nové rychlé spojení s Prahou a Moravou nabídne RegioJet obyvatelům Ústí nad Orlicí, kde dosud staví pouze rychlíky. Větší frekvenci spojů nejvyšší dopravní vrstvy pak RegioJet přinese cestujícím z okolí Zábřehu a Hranic, kde dnes expresy Českých drah staví jen omezeně, nebo od nového grafikonu zastavovat přestanou. Samostatnou kapitolou je Ostravsko: tady žluté IC zastaví hned čtyřikrát – kromě Svinova a hlavního nádraží také přímo v centru Ostravy na Stodolní, a následně v konečné stanici Havířov. V blízké budoucnosti navíc firma počítá se zastavováním ve stanici Ostrava střed.

Úvodní nasazení pouhých tří párů spojů vychází z aktuálních dispozic vozového parku Regiojetu. Ten v této chvíli čítá celkem deset lokomotiv a 28 osobních vozů, z nichž šest prochází větší modernizací a zbytek je v kolínských dílnách upravován pro specifické potřeby palubních služeb. Dopravce tak zahájí ostré jízdy se dvěma pětivozovými soupravami jediné vozové třídy. Společně s dodávkami nových vozů pak od začátku platnosti nového jízdního řádu postupně doplní počet spojů na finálních 9 párů denně, včetně prodloužení jednoho páru do Žiliny. O rok později chce společnost linku rozšířit až po východoslovenskou metropoli Košice.

721.151 + 162.114 RegioJet, Praha-Smíchov, 24. 8. 2011, foto: Josef Petrák Z pohledu technického a personálního zajištění již dnes RegioJet disponuje základnami v Praze a Havířově. Zatímco hlavní technické zázemí se nachází v areálu bývalého podniku SKV na pražském Zličíně, na severu Moravy je umístěno centrum palubního personálu. Trojici klíčových pracovišť uzavírá pražský Smíchov, kde sídlí část dispečerského aparátu dopravce. Pro potřeby manipulace s vozidly zakoupil RegioJet jednu dieselovou lokomotivu řady 721, která již dnes působí ve výrazném firemním žlutém nátěru na pražských tratích. Dopravce má rovněž k dispozici 53 vyškolených členů palubního personálu, z nichž část má za sebou také dopravní zkoušky. Firma se přitom chlubí, že přibližně čtvrtina stevardů a stevardek má vysokoškolské vzdělání a všichni do jednoho ovládají cizí jazyk. Vedle funkce vlakvedoucího bude část palubních zaměstnanců vyhrazena prakticky výlučně na přípravu občerstvení.

Co bude: palubní služby, odbavení bez papíru, káva a zákaz vstupu bagetám

162.114 RJ, Sv 1010, Hoštejn, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Pokud existuje oblast, na niž se RegioJet soustředí naprosto výjimečně, jedná se o nabídku palubních a doprovodních služeb. Představitelé společnosti se rádi nechávají slyšet, že jsou posedlí čistými a voňavými toaletami; obecně ale slibují nejlepší standard služeb ze všech středoevropských dopravců. Základem palubního komfortu mají být vozy samotné: v soupravě budou střídavě řazeny velkoprostorové vozy dnešní řady Ampz 18-91 a oddílové vagony původní řady ABmz 30-90, převzaté od Rakouských spolkových drah (ÖBB). S 48 místy k sezení v každém z nich se bude jednat o nejméně kapacitní vozy na české železnici, přičemž za stejnou cenu cestujícím nabídnout čtyři různé kvalitativní úrovně.

Vozy Ampz nabízejí 32 kožených sedadel v příčném uspořádání 2+1, z nichž polovina je rozmístěna proti sobě s rozkládacími stolky uprostřed, zatímco zbytek je uložen v "leteckém" uspořádání za sebou se sklopnými stolky. Nepochybným lákadlem vozů s přívlastkem Relax nicméně budou čtyřmístní oddíly, které ÖBB provozují pod značkou BusinessAbteil s 15€ příplatkem nad rámec ceny klasické první třídy.

Vozy ABmz, po úpravách možná spíše Bgmz, naopak nabídnou osm oddílů po šesti sedadlech. Čtyři a čtyři kupé se liší jak roztečí, tak stylem sedadel; i ty "nejhorší" ovšem pořád odpovídají úrovni oblíbených vozů řady Bmz245 u ČD. Zbylé dva oddíly byly nahrazeny kuchyňským prostorem, určeným k přípravě čerstvého občerstvení. Střídavé řazení velkoprostorových a oddílových vozů tak zajistí fyzickou blízkost občerstvení všem cestujícím v soupravě.

Od prosince letošního roku začne RegioJet přebírat nově vyrobené vozy z vagonky ASTRA Vagoane Călători z rumunského Aradu. Ty rozsah palubních služeb rozšíří o další možnosti – a kromě velkoprostorové druhé třídy a kombinované první třídy nabídnou rovněž variantu vozu s dětským koutkem, jež bude navíc uzpůsobena pro transport cestujících na vozíku a přepravu jízdních kol. Právě bicykly žlutý dopravce prozatím přepravovat nebude, a stejnou smůlu mají i majitelé velkých psů, které se nevejdou do přenosné schránky. V souvislosti s plánovaným dětským koutkem stojí za zmínku také skutečnost, že RegioJet po vzoru leteckých společností považuje samostatné děti do 15 let za tzv. unaccompanied minors, a umožní jim pohyb po soupravě pouze v doprovodu stevardky.

Z pojetí palubních služeb v žlutých vlacích jde jasně cítit rukopis Student Agency, která – aspoň soudě podle vývoje počtu zákazníků – vždycky nějak dokázala skloubit vlastní úsporu nákladů se zjednodušením nákupu pro zákazníka. Jak ukázala akční scénka v podání Radima Jančury přímo na tiskové konferenci, u vlaků tomu nebude jinak. Cestující v podstatě pro odbavení nepotřebuje žádný fyzický doklad, a to dokonce ani v podobě PDF souboru v počítači nebo na displeji smartfonu. Úplně postačí kód kreditové jízdenky, který si časem zapamatuje každý. Představitelé Regiojetu se zároveň dušují, že u nich cestující nebudou slyšet legendární "Přistoupili?" – frázi, kterou u svých zaměstnanců nerady slyší i České dráhy (a mají na to předpis!). Místo toho stevard/ka podle svého tabletu rovnou zjistí, zda je na dané sedadlo prodaná jízdenka, a teprve pokud žádná rezervace neexistuje, osloví cestujícího se žádostí o zakoupení jízdního dokladu. Pokud v takovém případě je ve vlaku volné sedadlo, zaplatí cestující jízdné bez přirážky a může v cestě pokračovat. Naopak v případě, že by spoj byl v určitém úseku vyprodán, může last-minute cestující setrvat na palubě pouze do chvíle, než budou všechna místa vyprodána.

Dalším klíčovým faktorem v obchodním modelu Student Agency je palubní servis. Ten v žlutých expresech s určitými variacemi odpovídá standardu dálkových autobusů společnosti. Cestujícímu tak okamžitě budou k dispozici:

  • zásuvky 230 V a klimatizace – vše, co si vozy přivezly z Rakouska
  • bezplatný denní tisk a časopisy, které si zákazník může vzít s sebou
  • zdarma přístup k internetu přes Wi-Fi, který RegioJet koncipuje po vzoru poslední generace svých autobusů kategorie Fun&Relax. Systém využívá souběžně signál čtyř mobilních operátorů s otevřeným a nešifrovaným přístupovým bodem v každém vagonu. Součástí technologického balíčku je i GSM/UMTS repeater pro ty, kdo potřebují vlastní mobilní internet
  • balená neperlivá voda ihned po nástupu do vlaku
  • americká káva nebo mátový čaj s domácím medem po výjezdu z Prahy a Ostravy. Kdykoli později v průběhu cesty si může cestující zdarma objednat teplé nápoje, včetně několika druhů kávy značky Illy, s donáškou až na místo.

K otázce dalšího občerstvení se zatím RegioJet příliš podrobně nevyjadřuje. Jisté už nicméně je, že v nápojovém lístku poskytne prostor malým českým pivovarům, jejichž produkci si cestující bude moci koupit přímo z pojízdného minibaru. Ten zároveň nabídne výběr nealkoholických nápojů. V porovnání se spoji SuperCity Českých drah, které mimochodem od září rozšířily nárok na bezplatný studený nápoj na všechny cestující, chce žlutý dopravce zcela odlišně pojmout palubní jídla. Podle Radima Jančury se firma striktně vyhýbá baleným bagetám a dalším "trvanlivým" pokrmům. Místo toho se má palubní catering soustředit výhradně na čerstvé pokrmy s maximálně 24hodinovou dobou spotřeby. Ve vyhrazených oddílech by tak specializovaná část posádky měla připravovat mj. čerstvé sendviče, středomořské saláty nebo sushi, které si zákazník objedná u své stevardky a dostane je přímo na místo.

Co bude navíc: parkování, taxi a lounge

RegioJet prodejna jižní, foto: Josef Petrák Palubní servis a cenové nabídky nejsou jedinými známkami dopravce, který se snaží přilákat cestující. S výjimkou slovenské ZSSK to už pochopila i většina postkomunistických železničních dopravců, a tak RegioJet v budování ekosystému doprovodních služeb nemůže zaspat. Při zakoupení zpáteční jízdenky z Ostravy proto nabídne zákazníkům možnost bezplatného parkování v parkovacím domě KOMA u svinovského nádraží. Po příjezdu do Prahy naopak cestující budou moci využít zvýhodněnou taxislužbu, nebo levnější pronájem osobního vozu. Obě služby již přitom v současnosti nabízejí České dráhy, ať už v podobě nedávno uvedeného konceptu ČD Taxi, nebo ve formě spolupráce s autopůjčovnou Hertz. Důležitost návazné dopravy od a k vlaku chápe i další soukromý bojovník o české koleje – LEO Express. Ten chce dopravu automobilem "od dveří ke dveřím" poskytovat v rámci své nejvyšší cestovní třídy Premium Class. Cestujícím z pražského hlavního nádraží Regiojet nabídne čekárnu typu lounge, kterou otevře v prostorách své druhé pobočky. Její interiér navrhoval designér Patrik Kotas, který stojí mj. také za řešením interiéru první otevřené prodejny dopravce v Praze, nebo za vizuální podobou žluto-černých vagonů.

Tady je tarif, ale zapomeňte na něj

Prodejna RegioJet severní, foto: Josef Petrák Bez ohledu na komfort nebo doprovodné služby představuje i trasa Praha - Ostrava trh, na němž se značná část cestujících vždy bude orientovat primárně podle ceny jízdného. RegioJet na včerejší prezentaci konečně odhalil všechny detaily svého tarifu, jen aby vzápětí majitel společnosti ceník veřejně zlikvidoval a vyzval všechny přítomné, ať na tabulky zapomenou. Student Agency se ze všech sil snaží naučit zákazníky na "letecký tarif" – zájemce si na webu vybere odkud, kam, kdy a kdo, a systém sám navrhne nejvýhodnější možnost. V komplikovaných, ale přesto stojatých vodách evropských železničních tarifů to může působit jako převratná myšlenka, i když ve skutečnosti tuto filosofii již nějaký pátek úspěšně aplikuje celá řada dopravců, v čele s Deutsche Bahn, nebo ve větším měřítku třeba britský National Rail. K inteligentnímu e-shopu se ostatně v minulých dnech dopracovaly i České dráhy, ale k tomu se ještě vrátíme v samostatném článku.

Žluté vlaky mohou být na českých kolejích novinka, dostupnost prodejních kanálů je ale už teď překvapivě slušná. Jízdenku na některý z IC RegioJet tak je nebo bude možné zakoupit:

  • na internetuwww.regiojet.cz nebo www.studentagency.cz (včetně výběru konkrétního sedadla)
  • s využitím otevřené jízdenky formou SMS
  • na všech pobočkách Student Agency
  • na pokladnách Regiojetu – aktuálně Praha hl. n., od 15. září postupně také v Pardubicích, Olomouci, Havířově, Ostravě-Svinově a na ostravském hlavním nádraží
  • u partnerských prodejců – provizní prodej na nádraží v Ústí nad Orlicí, Zábřehu a Hranicích a výhledově u dalších partnerů
  • na palubě za plnou cenu, ale bez přirážky

Stejně jako u žlutých autobusů, i ve vlacích uznává dopravce tři základní typy jízdních dokladů:

  • Kreditová jízdenka je bezplatnou elektronickou peněženkou, která nevyžaduje ani fyzický nosič (kartu) a je přenosná. Umožňuje jak zvýhodněný nákup na internetu, tak i využití přímo při odbavení na palubě. Pro založení stačí registrace na internetu a nabití minimální částky 300 Kč.
  • Otevřená jízdenka je zaplaceným dokladem určité hodnoty, který lze následně přes internet nebo SMS vztáhnout na konkrétní spoj. Stejně jako Kreditová jízdenka přináší cenové zvýhodnění.
  • Jízdenka na pevné datum je základním dokladem, technicky nejbližším tradičním jízdenkám ČD. Je vázaná na konkrétní spoj, avšak umožňuje využití dodatečných slev – přesto ale nedosahuje výhodnosti Kreditové nebo Otevřené jízdenky.

162.114 RJ, Sv 1010, Zábřeh na Moravě, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Všechny spoje IC RegioJet jsou z principu povinně místenkové. Rezervace je ovšem bezplatná, flexibilní a její absence nezabraňuje cestujícímu v nástupu. Staniční hlášení nicméně budou upozorňovat cestující bez platné místenky, aby před nástupem do soupravy oslovili palubní personál – ten díky online rezervačnímu systému dokáže ihned zjistit, zda jsou ve vlaku ještě volná místa, a tudíž zda cestující může nastoupit. Stojící cestující se tedy v žlutých vlacích až na naprosto mimořádné případy vyskytovat vůbec nebudou. Na rozdíl od loňského Žlutého jara na železnici nebudou stevardky dálkových spojů vybaveny terminálem POP, ale zařízením Tablet PC, napojeným bezdrátově na palubní datovou síť.

Propojení s rezervačním systémem v reálném čase tak umožní kontrolu jízdenky u cestujícího bez toho, aby bylo nutné cestujícího vůbec oslovit. V úvodních měsících provozu nicméně zákazníkům na palubě nebude dostupná možnost platby platební kartou, jak tomu bylo loni v žlutých desirech. Dopravce s touto možností přesto do budoucnosti počítá; prozatím ale platebními možnostmi zůstávají pouze hotovost a kreditová jízdenka. Již potvrzenou rezervaci k otevřené nebo kreditové jízdence lze bezplatně zrušit nebo změnit do 15 minut před plánovaným odjezdem, opět jak přes web, tak přes SMS. U kreditové jízdenky lze rezervaci stornovat i méně než 15 minut před odjezdem, ovšem s poplatkem ve výši 30 % ceny jízdenky.

Zatím nevyřešenou zůstává otázka společného odbavení mezi Regiojetem a Českými drahami, typicky v případě využití přípojných spojů druhého dopravce. Podle zástupců Student Agency probíhají jednání o jednotném nákupu jízdenek již více než rok, k dohodě ale zatím nedošlo. Další pokus o vytvoření oboustranně výhodné smlouvy má proto následovat příští týden.

Tady je tarif, pokud zapomenout nechcete (aneb Co s In-kartou?)

I když se nás Radim Jančura vystoupením, u něhož by Steve Jobs mohl blednout závistí, snažil přimět k tomu, abychom na tarify a ceníky zapomněli, jsme přeci jenom železniční server, a starých zvyků se zbavuje těžko. Tady je tedy cenová logika Regiojetu v celé své kráse:

Existují tři základní hladiny jízdného, plus povinné slevy, plus tři komerční slevy. Přestože dopravce již v současnosti prodává mezinárodní jízdní doklady přes terminál DB a Galileo, sám zatím mezinárodní jízdenky neakceptuje v žádné formě, takže toto temné zákoutí drážních tarifů zůstane pro dnešek nepovšimnuté. Vnitrostátní tarif, který se patrně beze změn plynule rozšíří až po Žilinu, případně Košice, se celkem bez problémů vejde na tři stránky A4, a to i s velkorysými mezerami. Základní typy jízdného tedy jsou:

  • Akční jízdné pro držitele kreditových a otevřených jízdenek – nejvýhodnější možnost s rezervací po internetu nebo přes SMS. Platí jen ve vybraných relacích a počet míst je omezený na "několik desítek procent kapacity vlaku". Neumožňuje žádné další slevy ani speciální nabídky; na druhé straně cestující nemusí podniknout žádné speciální kroky. Systém akční cenu přizná automaticky, vejde-li se cestující do vyhrazeného počtu zvýhodněných míst.
  • Zvýhodněné jízdné – pro všechny cestující s kreditovou nebo otevřenou jízdenkou, kteří se nevejdou do podmínek akčního jízdného.
  • Obyčejné jízdné – klasická jízdenka na konkrétní datum a spoj, zakoupená na pobočkách, nádražích, ve vlacích nebo na internetu bez kreditové nebo otevřené jízdenky. Lze stornovat do 15 minut před odjezdem.

Poslední možnost – obyčejné jízdenky, na jaké je zvyklá většina zákazníků ČD – přesto ale můžou být výhodnější oproti plné ceně, která se až na pár korun přibližuje obyčejnému jízdnému ČD. RegioJet totiž z plné ceny poskytuje tři druhy komerčních slev:

  • 25 % u karet RailPlus – i když žlutý dopravce nevydává tradiční vlastní zákaznickou kartu, přiznává slevu všem držitelům průkazů RailPlus, tedy i majitelům In-karet/RailPlus ČD bez ohledu na aplikaci (rozhodující je logo RailPlus), nebo držitelům zákaznických karet ZSSK, DB, ÖBB a dalších. Podmínkou je nákup jízdenky na pobočce.
  • 20 % pro skupiny do 6 cestujících. Slevu dostane 3. až 6. cestující ve skupině, a to i v kombinaci se zvýhodněným jízdným nebo slevou RailPlus.
  • 10 % při zakoupení zpáteční jízdenky, a to opět z obyčejného nebo zvýhodněného jízdného, případně v kombinaci se slevou RailPlus.

V praxi to znamená, že příležitostní cestující s In-kartou zaplatí za cestu stejně, jako zákazník s kreditovou nebo otevřenou jízdenkou, který zrovna nedosáhl na nejlevnější akční jízdné. Pikantní je, že držitele aplikace IN25 cesta s Regiojetem vyjde ještě o pár korun levněji, než stejná trasa s ČD.

  Akční jízdné Zvýhodněné jízdné
Obyčejné jízdné Nejlevnější SporoTiket ČD Běžná jízdenka ČD
  kreditová nebo otevřená jízdenka, počet omezen kreditová nebo otevřená jízdenka, nebo RailPlus jednorázová fixní jízdenka bez In-karty s In-kartou, 7 dní předem, počet omezen bez In-karty, 7 dní předem, počet omezen bez In-karty IN25 (110-330 Kč/rok) IN50 (1330-2990 Kč/rok)
Praha - Havířov 280 330 450 240 320 458 344 229
Praha - Ostrava 230 295 420 230 310 440 330 220
Praha - Olomouc 190 220 290 160 220 310 233 155
Pardubice - Ostrava 190 230 290 160 220 315 237 158
Praha - Zlín 230 260 350 200 270 384 288 192

Zvláštní jízdné přiznává dopravce všem skupinám, na něž se vztahuje vyhláškou Ministerstva financí. Žádnou z těchto slev nelze kombinovat s nejlevnějším akčním jízdným.

  • Děti do 6 let cestují zdarma
  • Žáci od 6 do 15 let mají nárok na slevu ve výši 63,5 % v době a na trase vyznačené v žákovském průkazu
  • Studenti od 15 do 26 let mají nárok na slevu ve výši 25 % v době a na trase vyznačené v žákovském průkazu
  • Důchodci nad 60 let dostanou slevu 50 %
  • Držitelé průkazu ZTP dostanou slevu 75 %, s bezplatnou přepravou průvodce v případě ZTP/P

Vlak + bus: do Karviné, do Zlína a při výlukách

Od momentu, kdy Student Agency poprvé oznámila záměr vstoupit na železniční trh, kolovaly úvahy o možném propojení žlutých vlaků s autobusovými spoji společnosti. Model "návozu cestujících" k vlakům ostatně sám Radim Jančura zmiňoval už v našem rozhovoru z roku 2008, kdy byl ještě na stole později opuštěný projekt HighJet. Společně se startem Regiojetu na dráze teď myšlenka kombinované osobní dopravy opět ožívá, a to v docela konkrétních obrysech.

Od 1. října tak na olomouckém hlavním nádraží vznikne přestupní bod mezi vlaky IC RegioJet a návaznými autobusy ve dvou směrech: Nový Jičín - Příbor - Frýdek-Místek - Karviná a Otrokovice - Zlín. Stanoviště autobusů se bude nacházet přímo v nedávno dobudovaném terminálu MHD před nádražní budovou a cestujícím dopravce slibuje odbavení na jednu jízdenku. Je samozřejmostí, že přípojné autobusy do Zlína a Karviné budou čekat na zpožděné vlaky.

Žluté autobusy navíc budou u Regiojetu zaskakovat i při výlukách a mimořádných situacích, byť jen na nejkratším možném úseku trasy. Zbytek mimořádností bude firma řešit ve spolupráci s dalšími soukromými železničními dopravci.

Kompenzace na žlutý způsob: při zpoždění za polovic, nebo úplně zadarmo

Představitelé Regiojetu rádi zdůrazňují, že firma nebude využívat přechodného období, které si v českém parlamentu prosadily České dráhy vůči Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1371/2007 o právech a povinnostech cestujících v železniční dopravě. Právě výjimka od českých zákonodárců zprostila národního dopravce povinnosti poskytovat kompenzace cestujícím za výpadky kvality nebo opožděné spoje, a to rovnou na pět let. Smluvní přepravní podmínky Regiojetu naopak jednoznačně vymezují, na co má cestující nárok – a není toho málo:

  • Při zpoždění z důvodu na straně dopravce má cestující nárok na vrácení
    • 10 % ceny jízdného při zpoždění 30 až 59 minut
    • 50 % ceny jízdného při zpoždění 60 až 119 minut
    • 100 % ceny jízdného při zpoždění nad 120 minut
  • Při zpoždění z jiných důvodů má cestující nárok na vrácení
    • 25 % ceny jízdného při zpoždění 60 až 119 minut
    • 50 % ceny jízdného při zpoždění nad 120 minut
  • 50 % z ceny jízdenky dostanou zpět cestující při nefunkčnosti klimatizace nebo topení, pokud teplota ve voze klesne pod 15 °C, nebo naopak překročí 30 °C
  • zdarma pojede cestující, jemuž byla vystavena rezervace do vozu, který v soupravě mimořádně není zařazen. Zákazník se může rozhodnout, zda bude cestovat vybraným spojem ve stoje, nebo si počká na další spoj, kde dostane bezplatnou rezervaci.

Start bude náročný, vedení chce slyšet komentáře

Vozy 1. třídy od Siemensu poslouží jako univerzální třída pilotního provozu IC RJ, foto: Juraj Kováč Když RegioJet vybíral palubní personál, poslal část svých manažerů, aby se zúčastnili výběrových řízení na místa stevardů u leteckých společností. Radim Jančura s potěšením připomíná, že všichni prošli, a tak by zároveň měli mít představu, jaká úroveň služeb se očekává. Přesto žlutý dopravce vyzývá cestující svých prvních spojů, aby využili dostupných prostředků k upozornění na nedostatky. Několik týdnů by ve žlutých vlacích měli pravidelně jezdit přímo manažeři dopravce, aby viděli fungování služeb a palubního personálu na vlastní oči.

Ostře sledované žluté vlaky tedy pozvolna vyjíždí na svou první pravidelnou linku. Až čas ukáže, jak velkou změnu přinesou do osobní železniční dopravy v Česku. Již teď jsou ovšem patrné doprovodní efekty hrozící konkurence, jež provázely třeba i naznačovaný příchod RTexpressu před čtyřmi lety: České dráhy rozšiřují služby, urychlují nekonečné přípravy na zavedení Wi-Fi, aktualizují e-shop a od nového grafikonu patrně přistoupí také k úpravě cen na své jediné komerční lince. Na rozdíl od roku 2007 teď navíc konkurence opravdu vyjíždí – a za rok přijde další, která karty na ostravské lince nepochybně zamíchá ještě víc. Jak se síly na trhu nakonec rozdělí, je zatím těžko předvídat. Jisté je ale to, že cestující v následujících dvou letech zažijí nevídané, a o to přeci při zatraktivňovaní železniční dopravy jde.

Zdroj: RegioJet


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 8.9.2011 (12:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Služby Jízdní řád

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 15 16 17 18 19 ... 43      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer M 
11.09.2011 (21:27)  
nelíbí se mi, jak je tu pan Volf už asi po druhé či třetí sepsut, za názor, že jízdné RJ je nerentabilní a navíc ještě tak žoviálním způsobem jaký použil pan Kováč (nechť mi promine, ale opravdu se mi ta reakce nelíbila)
takže jsem chtěl jen polopatěji některým lidem vysvětlit, že jízdné skutečně může být voleno nerentabilně, a tudíž názor pana Volfa není zcestný


Furt nejak cekame na ten duvod. Ze to spustil z duvodu, ktery popsal JK (cili H0 mu uz bylo malo)? Nebo ze by proinvestoval castku v radu miliard na vlaky z duvodu, aby prodal vic vymenych pobytu na Novym Zelandu?
No, mozny to je...

Jinak jedna takova vychytavka pro SA (nebo Lea) - zkusil bych domluvil parkovani na nadrazich po ceste. Olomouc je dobry priklad. Ne, ze mne nejvic zajima, ale protoze "pod" nadrazim jsou garaze. Jine stanice nevim, jestli neco takoveho maji
11.09.2011 (19:36)  
waszyn: Trať 321 | Opava východ - Ostrava - Havířov - Český Těšín, Ostrava-Svinov - Ostrava-Kunčice (a zpět)
Úsek: Ostrava-Bartovice - Albrechtice u Českého Těšína
Kraj: Moravskoslezský kraj

Počátek: 11.09.2011 14:00 Příčina: porucha trakčního vedení
Plánovaný konec: 11.09.2011 16:00 Stav: probíhající

Opatření v dálkové dopravě (SC, EC, IC, EN, Ex, R):
Provoz zastaven.

Vlak Ex 231 (Ostrava hl.n. - Žilina) veden po odklonové trase ze stanice Ostrava hl.n. přes Bohumín do Český Těšín. Vlak nezajíždí do stanice Havířov.

Vlak R 1582 (Třinec - Praha hl.n.) veden po odklonové trase ze stanice Český Těšín přes Bohumín do Ostrava hl.n. Vlak nezajíždí do stanice Havířov, Ostrava-Kunčice a Ostrava-Vítkovice. Mimořádně zastavuje ve stanici Ostrava hl.n. a Ostrava-Svinov.

Opatření v regionální dopravě (Sp, Os):
Provoz zastaven.

Seznam pravděpodobně dotčených vlaků:
R 1582, Os 3420, Os 3421, Os 3422

*Seznam dotčených vlaků je pouze orientačního charakteru, situace v provozu se může lišit.

Poznámka:
Závada trakčního vedení ve stanici Havířov.


Ukončené to bylo v 18:17, takže předpokládám, že to bude ještě následek. Ne vše musí jít nutně na hlavu "zlého dopravce". Ale chápu natěšenost.
Registrierter Benutzer waszyn 
11.09.2011 (19:22)  
zdravim z posledni cesty Havirov-Praha se statnim dopravcem. Cekam v Havirove na osobak do Svinova,zatim ma sekyru 25 minut,uz mi ujelo pendolino,doufam,ze stihnu aspon posledni ex.. Plny peron lidi do Prahy,nekteri jeli na to Pendolino taxikem,ja doufam,ze stihnu aspon ten ex..gratuluji CD jak 14 dni pred RJ dokazou zabodovat:)
Registrierter Benutzer Kakov 
11.09.2011 (15:45)  
rpet: proste jsi nam nastinil nektere aspekty jancurova pristupu k podnikani jakozto mozne rizikove

tak to právě není, já jsem netvrdil, že jsou rizikové,

ze se jedna pouze o chovani v trznim prostredi
právě jsem jen chtěl ukázat, že do tohoto chování může (naprosto legitimně) patřit i přechodné stanovení nerentabilního jízdného, aby lépe nalákal zákazníky.....
Registrierter Benutzer hasitobur  mail  
11.09.2011 (15:30)  
Juraj Kováč > Fíra ČD určitě skřípat zubama nebude, když bude muset dojet pro vlak RJ, který bude blokovat trať. Naopak to udělá s velkou chutí a odsune ho někam mimo a tam ho ponechá svému osudu ;-) Nakonec tohle je přímo naše povinnost a to také nikdo RJ neodmítá. Pak ať se ale stará sám.
Registrierter Benutzer rpet  mail  
11.09.2011 (15:24)  
@ KK:
karle,prosim te. nikde jsem nerekl, ze neco kritizujes. ja jsem to pochopil:

proste jsi nam nastinil nektere aspekty jancurova pristupu k podnikani jakozto mozne rizikove.

a ja ti na to pouze odpovedel, ze se jedna pouze o chovani v trznim prostredi, a ze to povazuju za spravne.

leta zamilovanosti mam jiz za sebou, nyni jsem ve stavu pruzracneho vystrizliveni -:)
11.09.2011 (14:49)  
KK: ono to nebude ani tak o "miluji Jančuru" jako spíš o tom, že "lidi se těší na změnu". Po hromadách regionov a jiných rekonstrukcí a miniaturních pokrocích v přístupu k cestujícím se tady začíná blížit nabourání letitého tvrzení ČD, že na železnici podnikat nejde, všechno je to stráááášně ztrátové, investice do vozového parku se nikdy nevrátí a nebo že počet lidí využívajících železnici je "dané číslo" (případně klesající).

Sice přehlížím 471 nebo pendolino, ale celkový obrázek dopravce známe.

Kdo vyhraje? Cestující. Kdo prohraje? To fakt nevím, ale na konci už zřejmě ČD nebudou co bývaly. To je oč tu běží.
Registrierter Benutzer Busman 
11.09.2011 (13:23)  
KK: Bych šel i do těch dep, protože si umím představit, že do větších uzlů se bude sjíždět i několik dopravců a z většího odstupu je neefektivní, aby každý musel budovat a provozovat své. Ono problém časem nastane i s vlastnictvím drážních vozidel, když zakázky budou 10-15leté a životnost vozidel 30letá, navíc nákup v malých sériích též není efektivní. Ale máte pravdu, že zrovna tohle bych SŽDC nesvěřoval (Pilsen forever).
Registrierter Benutzer Kakov 
11.09.2011 (13:09)  
Busman: principiálně máte pravdu (až na depa, ty bych ponechal každému dopravci na vlastní starost), ale vzhledem k tomu jak vypadá a funguje SŽDC bych raději pro ten účel tarifní koordinace zavedl novou organizaci...
Registrierter Benutzer Busman 
11.09.2011 (13:00)  
Začíná se jasně ukazovat, že na SŽDC kromě živé cesty mají přejít také

1. nádražní budovy,

2. odstavná nádraží, depa, myčky a další servisní zázemí dopravce ČD, jehož jediným vlastníkem je ČR,

3. prodejní software (Unipok), do něhož si jednotliví dopravci povinně nahrají své tarify a pak z něj polezou jízdenky na libovolné dopravce na jednom papíru, pdf, sms či jakým šlaku.

Jinak zde nebude ani Švýcarsko, ani Británie, ale Polsko.
  1 ... 15 16 17 18 19 ... 43      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko