..: RegioJet do nového JŘ vjede pozvolna, poprvé ale překročí hranice :..

162.115 RJ se soupravou IC RegioJet, Starý Kolín (22.10.2011), foto: Louis ArmstrongBrno — Otevření jízdního řádu 2011/2012 pro RegioJet nebude tak grandiózní, jak společnost původně doufala. Podle oficiálního vyjádření žlutého dopravce dostává zachování kvalitativní úrovně služeb přednost před skokovým nárůstem denních spojů, jenž by provozní zálohy RegioJetu ztenčil na minimum a vystavil tak firmu vážným rizikům v případě mimořádností, na které je zimní období obvykle více než štědré. Od neděle 11. prosince proto stávající nabídku žlutých vlaků doplní pouze polední IC 1009 s odjezdem 10.33 z Prahy a večerní obratový IC 1018, který vyjede z Havířova v 18.27. Další spoje do cílového počtu devíti párů chce firma doplnit v následujících měsících. Nový jízdní řád ale přesto do zdejších železničních končin přinese jednu zásadní novinku: vůbec poprvé zahájí středoevropský osobní dopravce pravidelnou vlakovou linku dále než do pohraniční stanice. Na mapu destinací Regiojetu tak ještě před Vánoci přibude slovenská Žilina, kde společnost zároveň otevře své prodejní místo. Konkurovat zde bude službami a vnitrostátním tarifem, soupeřit ale bude muset s rychlejšími expresy a pendolinem. Žlutých vlaků se navíc dočkají také obyvatelé Těšínska, byť zatím pouze jednou denně.

Opatrnost dostává přednost, spoje budou přibývat postupně

Lokomotiva od plzeňské Škodovky a vagony od Rakouských spolkových drah.„Ze zkušeností víme, že kvalita má přednost před kvantitou. Tato zásada musí bezpodmínečně platit i u našich vlaků. Proto jsme se přiklonili k rozhodnutí přidávat další spoje postupně a nestavět naše zákazníky před kompromisy,“ objasňuje soukromý dopravce pozdní změnu plánů na svém oficiálním facebookovém profilu. Přidáním jednoho nového páru spojů místo původně zamýšlených čtyř se tak firma částečně chrání před možným katastrofálním výpadkem, který by jí hrozil v případě vyčerpání všech provozních záloh. Teprve ke konci roku obdrží z dílen poslední sérii repasovaných vozů řad ABmz a Ampz, které v současnosti využívá jako přechodné řešení, než budou dodány zcela nové osobní vagony z rumunského Aradu. První z nich očekává RegioJet na jaře, přičemž v průběhu příštího roku by kromě velkoprostorových vozů druhé třídy chtěl postupně doplnit i třídu první a prémiovou.

I přes svou pragmatickou podstatu je nicméně prosincový odklad nasazení dodatečných spojů dalším z řady nepříjemných zpoždění, která žluté vlaky provázejí od samého počátku projektu dálkových vlaků Student Agency. Na dosavadních prodleních se podepsaly jak komplikace s homologací lokomotiv Škoda 99E2, tak i komplikované financování nákupu nových vozidel. Negativní nádech oznámené změny se RegioJet snaží mírnit upozorňováním na svou snahu o zachování maximální možné kapacity u stávajících spojů v zákaznicky zajímavém vánočním období. Přidání dalšího denního páru slibuje na 1. února, zatímco zbylé tři dvojice vlaků InterCity by nabídku měly doplnit na konci prvního kvartálu 2012, patrně v návaznosti na dodání prvních nových vagonů.

V souvislosti s novým jízdním řádem prozatím RegioJet nepředstavil ani žádné úpravy cen jízdného. Podle mluvčího Aleše Ondrůje bude dopravce zvýšení DPH reflektovat nejdříve od ledna nového roku. Finančně by firma naopak neměla bezprostředně pocítit neobsazení rezervované kapacity dopravní cesty – podle informací MF Dnes totiž dosud nemá podepsaný klíčový dodatek smlouvy se SŽDC, který od dopravců požaduje, aby platili i za nevyježděné výkony. Toto nové pravidlo se už naopak vztahuje na dalšího konkurenta, LEO Express, stejně jako na dominantní České dráhy.

Jeden dopravce přes hranici aneb Praha - Žilina vnitrostátně

Stevard IC RegioJet, foto: Josef PetrákPřestože prosincový start žlutých vlaků bude výrazně zaostávat za očekáváním veřejnosti i dopravce samotného, jedno zásadní prvenství RegioJet přesto získá. Jako vůbec první v regionu střední Evropy totiž využije eurolicenci k provozu mezistátních osobních vlaků čistě ve vlastní režii. Dvojice spojů tak od 11. prosince bude pokračovat z Havířova přes Český Těšín, Třinec a Čadcu až do Žiliny. Z pohledu provozního i tarifního zcela odpadne tradiční komplikace v podobě předávání vlaku v pohraniční přechodové stanici, kombinování jízdného nebo rozdílné úrovně palubních služeb, které jsou dnes mezi Bohumínem a Žilinou zcela běžnou praxí. Jízdní doklad podle jednotného ceníku umožní zákazníkům jízdu v celé trase stejně, jako je tomu u stávající vnitrostátní linky.

Do centra Žilinského kraje dorazí večerní IC 1013 v 20.45, na cestu do Prahy se pak vydá ráno v 6.54, jen půl hodiny po prvním pravidelném expresu ZSSK/ČD. Cestu do české metropole urazí soukromý spoj za 5 hodin a 39 minut, tedy o 6 minut pomaleji než konkurenční Ex 150 Jan Perner a dokonce o hodinu pomaleji, než nové ranní pendolino, jež bude jako SC 32 vyjíždět rovněž ze Žiliny. Večerní souboj na slovenské lince bude RegioJet svádět především s Ex 129 Hradčany, který ovšem jede jinou trasou. Oproti několika uplynulým rokům se nicméně v novém GVD prakticky srovnávají jízdní doby valašské a ostravské trasy – Hradčany díky tomu svou trasu absolvují za 5 hodin 8 minut, zatímco o 20 minut pozdější IC RegioJet jen za 5 hodin 12 minut. Pendolino v podobě SC 33 sice do Žiliny dorazí až před desátou, zato ale nabídne zcela nové pozdní spojení z Prahy s odjezdem 17.12, tedy hodinu po posledním dosavadním denním spoji směřujícím na sever Slovenska.

Odraz slunce v SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef PetrákCo žlutému dopravci chybí na poli rychlosti nebo četnosti spojů, chce potenciálním zákazníkům vynahradit palubním servisem a cenami. Rozsah služeb bude konstantní v celé délce trasy, včetně občerstvení a bezdrátového připojení k internetu, které navíc na Slovensku bude moci těžit z výrazně lepšího pokrytí signálem 3G. I ceník jízdného je oproštěn od nutnosti jízdné dělit podle státní hranice, případně cestovat dle drahého mezinárodního tarifu SCIC-NRT. Akční internetovou jízdenku z Prahy do Žiliny bude možné pořídit už za 390 Kč/15,90 €, mezi Žilinou a Ostravou bude cena začínat na 120 korunách (4,90 €) a do Olomouce cesta vyjde 210 Kč (8,90 €). Tarifní podmínky pro cesty na Slovensko jsou navíc shodné s těmi, jež platí na lince Praha - Havířov, což přeshraniční cestování neuvěřitelně zpřehledňuje. Stejně jako u In-karet ČD bude navíc RegioJet poskytovat 25% slevu z obyčejného jízdného pro držitele zákaznických karet ZSSK, pokud jízdenku zakoupí osobně na pokladně.

Porovnání nabídek RJ a ČD pro vybrané trasy (nákup dokladu v ČR)
  Akční Internetová Obyčejná SCIC-NRT
(s/bez IN25/RailPlus)
Dělené jízdné*
(s/bez IN25/RailPlus)
SporoTiket Slovensko
Praha - Žilina 390 430 590 600 795 445 575 405
Olomouc - Žilina 210 230 290 237 311 220 275 228
Ostrava - Žilina 120 140 180 150 195 122 144 237
* u děleného jízdného se počítá s jízdenkou CityStar Slovensko v úseku Čadca Gr. - Žilina - Čadca Gr. (výsledkem je polovina ceny zpátečního dokladu)

Pokud se porovnání konkurenčních cen ve vnitrostátní dopravě ukázalo být docela problematickým, pak solidní porovnání mezistátních tarifů představuje opravdovou výzvu. Z desítek až stovek možných tarifních kombinací se tabulka snaží vytáhnout ty aktuálně nejvýhodnější nebo nejdostupnější:

  • Ceny Regiojetu pro akční, internetové a obyčejné jízdné
  • Ceny mezistátních jízdenek "koupím jeden papír a neřeším", a to s In-kartou IN 25/RailPlus nebo bez ní
  • Ceny děleného jízdného, pořízeného u ČD jako kombinace vnitrostátní jízdenky do tarifního bodu Čadca st.hr. a dále zpáteční jízdenky CityStar Slovensko (je o něco výhodnější, než SCIC-NRT jízdenka se slevou RailPlus, aniž by zákaznickou kartu vyžadovala). Opět se zde rozlišuje použití slevy IN 25 na vnitrostátní úsek ČD.
  • Ceny point-to-point internetových nabídek SporoTiket, dostupných na e-shopu v limitovaném kontingentu a s časovým omezením.

Celou situaci samozřejmě dále komplikuje fakt, že finální cenu u mezistátních dokladů ovlivňují i faktory jako místo a čas nákupu, zákaznické aplikace atp. Úplně samostatnou kapitolou jsou pak žákovské a studentské slevy vyžadované státem, jež se přes hranici obvykle neuznávají a nesou s sebou další specifické podmínky.

Jak je vidno ze stručného porovnání, cenová hladina Regiojetu při cestách do Žiliny není výrazně nižší oproti nejvýhodnějším nabídkám ČD. Její největším trumfem je jednoduchost – mezistátní doklad lze snadno zakoupit na internetu nebo z kreditové/otevřené jízdenky přes SMS, bez nutnosti vyzvedávat nebo tisknout fyzický doklad, bez nutnosti znát specifika tarifů a dělit jízdné na státní hranici podle dopravců. Právě v principu jeden dopravce - jeden tarif - jeden ceník - jedna úroveň služeb bude spočívat hlavní a největší výhoda mezinárodního provozu žlutých vlaků. Je to něco, k čemu se státní dopravci ani po dlouhých letech modernizace nedokáží dopracovat, čímž zákazníky bez podrobné erudice v jemnostech tarifů pravidelně odrazují a znemožňují využití moderních prodejních kanálů, které jinak ve vnitrostátní dopravě všemožně prosazují.

Žlutá pro Těšínsko i region Kysuc

Interier vozu Apmz RegioJet, foto: Matouš DanielkaKromě přímého spojení s Žilinou samozřejmě prodloužení jednoho páru umožní i vznik nových vnitrostátních relací Praha - … - Český Těšín - Třinec a Čadca - Žilina. Od začátku platnosti nového grafikonu ovšem do Třince nezačne jezdit druhý plánovaný pár vlaků IC 1004/1015 – podobně jako ostatní "odložené" vlaky bude jeho prodloužení z Havířova dále na východ provedeno až v prvních měsících příštího roku. Cestující mezi metropolí a Českým Těšínem zaplatí za cestu minimálně 290 Kč, do Třince pak ještě o desetikorunu víc. Základní internetové jízdné se pro obě města drží shodně na 340 korunách a plnou jízdenku zákazníci pořídí za 470, resp. 480 Kč. Mezi Žilinou a Čadcou dají držitelé kreditovek za jednu jízdu 1,60 €, pří nákupu u pokladny pak rovná dvě eura. Tato cena zřejmě odradí čistě regionální cestující, kteří jinak na zdejší trati expresy rádi využívají místo osobních vlaků pro každodenní dojíždění do/z Žiliny. Aktuální cena jízdenky u ZSSK s novou slevou REGIONAL je stanovena na 1,50 € a se zákaznickou kartou klesá dokonce až na 1,32 €.

Expanze krůček po krůčku

Žlutý dopravce má za sebou těžký rozběh, poznačený řadou komplikací. Konec roku pro něj ale nebude o nic jednodušší. Ačkoliv se počet jeho spojů od 11. prosince přehoupne přes polovinu plánovaného rozsahu dopravy, oproti původním ambicím bude "železniční silvestr" letos u Regiojetu přeci jenom poněkud skromný. Potěšující zprávu mají Jančurovci pro obyvatele Těšínska a severozápadního Slovenska; ani tato předvánoční novina ale nebude bez nahořklé příchuti polovičního počtu přímých vlaků do Třince. Skutečně převratný tak bude nový grafikon zejména pro cestující z oblasti Žiliny – ti se jednak dočkají žlutého servisu s pohodlným nákupem jízdného a přehledným tarifem; paradoxně ale možná ještě větší službu jim RegioJet udělá nepřímo, skrze dopady konkurenčního boje: ostravské expresy výrazně zrychlí a přímo do Žiliny zavítá pendolino, které historicky prvně pokoří hranici pěti hodin při cestách do Prahy. Díky této kombinaci tak cestující ze Slovenska dostanou pod stromeček ty nejlepší změny bez kompromisů.

Zdroj: RegioJet, ŽelPage, SŽDC


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 18.11.2011 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify Jízdní řád

Další z regionu Slovensko Žilinský Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 18      Zpráv na stránku:   
21.11.2011 (13:36)  
rpet: diky za odkaz,zajimave cteni,jinak do bistra ani restauracniho vozu nechodim,jak jste se zminil,jsem student a ziju z ruky do huby,tudiz dat za jidlo takovou palku je pro mne moc velky zbytecny luxus,nejhorsi jeste na tom je,ze bych se z toho nenajedl,protoze vsude delaji same dietni porce,radsi si vzdy koupim 10 rohliku za 15 kč a jsem plny az az.Jinak v madarskem voze bych si nic nedal od te doby co jsem videl ze tam kouri.

pacey:vybiram si dopravce podle toho,kdo nabidne lepsi levnejsi cenu,pro info.:jancura to neni,za prve jezdi jenom Praha Ostrava a za druhe,jeho ceny jsou tak akorat pro jednotlive jizdy,ja jezdim pravidelne,a kdyby zacal jezdit Praha Brno,tak bych snim taky nejezdil,protoze nejezdim z Prahy,jenom tam prestupuji,takze se mi vyplati jizdenka od ČD a jinak firmu si tak trochu vybiram...napr po tom co predvedla skodovka bych u ni pracovat nechtel,takze davam prednost Siemensu...
registrovaný uživatel rpet  mail  
21.11.2011 (12:53)  
: tululu:

hele,ja te docela i chapu - jsi mladej, studujes... ja mel v ty dobe taky dost radikalni nazory. jenze zivot bohuzel neni jen cerno-bilej

http://life.ihned.cz/jidlo/c1-53682800-jak-chutna-zeleznice
registrovaný uživatel pacey  mail  
21.11.2011 (12:47)  
Ťululu: To si vybíráte službu podle toho, jak se majitel té které firmy chová? U všech služeb, nebo jen u železnice?
A dovolte mi otázku.

Pro Vás (tím nemyslím pouze Vás ale všechny, co se těmito argumenty ohánějí) je méně oblíbená firma, která má arogantního majitele, než firma která má ve svém vedení dlouhodobě osoby, které ve velkém plýtvají se státními prostředky, potažmo s našemi daněmi?

Když tohle a další skutečnosti dáte na pomyslnou váhu, opravdu Vám vyjde Žlutý jako ta horší volba?
21.11.2011 (12:45)  
Ťululu: To mi podsouváte obhajobu někoho, koho tímto nehájím... Můj komentář patřil všem, to znamená i panu J.
registrovaný uživatel Kakov 
21.11.2011 (11:39)  
Ťululu: mluvíte mi z duše, jen dodám, že ho nemám rád také kvůli mnoha podrazům, kterých se dopustil v autobusové dopravě
21.11.2011 (10:33)  
Phantom O5Z5: Češi umíme tak krásně kritizovat, všecko umíme vždy lépe, ale takříkajíc jen "hubou".

Tak ted jste presne vystihl jancuru,porad kritizoval ČD,a ze zacne jezdit taky a bude levnejsi a luxusnejsi a bude mit 3 tridy a bude mit X spoju....a realita?jedna trida,dlouho mu trvalo nez vubec zacnul,spoje odklada,...
Nevim z jakeho duvodu ho nemusi ostatni,nebudu za ne mluvit,ale ja ho nemusim z toho duvodu ze dela machra jak je lepsi a ono....nic.Jancura stim,co vy nemate rad zacal jako prvni a mi si ho zato ted dobirame,a vy ted mate pocit ze mi delame machry a snazite se nast dobirat.Ono mozna kdyby jancura vyjel bez tech blbych pripominek na adresu ČD jako Leo(ktery teprv vyjede),tak proti nemu nikdo nic nema,ale kdyz je velky frajer...
21.11.2011 (9:45)  
Já si jen tak čtu diskuze a pozoruji názory lidí. A co jsem vlastně vypozoroval? Nic nového, docela krásně je to vidět na diskuzích problematiky ČD-RJ. My Češi umíme tak krásně kritizovat, všecko umíme vždy lépe, ale takříkajíc jen "hubou". Ale pochválit a ještě k tomu upřímně zase přes tu "hubu" moc nejde. A chtít po nás abychom oboje prováděli alespoň trochu objektivně, tak to už vůbec ne. Prostě když někoho hodnotíme, tak tu sakra platí, že když dva dělají totéž, nemusí to být vždy totéž.
A další velice zajímavá věc je, že problému byť sebemenšího si všimneme teprve až je uveden v jistých nejmenovaných médiích. To je pak najednou z problémečku div ne mezinárodní konflikt. To jsme se je za těch let ještě nenaučili brát s rezervou a myslet vlastní hlavou? A přátelé, upřímně... děkuji
21.11.2011 (9:37)  
Výhoda toho RJ je právě v tom, že si můžeš zařídit místenku 1) zdarma, 2) v přehledném systému nebo SMS :-)

Myslím, že ČD dávají taky jízdenku zdarma. Teď teda jen na trati Praha-Ostrava, od prosince (v eShopu) vždy.
A (nový) eShop mi teda celkem přehledný přijde - struktura je velmi podobná rezervacím letenek i ostatním eShopům - 4 kroky - výběr spojení, slevu doporučí sám, zaškrtání volitelných služeb (ať už placených nebo zdarma), košík, platba.

Pro komerčního dopravce je zimní období velké riziko, nemůže totiž své ztráty či patálie nahradit z kapes DP ...

Opět klasice kliše hodicí se na novinky, ne sem. Tady by měl každý vědět, že objednávka dopravy není žádné "hrazení patálií", naopak že to je zdroj peněz postupně se každoročně (po politických tanečcích) o trošku ztenčující a mající tu nepříjemnou vlastnost, že musíte odjezdit, to co v té objednávce je, nemůžete se jen tak na nějaký spoj vykašlat podle situace.

Taky by tady každý měl chápat (zvlášť když se to tady pořád probíralo), v čem je z hlediska ekonomiky provozu rozdíl mezi povinně místenkovým spojem s omezenou úsekovou přepravou a nízkou kapacitou a spojem v závazku veřejné služby, který musí (je to v té smlouvě) převézt každého.

... , do kterých musí naopak sám pravidelně přispívat.

... i podniky ve vlastnictví státu odvádí daně, a to podle stejných pravidel jako podniky soukromé, jestli jste to nevěděl.
21.11.2011 (0:16)  
předem se omlouvám, že jsem nepřečetl i diskuse u obou článků, ale příliš mi nejde do hlavy, že autor tohoto článku, který je zároveň spoluautorem podepsaným pod sousedícím článkem o tarifu ČD, zastává v jednom článku názor, že správný je jednotný tarif, a ve druhém propaguje letecký tarif jako jedinou správnou cestu pro ČD. Přijde mi to trochu jako protimluv.

Jinak osobně mi přijde, že správný je přístup RJ s tím, že vedle něj má existovat jeden souvislý seznam akčních nabídek, které jsou vymyslené tak, že se v nich i blbej vyzná. Což tedy uznávám dnešní systém ČD skutečně nesplňuje.
registrovaný uživatel captain1802  mail  
20.11.2011 (23:42)  
Dalo se to čekat. Pro komerčního dopravce je zimní období velké riziko, nemůže totiž své ztráty či patálie nahradit z kapes DP, do kterých musí naopak sám pravidelně přispívat. Ovšem pro nás ostatní je to samozřejmě mírné zklamání...
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko