..: RegioJet vyjíždí: letecký tarif, luxusní servis a lehké sushi :..

162.114 RegioJet, Sv 1010, Ostrava-Svinov, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Praha — Slova o revoluci v české železniční dopravě, Radim Jančura trhající papírový ceník, i nechuť k velkým psům a baleným bagetám – to vše bylo k vidění na středeční tiskové konferenci Student Agency, na niž dceřiná společnost RegioJet poprvé podrobně prezentovala tarif, služby, přepravní podmínky a specifika svých připravovaných vlakových spojů, které vyjedou 26. září na trať Praha - Havířov. Již v průběhu dne jsme o nejdůležitějších bodech průběžně informovali prostřednictvím Facebooku a Twitteru, teď je čas na kompletní shrnutí informací, kdy, čím, jak a za kolik bude možné žlutým vlakem cestovat. V duchu tradice nejkompletnějšího železničního zpravodajství na českém webu si ale povíme také to, jakou částku dopravce vrátí při zpoždění, nebo jak to bude s cestujícími z Karviné.

Co už je: e-shop, personál, technika

RegioJet spustil své nové webové stránky v noci z úterý na středu. Nový internetový domov dopravce už méně připomíná reklamní blog, a více se soustředí na rezervační systém, který ostatně žluté vlaky sdílejí s autobusovými linkami Student Agency express. Než stihla společnost novinku před polednem odprezentovat, bylo již prodáno přes sto jízdenek na první spoje, které vyjedou v pondělí 26. září. Webové stránky i nadále procházejí určitými úpravami a aktualizacemi, ve svém cílovém stavu ale cestujícímu nabídnou grafickou volbu místa k sezení na podrobném plánku vagonu, stejně jako společné odbavení s navazujícími autobusovými linkami.

Do ostrého provozu žlutý dopravce vyrazí s třemi vlaky denně v každém směru. Spoje IC 1003, IC 1005 a IC 1007 vyjíždějí z Prahy v 7.27, 11.27 a 17.27. V opačném směru pojedou vlaky IC 1010 a IC 1016 z Havířova v 12.27 a 16.27; první spoj dne jezdí rozdílně v pracovní dny a víkendy. Celková jízdní doba představuje 4 h 4 min ve směru do metropole; cestou zpět pak 4 hodiny a 1 minutu. Vlaky na své cestě zastaví v 11 "žlutých destinacích", z nichž některé se zastavování spoje vyšší kvality dočkají vůbec poprvé.

Podzimní jízdní řád vlaků IC RegioJet
IC 1002
(pracovní dny)
IC 1004
(ostatní dny)
IC 1010 IC 1016   IC 1003 IC 1007 IC 1015
9.31 10.31 16.31 20.31 Praha hl.n. 7.27 11.27 17.27
9.24 10.24 16.24 20.24 Praha-Libeň 7.35 11.35 17.35
8.26 9.26 15.26 19.26 Pardubice hl.n. 8.30 12.30 18.30
7.53 8.53 14.53 18.53 Ústí nad Orlicí 9.00 13.00 19.00
7.13 8.21 14.21 18.21 Zábřeh na Moravě 9.33 13.33 19.33
6.47 7.55 13.55 17.55 Olomouc hl.n. 10.01 14.01 20.01
6.15 7.23 13.23 17.23 Hranice na Moravě 10.32 14.32 20.32
5.49 6.57 12.57 16.57 Ostrava-Svinov 11.02 15.02 21.02
5.41 6.48 12.48 16.48 Ostrava hl.n. 11.09 15.09 21.09
5.37 6.44 12.44 16.44 Ostrava-Stodolní 11.13 15.13 21.13
5.20 6.27 12.27 16.27 Havířov 11.28 15.28 21.28

Výběr zastávek žlutých expresů se v několika místech výrazně odchyluje od dvacetileté tradice spojů InterCity v Česku. V zajímavé shodě s někdejším doporučením Drážní společnosti při Dopravní fakultě ČVUT třeba všechny spoje obslouží stanici Praha-Libeň v zájmu lepší dostupnosti severovýchodní části metropole; zato ale nezastaví v mnohokrát diskutované České Třebové. Zcela nové rychlé spojení s Prahou a Moravou nabídne RegioJet obyvatelům Ústí nad Orlicí, kde dosud staví pouze rychlíky. Větší frekvenci spojů nejvyšší dopravní vrstvy pak RegioJet přinese cestujícím z okolí Zábřehu a Hranic, kde dnes expresy Českých drah staví jen omezeně, nebo od nového grafikonu zastavovat přestanou. Samostatnou kapitolou je Ostravsko: tady žluté IC zastaví hned čtyřikrát – kromě Svinova a hlavního nádraží také přímo v centru Ostravy na Stodolní, a následně v konečné stanici Havířov. V blízké budoucnosti navíc firma počítá se zastavováním ve stanici Ostrava střed.

Úvodní nasazení pouhých tří párů spojů vychází z aktuálních dispozic vozového parku Regiojetu. Ten v této chvíli čítá celkem deset lokomotiv a 28 osobních vozů, z nichž šest prochází větší modernizací a zbytek je v kolínských dílnách upravován pro specifické potřeby palubních služeb. Dopravce tak zahájí ostré jízdy se dvěma pětivozovými soupravami jediné vozové třídy. Společně s dodávkami nových vozů pak od začátku platnosti nového jízdního řádu postupně doplní počet spojů na finálních 9 párů denně, včetně prodloužení jednoho páru do Žiliny. O rok později chce společnost linku rozšířit až po východoslovenskou metropoli Košice.

721.151 + 162.114 RegioJet, Praha-Smíchov, 24. 8. 2011, foto: Josef Petrák Z pohledu technického a personálního zajištění již dnes RegioJet disponuje základnami v Praze a Havířově. Zatímco hlavní technické zázemí se nachází v areálu bývalého podniku SKV na pražském Zličíně, na severu Moravy je umístěno centrum palubního personálu. Trojici klíčových pracovišť uzavírá pražský Smíchov, kde sídlí část dispečerského aparátu dopravce. Pro potřeby manipulace s vozidly zakoupil RegioJet jednu dieselovou lokomotivu řady 721, která již dnes působí ve výrazném firemním žlutém nátěru na pražských tratích. Dopravce má rovněž k dispozici 53 vyškolených členů palubního personálu, z nichž část má za sebou také dopravní zkoušky. Firma se přitom chlubí, že přibližně čtvrtina stevardů a stevardek má vysokoškolské vzdělání a všichni do jednoho ovládají cizí jazyk. Vedle funkce vlakvedoucího bude část palubních zaměstnanců vyhrazena prakticky výlučně na přípravu občerstvení.

Co bude: palubní služby, odbavení bez papíru, káva a zákaz vstupu bagetám

162.114 RJ, Sv 1010, Hoštejn, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Pokud existuje oblast, na niž se RegioJet soustředí naprosto výjimečně, jedná se o nabídku palubních a doprovodních služeb. Představitelé společnosti se rádi nechávají slyšet, že jsou posedlí čistými a voňavými toaletami; obecně ale slibují nejlepší standard služeb ze všech středoevropských dopravců. Základem palubního komfortu mají být vozy samotné: v soupravě budou střídavě řazeny velkoprostorové vozy dnešní řady Ampz 18-91 a oddílové vagony původní řady ABmz 30-90, převzaté od Rakouských spolkových drah (ÖBB). S 48 místy k sezení v každém z nich se bude jednat o nejméně kapacitní vozy na české železnici, přičemž za stejnou cenu cestujícím nabídnout čtyři různé kvalitativní úrovně.

Vozy Ampz nabízejí 32 kožených sedadel v příčném uspořádání 2+1, z nichž polovina je rozmístěna proti sobě s rozkládacími stolky uprostřed, zatímco zbytek je uložen v "leteckém" uspořádání za sebou se sklopnými stolky. Nepochybným lákadlem vozů s přívlastkem Relax nicméně budou čtyřmístní oddíly, které ÖBB provozují pod značkou BusinessAbteil s 15€ příplatkem nad rámec ceny klasické první třídy.

Vozy ABmz, po úpravách možná spíše Bgmz, naopak nabídnou osm oddílů po šesti sedadlech. Čtyři a čtyři kupé se liší jak roztečí, tak stylem sedadel; i ty "nejhorší" ovšem pořád odpovídají úrovni oblíbených vozů řady Bmz245 u ČD. Zbylé dva oddíly byly nahrazeny kuchyňským prostorem, určeným k přípravě čerstvého občerstvení. Střídavé řazení velkoprostorových a oddílových vozů tak zajistí fyzickou blízkost občerstvení všem cestujícím v soupravě.

Od prosince letošního roku začne RegioJet přebírat nově vyrobené vozy z vagonky ASTRA Vagoane Călători z rumunského Aradu. Ty rozsah palubních služeb rozšíří o další možnosti – a kromě velkoprostorové druhé třídy a kombinované první třídy nabídnou rovněž variantu vozu s dětským koutkem, jež bude navíc uzpůsobena pro transport cestujících na vozíku a přepravu jízdních kol. Právě bicykly žlutý dopravce prozatím přepravovat nebude, a stejnou smůlu mají i majitelé velkých psů, které se nevejdou do přenosné schránky. V souvislosti s plánovaným dětským koutkem stojí za zmínku také skutečnost, že RegioJet po vzoru leteckých společností považuje samostatné děti do 15 let za tzv. unaccompanied minors, a umožní jim pohyb po soupravě pouze v doprovodu stevardky.

Z pojetí palubních služeb v žlutých vlacích jde jasně cítit rukopis Student Agency, která – aspoň soudě podle vývoje počtu zákazníků – vždycky nějak dokázala skloubit vlastní úsporu nákladů se zjednodušením nákupu pro zákazníka. Jak ukázala akční scénka v podání Radima Jančury přímo na tiskové konferenci, u vlaků tomu nebude jinak. Cestující v podstatě pro odbavení nepotřebuje žádný fyzický doklad, a to dokonce ani v podobě PDF souboru v počítači nebo na displeji smartfonu. Úplně postačí kód kreditové jízdenky, který si časem zapamatuje každý. Představitelé Regiojetu se zároveň dušují, že u nich cestující nebudou slyšet legendární "Přistoupili?" – frázi, kterou u svých zaměstnanců nerady slyší i České dráhy (a mají na to předpis!). Místo toho stevard/ka podle svého tabletu rovnou zjistí, zda je na dané sedadlo prodaná jízdenka, a teprve pokud žádná rezervace neexistuje, osloví cestujícího se žádostí o zakoupení jízdního dokladu. Pokud v takovém případě je ve vlaku volné sedadlo, zaplatí cestující jízdné bez přirážky a může v cestě pokračovat. Naopak v případě, že by spoj byl v určitém úseku vyprodán, může last-minute cestující setrvat na palubě pouze do chvíle, než budou všechna místa vyprodána.

Dalším klíčovým faktorem v obchodním modelu Student Agency je palubní servis. Ten v žlutých expresech s určitými variacemi odpovídá standardu dálkových autobusů společnosti. Cestujícímu tak okamžitě budou k dispozici:

  • zásuvky 230 V a klimatizace – vše, co si vozy přivezly z Rakouska
  • bezplatný denní tisk a časopisy, které si zákazník může vzít s sebou
  • zdarma přístup k internetu přes Wi-Fi, který RegioJet koncipuje po vzoru poslední generace svých autobusů kategorie Fun&Relax. Systém využívá souběžně signál čtyř mobilních operátorů s otevřeným a nešifrovaným přístupovým bodem v každém vagonu. Součástí technologického balíčku je i GSM/UMTS repeater pro ty, kdo potřebují vlastní mobilní internet
  • balená neperlivá voda ihned po nástupu do vlaku
  • americká káva nebo mátový čaj s domácím medem po výjezdu z Prahy a Ostravy. Kdykoli později v průběhu cesty si může cestující zdarma objednat teplé nápoje, včetně několika druhů kávy značky Illy, s donáškou až na místo.

K otázce dalšího občerstvení se zatím RegioJet příliš podrobně nevyjadřuje. Jisté už nicméně je, že v nápojovém lístku poskytne prostor malým českým pivovarům, jejichž produkci si cestující bude moci koupit přímo z pojízdného minibaru. Ten zároveň nabídne výběr nealkoholických nápojů. V porovnání se spoji SuperCity Českých drah, které mimochodem od září rozšířily nárok na bezplatný studený nápoj na všechny cestující, chce žlutý dopravce zcela odlišně pojmout palubní jídla. Podle Radima Jančury se firma striktně vyhýbá baleným bagetám a dalším "trvanlivým" pokrmům. Místo toho se má palubní catering soustředit výhradně na čerstvé pokrmy s maximálně 24hodinovou dobou spotřeby. Ve vyhrazených oddílech by tak specializovaná část posádky měla připravovat mj. čerstvé sendviče, středomořské saláty nebo sushi, které si zákazník objedná u své stevardky a dostane je přímo na místo.

Co bude navíc: parkování, taxi a lounge

RegioJet prodejna jižní, foto: Josef Petrák Palubní servis a cenové nabídky nejsou jedinými známkami dopravce, který se snaží přilákat cestující. S výjimkou slovenské ZSSK to už pochopila i většina postkomunistických železničních dopravců, a tak RegioJet v budování ekosystému doprovodních služeb nemůže zaspat. Při zakoupení zpáteční jízdenky z Ostravy proto nabídne zákazníkům možnost bezplatného parkování v parkovacím domě KOMA u svinovského nádraží. Po příjezdu do Prahy naopak cestující budou moci využít zvýhodněnou taxislužbu, nebo levnější pronájem osobního vozu. Obě služby již přitom v současnosti nabízejí České dráhy, ať už v podobě nedávno uvedeného konceptu ČD Taxi, nebo ve formě spolupráce s autopůjčovnou Hertz. Důležitost návazné dopravy od a k vlaku chápe i další soukromý bojovník o české koleje – LEO Express. Ten chce dopravu automobilem "od dveří ke dveřím" poskytovat v rámci své nejvyšší cestovní třídy Premium Class. Cestujícím z pražského hlavního nádraží Regiojet nabídne čekárnu typu lounge, kterou otevře v prostorách své druhé pobočky. Její interiér navrhoval designér Patrik Kotas, který stojí mj. také za řešením interiéru první otevřené prodejny dopravce v Praze, nebo za vizuální podobou žluto-černých vagonů.

Tady je tarif, ale zapomeňte na něj

Prodejna RegioJet severní, foto: Josef Petrák Bez ohledu na komfort nebo doprovodné služby představuje i trasa Praha - Ostrava trh, na němž se značná část cestujících vždy bude orientovat primárně podle ceny jízdného. RegioJet na včerejší prezentaci konečně odhalil všechny detaily svého tarifu, jen aby vzápětí majitel společnosti ceník veřejně zlikvidoval a vyzval všechny přítomné, ať na tabulky zapomenou. Student Agency se ze všech sil snaží naučit zákazníky na "letecký tarif" – zájemce si na webu vybere odkud, kam, kdy a kdo, a systém sám navrhne nejvýhodnější možnost. V komplikovaných, ale přesto stojatých vodách evropských železničních tarifů to může působit jako převratná myšlenka, i když ve skutečnosti tuto filosofii již nějaký pátek úspěšně aplikuje celá řada dopravců, v čele s Deutsche Bahn, nebo ve větším měřítku třeba britský National Rail. K inteligentnímu e-shopu se ostatně v minulých dnech dopracovaly i České dráhy, ale k tomu se ještě vrátíme v samostatném článku.

Žluté vlaky mohou být na českých kolejích novinka, dostupnost prodejních kanálů je ale už teď překvapivě slušná. Jízdenku na některý z IC RegioJet tak je nebo bude možné zakoupit:

  • na internetuwww.regiojet.cz nebo www.studentagency.cz (včetně výběru konkrétního sedadla)
  • s využitím otevřené jízdenky formou SMS
  • na všech pobočkách Student Agency
  • na pokladnách Regiojetu – aktuálně Praha hl. n., od 15. září postupně také v Pardubicích, Olomouci, Havířově, Ostravě-Svinově a na ostravském hlavním nádraží
  • u partnerských prodejců – provizní prodej na nádraží v Ústí nad Orlicí, Zábřehu a Hranicích a výhledově u dalších partnerů
  • na palubě za plnou cenu, ale bez přirážky

Stejně jako u žlutých autobusů, i ve vlacích uznává dopravce tři základní typy jízdních dokladů:

  • Kreditová jízdenka je bezplatnou elektronickou peněženkou, která nevyžaduje ani fyzický nosič (kartu) a je přenosná. Umožňuje jak zvýhodněný nákup na internetu, tak i využití přímo při odbavení na palubě. Pro založení stačí registrace na internetu a nabití minimální částky 300 Kč.
  • Otevřená jízdenka je zaplaceným dokladem určité hodnoty, který lze následně přes internet nebo SMS vztáhnout na konkrétní spoj. Stejně jako Kreditová jízdenka přináší cenové zvýhodnění.
  • Jízdenka na pevné datum je základním dokladem, technicky nejbližším tradičním jízdenkám ČD. Je vázaná na konkrétní spoj, avšak umožňuje využití dodatečných slev – přesto ale nedosahuje výhodnosti Kreditové nebo Otevřené jízdenky.

162.114 RJ, Sv 1010, Zábřeh na Moravě, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Všechny spoje IC RegioJet jsou z principu povinně místenkové. Rezervace je ovšem bezplatná, flexibilní a její absence nezabraňuje cestujícímu v nástupu. Staniční hlášení nicméně budou upozorňovat cestující bez platné místenky, aby před nástupem do soupravy oslovili palubní personál – ten díky online rezervačnímu systému dokáže ihned zjistit, zda jsou ve vlaku ještě volná místa, a tudíž zda cestující může nastoupit. Stojící cestující se tedy v žlutých vlacích až na naprosto mimořádné případy vyskytovat vůbec nebudou. Na rozdíl od loňského Žlutého jara na železnici nebudou stevardky dálkových spojů vybaveny terminálem POP, ale zařízením Tablet PC, napojeným bezdrátově na palubní datovou síť.

Propojení s rezervačním systémem v reálném čase tak umožní kontrolu jízdenky u cestujícího bez toho, aby bylo nutné cestujícího vůbec oslovit. V úvodních měsících provozu nicméně zákazníkům na palubě nebude dostupná možnost platby platební kartou, jak tomu bylo loni v žlutých desirech. Dopravce s touto možností přesto do budoucnosti počítá; prozatím ale platebními možnostmi zůstávají pouze hotovost a kreditová jízdenka. Již potvrzenou rezervaci k otevřené nebo kreditové jízdence lze bezplatně zrušit nebo změnit do 15 minut před plánovaným odjezdem, opět jak přes web, tak přes SMS. U kreditové jízdenky lze rezervaci stornovat i méně než 15 minut před odjezdem, ovšem s poplatkem ve výši 30 % ceny jízdenky.

Zatím nevyřešenou zůstává otázka společného odbavení mezi Regiojetem a Českými drahami, typicky v případě využití přípojných spojů druhého dopravce. Podle zástupců Student Agency probíhají jednání o jednotném nákupu jízdenek již více než rok, k dohodě ale zatím nedošlo. Další pokus o vytvoření oboustranně výhodné smlouvy má proto následovat příští týden.

Tady je tarif, pokud zapomenout nechcete (aneb Co s In-kartou?)

I když se nás Radim Jančura vystoupením, u něhož by Steve Jobs mohl blednout závistí, snažil přimět k tomu, abychom na tarify a ceníky zapomněli, jsme přeci jenom železniční server, a starých zvyků se zbavuje těžko. Tady je tedy cenová logika Regiojetu v celé své kráse:

Existují tři základní hladiny jízdného, plus povinné slevy, plus tři komerční slevy. Přestože dopravce již v současnosti prodává mezinárodní jízdní doklady přes terminál DB a Galileo, sám zatím mezinárodní jízdenky neakceptuje v žádné formě, takže toto temné zákoutí drážních tarifů zůstane pro dnešek nepovšimnuté. Vnitrostátní tarif, který se patrně beze změn plynule rozšíří až po Žilinu, případně Košice, se celkem bez problémů vejde na tři stránky A4, a to i s velkorysými mezerami. Základní typy jízdného tedy jsou:

  • Akční jízdné pro držitele kreditových a otevřených jízdenek – nejvýhodnější možnost s rezervací po internetu nebo přes SMS. Platí jen ve vybraných relacích a počet míst je omezený na "několik desítek procent kapacity vlaku". Neumožňuje žádné další slevy ani speciální nabídky; na druhé straně cestující nemusí podniknout žádné speciální kroky. Systém akční cenu přizná automaticky, vejde-li se cestující do vyhrazeného počtu zvýhodněných míst.
  • Zvýhodněné jízdné – pro všechny cestující s kreditovou nebo otevřenou jízdenkou, kteří se nevejdou do podmínek akčního jízdného.
  • Obyčejné jízdné – klasická jízdenka na konkrétní datum a spoj, zakoupená na pobočkách, nádražích, ve vlacích nebo na internetu bez kreditové nebo otevřené jízdenky. Lze stornovat do 15 minut před odjezdem.

Poslední možnost – obyčejné jízdenky, na jaké je zvyklá většina zákazníků ČD – přesto ale můžou být výhodnější oproti plné ceně, která se až na pár korun přibližuje obyčejnému jízdnému ČD. RegioJet totiž z plné ceny poskytuje tři druhy komerčních slev:

  • 25 % u karet RailPlus – i když žlutý dopravce nevydává tradiční vlastní zákaznickou kartu, přiznává slevu všem držitelům průkazů RailPlus, tedy i majitelům In-karet/RailPlus ČD bez ohledu na aplikaci (rozhodující je logo RailPlus), nebo držitelům zákaznických karet ZSSK, DB, ÖBB a dalších. Podmínkou je nákup jízdenky na pobočce.
  • 20 % pro skupiny do 6 cestujících. Slevu dostane 3. až 6. cestující ve skupině, a to i v kombinaci se zvýhodněným jízdným nebo slevou RailPlus.
  • 10 % při zakoupení zpáteční jízdenky, a to opět z obyčejného nebo zvýhodněného jízdného, případně v kombinaci se slevou RailPlus.

V praxi to znamená, že příležitostní cestující s In-kartou zaplatí za cestu stejně, jako zákazník s kreditovou nebo otevřenou jízdenkou, který zrovna nedosáhl na nejlevnější akční jízdné. Pikantní je, že držitele aplikace IN25 cesta s Regiojetem vyjde ještě o pár korun levněji, než stejná trasa s ČD.

  Akční jízdné Zvýhodněné jízdné
Obyčejné jízdné Nejlevnější SporoTiket ČD Běžná jízdenka ČD
  kreditová nebo otevřená jízdenka, počet omezen kreditová nebo otevřená jízdenka, nebo RailPlus jednorázová fixní jízdenka bez In-karty s In-kartou, 7 dní předem, počet omezen bez In-karty, 7 dní předem, počet omezen bez In-karty IN25 (110-330 Kč/rok) IN50 (1330-2990 Kč/rok)
Praha - Havířov 280 330 450 240 320 458 344 229
Praha - Ostrava 230 295 420 230 310 440 330 220
Praha - Olomouc 190 220 290 160 220 310 233 155
Pardubice - Ostrava 190 230 290 160 220 315 237 158
Praha - Zlín 230 260 350 200 270 384 288 192

Zvláštní jízdné přiznává dopravce všem skupinám, na něž se vztahuje vyhláškou Ministerstva financí. Žádnou z těchto slev nelze kombinovat s nejlevnějším akčním jízdným.

  • Děti do 6 let cestují zdarma
  • Žáci od 6 do 15 let mají nárok na slevu ve výši 63,5 % v době a na trase vyznačené v žákovském průkazu
  • Studenti od 15 do 26 let mají nárok na slevu ve výši 25 % v době a na trase vyznačené v žákovském průkazu
  • Důchodci nad 60 let dostanou slevu 50 %
  • Držitelé průkazu ZTP dostanou slevu 75 %, s bezplatnou přepravou průvodce v případě ZTP/P

Vlak + bus: do Karviné, do Zlína a při výlukách

Od momentu, kdy Student Agency poprvé oznámila záměr vstoupit na železniční trh, kolovaly úvahy o možném propojení žlutých vlaků s autobusovými spoji společnosti. Model "návozu cestujících" k vlakům ostatně sám Radim Jančura zmiňoval už v našem rozhovoru z roku 2008, kdy byl ještě na stole později opuštěný projekt HighJet. Společně se startem Regiojetu na dráze teď myšlenka kombinované osobní dopravy opět ožívá, a to v docela konkrétních obrysech.

Od 1. října tak na olomouckém hlavním nádraží vznikne přestupní bod mezi vlaky IC RegioJet a návaznými autobusy ve dvou směrech: Nový Jičín - Příbor - Frýdek-Místek - Karviná a Otrokovice - Zlín. Stanoviště autobusů se bude nacházet přímo v nedávno dobudovaném terminálu MHD před nádražní budovou a cestujícím dopravce slibuje odbavení na jednu jízdenku. Je samozřejmostí, že přípojné autobusy do Zlína a Karviné budou čekat na zpožděné vlaky.

Žluté autobusy navíc budou u Regiojetu zaskakovat i při výlukách a mimořádných situacích, byť jen na nejkratším možném úseku trasy. Zbytek mimořádností bude firma řešit ve spolupráci s dalšími soukromými železničními dopravci.

Kompenzace na žlutý způsob: při zpoždění za polovic, nebo úplně zadarmo

Představitelé Regiojetu rádi zdůrazňují, že firma nebude využívat přechodného období, které si v českém parlamentu prosadily České dráhy vůči Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1371/2007 o právech a povinnostech cestujících v železniční dopravě. Právě výjimka od českých zákonodárců zprostila národního dopravce povinnosti poskytovat kompenzace cestujícím za výpadky kvality nebo opožděné spoje, a to rovnou na pět let. Smluvní přepravní podmínky Regiojetu naopak jednoznačně vymezují, na co má cestující nárok – a není toho málo:

  • Při zpoždění z důvodu na straně dopravce má cestující nárok na vrácení
    • 10 % ceny jízdného při zpoždění 30 až 59 minut
    • 50 % ceny jízdného při zpoždění 60 až 119 minut
    • 100 % ceny jízdného při zpoždění nad 120 minut
  • Při zpoždění z jiných důvodů má cestující nárok na vrácení
    • 25 % ceny jízdného při zpoždění 60 až 119 minut
    • 50 % ceny jízdného při zpoždění nad 120 minut
  • 50 % z ceny jízdenky dostanou zpět cestující při nefunkčnosti klimatizace nebo topení, pokud teplota ve voze klesne pod 15 °C, nebo naopak překročí 30 °C
  • zdarma pojede cestující, jemuž byla vystavena rezervace do vozu, který v soupravě mimořádně není zařazen. Zákazník se může rozhodnout, zda bude cestovat vybraným spojem ve stoje, nebo si počká na další spoj, kde dostane bezplatnou rezervaci.

Start bude náročný, vedení chce slyšet komentáře

Vozy 1. třídy od Siemensu poslouží jako univerzální třída pilotního provozu IC RJ, foto: Juraj Kováč Když RegioJet vybíral palubní personál, poslal část svých manažerů, aby se zúčastnili výběrových řízení na místa stevardů u leteckých společností. Radim Jančura s potěšením připomíná, že všichni prošli, a tak by zároveň měli mít představu, jaká úroveň služeb se očekává. Přesto žlutý dopravce vyzývá cestující svých prvních spojů, aby využili dostupných prostředků k upozornění na nedostatky. Několik týdnů by ve žlutých vlacích měli pravidelně jezdit přímo manažeři dopravce, aby viděli fungování služeb a palubního personálu na vlastní oči.

Ostře sledované žluté vlaky tedy pozvolna vyjíždí na svou první pravidelnou linku. Až čas ukáže, jak velkou změnu přinesou do osobní železniční dopravy v Česku. Již teď jsou ovšem patrné doprovodní efekty hrozící konkurence, jež provázely třeba i naznačovaný příchod RTexpressu před čtyřmi lety: České dráhy rozšiřují služby, urychlují nekonečné přípravy na zavedení Wi-Fi, aktualizují e-shop a od nového grafikonu patrně přistoupí také k úpravě cen na své jediné komerční lince. Na rozdíl od roku 2007 teď navíc konkurence opravdu vyjíždí – a za rok přijde další, která karty na ostravské lince nepochybně zamíchá ještě víc. Jak se síly na trhu nakonec rozdělí, je zatím těžko předvídat. Jisté je ale to, že cestující v následujících dvou letech zažijí nevídané, a o to přeci při zatraktivňovaní železniční dopravy jde.

Zdroj: RegioJet


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 8.9.2011 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 17 18 19 20 21 ... 43      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kakov 
11.09.2011 (0:21)  
Juraj Kováč: přiznám se, že Vaším příspěvkem (10.09.2011 (20:42)) pro pana Volfa, jste mě donutil k vyjádření,

ad ceny RJ/rentabilnost,

a co když Jančura dejme tomu na tři měsíce zavede zaváděcí ceny (které rentabilitu nezaručují) a pak až získá dostatečný počet zákazníků zdraží,

pokud já vím, tak u busů to udělal nejméně 4×,

takže názor, jestli současná cena předpokládá nebo nepředpokládá rentabilitu lze vyvrátit jen ekonomickou analýzou, ale prostá úvaha, že potřebuje vydělávat, nevylučuje po přechodné období "nerentabilní" jízdné....

tudíž pan Volf může mít pravdu, pokud se vyjadřuje k současné výši jízdného, já osobně nemám dostatek ekonomických informací, abych to mohl potvrdit nebo vyvrátit, Vy ano??
10.09.2011 (22:44)  
DJTiësto: ale přecijenom vidíte ten Svět moc žlutě:o)))) - já bych naopak řekl, že zrovna Juraj a Pepa píšou jedny z nejobjektivnějších komentářů na ŽP. Tím se jich nechci zastávat kvůli tomu, že máme na Žlutýho (pravděpodobně) stejný názor, ale opravdu si nemyslím, že by jak jeden, tak druhej viděli svět žlutýma brýlema.

PS: Nic proti tobě.
10.09.2011 (22:26)  
ad p.Kováč:nepochybně kopete, jako pan Petrák, za žlutýho a já Vám to neberu, je to Vaše právo ale přecijenom vidíte ten Svět moc žlutě:o))))
K tomu odtažení, ano, lok ČD odtáhne třeba žlutýho z tratě, aby nezacláněl, ale do první stanice, třeba Zámrsk, a tam jim může říct sbohem a co pak bude dělat žlutej? Zavolá si toho svýho hektora aby je odtáhl do Ostravy??? Prostě Jančura je , co se týče železničniho podnikání, amatér. Nějak nepochopil rozdíl mezi vlakem a busem...Každej tady háže špínu na ČD ale už nevidí co provozování vlaků vše obnáší asi jako žlutej...
A abych předešel zase narážkám, nepopírám jeho úspěchy v podnikání ale podnikání v železniční dopravě je tak trochu jiná liga než busy. Doufám, že si namlátí ústa a jediné za co mu poděkuju je, že třeba i díky němu budou Railjety. Na druhou stranu, díky žlutému pánovi se zvýší nesmyslně náklady na každý vlak díky nějakým kafovařičkám. Takže na provozních zaměstnancích se šetří jak může a pak tu budeme mít nějaký trdla jen kvůli kafíčku a novinám. Jen kolik se tím zvýší mzdové náklady a to zaplatí kdo? Vy?
Holt sme bohatší než třeba DB, že máme na tuto nesmyslnou službu...
10.09.2011 (21:58)  
jmenome: na webu JHMD je tarif shrnutý pod jízdními řády na konci PDF souboru. Dostanete se k nim z hlavní stránky přes záložku jízdní řády/Stáhněte si jízdní řád...
Jen nevím, co znamená termín "požadován předepsaný průkaz"
10.09.2011 (21:41)  
to jmenome

Praha: http://www.ropid.cz/tarif/seniori-v-pid__s189x299.html

ve zkratce:
Seniorem od 60 do 70 let (na území hl. m. Prahy Senior od 60 do 65 let) se dle Tarifu PID rozumí osoba ve věku od 60 do 70 let. Nárok na slevu začíná dnem 60. narozenin a končí dnem předcházejícím dni 70. narozenin. Nárok na používání zvýhodněných jízdenek pro jednotlivou jízdu je platný pouze s průkazkou PID pro seniory od 60 do 70 let nebo s nahranou věkovou tarifní kategorií „Senior od 60 do 70 let“ na kartě opencard.

Co potřebuji k vystavení průkazky PID pro seniora od 60 do 70 let?

K vystavení průkazky PID je po žadateli požadována:

řádně vyplněná žádanka
občanský průkaz nebo cestovní pas
fotografie o rozměrech 3,5×4,5 cm (ne starší jeden rok)

Žádanka musí být podepsána žadatelem, který tímto podpisem uděluje souhlas s vedením osobních údajů v databázi DP. Na vystavené průkazce PID stvrzuje žadatel správnost údajů svým podpisem. Průkazka PID se ukládá do normalizovaného pouzdra.

Za vystavení průkazky PID zaplatí žadatel 20 Kč, za pouzdro 10 Kč. Průkazka PID je označena "SENIOR".

Aneb... nechci slevu zadarmo.
10.09.2011 (21:24)  
Ještě k důchodcovské slevě:
Musíme si snad vyřídit pro každého dopravce jeho průkaz na slevu pro seniory?

Juraj Kováč říká: Nie. U RJ stačí doklad totožnosti.

Děkuji, rozumím.
Jak je to u jiných dopravců či dopr. podniků, např. DP města Prahy, DP Olomouc, MHD Znojmo, JHMD a jiných.( mimochodem na adr. www.jhmd.cz jsem hledal Tarif JHMD ale asi špatně - nenašel jsem (měl by tam být uveden příslušný průkaz na slevu a podmínky. Pokud se mi podaří tento průkaz opatřit, bude mi platit i u ČD ?)Stále hovořím o průkazu na slevu pro důchodce. ( jde mi o to abych nemusel vyřízovat několik průkazek na slevu pro důchodce, budu-li chtít navštívit některé nádherné kouty naší země, např. Č. Kanadu, Znojemsko, Telč, Prahu, Beskydy aj.).
Díky za názory a odpovědi.
10.09.2011 (20:42)  
Jan Volf - na toto som sa skoro tešil (keby sa to tu nepreberalo už aspoň 50-krát...)

1. Můj názor je, že je nesmysl, aby za uvedné ceny byla doprava SA, potažmo RJ rentabilní tak, aby sama od sebe generovala zisk. (Dotováno jinou činností, nebo odjinud)
Tento názor vlastne predpokladá, že sa Jančura chcel hrať s mašinkami, a keďže H0 mu prišla malá a na záhrade nemal miesto, tak siahol po mierke 1:1. Vážne si niekto myslí, že by sa ktokoľvek zaťažil úvermi, najal spústu ľudí a investoval desiatky miliónov len ako hobby, z ktorého nič nebude mať?

2. Je mi uplně jedno, jestli dostanu do vlaku kávu nebo ne, stejně tak vodu nebo noviny. Hlavně nechci aby se mi celou cestu nějaká stevardka na něco ptala, mám raději cestou klid.
Kde sa v ľuďoch berie predstava, že stevardka otravuje celou cestou? To platí u Ryanairu. Všade inde sa spýtajú raz a inak si ich človek môže privolať. Včera som nasadol do EC 110, do minúty u mňa bola stevardka, doniesla mi vodu a noviny, a nasledujúcu hodinu do cieľa som mal svätý pokoj.
Keď sa nad tým tak zamyslím, ďaleko viac "otravujú" v pendolinach: vozík s novinami, kontrola lístkov, minibar a teraz v lete ešte aj zmrzlina, s ktorou chodia po súprave a každého sa pýtajú. Keď človek pristupuje cestou, obvykle sa prvé tri kroky zúžia do dvoch, zmrzline sa človek nevyhne :)

3. Jsem raději, když jedu vlakem bez klimatizace, protože mi klimatizace nedělá ani trošku dobře tím, jak vysušuje vzduch.
Ako už bolo uvedené, toto je chyba v nastavení. Ostatné argumenty tu odzneli.

4. Uznávání dokladů mezi ČD a RJ je naprostý nesmysl, a v žádném případě bych to ČD nedoporučoval, protože pokud Jančura hází špínu na dráhy téměř jako na nežádoucího dopravce v republice, tak by se dráhy měly taky chovat konkurenčně a dát zákazníkům na vyběr, buď my nebo on. Nakonec by to drahám stejně uškodilo.
Viz odpoveď DJtiestovi. "Konkurenčné správanie ČD" v tomto prípade znamená odkázať zákazníkom: "Keď nechcete cestovať s nami, tak na vás kašleme a choďte autom." Brilantný marketingový ťah...

5. Nepracuji ani u ČD ani u jiného dopravce ale daleko víc si vážím dopravce Viamont, který provozuje regionální tratě, než abych obdivoval RJ že vyrazí na nejlukrativnější linku...
To mám pre vás skvelú správu: môžete si začať vážiť už aj Regiojet, ktorý začne poskytovať službu verejnosti na lokálke od 3/2012. (Ak niekto pochybuje o pojme lokálka, tak dodajme, že tam dnes jazdia primárne súpravy 811+011).

Ono totiž tohle není služba veřejnosti ale obyčejné podnikání a v tom je podstatný rozdíl.
A podnikanie Viamontu je neobyčajné? Nemyslíte si dúfam, že to Viamont robí ako charita.

U jmenome už sa budem len donekonečna opakovať, že treba najprv čítať článok, a potom klásť otázky. Zistil by, že:
- pokud je někdo majitelem železniční zaměstnanecké průkazky ČD ( tzv. režijky - tj. IN-KARTY) a pojede-li část cesty vlakem ČD a část vlakem Regiojet ...uzná mu RegioJet zľavu 25 % (ak má tá karta logo RailPlus).

- V celé trati mu bude platit železniční zaměstnanecká průkazka ČD ( tzv. režijka)-mám pravdu, že?
Ne.

- U ČD mám vyřízenou průkazku na slevu jízdného pro důchodce ( 50 procent sleva). Zajisté tato průkazka bude platit i při zakoupení slevy pro seniory na vlaky Regiojet. Nebo snad née?
Née.

- Musíme si snad vyřídit pro každého dopravce jeho průkaz na slevu pro seniory?
Nie. U RJ stačí doklad totožnosti.
10.09.2011 (20:26)  
A teraz tie menšie veci :)

EC 174 článok očividne nečítal, ale predsa mu odpoviem:
- Jen těžko lze nalákat klientelu Českých drah, například z pendolin, aby si přestoupili k soukromému dopravci
Toto tiež IMHO nie je jeho cieľová skupina. I keď, vymeniť pol hodiny cestovného času a 100(200) Kč za Wi-Fi a viac miesta, to by ma možno aj nalomilo :)

- který jim 1. třídu nenabídne
Ale nabídne, jen ne hned...

- a navíc neuzná komerční nabídky ČD.
Ale uzná, jen ne všechny. Je to rozhodně víc, než opačným směrem :)

- A dále, jak se bude řešit nákup jízdenky např. v relaci Olomouc - Plzeň, do Prahy s Regiojetem a z Prahy z ČD?
Odpověď viz M :)

- To si přece každý radši koupí jízdenku u ČD a má vystaráno.
Vážne? Každý radšej vezme najbližšie Bmee, len aby nemusel poslať jednu bezplatnú SMS s rezerváciou, resp. stráviť dve minúty na internete? No, uvidíme...

- ale B i Bmz je pořád 2. třída, od A až po Ampz je 1. třída
A to je snáď "spravodlivé"? Koženka a Bmz?! Rozdiel ABmz/Ampz je proti tomu pod hranicou rozlíšiteľnosti. A doplácať 50 % za A-čko? To je tá správna drzosť! Hlavne, keď zaskakuje na exprese, ako sa to stále občas stáva.

- Jak "začaly kopírovat ČD"? Kdo byl na trati dřív? Prostě byly zavedeny vlakušky a služba je to dobrá. A to, že nějaký dosud imaginární dopravce řekne "budu nabízet kávu zdarma", může říct každý. První prostě byly České dráhy.
No ak postavíme otázku tak, kto prvý ponúkol kávu všetkým vo vlaku, tak je odpoveď Regiojet v desirách.
Ak sa naopak pýtame, kto zaviedol bezplatnú kávu ako úplne prvý, tak je odpoveď Student Agency v busoch.
K ČD sa dopracujeme, až sa začneme pýtať, kto prvý začal podávať bezplatnú kávu v 1. triede prémiovej kategórie svojich spojov. Vtedy víťazí IC Manažer :)

JiříK.
Stále je to pití u ČD dle hesla "Jednou a dost" nebo dají (pití) i vískrát zdarma když si řeknu?
Nárok je na jeden teplý alebo studený nápoj (a pod studeným sa rozumie voda - na výber s bublinkami alebo bez). Možno ale keby človek pekne poprosil...
10.09.2011 (20:14)  
Dovolím si vyhradit jeden příspěvek speciálně pro DJtiësta a speciálně pro něj budu psát česky. Číst sice patrně umí, ale s interpretací psaného textu je to už o hodně horší, takže snad mu tímto trochu pomůžu.

Ta poznámka o FIPce je velmi úsměvná a je vidět, že o tom vůbec nic neví..Ono totiž FIPku si nemůže Jančura říct, že ji dá svým zaměstnancům jentak, protože chce.
A to snad někdo tvrdil? Příspěvek reagoval na to, že uznávání FIPek v rámci firmy je nutně založeno na reciprocitě. Že je ta dále zakotvena v příslušné mezinárodní domluvě, to jsem u diskutérů na železničním serveru považoval za implicitně jasné. Jak dokazují další příspěvky, snad jsem se příliš nemýlil v úsudku, že zdejší čtenáři nepotřebují všechno úplně po lopatě - i když jsou zde očividně výrazné výjimky.

Jo a když už jsme u toho Béma a Lufthansy, zaregistroval jste doufám mou odpověď na vaší "řečnickou otázku" ohledně leteckých přípojů. Ještě mám někde odložený i boarding pass....
Vracím se tedy k původnímu doporučení: zkuste něco našetřit a běžte se jednou konečně podívat mimo republiku. Uvidíte nevídané :)

Pak tady máme zajímavý protimluv:
"Blud, že přitáhne nové lidi do vlaku je nesmysl, kdo jezdí autem Ova-Praha tak u něj zůstane a nevzdá se výhod IAD kvůli nějakému Jančurovi a jeho čaji z automatu:o))) Vysokopříjmový cestující co dali před IAD vlaku stejně jezdili hlavně Pendolínem, hlavně kvůli času a na ten žluťák mít stejně nebude."
Takže na jedné straně není možné přetáhnout lidi z aut do vlaků, ale na druhé straně se to povedlo pendolinu, ale proto se to už nepovede nikomu jinému. Prosím, rovnou napište Leoši Novotnému, ať ty své expresy rovnou zabalí, protože on sám deklaroval stejnou ambici, a očividně už teď je odsouzen k neúspěchu. Ušetříte mu tím desítky milionů a velkou ostudu...

Nicméně stejně se musím ptát: když lidi z aut vytáhlo pendolino, které nabízí v podstatě "jen" rychlost a garantované místo k sezení, proč to nemůže dokázat o půl hodiny pomalejší žluťák, který naopak nabídne Wi-Fi a víc místa (plus to garantované místo)? (co si budeme říkat, v 680 to se signálem není nijak slavné - tento článek jsem taky musel nahrát do redakce až poté, co jsem z pendolina vystoupil...)

No a k přímé konkurenci...
Předevčírem jsem kupoval letenku z Prahy do Madridu. Wizzair mi časově nevyhovuje, takže zůstaly "velké aerolinky" - denně v každém směru letí tři letadla, z toho dvě ČSA a jedna Iberia, tedy "přímí konkurenti" (nejsou dokonce ani ve stejné alianci - ČSA je SkyTeam, Iberia je oneWorld). Přesto všechny lety ČSA nesou i letová čísla Iberie, a let IB 3581 nese sdílený kód OK 4704. Podle logiky zastánců "tvrdé obrany ČD" se tyto letecké společnosti snad zbláznily, když takto nepokrytě nahrávají konkurenci, a dokonce jim prodávají letenky.
Modrý fanklub bohužel nikdy nechápal princip synergického efektu, ani teorii (a praxi) komparativních výhod. Chápu, že po sto letech s všeobjímajícími Č(S)D je těžké nahlížet na železniční dopravu novou optikou, ale právě neschopnost vidět širší perspektivu jednou národní dopravce položí (můj tip je nejdřív ZSSK, pak možná ČD).
ČD nechápou, že jejich velikost je v podstatě jejich slabinou: pokud budou chtít cíleně ublížit jinému železničnímu subjektu, v konečném důsledku vždycky víc poškodí sebe. A veřejné mínění je naladěno tak, že z pohledu PR prostě nemohou vyhrát. Místo toho, aby sledovaly malé absolutní výhody, raději obětují obchodní příležitost. Můžete dát Blažkovi nahoru libovolný prst, ale manažersky rozumné to prostě není.

Na závěr:
Chci vidět jak s ním budou lidi jezdit, až mu párkrát klekne ten slavnej persching a budou muset čekat až vyhrabe od někud autobusy nebo lokomotivu nějakého soukromníka...
Zaprvé, když už, tak "peršing" nebo "pershing" (podle amerického generála a potažmo balistické střely MGM-31). Zadruhé, když žlutá 162 chcípne někde na koridoru a nejblíž zrovna bude volná mašina ČD, koho asi dispečer SŽDC pošle, aby mu vyklidil koridor? :) Fíra bude moct třeba skřípat zuby tak hlasitě, že to uslyší až v Třebové, ale to je tak maximum, co může dělat. Vždyť si to pak ČD vyúčtují, to nikdo nezpochybňuje - aspoň si jednou něco vydělají i mimo dotací :)
10.09.2011 (19:44)  
Faktická poznámka k článku: RegioJet NENÍ linka "nejvyšší dopravní vrstvy" - staví UO, Zábřeh, Hranice. Případně by toto pojmenování mohlo být považováno za platné v úseku Praha - Pardubice. :-) Tím se samozřejmě nevyjadřuji ke komfortu apod., čistě k zařazení linky mezi jednotlivé stupně dopravní obsluhy.
  1 ... 17 18 19 20 21 ... 43      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko