Praha/Havířov — RegioJet ze skupiny Student Agency spouští 26. září ryze komerční provoz vlaků InterCity mezi Prahou a Havířovem. Technické detaily i nabízené služby společnost představila už začátkem měsíce. I po této tiskové konferenci ale panovaly určité nezodpovězené otázky – jak moc budou upraveny interiéry vozů pořízených z Rakouska nebo jaký bude přesný ceník cateringových služeb? Na čtvrtek 22. září byla pro novináře a partnery uspořádána VIP jízda na Stodolní, po které je jasné, že žlutý vlak je skutečností, a ne (slovy Petra Žaludy) demagogickým kecem Radima Jančury. Jaké jsou poslední dny před startem, jak vrcholí napětí na YTNP (smíchovském společném nádraží) i v diskusích, jak redaktorům na palubě (moc) chutnalo a co se bude vychytávat hned poté, co v pondělí vyjede první IC 1002 z Havířova?
Trénujeme, nenastupujte!
Celý týden se u RegioJetu pracovalo nejen na dokončení prvních dvou garnitur vozů, ale také probíhaly praktické zkoušky. Každý ze strojvedoucích si několikrát zajel podle jízdního řádu trasu Praha-Smíchov společné nádraží - Havířov a zpět, stevardi, baristé a vlakvedoucí pak začali cvičit výpravu vlaku, hlášení vlakovým rozhlasem nebo roznášení občerstvení v jedoucí soupravě. Do té doby si své dovednosti cvičili na pevné zemi, ale to je úplně něco jiného, než mít několik skleniček na táce a projíždět zhlavím stanice Prosenice. První neveřejná jízda byla spoje IC 1013 hned v pondělí odpoledne. Zatímco jedna část se učila v baru obsluhovat kávovar, z palubního rozhlasu se ozývalo hlášení. Z počátku nesmělé, někdy s "razovitou" artikulací, ale uvidíte v pondělí, jestli se během týdne rozmluvili. Opakování matka moudrosti - v úterý se souprava otočila na spojích 1004, 1007 a 1016.
Jednou to přijít muselo…
V předvečer velké neveřejné premiéry, zatímco cvičná souprava projížděla údolím Orlice, strojvedoucí RegioJetu způsobil první mimořádnost tohoto dopravce - ve stanici Lipník nad Bečvou s lokomotivním vlakem projel návěsť stůj a narušil vlakovou cestu vlaku EC 102. Jediná škoda nastala na výměně a k ohrožení cestujících nedošlo. Tento měsíc se jednalo minimálně o pátý incident tohoto typu, přesto se fandové i deník Mladá fronta postarali o řádnou publicitu. Stejně jako u jiných podobných mimořádností byl strojvedoucí postaven mimo službu a čeká ho přezkoušení. Mimořádnou událost šetří Drážní inspekce.
„Máme žluté vlaky“
Čtvrteční jízda spojů IC 1005 a 1018 byla určena pro média a pozvané VIP hosty z řad partnerů projektu IC RegioJet. Uvítáni jsme byli v nedávno otevřené lounge na pražském hlavním nádraží. Slova se ujal přímo majitel Student Agency Radim Jančura, který potěšil všechny informací, že "vlak je až po strop naložený jídlem a musíme vše sníst." Degustace jídelního menu ve vlacích RegioJet byla velmi příjemná. Jízda byla plánována z Prahy na Ostravu-Stodolní s hodinovými zastávkami v Pardubicích a Olomouci. Tam v rámci prezentace došlo i k pochodům mažoretek, kapely, nebo stevardů s "bojovnými" transparenty.
Fotografie nabízeného občerstvení nebudou - vzali jsme si k srdci slova pana ředitele a vše snědli. Co nás velmi příjemně oslovilo, byly ceny. Minimálně nealkoholické nápoje se nevyplatí kupovat na nádraží. I jídla jsou v porovnání se současností JLV a Wagon Slovakia o poznání levnější. Samotný RegioJet se netají téměř nebo zcela nákladovými cenami a nechává slyšet, že jedním z cílu společnosti je naučit lidi stravování ve vlacích. V současnosti jsou přesto možnosti omezené - pokud čekáte pořádný steak či řízek, musíte si počkat na dodávku plnohodnotných jídelních vozů z rumunské vagonky. V menu najdete spíše lehké občerstvení - sushi, saláty a deserty ke kávě nebo snídaňové menu s croissanty a jiným pečivem. Nic z ochutnaných jídel nebylo špatné. Na sushi boxy jsme měli dobré reference už od zaměstnanců RegioJetu a měli pravdu - je výborné. Káva zdarma je samozřejmostí stejně jako v autobusech Student Agency express. Z aktuálně nabízených piv je v nabídce Svijanský kníže 13° a Bernard nealko.
Vozy
Vozy odkoupené od Rakouských spolkových drah prošly vyvazovacími opravami v METRANS DYKO Rail Repair Shop a lak získaly v OLPAS Moravia. Kromě toho došlo k položení koberců ve všech prostorech interiérů vyjma toalet. Zcela nově byly schody na představku vybaveny světly a vinětou s logem dopravce. Tu najdete na prahu přechodových dveří. Na záchodě hraje decentní podkresová hudba. Ve vozech ABmz došlo k zástavbě lednic a polic k uskladnění materiálu i jídla. Navíc byl dosazen kávovar, dřez a kuchyňský server pro vzdálenou správu objednávek občerstvení. Stevardi používají jak k odbavení, tak objednávkám tablety značky HTC napojené na vlakový intranet přes wifi. Ve vozech běží také otevřená wifi síť žlutý. Signál zatím není nejlepší - podle dopravce zařízení umí sčítat signál od více operátorů, ale během testovacích jízd nebyly použity všechny SIM-karty. Až nyní dojde také k montáží GSM-repeaterů pro zesílení signálu pro telefonování. Od 26. září pak můžete testovat, jak dobře spojení funguje. Dopravce přijímá připomínky.
Ampz
ABmz
Menší sílu signálu ostatně mohla poznat i stovka fanoušků, kteří v pátek využili akčních jízdenek za 50 korun do cvičného páru vlaků IC 1003 / 1016. Spolu s nimi na palubě cestovaly také 3 ze 4 pozvaných školních tříd. Podle referencí má posádka žlutého expresu ještě co cvičit, i když skupina doprovázející IC 1016 byla o poznání lepší. Reputaci si můžou napravit hned toto pondělí v již vyprodaném spoji IC 1002, který jako první vyjíždí po páté hodině ráno z Havířova.
RegioJet na Facebooku sice vyzývá, "ať z konkurence na ostravské větvi neděláme kovbojku", ale srovnávání s Českými drahami teď budou asi velmi častá. Oba dopravci by měli nadále hledat způsob, jak dojít k dohodě o společném odbavení. Ačkoliv na většině nádraží po trase jsou k dispozici pokladny obou barev, už v pátek se našli zbloudilí cestující ČD. RegioJet pak bude muset zapracovat na veřejném mínění u některých minorit – největší rozhořčení se zvedlo v komunitě majitelů velkých psů, kteří byli přepravními podmínkami dopravce prozatím z paluby vyloučeni. Tedy pokud svého psa nezvládnou uzavřít do přepravní schránky. Utěšit je může fakt, že pitbul Radima Jančury se žlutým vlakem na výlet také nesveze. Ukazuje se, že brzy bude nutné navyšovat kapacitu - ve špičkové časy jsou již nyní některé spoje vyprodány. Už samotný průvodce palubním servisem navíc prozrazuje, že zatímco současné vlaky IC RegioJet nabízí jedinou vozovou třídu, s příchodem nových vozů se objevů první i business třída, dětský a kancelářský oddíl, přeprava kol nebo jídelní vůz. Jestli přibudou i další služby, to snad brzy zjistíme.
Zdroj: RegioJet, ŽelPage; foto: Josef Petrák, Matouš Danielka
| 25.9.2011 (23:59)
Krásný příklad, jak by se dalo domluvit, dnes já tobě, zítra ty mi.. občas někomu neco ujede, a občas někomu něco nejede....
Před 3 lety ještě za časů Sky Europe jsme si koupili víkend do Sorrenta (u Neapole)? Bohužel díky nejmenovanému železničními dopravci jsme dojeli na letiště, když už letadlo startovalo. Moje žena začala zuřit, a já zavolal zástupci té CK, co se přihodilo s dotazem, že by se nedalo něco dělat. Za půl hoďky zavolal, že můžeme letět o 3 hodiny později letadlem Sky Europe. Na místě samém nám ještě za "ústrky" nejmenovaného železničního dopravce nabídli výlet se slevou, jistě, kdyby byla loď plně obsazena, tak by se na na nás.... :))
Je lepší reklama, než se postarat o cestujícího v úzkých?
Co myslíte, s kterou CK cestuji na prodloužené víkendy? Od té doby, kudy chodím, tudy je chválím. Ta námaha se jim jistě již mnohokrát vrátila..
Já vím, že to tady nepatří, že správně se mám snažit toho druhého utlouct a zašlapat, že bylo daleko snadnější se vysmát nám debilům, co nejedem na letiště o den dříve
- horsi (pendolino jednicka)
- stale stejne (v prvni tride klasika)
- o neco lepsi (ve dvojce)
To vse ve smyslu srovnani se stavem rekneme na jare.
A jaký byl stav do konce minulého týdne?
Mno: jedu z Plzne do Ostravy vlakem. Kdyz pojedu jen s modrymi a pojedu Pendolinem, ktere mi ujede, muzu jet klasikou na stejnou jizdenku (o dve hodiny pomaleji, pricemz mistenku budu reklamovat a penize mi vrati za mesic) nebo pockat na dalsi pendolino (o dve hodiny pomaleji).
V opacnem smeru je to financne take zajimave - pokud se stane pruser mezi Ostravou a Prahou, od CD nedostanu nikdy nic (bo se cast jizdneho vraci jen pokud to neni zlevnena nabidka).
V čem to bylo lepší?
V Beroune je prusvih, mame zpozdeni a ja pripoj nestiham - pokud se dokazu pripojit k netu aspom ctvrt hodiny pred odjezdem, zlutou jizdenku stornuju a neplatim nic. Bohuzel, pokud si potom chci koupit modrou, platim ji podstatne draz, nez v predprodeji.
Kdyz tu samou streku pojedu jen s modrymi a pojedu Pendolinem, ktere mi ujede, muzu jet klasikou na stejnou jizdenku (o dve hodiny pomaleji, pricemz mistenku budu reklamovat a penize mi vrati za mesic) nebo pockat na dalsi pendolino (o dve hodiny pomaleji). A nebo s reknu, ze dal pojedu se zlutymi - kdyz zrovna jedou, mistenku na pendolino vyreklamuju, ale jizdne zaplacene na Ostravu uz mi nikdo nevrati, bo jsem si preci mohl pockat na dalsi modry spoj. A za zluty samosebou zaplatim - podobne jako v pripade vyse uvedenem - vice, nez v predprodeji.
V opacnem smeru je to financne take zajimave - pokud se stane pruser mezi Ostravou a Prahou, od CD nedostanu nikdy nic (bo se cast jizdneho vraci jen pokud to neni zlevnena nabidka), od modrych se slevuje uz po pulhodine sekery. A diky tomu, ze je v Praze lehce pres pul hodiny na prestup to znamena, ze bud prijedu do Plzne vcas, nebo levneji.
...Pokračovat úplně samozřejmě s koupenou jízdenkou nejbližším vlakem do cílové stanice, tak jak to lze nyní a lze to asi tak od 1. sv. války, prostě jednoduše někdy nepůjde, jen proto, že půjde o jiného dopravce(?!)...
nepochopil jsi to, a to tak, ze vubec. nejde totiz o to, jestli je tam jeden dopravce, nebo pet dopravcu. problem je v tom, ze uvedena trat je nedotovana. tudiz na ni tarifni integraci nelze zavest.
neboli: nenadavej na dopravce, ten za to nemuze - proc by mel dotovat ze svyho tvoje potreby? nadavej na stat, kterej uz leta prosazuje jeden typ systemoveho reseni zeleznicni dopravy.
Nebo se uz roky rozcilujes nad tim, proc tohle nejde? Ja jenom totiz mirne nechapu, proc se to zacina rozebirat prave ted, kdyz stejna vec tady je od nepameti...
Za A) Jančura nejezdí dotován, takže mu ministerstvo nemá co kecat do toho, jaké jízdní doklady uznává. Kdyby dotován byl, tak by měl nadiktováno, co musí uznávat.
Za B) Jak je to u autobusů? Jedu Štáhlichem z Klatov do Prahy(mimochodem spoj je veden jako přímý, což není). A v Plzni třeba ujede přípoj dále do Prahy. A co teď? Za 10 minut odjíždí Jančura, za 20 ČSAD a za hodinu další Štáhlich. Někdo si holt nasr.ný koupí jízdenku na jiného dopravce s tím, že Plzeň Praha zaplatil Štáhlichovy zbytečně, někdo počká, ale nikdy jsem se nesetkal s tím, že by někdo chtěl náhradu. Lidé jsou prostě smíření s tím, že to takhle "funguje" u autobusů, tak proč by si nezvykli u vlaků?
Za B2) oni už vlastně u vlaků zvyklí jsou. I mě už se stalo, že jsem jel z Prahy do Nýrska s ČD. Přestup v Plzni a v Klatovech. Do Plzně jsme přijeli asi 20 minut pozdě, ale asi jen minutu po plánovaném odjezdu vlaku dále na Klatovy. Ten už bohužel u peronu nestál. Takže hodinka strávená v Plzni. Ano pro lidi, kteří jeli do Klatov to byla hodinka, ale protože na další spoj Plzeň-Klatovy mi dále do Nýrska nic nenavazovalo, tak to pro mne byly hodinky dvě. Takže cesta u které je absurdní už to, že normálně trvá 3,5 hodiny trvala 5,5. A to spojení zajišťuje jen jeden dopravce(je mi jedno, že na vlaku je napsáno Alex, je veden jako vlak ČD).
A za C) ještě reakce na: "Proč má proboha cestující řešit kvůli jízdence kdo je dopravce ?"
Tady bych se rád znovu vrátil k autobusům. Autobusových dopravců jezdí mnohem více, také se potkávají na jednom nádraží a ještě jsem neviděl, že by do autobusu nasedli nějací lidé, kteří mají lístky na jiný autobus(třeba při přestupu). To jsou lidé cestující vlakem blbější, než lidé cestují autobusem, že si nedokáží na nádražních tabulích ohlídat, který vlak je čí a čím můžou jet? Zlatá doba, kdy byly příplatky na EC/IC. Nejen, že to bylo spravedlivé, ale lidé si tehdy dávali velký pozor, do čeho nastupujou. A dnes najednou nejde, aby si dávali pozor??? Zajímavé(smutné), jak kvůli pár korunám to šlo.
Tarifní neintegraci považuji za naprosto zásadní problém číslo 1 našeho způsobu "privatizace" (zisků) na železnici.
Zatím jezdí jen 3 páry, což ve srovnání s dalšími 20 od ČD, nebo kolik jich je, je zanedbatelné množství a tak bere soukromého dopravce každý jako exotické povyražení a nikoho neintegrace nezajímá, dokonce mu připadá normální (v dálkových busech integrace taky není, tak co byste chtěli, že).
Jak je vůbec možné, že si ministertvo, dovolí na jednu a tu samou trať pustit více dopravců, kteří se mají v budoucnu v podstatě střídat, aniž je donutí uznávat jednu a tu samou jízdenku platnou pro všechny.
Proč má proboha cestující řešit kvůli jízdence kdo je dopravce ?
(Pokud je soukromý dopravce na trati sám, kterou třeba zachránil před zrušením, tak prosím, jízdenky pro svoji trať uznává samozřejmě všechny).
Ministerstvo občas vypustí zprávu, že vypíše tendry na rychlíky na dalších tratích, ale jestli to bude stále bez integrace, tak se stane např.:
Cestující si koupí u jedné pokladny jednu jízdenku s přestupem mezi dopravcem X a Y.
(Ó jaký pokrok, že jízdenky nemusí být dvě - teď má taky jednu.)
Přípoj dopravce Y mu ujede (rychlík) a v ten den do jeho cíle po téže trati už jede jenom dopravce Z (osobák), který ovšem doklad pro Y neuznává.
Takže cestující bude jak idiot řešit, jestli má dopravci Z neprojetý úsek zaplatit znovu (může to být podstatná část celkové cesty) a nemusí na něj zrovna mít,
nebo jet s dopravcem Y až ráno a snad někde přespat (a shánět a zaplatit nocleh).
Možná to zpoždění způsobil dopravce X a náklady mu nakonec zaplatí on (až někdy),
ale v každém případě to bude muset vůbec nějak řešit, zřejmě někde u přepážky na nádraží. (Jak se teď děje na letištích u zmeškaných letů).
Pokud cestující prostě jen nestihne z nějakého důvodu přestoupit, bude mít smůlu, zaplatí si to sám.
Pokračovat úplně samozřejmě s koupenou jízdenkou nejbližším vlakem do cílové stanice, tak jak to lze nyní a lze to asi tak od 1. sv. války, prostě jednoduše někdy nepůjde, jen proto, že půjde o jiného dopravce(?!)
Jestli to tak opravdu má být, pak se mi chce zvracet. Že by to mělo být jinak jsem zatím neslyšel, vy ano?
(Dodávám, že nejsem ani zaměstnanec ČD, ani režista.)
Ony se ty kreatury na titulní straně střídají jak na běžícím pásu. Stačí si jen počkat a Giorgino se jistě ukáže.
Když se klikne na "více", jsou tam napsáni všichni prominentní cestující. Byli mezi nimi i oba polistopadoví prezidenti, takže nástupce Václava Klause je třeba hledat na tomto seznamu. Kdo nejel Pendolinem, jako by nebyl. Natož aby byl prezidentem. Já hlasuju pro Jamese Bonda. Byl by to jistě skvělý politik, má totiž stejné křestní jméno jako nejúspěšnější britský premiér, pan Hacker. A když to nevyjde, tak se spokojím i s prezidentem Čechomorem.
Než mě někdo obviní z kálení mimo mísu, tak se vrátím k tématu článku. Člověk, který všechny tyto pendolínovské PR akce manažoval, se teď v růžové košili hrdě projíždí vlakem, který je dvakrát lacinější a tisíckrát kvalitnější než Pendolino.
Já ho tam ještě před chvilkou viděl :))
http://www.scpendolino.cz/cs_CZ/neco-navic/osobnosti/premier-paroubek/:/page.xhtml
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.

































