Bratislava/Dunajská Streda — Železniční dopravce RegioJet v úterý 31. ledna 2012 představil novinářům a pozvaným hostům jak motorové jednotky Bombardier Talent, tak tarifní nabídku, které nabídne cestujícím od 4. března v osobních vlacích mezi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnem. Provoz na této lince zajistí na základě devítileté smlouvy o závazku veřejné služby, kterou uzavřeli začátkem roku 2011. Novinkou bude taktový jízdní řád se základním intervalem 1 hodina mezi Bratislavou a Dunajskou Stredou, resp. 2 hodiny mezi Bratislavou a Komárnem. Ve špičkových časech budou navíc vedeny posilové zrychlené spoje mezi Bratislavou-Novým Mestom a Dunajskou Stredou.
Po roce příprav není dokončený koncept návazných autobusových spojů objednávaných Trnavskou župou, ale RegioJet deklaroval, že věc intenzivně vyjednává. Hotová není ani optimalizace jízdních řádů v Bratislavě, aby na sebe navazovaly osobní vlaky RJ s tramvajemi a autobusy Dopravného podniku Bratislava (DPB). Dalším krokem by mělo být i zapojení do Bratislavské integrované dopravy (BID), které by umožnilo cestování na společný jízdní doklad jak v samotném hlavním městě, tak při cestě do něj. Uzavřená zatím není ani další z podmínek smlouvy s MDVRR - uznávání dokladů RegioJet a ZSSK navzájem. RegioJet odhaduje, že společné doklady se zavedou na přelomu léta a podzimu. Zdržení vysvětlují nutnými úpravami systémů. Prozatím byl tarif slovenského RegioJetu přizpůsobem tarifu ZSSK včetně nejnovější slevy Regional. Přesto zde panují odlišnosti — RJ bude levnější na nejkratších úsecích a za hranicí 60 km, kde končí sleva ZSSK Regional. O použití kreditové jízdenky Student Agency se RegioJet během tiskové konference ani v materiálech nezmínil, přesto nastínil existenci zákaznického jízdného. Prodej jízdních dokladů zajistí v Bratislavě hlavné stanici, Bratislavě-Novom Mestě a Dunajské Stredě nově otevřená zákaznická centra RegioJet, v Komárně bude smluvním prodejcem ZSSK, v ostatních stanicích a zastávkách pak budou jízdenky prodávat zaměstnanci ŽSR. Prodej jízdenek bude zahájen 20. února.
Trať 131 Bratislava - Komárno bude malým demonstrátorem, který má prokázat smysl investice do veřejné dopravy na Slovensku. Zástupci Ministerstva dopravy, výstavby a regionálního rozvoja potvrdili, že pokud se podaří přivést nové cestující z individuální dopravy do vlaků, bude to argument pro Ministerstvo financí SR, aby přidalo finance na dopravu. V roce 2011 na trati proběhla modernizace 35km úseku Podunajské Biskupice - Dunajská Streda. Opravovaly se nejen nástupiště, přístřešky a mobiliář, ale také svršek, modernizovalo se zabezpečovací zařízení na trati a některých přejezdech. Účelem bylo mj. navýšit dopravní kapacitu. V Dunajské Stredě sídlí kontejnerový terminál společnosti METRANS, kdy její dopravci v posledních letech zvýšili počet vlaků vedených po trati 132 a počítá se s dalším nárůstem v následujících letech. Pro RegioJet tato oprava znamená jen nepatrné zkrácení jízdních dob - v původním návrhu zastávkový spoj urazil cestu z Dunajské Stredy do Bratislavy-Nového Mesta za 56 minut, resp. zrychlený za 36. Nyní jsou cestovní časy na 54, resp. 38 minutách. Samotný RegioJet investoval do mobiliáře některých zastávek a na přelomu ledna a února zahájil vystavbu P+R parkovišť v Dunajské Stredě a Kvetoslavově. V roce 2012 plánuje ŽSR podobnou komplexní rekonstrukci v úseku Dunajská Streda - Komárno.
RegioJet slibuje na první prezentační jízdy pro veřejnost v druhé polovině února s tím, že i po startu 4. března bude v prvních týdnech nabídnuta zvláštní relační sleva. Vyzkoušet bude možné i palubní služby - palubní wifi síť, v ranních spojích denní tisk a občerstvení z nápojového automatu.
| 6.2.2012 (1:00)
Prosím o jediný příklad evropského státu, kde je na železnici poměr kvalita/cena lepší než v ČR.
Velka Britanie. A prosim, hlavne ne argument, ze VB je "za vodou" a tudiz to neni ta "spravna" Evropa.
Tak ještě zahustit a je z toho guláš... A co ROZDÍLNÉ poplatky za DC na sítích SŽDC a ŽSR? A co takhle normální srovnání, že RJ nabízí na Slovensku vyšší kvalitu než ZSSK při nižších dotacích než ZSSK? Srovnávejte srovnatelné. Je stejnou kravinou tvrdit, že v Německu jsou vlaky lepší, protože společnosti dostávají vyšší úhrady od samospráv než v ČR....
Prosím o jediný příklad evropského státu, kde je na železnici poměr kvalita/cena lepší než v ČR.
Já vím, že lépe to jde, technicky to možné je. Ale kdo to zaplatí?
U nás si opravdu nemůžeme dovolit švýcarskou kvalitu, protože ani stát ani cestující nejsou ochotni platit třeba jen polovinu švýcarské ceny.
A neohánějte se prosím Regiojetem. Ten má v ČR kvalitu vyšší, protože jezdí jen na té nejvytíženější trati. A na Slovensku má kvalitu vyšší, protože od státu dostává víc peněz než berou ČD.
A kdyby měl prázdné vlaky, nevydělá si na jejich provoz. To znamená, že nejjednodušším ukazatelem úspěšnosti RegioJetu je to, že jeho vlaky stále jezdí. Až přestanou, znamená to, že jezdily poloprázdné. To je jednoduchá matematika. RegioJet nejsou ČD, které můžou křížově financovat cokoli, co mají ve spárech.
Mimochodem - byly to hlavně České Dráhy, které vyhnaly cestující z vlaků. 20 let nám tvrdí, že to lépe nejde, ačkoli všude jinde vidíme opak. Na pořádné zákaznické jízdné jsme čekali pěkně dlouho a když přišlo a uchytilo se, bezhlavé a nekoncepční slevy dokázaly, že si ČD svých zákazníků s velkým Z vůbec neváží.
Možná si někdy dám tu práci a sepíšu na toto téma článek, protože komplexní shrnutí jaksi chybí.
Regionálka se bez dotací jezdit nedá, pokud mají být zachovány lidské ceny, což je jasné úplně všem. Hlavně jde o to, aby všichni dopravci měli stejné podmínky, což se u nás stále jaksi neděje, narozdíl od Slovenska, které - ač na východ od nás - vstoupilo do dějin jako ta vyspělejší polovina bývalého Československa.
Mohl bys nam osvetlit, jakym myslenkovym ci jinym postupem jsi dospel k postulatu "1 dopravce na 1 trati"?
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










