..: IC RegioJet začíná 26. září - jaký byl poslední týden příprav :..

Stevard IC RegioJet, foto: Josef Petrák Praha/Havířov — RegioJet ze skupiny Student Agency spouští 26. září ryze komerční provoz vlaků InterCity mezi Prahou a Havířovem. Technické detaily i nabízené služby společnost představila už začátkem měsíce. I po této tiskové konferenci ale panovaly určité nezodpovězené otázky – jak moc budou upraveny interiéry vozů pořízených z Rakouska nebo jaký bude přesný ceník cateringových služeb? Na čtvrtek 22. září byla pro novináře a partnery uspořádána VIP jízda na Stodolní, po které je jasné, že žlutý vlak je skutečností, a ne (slovy Petra Žaludy) demagogickým kecem Radima Jančury. Jaké jsou poslední dny před startem, jak vrcholí napětí na YTNP (smíchovském společném nádraží) i v diskusích, jak redaktorům na palubě (moc) chutnalo a co se bude vychytávat hned poté, co v pondělí vyjede první IC 1002 z Havířova?

Trénujeme, nenastupujte!

Stevardi v bistru IC RegioJet, foto: Josef Petrák Celý týden se u RegioJetu pracovalo nejen na dokončení prvních dvou garnitur vozů, ale také probíhaly praktické zkoušky. Každý ze strojvedoucích si několikrát zajel podle jízdního řádu trasu Praha-Smíchov společné nádraží - Havířov a zpět, stevardi, baristé a vlakvedoucí pak začali cvičit výpravu vlaku, hlášení vlakovým rozhlasem nebo roznášení občerstvení v jedoucí soupravě. Do té doby si své dovednosti cvičili na pevné zemi, ale to je úplně něco jiného, než mít několik skleniček na táce a projíždět zhlavím stanice Prosenice. První neveřejná jízda byla spoje IC 1013 hned v pondělí odpoledne. Zatímco jedna část se učila v baru obsluhovat kávovar, z palubního rozhlasu se ozývalo hlášení. Z počátku nesmělé, někdy s "razovitou" artikulací, ale uvidíte v pondělí, jestli se během týdne rozmluvili. Opakování matka moudrosti - v úterý se souprava otočila na spojích 1004, 1007 a 1016.

Jednou to přijít muselo…

V předvečer velké neveřejné premiéry, zatímco cvičná souprava projížděla údolím Orlice, strojvedoucí RegioJetu způsobil první mimořádnost tohoto dopravce - ve stanici Lipník nad Bečvou s lokomotivním vlakem projel návěsť stůj a narušil vlakovou cestu vlaku EC 102. Jediná škoda nastala na výměně a k ohrožení cestujících nedošlo. Tento měsíc se jednalo minimálně o pátý incident tohoto typu, přesto se fandové i deník Mladá fronta postarali o řádnou publicitu. Stejně jako u jiných podobných mimořádností byl strojvedoucí postaven mimo službu a čeká ho přezkoušení. Mimořádnou událost šetří Drážní inspekce.

„Máme žluté vlaky“

Čekárna RegioJet, foto: RegioJet Čtvrteční jízda spojů IC 1005 a 1018 byla určena pro média a pozvané VIP hosty z řad partnerů projektu IC RegioJet. Uvítáni jsme byli v nedávno otevřené lounge na pražském hlavním nádraží. Slova se ujal přímo majitel Student Agency Radim Jančura, který potěšil všechny informací, že "vlak je až po strop naložený jídlem a musíme vše sníst." Degustace jídelního menu ve vlacích RegioJet byla velmi příjemná. Jízda byla plánována z Prahy na Ostravu-Stodolní s hodinovými zastávkami v Pardubicích a Olomouci. Tam v rámci prezentace došlo i k pochodům mažoretek, kapely, nebo stevardů s "bojovnými" transparenty.

Radim Jančura - interview před IC RegioJet, foto: Josef Petrák RegioJet žlutá demonstrace Pardubice, foto: Matouš Danielka Radim Jančura a Aleš Ondrůj, foto: Josef Petrák Stevardi RegioJetu s transparenty, Olomouc, foto: Josef Petrák Souprava RegioJet VIP, foto: Matouš Danielka

Fotografie nabízeného občerstvení nebudou - vzali jsme si k srdci slova pana ředitele a vše snědli. Co nás velmi příjemně oslovilo, byly ceny. Minimálně nealkoholické nápoje se nevyplatí kupovat na nádraží. I jídla jsou v porovnání se současností JLV a Wagon Slovakia o poznání levnější. Samotný RegioJet se netají téměř nebo zcela nákladovými cenami a nechává slyšet, že jedním z cílu společnosti je naučit lidi stravování ve vlacích. V současnosti jsou přesto možnosti omezené - pokud čekáte pořádný steak či řízek, musíte si počkat na dodávku plnohodnotných jídelních vozů z rumunské vagonky. V menu najdete spíše lehké občerstvení - sushi, saláty a deserty ke kávě nebo snídaňové menu s croissanty a jiným pečivem. Nic z ochutnaných jídel nebylo špatné. Na sushi boxy jsme měli dobré reference už od zaměstnanců RegioJetu a měli pravdu - je výborné. Káva zdarma je samozřejmostí stejně jako v autobusech Student Agency express. Z aktuálně nabízených piv je v nabídce Svijanský kníže 13° a Bernard nealko.

Vozy

Vozy odkoupené od Rakouských spolkových drah prošly vyvazovacími opravami v METRANS DYKO Rail Repair Shop a lak získaly v OLPAS Moravia. Kromě toho došlo k položení koberců ve všech prostorech interiérů vyjma toalet. Zcela nově byly schody na představku vybaveny světly a vinětou s logem dopravce. Tu najdete na prahu přechodových dveří. Na záchodě hraje decentní podkresová hudba. Ve vozech ABmz došlo k zástavbě lednic a polic k uskladnění materiálu i jídla. Navíc byl dosazen kávovar, dřez a kuchyňský server pro vzdálenou správu objednávek občerstvení. Stevardi používají jak k odbavení, tak objednávkám tablety značky HTC napojené na vlakový intranet přes wifi. Ve vozech běží také otevřená wifi síť žlutý. Signál zatím není nejlepší - podle dopravce zařízení umí sčítat signál od více operátorů, ale během testovacích jízd nebyly použity všechny SIM-karty. Až nyní dojde také k montáží GSM-repeaterů pro zesílení signálu pro telefonování. Od 26. září pak můžete testovat, jak dobře spojení funguje. Dopravce přijímá připomínky.

Ampz

Interier vozu Apmz RegioJet, foto: Matouš Danielka Vuz Apmz RegioJet, foto: Matouš Danielka Interier vozu Apmz RegioJet WC, foto: Matouš Danielka Interier vozu Apmz RegioJet, foto: Matouš Danielka Interier vozu Apmz RegioJet, foto: Matouš Danielka Interier vozu Apmz RegioJet, foto: Matouš Danielka Interier vozu Apmz RegioJet, foto: Matouš Danielka

ABmz

Interier vozu ABmz RegioJet, foto: Matouš DanielkaInterier vozu RegioJet schody, foto: Matouš DanielkaZnačení vozu RegioJet, foto: Matouš DanielkaVuz ABmz RegioJet, foto: Matouš DanielkaInterier vozu ABmz RegioJet kuchyň, foto: Matouš DanielkaInterier vozu ABmz RegioJet kuchyň, foto: Matouš DanielkaInterier vozu ABmz RegioJet kuchyň, foto: Matouš DanielkaInterier vozu ABmz RegioJet kuchyň, foto: Matouš DanielkaInterier vozu ABmz RegioJet, foto: Matouš DanielkaInterier vozu ABmz RegioJet, foto: Matouš DanielkaInterier vozu ABmz RegioJet, foto: Matouš DanielkaInterier vozu ABmz RegioJet, foto: Matouš Danielka

Menší sílu signálu ostatně mohla poznat i stovka fanoušků, kteří v pátek využili akčních jízdenek za 50 korun do cvičného páru vlaků IC 1003 / 1016. Spolu s nimi na palubě cestovaly také 3 ze 4 pozvaných školních tříd. Podle referencí má posádka žlutého expresu ještě co cvičit, i když skupina doprovázející IC 1016 byla o poznání lepší. Reputaci si můžou napravit hned toto pondělí v již vyprodaném spoji IC 1002, který jako první vyjíždí po páté hodině ráno z Havířova.

RegioJet na Facebooku sice vyzývá, "ať z konkurence na ostravské větvi neděláme kovbojku", ale srovnávání s Českými drahami teď budou asi velmi častá. Oba dopravci by měli nadále hledat způsob, jak dojít k dohodě o společném odbavení. Ačkoliv na většině nádraží po trase jsou k dispozici pokladny obou barev, už v pátek se našli zbloudilí cestující ČD. RegioJet pak bude muset zapracovat na veřejném mínění u některých minorit – největší rozhořčení se zvedlo v komunitě majitelů velkých psů, kteří byli přepravními podmínkami dopravce prozatím z paluby vyloučeni. Tedy pokud svého psa nezvládnou uzavřít do přepravní schránky. Utěšit je může fakt, že pitbul Radima Jančury se žlutým vlakem na výlet také nesveze. Ukazuje se, že brzy bude nutné navyšovat kapacitu - ve špičkové časy jsou již nyní některé spoje vyprodány. Už samotný průvodce palubním servisem navíc prozrazuje, že zatímco současné vlaky IC RegioJet nabízí jedinou vozovou třídu, s příchodem nových vozů se objevů první i business třída, dětský a kancelářský oddíl, přeprava kol nebo jídelní vůz. Jestli přibudou i další služby, to snad brzy zjistíme.

Zdroj: RegioJet, ŽelPage; foto: Josef Petrák, Matouš Danielka


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 25.9.2011 (23:59)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11 ... 46      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel rpet  mail  
29.09.2011 (22:43)  
@ Joska Holibajda:
sice uz tam neni Jiri Paroubek, za to me tam uhranulo toto:

...„Musím říct, že mě pendolino hodně překvapilo. Když jsem stála v kabině strojvůdce a vjížděli jsme stošedesátikilometrovou rychlostí do zatáčky, vlak se jen trochu naklonil. Ta rychlost nebyla uvnitř vůbec znát,“ pochvalovala si Martina Sáblíková zážitek z jízdy pendolinem. „Cestující byli báječní. Jsem ráda, že mi fandí tolik lidí,“ dodala.

aneb Sablikova v kabine strojvedouciho Pendolina.

Co na to nas znalec predpisu Ujetej a jeho kamosi?
registrovaný uživatel Sim 
29.09.2011 (21:58)  
Martin99 > souhlas ... a jen doplnim, ze u modrych mam z toho ten pocit, ze:
- radsi at si jezdi autem, nez s nekym jinym, kdyz uz nechce jezdit s nami
- radsi to zrusime, nez aby to po nas prevzal nekdo, kdo by tu dokazal fungovat mozna lepe
29.09.2011 (21:39)  
Je dobře, že ČD zjistily, čím mohou konkurovat. Ty komedie s "vlakuškami" a colou byly trapné. V doplňkových službách a luxusu se ČD nemůžou s RJ srovnávat. RJ/SA má v tomhle vynikající pověst. JE a BUDE v tom vždycky o krok napřed. ČD můžou udržet zákazníky buď rychlostí (SC nebo i IC 160km/h) nebo cenou.
A totéž platí i pro jakoukoliv další konkurenci Regiojetu. Už jsem v nějaké diskuzi psal, že LeoExpress je pro mě předem mrtvý projekt. Přijde až po panu Jančurovi, který má skvělý "mediální obraz", a nepřinese přitom nic nového.

EDIT:
Teď jsem se podíval na stránky www.scpendolino.cz a zjistil jsem, že ČD se ze svých socialistických tradic prostě nevymaní. Hned na titulní straně je rubrika "osobnosti" a momentálně se tam náš národní dopravce chlubí tím, že v roce 2006 svezl předsedu Vlády české republiky pana Jiřího Paroubka.
Poraďte: mám se smát nebo brečet?
29.09.2011 (21:33)  
Tomaš R.: Klíííd, ona ta hystérie pomine. Dlouhou dobu tady byla vytvářena iluze, že jen státní ČD dokáže nejlépe zajistit osobní železniční dopravu.
No a pak se ukázalo, že vlaky mohou jezdit i na tratích, které už nejsou státní, a které ČD připadaly nerentabilní a chtěly je zrušit (viz úzkokolejky, trať do Kraslic, Vrbna, Koutů....). Následně se ukázalo, že se najdou dopravci, kteří dokáži i na jiných - státních tratích zajistit osobní dopravu a to za lepší ceny nebo i lepši služby (viz Viamont). A teď padá mýtus, že nemůže fungovat osobní železniční doprava bez dotací a objevují se dopravci, kteří jezdí bez dotací na vlastní podnikatelské riziko.
Letecký provoz taky neskončil příchodem soukromých dopravců.
Věřím, že po čase jim dojde, že hlavní konkurent není ten, co jezdí po stejných kolejích, ale automobilová doprava. Ostatně tak to je právě i ve Švýcarsku, kde se ti jednotliví dopravci snaží maximálně spolupracovat, protože pokud by lidé začli jezdit víc auty, tak na tom prodělají všichni. Podobně je tomu v Anglii. Po těch pár letech konkurenčního boje je výsledek ten, že se mnoho lidí vrátilo k cestováním vlakem a někteří dopravci museli rychle doobjednávat soupravy. Dokonce i Eurostáry se hodily pro posílení kapacit. A to v Anglii nemají zrovna levné jízdné.

R: Já zas tak rozčílen nejsem, mě jen nadzvedávaly kecy o tom, že s přichodem soukromého(ých) dopravce(ů) přestane fungovat síťový a synergický a nevím jaký efekt a jak si tady někdo vyzobává rozinky.

A na tvůj dotaz k SNCF? Byl by to posun oproti ČD, ale upřímně model státního dopravce, jakožto toho téměř jediného a nejlepšího mě neuchvacuje. Bližší mi je model právě Švýcarska, Anglie, Holandska nebo aspoň ten Německý, kde soukromí dopravci nejsou považováni za nepřátele železnice a "pracujícího lidu".
registrovaný uživatel studio 
29.09.2011 (21:10)  
moje konspirační teorie: Dráhy si jdou s Jančurou na ruku ;-)
29.09.2011 (21:06)  
Zajimalo by mne, jak dlouhy je (casove) usek, ve kterem je nutne zacit brzdit, treba ze 140 kmh, aby to brzdeni pak nejak plynule vyslo k peronu.
Na simulátorech kufry nepadají. :-)
Při zrychlení a=-1 m/s2 (takhle jsem kdysi brzdíval já) to je 40 s, při a=-2 m/s2 to je 20 s, ale to už je asi dost cítit.
registrovaný uživatel R 
29.09.2011 (20:55)  
Martin99 14.48: I když jste rozčilen, pokuste si uvědomit,
že stále existuje určitý rozdíl mezi tím, jak funguje státní dopravce na Západě a na Východě (bohužel).
Takže když mluvíte o státním dopravci ve Švýcarsku, tak tam jde o polosocialistické SBB, nikoli polosocialistické ČD.

Kontrolní otázka (má oblíbená): Měl byste u nás něco proti polosocialistickému SNCF? Pokud ne, pak chyba nebude ve státním dopravci jako takovém, ale v tom, jestli má stát koncepci a k něčemu státního dopravce motivuje, anebo železnici považuje za relikt 19. století a stará se o úplně jiné věci (u nás).
29.09.2011 (20:53)  
Konkurence je jistě fajn věc, ale tento způsob zdá se mi poněkud nešťastným. Logické mi to přišlo třeba v GB, kde si provozovatelé vysoutěžili celé linky a pak je provozovali.
Tohle infantilní přetahování se o chlebíčky, bagety a petku vody zdarma je fakt směšné a zdá se mi takové nějaké ukrutně přízemní až nedůstojné. A už vůbec se mi nelíbí ta hysterizující kampaň kolem toho všeho, kde je většině lidí naprosto jasné, kdo je černý a kdo bílý:-((
29.09.2011 (20:46)  
Dalsi zmena, ktera tutove vubec s nicim nesouvisi
Nikoliv. :-) Na otázku, zda k tak razantnímu zlevnění přiměla České dráhy konkurence soukromých rychlíků RegioJet, odpověděl Joklík: „Je tomu samozřejmě tak, konkurenční boj si to vyžaduje.“
registrovaný uživatel Sim 
29.09.2011 (20:40)  
Tomáš R. > to sice jo, ale ... zase, priznejme se - pokud by ta hospoda prvni byla postavena z verejnych prostredku a jeji provoz dotovan, od zrizeni druhe by se na dotacich usetrilo, protoze by si od te doby proste utrhnul od huby provozovatel :-)

A druha vec ... pokud vysledkem toho bude, ze par let bude pivo levnejsi, pak to krachne a do mesice tu bude hospoda jina, v cem je problem?
  1 ... 7 8 9 10 11 ... 46      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko