..: Dálková doprava 2012: rychleji, častěji, bez některých rychlíků :..

EC 120 Košičan pod panorámatem  Tater, foto: Jan LachnitPraha - Bez avizovaných velkých škrtů, ale také bez výraznějších změn v dopravním konceptu začne 11. prosince letošního roku platit nový jízdní řád osobní vlakové dopravy v Česku. Grafikon poznačený nástupem konkurence i ministerskými úsporami představily České dráhy tento týden, a slibují výrazné zlepšení kvality cestování – alespoň tedy na těch nejsledovanějších tratích. Nový jízdní řád nepřinese žádné výrazné změny v četnosti ani časových polohách spojů: celkový objem vlakokilometrů zůstane téměř na stejné úrovni, nejvíce omezeny budou vlaky na trase Praha - Písek - České Budějovice a Praha - Turnov - Tanvald. Do nových destinací se podívá pendolino, které naopak opustí jižní trasu. Expresy Praha - Ostrava zase zrychlí na 160 km/h, čímž ušetří deset až patnáct minut jízdní doby.

Slovensko: více, rychleji, kvalitněji

Největší změny se projeví u vlaků na Slovensko. Výraznějšího zvýšení počtu spojů se dočká Žilina, kam se nově vypraví nejen jeden pár vlaků RegioJetu, ale také vlajková loď Českých drah, SC Pendolino. První pár pojede v sobotu (odjezd z Prahy v 7.12, příjezd do Žiliny v 11.57; odjezd ze Žiliny v 14.03, příjezd do Prahy v 18.46), druhý pár pak v neděli/pondělí (Praha 17.12, Žilina 21.57; Žilina 6.03, Praha 10.46). Ve vybrané dny (státní svátky, pátky a neděle) budou navíc z Ostravy na Slovensko prodloužen i známý expres Hutník, jenž bude vyjíždět ze Žiliny v 4.27.

151.027, Lidečko - Lidečko ves, foto: JohníkSpoje do Žiliny také výrazně zrychlí. Od nového grafikonu zvládnou vlaky ČD trasu Praha - Žilina (přes Ostravu) za 5 hodin a 16 minut, což je téměř o 40 minut rychleji než dnes. Ke zkrácení jízdní doby napomohlo hlavně zrušení přepřahů a dlouhého prostoje v Bohumíně. Spoje přes Horní Lideč pak zrychlí o deset minut na 4 hodiny 56 minut, čímž se stávající časový rozdíl mezi oběma trasami skoro odstraní. Na cestě do Prahy bude konkurenční RegioJet oproti vlakům státního dopravce o 14 minut pomalejší, cestou zpět ale naopak trasu zvládne o 4 minuty rychleji. Další zlepšení přijde v podobě nasazení znatelně lepších souprav. Vozy řady B249 už by po několikaletém comebacku měly ostravské vozební rameno konečně nadobro opustit. Zajímavé ovšem bude nasazení jídelních vozů: kvůli probíhající rekonstrukcí vozů WRm Českých drah budou do Česka ze Žiliny nově zajíždět slovenské, a dokonce i maďarské jídelní a bistro vozy, aby mohla být zaručena provozní rychlost 160 km/h, pro niž zbylé provozuschopné restaurační vozy ČD nejsou schválené. Zkrácena bude trasa EC 146/147 Leoš Janáček, jenž bude na slovenské straně začínat a končit v Žilině. Cestující do Zvolena zde budou muset využít více než hodinový přestup na Zr 1847 Rozsutec.

Další spoj do Maďarska, Silesia nahradí Ostravana

Výrazně menších změn se dočká jižní spojení se Slovenskem: vlak EC 274/275 Slovan bude nově prodloužen až do Budapešti, čímž se zaplní ranní čtyřhodinová mezera ve spojení české a maďarské metropole. Zbylý chybějící spoj v dvouhodinovém intervalu je nahrazen přestupní vazbou v Břeclavi k EC 136/137 Moravia. Vyhrocení konkurenčního boje na ostravské lince si zároveň vyžádalo stažení i poslední jednotky 680 z legendární Slovenské Strely, kde byl paradoxně provoz pendolin obnoven teprve před rokem. Vlaky EC 278/279 Slovenská Strela tak budou opět řazeny z vozů klasické stavby dopravce ČD, které v úseku Praha - Břeclav pojedou připojené na spoj EuroCity z/do Vídně.

Ve směru do Polska budou změny minimální: Dnešní IC 545 Ostravan bude nahrazen expresem 403 Silesia s odjezdem 20.17, který v trase Praha - Krakov zastoupí i noční rychlík stejného jména. Stejně tak ranní Ex 402 Silesia bude plnit roli prvního expresu v trase Bohumín - Praha s odjezdem 3.57. Přímé noční vozy Praha – Varšava naopak pojedou až na R 443 Šírava s odjezdem z Prahy v 22.13, tedy asi o dvě hodiny později než dnes. Ve vybraných dnech bude rovněž mezi Prahou a Moskvou zaveden pár komerčních vlaků R 407/408, vezoucí výlučně lůžkové vozy RŽD.

Přímé spojení do Kodaně a nový rychlík do Lince

WLABmzJak jsme již informovali, od prosince zavádějí ČD přímé noční spojení z Prahy do Kodaně. Lůžkový a lehátkový vůz řad WLABmz ČD a Bvcmz DB-Autozug pojedou na vlaku EN 456 Phoenix s odjezdem v 18.29 a do cíle v Dánsku dorazí v 10.07. Z Kodaně pak vozy vyjedou v 18.10 a do Prahy se vrátí na spoji EN 457 v 9.26. Servis v obou ubytovacích vozech zajistí společnost JLV. Na ostatních vlacích do Německa dojde pouze k dílčím změnám v řazení a minimálním úpravám časových poloh.

Naproti tomu do rakouského Lince přibude k současnému páru spojů R 200/201 Anton Bruckner další pár, a to R 202/203 F. A. Gerstner, který z Prahy odjede v 11.16. Vlak bude oficiálně veden pouze do pohraniční stanice Summerau, odkud však budou pokračovat přímé vozy do Lince. Dráhy na oba linecké spoje nasadí krátkou soupravu složenou z vozů Aee140, BDhmsee a dvou vozů Bmee248; zbylé vozy řady B pojedou pouze mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Oběma rychlíkům přitom budou konkurovat nové autobusové spoje WESTbus, navázané na soukromého rakouského dopravce WESTbahn, jež nabídnou přibližně o hodinu kratší jízdní dobu.

Vnitrostátní dálková doprava: rychleji do Ostravy a Brna, pendolinem do Františkových Lázní

Lokomotiva řady 151 a rakouský vůz Bmz, foto: JirkaŠ (Fotogalerie ŽP)Největším přínosem jízdního řádu 2011/2012 bude zřejmě zavádění nových vozidel do provozu a zkracování jízdních dob. Nejmarkantněji se projeví na trase Praha - Ostrava, kde se rozběhl konkurenční boj mezi ČD a RegioJetem, do nějž navíc za rok vstoupí další aktér, společnost LEO Express. Zatímco letos jezdily expresy Českých drah úsek Praha hl.n. - Ostrava-Svinov za 3 hodiny 37 minut (SC Pendolino za 2 h 56 min) a RegioJet za 3 hodiny 33 minut, v příští sezóně oba dopravci jízdní doby znatelně zkrátí – modré expresy trasu nově zvládnou za 3 h 21 min až 3 h 28 min, žluté vlaky s maximální rychlostí 140 km/h budou o tři až pět minut pomalejší. Jízdní doba spojů SC Pendolino se nemění. Jízdní doba se nepatrně zkrátí i na trase Praha - Česká Třebová - Brno, kde časová úspora od prosince činí zhruba 7 minut.

Na trati Plzeň - Cheb se díky postupující modernizaci III. koridoru zkrátí jízdní doba rychlíků o 9 minut. V sobotu navíc spoje premiérově doplní pendolino ve formě prodlouženého spoje SC 502/511 z Bohumína do Františkových Lázní s odjezdem 5.32, které úsek Praha - Cheb ujede ještě o půl hodiny rychleji. SuperCity tak nabídne nejrychlejší spojení severní a střední Moravy se západočeskými lázněmi – jízda z Ostravy do Františkových Lázní potrvá přibližně šest hodin. Na zpáteční cestu se vydá v 12.19 s příjezdem v 18.27 do Bohumína.

Úsporné škrty a omezení rychlíků

Stroj řady 750.7, foto: Martin KlecánPrvní a poslední rychlík na trati 170 pojede pouze v úseku Plzeň - Cheb. Rozbity tak budou přestupní vazby v Plzni i v Praze, což přinese značné zhoršení prvního ranního spojení z Prahy, a naopak večerního z Chebu. I přímé ranní vozy ze Slovenska od R 440 Excelsior přijedou do Plzně o hodinu později a rovněž na cestě zpět pojedou o hodinu dříve. Znatelné zhoršení dopravy čeká cestující také na trati 200 ze Zdic do Protivína. Ministerstvo dopravy totiž snížilo počet objednaných rychlíků na trase Praha - Písek - České Budějovice. Zrušen tak bude poslední vlak z Prahy do Březnice, stejně jako první spoj v opačném směru, a několik dalších rychlíků pojede jen ve vybrané dny nebo pouze v části trasy.

Na trati 238 Pardubice - Havlíčkův Brod budou zrušeny všechny rychlíky objednávané Ministerstvem dopravy; chybějící spoje však budou nahrazeny spěšnými vlaky, které objedná kraj. Mírná omezení postihnou i rychlíky z Brna do Bohumína, z Olomouce do Šumperka nebo z Turnova do Tanvaldu, obvykle v podobě vyloučení určitých dnů nebo zkrácení trasy ranních a večerních spojů.

Novinky v řazení

Interiér Bee238 ČD, Czech Raildays 2011, foto: Josef PetrákZ pohledu cestujícího se překotné posílení marketingu na ostravské lince v novém jízdním řádu projeví výrazným skokem v kvalitě nasazovaných vozidel. Kromě přesunutí všech pendolin na tuto trasu byly v uplynulých týdnech na bohumínské expresy nasazovány také vozy stažené z vlaků EuroCity do Bratislavy a Budapešti. Nový grafikon tento trend potvrdí i v oficiální rovině, kdy právě obsluha moravskoslezského kraje dostane absolutní prioritu v nasazení poslední vlny modernizací ze ŽOS Trnava. Nově vzniklé řady Aee140, Bpee237 a Bee238 kromě klimatizace a elektronického informačního systému disponují už i elektrickými zásuvkami v obou cestovních třídách. Upřednostnění expresů mezi Prahou a Moravou bude mít vliv i na provozní nasazení nově pořízených rakouských vozů řady Bmee234, jež se objeví primárně na expresech do Vsetína a Veselí nad Moravou. Původně přitom měly tyto vagony zlepšit tristní úroveň rychlíků na trase Praha - Plzeň - Cheb; podle aktuálního vyjádření dopravce se však na této lince červené vozy objeví nejdřív v průběhu příštího roku.

Noční spoje EN 444/445 Slovakia od 11. prosince nenabídnou žádná místa k sezení. Souprava, jež mezi Prahou a Bohumínem pojede spojena s moskevským R 404/405 Vltava, nově poveze pouze ubytovací vozy a autovozy do Košic a Popradu. Veškeré denní expresy přes Horní Lideč bude od prosince technicky zajišťovat Železničná spoločnosť Slovensko. Pro cestující i vlakové čety to bude znamenat plně modernizované a klimatizované soupravy, včetně služebních vozů. Na spoji EC 120/121 Košičan bude navíc nasazena souprava na úrovni vnitrostátních spojů InterCity ZSSK, včetně novostaveb Ampeer a Bmpeer, modernizovaných služebních vozů Bdghmeer a vůbec poprvé slovenského jídelního vozu WRRmeer. Vozy ZSSK se ve větší míře objeví i na expresech přes Ostravu, kde doplní staré i modernizované vozy ČD. Na stejné trase se rovněž častěji objeví bistrovozy ZSSK řady ARpeer, pro něž slovenský dopravce dlouhou dobu neměl využití. Z dálkových vlaků zcela zmizí vozy DB Fernverkehr – berlínskou linku nově zajistí pouze česká a maďarská vozidla. Do Rakouska se i nadále příležitostně podívají vozy Bmee248 z 80. let, naštěstí už ale zdaleka ne v takové míře, jako v uplynulých letech.

V následujících dnech vám také postupně představíme a shrneme změny v regionální dopravě v jednotlivých krajích.

Zdroje: Správa železniční dopravní cesty, České dráhy


Matouš Vinš Poslat mail autorovi , Michal Jaroš Poslat mail autorovi , Vezak Poslat mail autorovi | 25.11.2011 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Slovensko Žilinský Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
25.11.2011 (21:17)  
Nevím proč, ale s každou změnou v jízdním řádu se mi chce stále více a více blít. Absolutně nechápu, proč se před rokem zrušil IC Manažer, který jsem vždy využíval jako první ranní vlak důstojné kvality který mě dovezl z Ostravy do Prahy.
Stejně tak letos nechápu proč zrušili Ostravan, první a poslední vlak důstojné kvality s první třídou a stevardkou, který pravidelně využívám 2-3x týdně tam i zpět na trase Ostrava - Pardubice. Místo toho tam nacpali nějaký express, kterým jsem jel za tento jízdní řád 2x a vždycky jsem z toho byl dva dny předem špatný.

A vsadím svou inkartu s první třídou na to, že od příštího roku zruší i Silesii a první ranní vlak na prahu bude jezdit v 7 ráno a bude to bájný R Excelsior. Skvělé je na tom to, že do toho alespoň nacpou pár modernizovaných dvojkových vozů, až na to že já každý rok solím 3500Kč na to, abych jezdil pohodlnou jedničkou.

Mi fakt přijde že všechny stálé zákazníky hážou i s inkartama přes palubu. Za poslední 4 roky šla kvalita první třídy dolů a dle mého názoru už je nyní často pd úrovní druhé třídy. Například fakt, že kdysi zásuvky 230V se platily zlatem, dnes jsou v každé "blbé" dvojce a jediné co se v jedničce změnilo je to, že při modernizaci zateplili vůz tak, že se člověk 60% jízdní doby nedovolá z telefonu a ani se nepřipojí na internet, nehledě na scifi scénář, kdy by v prvních třídách byl nějaký ten repeater jako u RegioJetu, nedej bože wifi...
registrovaný uživatel zesp 
25.11.2011 (21:05)  
Vím, že je to mimo téma, ale chci se podělit s tím, co jsem viděl. Vzhledem ke svému bydlišti mám dokonalý přehled nad tú Přerov - Prosenice a Dluhonice - Prosenice. Minulý víkend si to tudy svištěl na Ostravu stovkou IC Regiojet klasicicky s loko na začátku a konci vlaku. Loko v čele byly nečinná, stažené sběrače a soupravu tlačila plnou traťovou rychlostí loko na konci vlaku... Mají propojení pro dálkové řízení (nikde jsemm tuto info nezaznamenal), nebo se to tak může jezdit i bez dálkového řízení???? Díky za info...
25.11.2011 (20:02)  
Perfektni,myslel jsem,že si zanadavam,ale nakonec uz udelali navaznost jinak....trat 220/010....pokazde prijel rychlik od ČB ve xx:40 a EC/IC/Ex odjizdeli na Brno ve xx:39,takze jsem musel vzdy 59 min cekat na dalsi spoj,ted je posunuty odjezd z Prahy na Brno na xx:42,takze ted uz jen staci natrenovat sprinty ze 7.nastupiste na 3. za max 2 min.
25.11.2011 (20:01)  
Pokud nemá Sp nějakou tečku u odjezdu v JŘ tak by měl čekat...
registrovaný uživatel Nechic  mail  
25.11.2011 (17:56)  
mickey94: A Sp o čtvrt hodinu dřív nevyhovuje? :)
25.11.2011 (17:53)  
No sice to není dálková doprava, ale....... Není 0 minut na přestup trochu málo? :D ..... Os 5087 z Přelouče bude v Pardubicích hl.n. ve 14:48 , jenže ve 14:48 odjíždí Sp 1817 na Chrudim a další vlak až v 15:33. Navíc jestli to pojede zase z 1a/14 a Os přijede na 4/3, tak to se fakt stihnou nedá už vůbec.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
25.11.2011 (17:44)  
Pokud je vagonweb důvěryhodný zdroj, tak jsem rád, že aspoň tomu Slovanovi sebrali Bmee. Teď mi to připadá jako daň za konkurenci.
registrovaný uživatel Bombin 
25.11.2011 (16:30)  
Sp na trati 238. OK, co se týká četnosti. Ale K.O. co se týká komfortu. Opravdu regionovy vs. 854, 054 je ztracený boj. A když pojedete z Pce nebo Chrudimi do Chotěboře, HB nebo třeba až do Třebíče, tak máte výlet na celý den.
registrovaný uživatel Petrr 
25.11.2011 (16:22)  
ad Railfort:
Vlak Moskva - Nice jezdí jednou týdně: ve čtvrtek z Moskvy (v pátek večer projíždí Slezskem a Moravou), zpět jede v neděli z Nice (v pondělí večer projíždí z Břeclavi do Bohumína). Lze jej najít ve vyhledávačích RŽD a DB (D17BJ / D18BJ).
registrovaný uživatel danys 
25.11.2011 (16:06)  
jatyrko: Nechápu, proč by řada 151 měla více prokluzovat oproti řadě 150.2. Jediný rozdíl je o něco nižší tažná síla, zde přesně nevím, prosím někoho znalého, aby objasnil, jak se daných tratích do kopce projeví rozdíl. Ale na trati ze Žiliny do Košic jezdí normálně řada 350, která výkonově i převodem shodná s řadou 151. Ještě jsem slyšel, že řada 151, má jiné brzdové obložení a při delším brždějí se rychle opotřebovává, takže vyšší náročnost údržby.
  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko