..: WESTbahn připravena na start za 40 dní :..

jednotka Stadler Kiss WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbH Salzburg — Neděle 11. prosince 2011 se zcela jistě zapíše do dějin železniční dopravy v Rakousku. Pravidelný provoz zde totiž zahájí první soukromý dopravce v dálkové železniční dopravě. Společnost WESTbahn, která je od dubna certifikovaným dopravcem, začne za 40 dní na trati Vídeň – Salzburg nabízet své služby na komerční bázi. Jízdní řád i tarif byl již zveřejněn; k dispozici je denně celkem jedenáct párů vlaků, které při cestě obslouží stanice Wien Hütteldorf, St. Pölten, Amstetten, Linz, Wels a Attnang-Puchheim. Jízdní doba je 2 hodiny a 59 minut při dosažení průměrné rychlosti 106 km/h na 317 kilometrů dlouhé trati. Na stejné relaci nabízí státem vlastněné Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) takřka trojnásobný počet spojů, na něž nasazuje mj. komfortní soupravy railjet (Siemens Viaggio Comfort).

Vlaky WESTbahnu odjíždí ze stanice Wien Westbahnhof vždy ve 32. minutu sudé hodiny, ve špičce však vlaky vyjíždí i v lichou hodinu. V opačném směru jsou odjezdy stanoveny na 26. minutu liché hodiny, v nejvytíženější časy rovněž posílené o odjezd v sudou hodinu.

Tarifní nabídky WESTbahn jsou založeny na možnosti zakoupení jednorázové jízdenky nebo určitého množství kilometrů prostřednictvím kilometrické banky, kterou nabízí i České dráhy. Rakouský protějšek ale kilometrický účet vede v elektronické podobě, nikoliv formou knihy. Jednorázová jízdenka z Vídně do Salzburgu stojí 23,80 eur (asi 595 korun). Kilometr vás vyjde na zhruba 1,88 Kč. To přesně odpovídá polovině obyčejného jízdného ÖBB. Stejné nabídky, jako zákazníci WESTbahnu, dosáhnou pouze držitelé Vorteilscard (rakouská obdoba In-karty za částku 100 eur ročně). Nejlevnější jízdenka ÖBB, zakoupená předem, je k dostání za 19 eur (přibližně 475 korun).

Kilometrickou banku si lze zakoupit na 1 000, 5 000 nebo 10 000 km, jeden kilometr poté stojí od 0,069 do 0,073 eur. Jízdenky se dají zakoupit ve vlaku nebo na internetu. Do vlaku je možné nastoupit bez rezervace místa. Rezervační systém bude spuštěn později, za rezervaci místa bude vybírán dodatečný poplatek. V přípravě jsou další nabídky. Zajímavou možností je nabídka WESTclub – za příplatek si zajistíte, že sedadlo vedle vás či proti vám nikdo neobsadí.

Majitelem 100 % akcií provozní společnosti WESTbahn je firma RAIL Holding AG s následující majetkovou strukturou:

  • 26 % SNCF
  • 26 % Stefan Wehinger
  • 26 % Hans Peter Haselsteiner
  • 22 % švýcarský finanční investor Augusta

SNCF do projektu WESTbahn vstoupila až 22. srpna 2011 a rozhodně nepatří mezi iniciátory a zakladatele projektu. Touto osobou je jednoznačně bývalý šéf osobní dopravy ÖBB Stefan Wehinger, který se po odchodu od státních drah v roce 2008 rozhodl založit vlastní společnost. Na svou stranu se mu podařilo získat průmyslníka Hanse Petera Haselsteinera, předsedu představenstva stavebního koncernu STRABAG.

WESTbahn nakoupila u společnosti Stadler sedm kusů dvoupodlažních jednotek Stadler KISS, které technicky odpovídají jednotkám SBB RABe 511. Na rozdíl od nich mají kapacitu 501 cestujících v jedné vozové třídě a maximální rychlost 200 km/h. Pravděpodobná kupní cena byla celkem 110 milionů eur (2,75 miliardy korun). Údržbu jednotek převezme společnost LogServ (dceřiná společnost voestalpine Stahl GmbH), která pro tento účel připravila nové prostory v Linci. Údržba bude probíhat pouze v nočních hodinách, protože všech sedm jednotek je denně využito na pravidelných vlacích. Do Lince jsou proto v okrajových polohách dne vedeny ještě další vlaky – v úseku z Vídně jich jede třináct denně a v úseku do Salzburku dvanáct denně.

Společnost tvrdí, že nechce rozpoutat cenovou válku; cílem je konkurovat zásadně kvalitou služeb. Jednotky nabízí pouze jednu vozovou třídu. V celém vlaku je k dispozici bezplatný internet, každý vůz obsluhuje z bistra jeden stevard, instalovány jsou oddělené záchody pro muže a ženy a k dispozici je i kuřácký oddíl.

V souvislosti se zahájením provozu spojů WESTbahn se v Rakousku objevují naprosto stejné kritické komentáře o vyzobávání rozinek, jaké dobře známe z České republiky. V této souvislosti je třeba uvést, že Rakousko je – co se týče otevírání osobního železničního trhu dalším dopravcům – ještě mnohem pomalejší, než Česká republika. Dosud nemají jasno například ani v tom, zda dálkovou dopravu bude objednávat stát, spolkové země nebo si na sebe musí vydělat sama. To se ukazuje nyní stále jasněji, nejen v souvislosti s WESTbahn, ale i s plánovaným omezením IC vlaků mezi Salzburgem a Grazem od prosince 2011.

2.patro vloženého vozu WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbH2.patro vozu WESTbahn-křesla, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHhorní patro WESTbahn stoly, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHhorní patro WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHbistro spodní patro WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHWC spodní patro WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHspodní patro WC dámy WESTBAHN, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHpřebalovací pult spodní patro WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbH

Zdroj: bahnforum.info,ÖBB, WESTbahn, Der Standard,Wiener Zeitung


konca | 31.10.2011 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci

Weitere aus Rakousko


  1 ... 4 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
31.10.2011 (16:55)  
rpet:jakozto platici cestujici ti kaslu na starobylej skanzen na kolejich. chci kvalitni dopravu, a jsem ochotnej si za ni zaplatit

jakto ze jeste nemate soukrome letadlo a helikopteru,urcite by byla rychla a pohodlnejsi
Registrierter Benutzer Sim 
31.10.2011 (16:49)  
a bod 4. - pokud si cestujici uz da tu praci a slevu najde vcetne podminek, mel by ji po predlozeni potrebnych dokladu dostat ... a ne misto toho slyset "ale my to tak nesmime vydat, to bych musela doplacet ze svyho".

Ťululu > blbejsi argumentaci nemate? Ta Stodolni tam nebyla vybrana proto, ze z ni jezdi jen jedny prime vlaky na Prahu, ale jako priklad stanice, kde doted nevim, jestli na ni plati Sporotiket - nekteri cdmani to uznavaji, jini ne. Klidne mi najdete takovy spoj s prestupem s tim, ze mi za krk nebude nikdo funet aspon na polovine cesty.
Registrierter Benutzer rpet  mail  
31.10.2011 (16:47)  
@ Ťululu:
... ok, takze mi najdete žluty spoj, kterym se dostanu za 14 korun klidne i bez mistenky z Prahy hl.n do Prahy Běchovice bez toho, aby mi nekdo stal nad hlavou.

jsi lehce mimo: regiojet nejezdi PRIMESTSKOU dopravu (co to na bechovice jezdi, S1??), anzto DALKOVOU dopravu. pinda v bechovicich urcite nestavi, exka od cd taky ne, u rychliku cd si nejsem jistej, ale myslim ze zadnej rychlik cd te v bechovicich fakt nevyklopi. takze co vlastne chces srovnavat?

a jakozto platici cestujici ti kaslu na starobylej skanzen na kolejich. chci kvalitni dopravu, a jsem ochotnej si za ni zaplatit. cd samy priznaly, ze prosustrovaly cca 3 mld korun od szdc na nesmysly, misto aby tu sumu pouzili na zkvalitneni vozovyho parku. pri vedomi tohoto faktu a pri znalosti jejich ucetnich uzaverek fakt nechapu, co by mel cestujici na cd obdivovat...
Registrierter Benutzer SYN 
31.10.2011 (16:45)  
Ťululu: Z WESTbahnu by si mel vzit jancura priklad,maji lepsi vlaky,vice spoju a hlavne jezdi o polovicku levneji nez statni dopravce a ne za stejnou cenu

Tak zátím jezdí žlutovlaky nekonečně častěji než Westbahn, takže taj nějak nechápu z čeho by si měl kdo brát příklad :):)
Ale jinak jo, jak zahájí provoz tak by se zajisté dalo si je pořádně projet a něco užitečného obšpíznout... ale dost těžko předem, většina se skrývá za mlhou PR...
31.10.2011 (16:28)  
Turista - připsal bych krok 3 - nebudou své prmo nabídky před zákazníkem na pokladně tajit. :-)
31.10.2011 (16:26)  
je každému jasné že kdo cestuje vícekrát za rok nebo o sobotách tak je těch slev více ale kdo jede vlakem jednou za rok tak moc na výběr nemá.

Pokud zná datum cesty alespoň trochu dopředu a ví, že existují různe SporoTikety, Sparpreisy a spol. tak se může dostat na dobrou cenu, i když jede jen jednou za rok.

Problém je tedy hlavně v tom, že většina normálních lidí o těchto akčních nabídkách nemá ani tušení.

ČD podnikly k řešení zatím krok 1 - akční cenu ukáže eShop.
Krok 2 - akční cenu ukáže IDOS, je zatím v nedohlednu.
31.10.2011 (16:14)  
Sim : bylo by nemorální tady kritizovat ČD,že vlastní a provozují nejstarší vagony v ČR,ale oni to železniční muzeum v Lužné a nostalgické vlaky provozují kvůli zachování historie a take kvuli lidem a hlavne kvuli železničním fanouškům,kterým se třeba líbí parní lokomotivy a staré ČSD vagony.Každopadne Jancura nejmodernejsi vlaky nema,ty maji v soucasnosti ČD (motoraky od Stadleru)

... ok, takze mi najdete modry spoj, kterym se dostanu za 230 korun vcetne mistenky na Stodolni z Prahy hlavniho bez toho, aby mi nekdo stal nad hlavou.

... ok, takze mi najdete žluty spoj, kterym se dostanu za 14 korun klidne i bez mistenky z Prahy hl.n do Prahy Běchovice bez toho, aby mi nekdo stal nad hlavou.
Registrierter Benutzer karel.f  mail  
31.10.2011 (16:09)  
Ťululu je každému jasné že kdo cestuje vícekrát za rok nebo o sobotách tak je těch slev více ale kdo jede vlakem jednou za rok tak moc na výběr nemá. Když jsem cestoval s přítelkyní po Itálii tak z Ostravy až po Villach st.hr. měla poloviční zpáteční a po FS pětidenní jízdenku platnou mám dojem jeden měsíc. Tenkrát to stálo kolem 7 500 Kč. Projeli jsme celou Itálii včetně Sicilie a čtrnáct dnů u moře v Kalabrii.
Registrierter Benutzer Sim 
31.10.2011 (15:48)  
Ťululu > Z WESTbahnu by si mel vzit jancura priklad ... v cem???

maji lepsi vlaky ... jo, zato Jancura ma ty nejhorsi plecky na nasich kolejich

vice spoju ... at pocitam jak pocitam, pomer RJ/CD mi v tuto rozjizdeci fazi nepripada moc rozdilny od pomeru WB/OBB na dane lince. V konecnem dusledku je planovan pocet spoju srovnatelny i absolutne

a hlavne jezdi o polovicku levneji nez statni dopravce a ne za stejnou cenu ... ok, takze mi najdete modry spoj, kterym se dostanu za 230 korun vcetne mistenky na Stodolni z Prahy hlavniho bez toho, aby mi nekdo stal nad hlavou.

Ja vim, ze vam vyhovuje modry dopravce, protoze rezervaci mista povazujete za burzoazni prezitek, kdyz si muzete pohodlne sednout na zemi na predstavku u hajzliku. Ale jsou tu i rozmazleni jedinci, kteri si vozi zadek v modre prvni tride a prskaji na jeji uroven, pokud je jim pristaveno rozvrzane Acko ... a radi sednou do DCNVozu bez ohledu na jeho barvu. Ze je to vyjde u zlutych jeste levneji je jen drobny bonus, protoze nektere modrovlaky jsou drahe i zadarmo.

U konkurence WB/OBB jsem sam zvedav, jake to nabere obratky - o poklesle urovni cestovani a ukazani, ze to jde i normalne, to asi nebude.
31.10.2011 (15:04)  
Vlastíček: co jsem jezdil směr Bregenz,tak do Salzburgu jelo nejvice lidi,dal na Innsbruck to trochu proridlo a do Bregenzu polovina vlaku prazdna,kazdopadne je jasne ze take zavisi na dni a na spoji,napr nedele a patky uplne nadupany vlaky studentama

karel.f:zalezi odkud jede na letiste,ale vetsinou se nejaka sleva najde,a take jsem mel spise namysli lidi,kteri cestuji vlakem na delsi vzdalenost,nebo casteji,nekdo se v nejake diskuzi tenkrat stezoval,ze s ČD je to do Prahy z Ostravy za cca 400 Kč,to bych za cestu nedal,kdyz je v nabidce sporotiket atd.

Z WESTbahnu by si mel vzit jancura priklad,maji lepsi vlaky,vice spoju a hlavne jezdi o polovicku levneji nez statni dopravce a ne za stejnou cenu,kazdopadne jsem zvedav jestli OeBB taky dorovna jako ČD
  1 ... 4 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko