Praha — Kdo byl dlouhá léta zvyklý drobně snižovat cenu jízdného u Českých drah nákupem v eshopu nebo v automatu, má nyní smůlu. ČD totiž od září změnily znění svého Tarifu pro vnitrostátní přepravu cestujících a zavazadel (TR 10), kde byl původně tento bonus v hodnotě 3 % zanesen. Nově mohou zákazníci získat zpět tříprocentní část jízdného již pouze platbou prostřednictvím elektronické peněženky dopravce, a to stejně jako doposud bez ohledu na to, kde zákazník jízdenku koupí. Připomeňme však, že právě v eshopu ČD prostřednictvím elektronické peněženky platit nelze.
„Bonus za samoobslužný nákup byl nastaven jako motivační podpora pro zvýšení zájmu zákazníků o nákup přes eShop v době jeho rozjezdu. Nově chceme cestujícím nabízet výraznější akce v trvání několika týdnů, jejichž cílem bude přilákat na eshop nové skupiny zákazníků. Tyto akce ale budeme komunikovat až před jejich zahájením,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Toto tvrzení dokládá i zmínka na samotném webu ČD: „V současnosti je připravován nový věrnostní program, u kterého předpokládáme zohlednění nákupů všech druhů jízdenek (vnitrostátních i mezinárodních). Jeho nasazení je plánováno ke dni počátku platnosti nového jízdního řádu, t.j. ke 14. prosinci 2014.“
Navzdory těmto změnám zůstává zachován bonus za nákup v elektronickém obchodě pro firemní klientelu, který se podle objemu plateb pohybuje od tří do deseti procent.
Zdroj: České dráhy
| 6.9.2014 (8:00)
Zrušení slev je určitě jen první krok. Je přeci nehorázné chtít po dopravci, který má vytrvale ztrátu, aby poskytoval nějaké slevy.. Už chudák krvácí při jízdném mezi Ostravou a Prahou.
Ostatně i banky kdysi prováděly transakce na internetu zdarma, a dnes účtují tyto transakce za poplatek a transakce na pobočkách za výrazně vyšší poplatky.
Takže další krok třeba bude prodej jízdenek za poplatky. A po vzoru jiných za 2 eura. Pokud cestující nebude mít eura, přepočtou to kurzem euro za 50 :)
A třeba další krok bude poplatek za použití WC. Ostatně vyčerpávání taky něco stojí :)
Jinak k článku - toto opatření mi přijde férové pro ty kteří už mají elektronickou peněženku, a protože ji mám, tak s tím problém nemám. Ve výsledku je sleva v současné době 5%, protože se ještě zpětně vrací bonus 2% z uskutečněné platby. Takže stejně jako u jiných obchodníků (s hadrama, s jídlem) pokud jsi věrný zákazník, máš slevu, pokud přijdeš občas, plať si plnou taxu, nebo využij občasné akce.
Samozřejmě u kontroly strojvedoucím je to možné jen ve stanici a jen v rámci jízdního řádu. Ale třeba namátkou, kde jsem jel v poslední době:
Bor - Svojšín, v Boru dlouhý obratový čas, kontrola 0, zatažená záclonka na stanoviště, nezájem
Dalovice - Merklín, v Merklíně cca 15 minut, kontrola 0,
S 65 Praha Smíchov-Na Knížecí - Rudná, na Smíchově si strojvůdce čte knihu, plná 810, kontrola 0, ve stanici Hostivice delší pobyt několik minut, kontrola 0, zatažená záclonka, nezájem, strojvůdce ani nemá identifikační štítek,
ale naopak Velké Meziříčí - Křižanov, 840, strojvůdce i přes funkční automat aktivně prodává jízdenky..
Prostě je to různé, nicméně převažuje bohužel ten nezájem - nikde to není povinné.
Docela jsem zíral, že ve Straškově má osobák čas na obrat 2 minuty, přičemž ještě rozpojuje motory (jeden se vrací do Vraňan, druhý pokračuje do Zlonic).
Koukám, že ČD ještě neaktualizovali ani své stránky:
http://www.cd.cz/vnitrostatni-cestovani/jizdenka/jak-koupit/-3572/
No a proto je dobré si uvědomit, že fíra je tam především od toho fírování a nějakou kontrolou a prodejem jízdenek by se měl zabývat až opravdu v případě, kdy nemá nic jiného na práci. Tohle totiž zavání průserem. Bohužel na některých tratích jsou jízdní doby a obraty tak našponované, že prostě kontrola většinou není.
Problémy jsem zaznamenal třeba při cestě z Loun do Kralup, kdy skupinka turistů potřebovala označit skupinový lístek vydaný POPkou a ani s asistencí strojvedoucího se to nepovedlo. Pak pána ze skupiny napadlo lístek přehnout přes kartičku pojištěnce a strčit do strojku. No dopadlo to zle. Lístek se zmuchlal a roztrhal a karta se zlomila. Ale označilo se to :-)
Potom v dalších zastávkách frekvence turistů břibývala a řešení jízdenek výrazně překračoval dobu pobytu šukafónku v zastávce, takže buď se stálo zbytečně dlouho, nebo se to řešilo za jízdy. Fíra vybíhal ven z kabiny a přitom jsme jeli.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










