..: WESTbahn připravena na start za 40 dní :..

jednotka Stadler Kiss WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbH Salzburg — Neděle 11. prosince 2011 se zcela jistě zapíše do dějin železniční dopravy v Rakousku. Pravidelný provoz zde totiž zahájí první soukromý dopravce v dálkové železniční dopravě. Společnost WESTbahn, která je od dubna certifikovaným dopravcem, začne za 40 dní na trati Vídeň – Salzburg nabízet své služby na komerční bázi. Jízdní řád i tarif byl již zveřejněn; k dispozici je denně celkem jedenáct párů vlaků, které při cestě obslouží stanice Wien Hütteldorf, St. Pölten, Amstetten, Linz, Wels a Attnang-Puchheim. Jízdní doba je 2 hodiny a 59 minut při dosažení průměrné rychlosti 106 km/h na 317 kilometrů dlouhé trati. Na stejné relaci nabízí státem vlastněné Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) takřka trojnásobný počet spojů, na něž nasazuje mj. komfortní soupravy railjet (Siemens Viaggio Comfort).

Vlaky WESTbahnu odjíždí ze stanice Wien Westbahnhof vždy ve 32. minutu sudé hodiny, ve špičce však vlaky vyjíždí i v lichou hodinu. V opačném směru jsou odjezdy stanoveny na 26. minutu liché hodiny, v nejvytíženější časy rovněž posílené o odjezd v sudou hodinu.

Tarifní nabídky WESTbahn jsou založeny na možnosti zakoupení jednorázové jízdenky nebo určitého množství kilometrů prostřednictvím kilometrické banky, kterou nabízí i České dráhy. Rakouský protějšek ale kilometrický účet vede v elektronické podobě, nikoliv formou knihy. Jednorázová jízdenka z Vídně do Salzburgu stojí 23,80 eur (asi 595 korun). Kilometr vás vyjde na zhruba 1,88 Kč. To přesně odpovídá polovině obyčejného jízdného ÖBB. Stejné nabídky, jako zákazníci WESTbahnu, dosáhnou pouze držitelé Vorteilscard (rakouská obdoba In-karty za částku 100 eur ročně). Nejlevnější jízdenka ÖBB, zakoupená předem, je k dostání za 19 eur (přibližně 475 korun).

Kilometrickou banku si lze zakoupit na 1 000, 5 000 nebo 10 000 km, jeden kilometr poté stojí od 0,069 do 0,073 eur. Jízdenky se dají zakoupit ve vlaku nebo na internetu. Do vlaku je možné nastoupit bez rezervace místa. Rezervační systém bude spuštěn později, za rezervaci místa bude vybírán dodatečný poplatek. V přípravě jsou další nabídky. Zajímavou možností je nabídka WESTclub – za příplatek si zajistíte, že sedadlo vedle vás či proti vám nikdo neobsadí.

Majitelem 100 % akcií provozní společnosti WESTbahn je firma RAIL Holding AG s následující majetkovou strukturou:

  • 26 % SNCF
  • 26 % Stefan Wehinger
  • 26 % Hans Peter Haselsteiner
  • 22 % švýcarský finanční investor Augusta

SNCF do projektu WESTbahn vstoupila až 22. srpna 2011 a rozhodně nepatří mezi iniciátory a zakladatele projektu. Touto osobou je jednoznačně bývalý šéf osobní dopravy ÖBB Stefan Wehinger, který se po odchodu od státních drah v roce 2008 rozhodl založit vlastní společnost. Na svou stranu se mu podařilo získat průmyslníka Hanse Petera Haselsteinera, předsedu představenstva stavebního koncernu STRABAG.

WESTbahn nakoupila u společnosti Stadler sedm kusů dvoupodlažních jednotek Stadler KISS, které technicky odpovídají jednotkám SBB RABe 511. Na rozdíl od nich mají kapacitu 501 cestujících v jedné vozové třídě a maximální rychlost 200 km/h. Pravděpodobná kupní cena byla celkem 110 milionů eur (2,75 miliardy korun). Údržbu jednotek převezme společnost LogServ (dceřiná společnost voestalpine Stahl GmbH), která pro tento účel připravila nové prostory v Linci. Údržba bude probíhat pouze v nočních hodinách, protože všech sedm jednotek je denně využito na pravidelných vlacích. Do Lince jsou proto v okrajových polohách dne vedeny ještě další vlaky – v úseku z Vídně jich jede třináct denně a v úseku do Salzburku dvanáct denně.

Společnost tvrdí, že nechce rozpoutat cenovou válku; cílem je konkurovat zásadně kvalitou služeb. Jednotky nabízí pouze jednu vozovou třídu. V celém vlaku je k dispozici bezplatný internet, každý vůz obsluhuje z bistra jeden stevard, instalovány jsou oddělené záchody pro muže a ženy a k dispozici je i kuřácký oddíl.

V souvislosti se zahájením provozu spojů WESTbahn se v Rakousku objevují naprosto stejné kritické komentáře o vyzobávání rozinek, jaké dobře známe z České republiky. V této souvislosti je třeba uvést, že Rakousko je – co se týče otevírání osobního železničního trhu dalším dopravcům – ještě mnohem pomalejší, než Česká republika. Dosud nemají jasno například ani v tom, zda dálkovou dopravu bude objednávat stát, spolkové země nebo si na sebe musí vydělat sama. To se ukazuje nyní stále jasněji, nejen v souvislosti s WESTbahn, ale i s plánovaným omezením IC vlaků mezi Salzburgem a Grazem od prosince 2011.

2.patro vloženého vozu WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbH2.patro vozu WESTbahn-křesla, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHhorní patro WESTbahn stoly, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHhorní patro WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHbistro spodní patro WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHWC spodní patro WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHspodní patro WC dámy WESTBAHN, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHpřebalovací pult spodní patro WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbH

Zdroj: bahnforum.info,ÖBB, WESTbahn, Der Standard,Wiener Zeitung


konca | 31.10.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Rakousko


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel comar 
31.10.2011 (10:23)  
Urcite by stalo za to zminit nejpodstatnejsi konflikt mezi Westbahn a OeBB: jizdni rad. V Rakousku neexistuje zadny nezavisly vyhledavac jako napr. u nas IDOS. Data o jizdim radu patri OeBB Personenverkehr a jejich vyhledavac Scotty ma vicemene monopol. OeBB PV se brani vlaky Westbahn do vyhledavace pridat. Pritom spoje jinych soukromich dopravcu tam jsou.
Podobny spor uz probehl v Nemecku, kde nakonec evropsky soud rozhodl, ze DB Bahn musi jako dominantni dopravce ve svem vyhledavaci spojeni soukrome dopravce zobrazovat. Podobne to nejspis dopadne i v Rakousku, ale OeBB se to za kazdou cenu snazi co nejvic oddalit.
registrovaný uživatel Dlho 
31.10.2011 (10:22)  
Josef Petrák: jízdenka Vlak+letiště platí 30dní a první cesta musí být uskutečněna směrem na letiště, to může být problém.
31.10.2011 (10:09)  
karel.f) Tak být přítelkyní, zvolím Vlak+letiště a má sice cestu tam za plnou cenu, zpáteční ale zadarmo. Takže jede za polovic. :-)
registrovaný uživatel karel.f  mail  
31.10.2011 (9:56)  
Ťululu: jen neinteligentni clovek by jel na obyc jizdne,
Ptám se tedy. Mám přítelkyni, která jednou za rok využije vlak na cestu do Prahy a BUS na letiště jinak jezdí jen autem.
Cestuje na obyč. jízdné tak že není inteligentní.
31.10.2011 (9:50)  
Keltman: barack40: Jo to pohodli urcite bude vetsi nez u RJ, ale zase RJ ma stare vagony tak se neni cemu divit
Pozor, neplést si Regiojet a Railjet.

Přestože WESTbahn tvrdí, že nechce rozpoutat cenovou válku, jsem přesvědčen o opaku. Ale vůbec jim to nezazlívám. Lidem jde HLAVNĚ o prachy. Osobně si myslím, že český Regiojet měl ve vlacích zachovat standard, na který jsou cestující zvyklí ze žlutých autobusů. Nikoho by to neurazilo a při dvojnásobné kapacitě by dopravce mohl nabídnout poloviční jízdné. Při ceně Pha-Ova 115-210 Kč by ten vlak jistě zaplnil. A pan Jančura by se nemusel rozčilovat nad cenovou politikou ČD.
31.10.2011 (9:11)  
Keltman : najezdil jsem se SIVICem hodne kilometru a prijde mi to jako normalni vlak,ktery jede 200 km/hod,jinak rakouska Bmz mi prisla lepsi,co se tyce pohodli.Jak ty vlaky v ČR nikdo nezna,tak si mysli buhvi co,ale sedacky nejsou polohovatelna,skoro bych rekl,ze od tech v pendolinech nemaji daleko,ale ze budou jezdit v ČR jsem rad a z ceho mam srandu na SIVICech je,ze v zatackach obcas vzdychali(vydavali zvuk podobny vzdychani)


Cena je zajimava,prece jenom OBB jsou drahe,ale jako ČD maji hodne slev a jen neinteligentni clovek by jel na obyc jizdne.
31.10.2011 (8:38)  
barack40: Jo to pohodli urcite bude vetsi nez u RJ, ale zase RJ ma stare vagony tak se neni cemu divit
31.10.2011 (8:35)  
Mierne opravím ceny OBB: Najlacnejšia možnosť, ako cestovať Wien - Salzburg je za 9€, samozrejme do vypredania kontingentu. Tých 19€ tiež zostáva, takže teraz sú dve cenové úrovne Spar-Schiene ticketov, čo však nič nemení na tom, že dostať sa k nim je takmer nemožné...

I keď nemám rád takúto formu konkurencie vo verejnej doprave, Westbahu fandím a uznávam, že ceny majú zaujímavé, pohodlie tiež - určite pohodlnejšie, ako Rail Jet...
31.10.2011 (8:30)  
Aha takže to je hezké jak je ta situace jiná
registrovaný uživatel SergeS 
31.10.2011 (8:25)  
Já si myslím, že se budou snažit konkurovat nižší cenou, než komfortem ( tj. obracené role jak u nás ) - už jen proto, že mají patra ( menší náklady na sedačku )

EDIT: Koukám, v základní ceně je WestBahn skoro dvojnásobně levnější nej RailJet OBB
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko