..: Dálková doprava 2012: rychleji, častěji, bez některých rychlíků :..

EC 120 Košičan pod panorámatem  Tater, foto: Jan LachnitPraha - Bez avizovaných velkých škrtů, ale také bez výraznějších změn v dopravním konceptu začne 11. prosince letošního roku platit nový jízdní řád osobní vlakové dopravy v Česku. Grafikon poznačený nástupem konkurence i ministerskými úsporami představily České dráhy tento týden, a slibují výrazné zlepšení kvality cestování – alespoň tedy na těch nejsledovanějších tratích. Nový jízdní řád nepřinese žádné výrazné změny v četnosti ani časových polohách spojů: celkový objem vlakokilometrů zůstane téměř na stejné úrovni, nejvíce omezeny budou vlaky na trase Praha - Písek - České Budějovice a Praha - Turnov - Tanvald. Do nových destinací se podívá pendolino, které naopak opustí jižní trasu. Expresy Praha - Ostrava zase zrychlí na 160 km/h, čímž ušetří deset až patnáct minut jízdní doby.

Slovensko: více, rychleji, kvalitněji

Největší změny se projeví u vlaků na Slovensko. Výraznějšího zvýšení počtu spojů se dočká Žilina, kam se nově vypraví nejen jeden pár vlaků RegioJetu, ale také vlajková loď Českých drah, SC Pendolino. První pár pojede v sobotu (odjezd z Prahy v 7.12, příjezd do Žiliny v 11.57; odjezd ze Žiliny v 14.03, příjezd do Prahy v 18.46), druhý pár pak v neděli/pondělí (Praha 17.12, Žilina 21.57; Žilina 6.03, Praha 10.46). Ve vybrané dny (státní svátky, pátky a neděle) budou navíc z Ostravy na Slovensko prodloužen i známý expres Hutník, jenž bude vyjíždět ze Žiliny v 4.27.

151.027, Lidečko - Lidečko ves, foto: JohníkSpoje do Žiliny také výrazně zrychlí. Od nového grafikonu zvládnou vlaky ČD trasu Praha - Žilina (přes Ostravu) za 5 hodin a 16 minut, což je téměř o 40 minut rychleji než dnes. Ke zkrácení jízdní doby napomohlo hlavně zrušení přepřahů a dlouhého prostoje v Bohumíně. Spoje přes Horní Lideč pak zrychlí o deset minut na 4 hodiny 56 minut, čímž se stávající časový rozdíl mezi oběma trasami skoro odstraní. Na cestě do Prahy bude konkurenční RegioJet oproti vlakům státního dopravce o 14 minut pomalejší, cestou zpět ale naopak trasu zvládne o 4 minuty rychleji. Další zlepšení přijde v podobě nasazení znatelně lepších souprav. Vozy řady B249 už by po několikaletém comebacku měly ostravské vozební rameno konečně nadobro opustit. Zajímavé ovšem bude nasazení jídelních vozů: kvůli probíhající rekonstrukcí vozů WRm Českých drah budou do Česka ze Žiliny nově zajíždět slovenské, a dokonce i maďarské jídelní a bistro vozy, aby mohla být zaručena provozní rychlost 160 km/h, pro niž zbylé provozuschopné restaurační vozy ČD nejsou schválené. Zkrácena bude trasa EC 146/147 Leoš Janáček, jenž bude na slovenské straně začínat a končit v Žilině. Cestující do Zvolena zde budou muset využít více než hodinový přestup na Zr 1847 Rozsutec.

Další spoj do Maďarska, Silesia nahradí Ostravana

Výrazně menších změn se dočká jižní spojení se Slovenskem: vlak EC 274/275 Slovan bude nově prodloužen až do Budapešti, čímž se zaplní ranní čtyřhodinová mezera ve spojení české a maďarské metropole. Zbylý chybějící spoj v dvouhodinovém intervalu je nahrazen přestupní vazbou v Břeclavi k EC 136/137 Moravia. Vyhrocení konkurenčního boje na ostravské lince si zároveň vyžádalo stažení i poslední jednotky 680 z legendární Slovenské Strely, kde byl paradoxně provoz pendolin obnoven teprve před rokem. Vlaky EC 278/279 Slovenská Strela tak budou opět řazeny z vozů klasické stavby dopravce ČD, které v úseku Praha - Břeclav pojedou připojené na spoj EuroCity z/do Vídně.

Ve směru do Polska budou změny minimální: Dnešní IC 545 Ostravan bude nahrazen expresem 403 Silesia s odjezdem 20.17, který v trase Praha - Krakov zastoupí i noční rychlík stejného jména. Stejně tak ranní Ex 402 Silesia bude plnit roli prvního expresu v trase Bohumín - Praha s odjezdem 3.57. Přímé noční vozy Praha – Varšava naopak pojedou až na R 443 Šírava s odjezdem z Prahy v 22.13, tedy asi o dvě hodiny později než dnes. Ve vybraných dnech bude rovněž mezi Prahou a Moskvou zaveden pár komerčních vlaků R 407/408, vezoucí výlučně lůžkové vozy RŽD.

Přímé spojení do Kodaně a nový rychlík do Lince

WLABmzJak jsme již informovali, od prosince zavádějí ČD přímé noční spojení z Prahy do Kodaně. Lůžkový a lehátkový vůz řad WLABmz ČD a Bvcmz DB-Autozug pojedou na vlaku EN 456 Phoenix s odjezdem v 18.29 a do cíle v Dánsku dorazí v 10.07. Z Kodaně pak vozy vyjedou v 18.10 a do Prahy se vrátí na spoji EN 457 v 9.26. Servis v obou ubytovacích vozech zajistí společnost JLV. Na ostatních vlacích do Německa dojde pouze k dílčím změnám v řazení a minimálním úpravám časových poloh.

Naproti tomu do rakouského Lince přibude k současnému páru spojů R 200/201 Anton Bruckner další pár, a to R 202/203 F. A. Gerstner, který z Prahy odjede v 11.16. Vlak bude oficiálně veden pouze do pohraniční stanice Summerau, odkud však budou pokračovat přímé vozy do Lince. Dráhy na oba linecké spoje nasadí krátkou soupravu složenou z vozů Aee140, BDhmsee a dvou vozů Bmee248; zbylé vozy řady B pojedou pouze mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Oběma rychlíkům přitom budou konkurovat nové autobusové spoje WESTbus, navázané na soukromého rakouského dopravce WESTbahn, jež nabídnou přibližně o hodinu kratší jízdní dobu.

Vnitrostátní dálková doprava: rychleji do Ostravy a Brna, pendolinem do Františkových Lázní

Lokomotiva řady 151 a rakouský vůz Bmz, foto: JirkaŠ (Fotogalerie ŽP)Největším přínosem jízdního řádu 2011/2012 bude zřejmě zavádění nových vozidel do provozu a zkracování jízdních dob. Nejmarkantněji se projeví na trase Praha - Ostrava, kde se rozběhl konkurenční boj mezi ČD a RegioJetem, do nějž navíc za rok vstoupí další aktér, společnost LEO Express. Zatímco letos jezdily expresy Českých drah úsek Praha hl.n. - Ostrava-Svinov za 3 hodiny 37 minut (SC Pendolino za 2 h 56 min) a RegioJet za 3 hodiny 33 minut, v příští sezóně oba dopravci jízdní doby znatelně zkrátí – modré expresy trasu nově zvládnou za 3 h 21 min až 3 h 28 min, žluté vlaky s maximální rychlostí 140 km/h budou o tři až pět minut pomalejší. Jízdní doba spojů SC Pendolino se nemění. Jízdní doba se nepatrně zkrátí i na trase Praha - Česká Třebová - Brno, kde časová úspora od prosince činí zhruba 7 minut.

Na trati Plzeň - Cheb se díky postupující modernizaci III. koridoru zkrátí jízdní doba rychlíků o 9 minut. V sobotu navíc spoje premiérově doplní pendolino ve formě prodlouženého spoje SC 502/511 z Bohumína do Františkových Lázní s odjezdem 5.32, které úsek Praha - Cheb ujede ještě o půl hodiny rychleji. SuperCity tak nabídne nejrychlejší spojení severní a střední Moravy se západočeskými lázněmi – jízda z Ostravy do Františkových Lázní potrvá přibližně šest hodin. Na zpáteční cestu se vydá v 12.19 s příjezdem v 18.27 do Bohumína.

Úsporné škrty a omezení rychlíků

Stroj řady 750.7, foto: Martin KlecánPrvní a poslední rychlík na trati 170 pojede pouze v úseku Plzeň - Cheb. Rozbity tak budou přestupní vazby v Plzni i v Praze, což přinese značné zhoršení prvního ranního spojení z Prahy, a naopak večerního z Chebu. I přímé ranní vozy ze Slovenska od R 440 Excelsior přijedou do Plzně o hodinu později a rovněž na cestě zpět pojedou o hodinu dříve. Znatelné zhoršení dopravy čeká cestující také na trati 200 ze Zdic do Protivína. Ministerstvo dopravy totiž snížilo počet objednaných rychlíků na trase Praha - Písek - České Budějovice. Zrušen tak bude poslední vlak z Prahy do Březnice, stejně jako první spoj v opačném směru, a několik dalších rychlíků pojede jen ve vybrané dny nebo pouze v části trasy.

Na trati 238 Pardubice - Havlíčkův Brod budou zrušeny všechny rychlíky objednávané Ministerstvem dopravy; chybějící spoje však budou nahrazeny spěšnými vlaky, které objedná kraj. Mírná omezení postihnou i rychlíky z Brna do Bohumína, z Olomouce do Šumperka nebo z Turnova do Tanvaldu, obvykle v podobě vyloučení určitých dnů nebo zkrácení trasy ranních a večerních spojů.

Novinky v řazení

Interiér Bee238 ČD, Czech Raildays 2011, foto: Josef PetrákZ pohledu cestujícího se překotné posílení marketingu na ostravské lince v novém jízdním řádu projeví výrazným skokem v kvalitě nasazovaných vozidel. Kromě přesunutí všech pendolin na tuto trasu byly v uplynulých týdnech na bohumínské expresy nasazovány také vozy stažené z vlaků EuroCity do Bratislavy a Budapešti. Nový grafikon tento trend potvrdí i v oficiální rovině, kdy právě obsluha moravskoslezského kraje dostane absolutní prioritu v nasazení poslední vlny modernizací ze ŽOS Trnava. Nově vzniklé řady Aee140, Bpee237 a Bee238 kromě klimatizace a elektronického informačního systému disponují už i elektrickými zásuvkami v obou cestovních třídách. Upřednostnění expresů mezi Prahou a Moravou bude mít vliv i na provozní nasazení nově pořízených rakouských vozů řady Bmee234, jež se objeví primárně na expresech do Vsetína a Veselí nad Moravou. Původně přitom měly tyto vagony zlepšit tristní úroveň rychlíků na trase Praha - Plzeň - Cheb; podle aktuálního vyjádření dopravce se však na této lince červené vozy objeví nejdřív v průběhu příštího roku.

Noční spoje EN 444/445 Slovakia od 11. prosince nenabídnou žádná místa k sezení. Souprava, jež mezi Prahou a Bohumínem pojede spojena s moskevským R 404/405 Vltava, nově poveze pouze ubytovací vozy a autovozy do Košic a Popradu. Veškeré denní expresy přes Horní Lideč bude od prosince technicky zajišťovat Železničná spoločnosť Slovensko. Pro cestující i vlakové čety to bude znamenat plně modernizované a klimatizované soupravy, včetně služebních vozů. Na spoji EC 120/121 Košičan bude navíc nasazena souprava na úrovni vnitrostátních spojů InterCity ZSSK, včetně novostaveb Ampeer a Bmpeer, modernizovaných služebních vozů Bdghmeer a vůbec poprvé slovenského jídelního vozu WRRmeer. Vozy ZSSK se ve větší míře objeví i na expresech přes Ostravu, kde doplní staré i modernizované vozy ČD. Na stejné trase se rovněž častěji objeví bistrovozy ZSSK řady ARpeer, pro něž slovenský dopravce dlouhou dobu neměl využití. Z dálkových vlaků zcela zmizí vozy DB Fernverkehr – berlínskou linku nově zajistí pouze česká a maďarská vozidla. Do Rakouska se i nadále příležitostně podívají vozy Bmee248 z 80. let, naštěstí už ale zdaleka ne v takové míře, jako v uplynulých letech.

V následujících dnech vám také postupně představíme a shrneme změny v regionální dopravě v jednotlivých krajích.

Zdroje: Správa železniční dopravní cesty, České dráhy


Matouš Vinš Poslat mail autorovi , Michal Jaroš Poslat mail autorovi , Vezak Poslat mail autorovi | 25.11.2011 (6:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Jízdní řád

Weitere aus Slovensko Žilinský Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Busman 
25.11.2011 (16:03)  
skittles:
Co třeba zrušené spoje na trase Brno-Jihlava-České Budějovice-Plzeň?

Naštěstí jsem si žádného omezení R 240/225 oproti GVD 2011 nevšiml. To kompromisní "omezení" se týká rychlíků, které v úplně prvním květnovém návrhu GVD 2012 měly jezdit denně - a které nakonec budou jezdit se stejným omezením jako teď. Pravda, na 190 je to už horší.
25.11.2011 (14:09)  
Ministerstvo dopravy s tichou nápovědou Českých drah ruší některé spoje, protože jsou jako nerentabilní. Jde o to si napřed říci, proč jsou nerentabilní. Na tuto otázku nechť si každý odpoví sám, ale před vyslovením svého názoru, nechť si také zhodnotí jaká je dopravní politika v oblasti přepravy občanů z místa jiné místo...

Já si myslím, by se měla hledat systémová řešení a ne jen škrtat, nebo nesmyslně posilovat a potom zjistit, že to bylo k ničemu.
FRK
25.11.2011 (14:06)  
M: kdo říká že mám problém s obrázkama v textu? Jen si myslím, že řazení 150.2 přes Valašsko mělo (stejně jako přepřahání 151 v Bohumíně) smysl. Jsem zvědavý, co pak bude nádražní rozhlas uvádět za důvod zpoždění, když Košičan někdy v zimním kluzkém období přijede třeba s +15 z důvodu podkluzování a špatného převodu lokomotivy :)) ne, to zas bude opožděný příjezd ze sousedního státu
25.11.2011 (13:58)  
@chio:
"Bee273 nič? Väčšina bohumínskych B249 je s látkovými poťahmi a na Béčka v relatívne dobrom stave - nič?"

Potáhly je modrou látkou, skvělé.
Proboha, wakeup! Je 21. století, osm míst na oddíl je prasečina! A sedět v tom tři hodiny je neštěstí spojené ze ztrátou soukromí a diskérní zóny.
Registrierter Benutzer M 
25.11.2011 (13:12)  
Ad 151 a Tatry: nejenze lide malo ctou, ale uz i s obrazky v textu maji problem...
Registrierter Benutzer chio 
25.11.2011 (12:22)  
Takže na 300 budeme dále jezdit v koženkách a občas i dobytčácích?
Bee273 nič? Väčšina bohumínskych B249 je s látkovými poťahmi a na Béčka v relatívne dobrom stave - nič?

Tak to jsem zvědavý, jak budou lok. 151 zvládat přejezd Beskyd u Střelné, Jablunkova, nebo případně pokud se dostanou na Košičanovi až do Tater??
Veď 151 nejdú do Žiliny prvýkrát a zvládali to aj doteraz :)
25.11.2011 (12:04)  
@Keltman:
"Tak Brno-Ova by měly jezdit nobě Bee273 a Bee272 ne?"

Ano, správně, by měly. Letos také bylo dané řazení a leckdy jsem přijel soupravou s jedním až třemi BDmtee.
25.11.2011 (11:42)  
Článek užitečný, leč tam máte mezery. Co třeba zrušené spoje na trase Brno-Jihlava-České Budějovice-Plzeň? Mě dost štve, že nedojedu ze školy domů v den kdy se přestanu učit...

Ty spěšňáky místo rychlíků z Pardubic do Jihlavy nejsou vůbec všespásné, jak se tváří ve vašem článku.

Celkově díky za praktický souhrn, akorát bacha na správnou interpretaci a kompletnost.
25.11.2011 (11:14)  
to Pavloš: slyšel jsem, že kategorie vlaků jsou dneska hlavně kvůli dotacím. EC/IC jedoucí po trase Praha-Ostrava nejsou dotovány, kdežto Ex ano, proto ČD před rokem změnily kategorii prakticky všech vlaků. Co je na tom pravdy?

Psal jsem předevčírem článek pro regionální tisk a od tiskového mluvčího ČD p. Šťáhlavského se mi dostalo na dotaz "budou mít cestující ve 2. třídě zásuvky a klimatizaci?" poměrně zajímavé odpovědi - ano, obojí bude v každém vlaku dle vybraného typu vozu :)) - to jsem se docela zasmál, takže oproti dnešku vlastně žádná změna.

Dále mi tvrdil, že na všech ostravských i valašských expresech budou řazeny výhradně soupravy i lokomotivy!! pro rychlost 160. Tak to jsem zvědavý, jak budou lok. 151 zvládat přejezd Beskyd u Střelné, Jablunkova, nebo případně pokud se dostanou na Košičanovi až do Tater??

A vůbec s tou rychlostí mi to nejde do hlavy. Jak je možné, že na mnou sledovaném 301 km dlouhém úseku Praha - Hranice jedou ČD jen o 2 minuty rychleji než Regiojet? Přitom počet zastávek je stejný.
25.11.2011 (11:12)  
Michal Tvrdý - IC Ostravan nebyl zrušen, pouze přejmenován na Ex Silesia a s tímto vlakem spojen. Pokud jedete z Bohumína, tak už z Ostravy máte spoustu pohodlnějších vozů i ten jídelní.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko