Berlín — Platy manažerů jsou záležitost, která většinou vyvolá zájem alespoň části veřejnosti. U Českých drah se oficiálně nikde nedozvíte celkové roční odměny nejvyššího vedení, nenajdete je ani ve výroční zprávě. Pouze když uniknou některé informace, může se veřejnost divit, jak vysoký je plat ombudsmana a jeho odstupné, jak vysoký je základní plat předsedy představenstva, jaké je jeho dostupné v případě ukončení jeho smlouvy a celkový výčet benefitů možná ještě nebyl ani nikde uveden. Na západ od našich hranic se tyto údaje dají dohledat ve výročních zprávách. Takže je možno si najít, že předseda představenstva měl v roce 2010 příjem téměř 3 miliony eur, tři ředitelé koncernu Deutsche Bahn (DB) (pro personalistiku, dopravu a logistiku, a soukromí, právní a firemní bezpečnost) pak téměř 2 milióny eur každý. Pro srovnání: Frank Appel, ředitel Deutsche Post si vydělal 3,954 milionů eur, odměna Petera Löschnera, ředitele Siemensu, byla 8,982 milionů eur a šéf VW Martin Winterkorn si vydělal 9,3 milionu eur. Jenže u Deutsche Bahn by to do budoucna mělo být jinak.
DB představilo nový koncept odměňování ředitelů. Jedna třetina bude stálý smluvní plat. Druhá třetina bude odvislá od plnění finančních cílů společnosti nebo od výsledků daného oboru ředitelů. Poslední třetina bude záviset na spokojenosti cestujících a zaměstnanců.
"Každý člen představenstva od teď pocítí spokojenost zákazníků a spolupracovníků na vlastní peněžence," oznámil šéf DB Rüdiger Grube změnu v určování výše odměn vedení koncernu. A na Silvestra vyrazil do vlaku v roli stevarda.
Pro DB pracuje 300 tisíc zaměstnanců. Všichni pracující v Německu budou na podzim osloveni formou dotazníku. Ti, kteří pracují v zahraničních pobočkách, se budou moci vyjádřit také – mělo by jich být zhruba 75 %. Bude to poprvé, co bude Deutsche Bahn něco takového organizovat. U zákazníků DB budou využity již osvědčené metody: průzkum spokojenosti po telefonu nebo na internetu.
U německých společností to nebude novinka, kdy odměny nejvyšších představitelů jsou závislé na spokojenosti zákazníků. S něčím podobným se můžeme setkat u největšího leteckého dopravce Lufthansa a nebo softwarové firmy SAP. Tam ale tato pohyblivá složka není tak vysoká, jak plánují u DB. Na druhou stranu nelze nezmínit fakt, že pouze jedna třetina fixního platu pro manažery není v Německu nic nestandardního. U BMW je fixní plat manažerů jen 19 %, u Daimlera dokonce jen 17 %. Výrazná pohyblivá složka je ale značně závislá na finančních výsledcích jmenovaných společností.
Zatím nejsou stanovena kritéria, podle kterých se bude jedna třetina pohyblivé mzdy vyplácet. Nelze nepřipomenout problémy třeba s nefunkční klimatizací u části spojů DB, na nespokojenosti zákazníků se mohou třeba odrazit i zvyšující se ceny jízdenek (např. cena za Bahn Card 50 se zvyšuje o 10 eur na 240 eur ve druhé třídě a ze 460 na 482 eur v první třídě) .
Je otázkou kdy se i v Česku u společnosti, kde je jediným vlastníkem stát, začnou zveřejňovat odměny vedoucích pracovníků. Již před časem ministr dopravy Dobeš hovořil o tom, že připravuje změny v odměňování vedení ČD. Mělo by skončit i "odklonění" platů přes libereckou účetní a poradenskou firmu Kodap. A jak by asi dopadla jejich výše, kdyby ji mohli ovlivňovat jak samotní zaměstnanci, tak cestující?
Zdroje: ČTK/Finanční noviny, Deutsche Bahn, Welt Online
| 28.1.2012 (8:00)
A teď k věci.
Kdo to bude kontrolovat? Ti samí, co dneska. Finančáky, státní zastupitelství, vyšetřovat bude policie, nic nového pod Sluncem.
Prostor pro korupci. Ano. Ten je všude, kde se tyto věci řeší - policie, soudy, zmíněné finančáky, státní zástupci. Je to důvod tyto instituce zrušit nebo rezignovat na jejich činnost? Ne.
V případě, že Pepa a Matouš jsou soukromé osoby, tak je čistě na vás, na jaké ceně se dohodnete. Pokud Pepa a Matouš hospodaří s veřejnými prostředky, je transparentnost vašeho vztahu na místě.
Závist. Hm. jestli mi někdo závidí, je to jeho problém.
Já jsem to psal hned na zažátku, že u nás by toto neprošlo, takže se musíme smířit s tím, že to u nás bude fungovat stále stejně - nulová faktická kontrola peněz, co stát vybere. Každému co jeho jest.
ted teprve mi dochazi, jak pokriveny mas vnimani hodnot... jsi vubec pri rozumu??
ja jak debil sedel ze soboty na nedeli do ctyr do rana u kompu a ladil html kod stranek, ktery pepa s matousem zkritizovali tak, ze ze me cucky litali...
...a ted bych se mel ve finale jeste zodpovidat nejakymu cojavimkomu, ze bych za to teoreticky mohl dostat i penize, a jestli to NAHODOU neni moc???
jezisi kryste, kam ta nase republika pada???
A už tu máme ty dvě skupiny : zlí živnostníci, podnikatelé a manažeři a poctiví nebozí "obyčejní lidé".....
kdyby z toho ten sarkasmus netekl proudem, tezko bych poznal, jak to myslis :D
na druhou stranu: a cemu se divis?? az bude v cr stejna minimalni mzda jako treba tady v gb (32200Kc pri kurzu 30Kc/?1 a poctu 180 hodin za ?6.08 na hodku...), tak ti nikdo nic zavidet nebude. naopak z podnikatelu se v tu chvili stanou ubozaci ("jezisi, mano, podivej! ten trouba uz byl zase v sobotu v praci! hahahaha!!!!! no nejni von blbej??? kdyby sel radsi nekam makat, tak to ma za stejny prachy a polovicni hodiny... kde je to hennesy???"). ted to je presne opacne ("no, vidis ho, mano?? ten smejd podnikatelskej uz byl zase v sobotu v praci - jako by mu nestacily ty tri auta, co ma. ne, von jich musi mit jeste vic! - voni si koupili dalsi auto?? - jak to mam vedet?? ale proc jinak by chodil v sobotu do prace?? proste hrabe, hrabe! prase jedno podnikatelsky. vono mu nestaci co ma, von musi mit vdyzky vic, nez mame my!!! a podej mi tu desitku Lidl!")
...daňová přiznání všech obyvatel jsou veřejně přístpná na internetu. Kdo vydělává slušným způsobem, nemá se za co stydět.
ted si nejsem uplne jistej, ale nespletl sis pojmy a dojmy? (online danove priznani franty dobroty z horni dolni je neco o dost jinyho, nez verejne pristupny danovy priznani franty dobroty z horni dolni...). ano, online danovy priznani je jiz delsi dobu na zapad od nas beznou soucasti zivota obyvatel...
Ti, co to s požitky z veřejných rozpočtů přehánějí, se budou mírnit nebo budou muset společenost přesvědčit, že si to zaslouží. Ti, co fakticky vydělávají dost, ale přiznávají minimální mzdu, s tím přestanou nebo si jich konečně někdo všimne.
asi se te zeptam strasne blbe, ale me by to vazne zajimalo: KDO TO BUDE KONTROLOVAT? KDO BUDE URCOVAT co je dost a co malo? narod? vsechen pracujici lid? nebo k tomu budou pouze vyvoleni? a jak je urcime? a nebo to budes ty konkretne? >>> vitej zpet v dobe nejhlubsiho komunismu.
Je mi jasné, že v naší závistiplné společenosti toto nemá šanci projít, ale vyřešilo by to spoustu problémů, časem i tu závist.
pletes se. nevyresilo by to vubec nic. naopak, zavedl by se jen dalsi mezistupen pro uplatky a naslednou zavist (franta si potrebuje vylepsit svuj verejny profil >> jde za pepou, da mu obalku >> pepa v databazi pozmeni par udaju o frantovi, uz nema superba, fabii a citygo, ale ma jen superba a fabii, je to mene provokativni >> karel zavidi frantovi nikoliv superba, fabii a citygo, nybr zavidi mu znamost s pepou, ktery za prisun patricneho poctu karpu dokaze zmenit kadrovy profil milionare tak, ze pred verejnosti je z nej nebohy bezdomovec... >> konec fabulace.
dochazi ti vubec, jakou zhovadilost navrhujes?? podotek nahleho uvedomeni: kolik ti je? >> ty jsi asi komunismus nezazil, ze??
Ale kdyz uz o nesmyslech, tak na praktickem priklade:
Rakusaci, auto, krasnej dum, bez (z ceskeho uhlu pohledu) jakychkoliv) financnich obtizi, ackoliv jsou uz v duchodu a v produktivnim veku nedelali zadnou superpraci. Zavidi Nemcum, ze Lidl v Nemecku je levneji nez v Rakousku a to a ono. Na namitku, ze v Cesku je to jeste drazsi, ze ceskej duchodce rozhodne na mesicni dovolenou vyrazit nemuze a dalsi namitky ranku "drzte hubu a nezavidte, kdyz si nevidite ani na spicku nosu" mavnou rukou, protoze Cesko pro ne neni problem (pripadne nemecky ceny benzinu, coz je stejnej problem).
No ale mozna Nemci tohle nezazivaji. Oni si proste vsichni rikaji "ja nemam co komu zavidet, vzdyt si muzu koupit ojetinu". No a Anglicani tuplem. Zavistivi jsou jenom Cesi a podobny narody, kde maji nizkou minimalni mzdu plus tihle konkretni Rakusaci:-))
proste u tebe je to jak na houpacce. clovek ti normalne vysvetli, proc nemas pravdu, a za dve vteriny jses zpatky s dalsim vysvetlenim veci, kterej je ale totalne mimo misu...
doslo ti vubec, ze argumentujes jak blbec?? asi ne. takze jeste jednou:
na obecny nazor, ze cesi jsou mene spokojeni se svym zivotem, na rozdil od nemcu, rakusanu, anglicanu, belgicanu, francouzu (a dalsi narodyvyjma recka, spanelska, portugalska a italie), muzes reagovat tou tvoji povedenou uvahou pouze v pripade, ze mas dost zasadni KONKRETNI dukazy toho, ze jev, o kterem mluvis, je VETSINOVY v dane spolecnosti. jinak vypadas jak alibisticke hovado - coz vypadas vetsinou.
fakt te to bavi??
post-script:
znam nejmim dve rodiny a jeden duchodcovsky par, kteri ziji v rakousku. vsichni jsou se stavem svym zivotu a majetku spokojeni, nikomu nic nezavidi a rozhodne nezavidi nemcum jejich Lidly. o cechy a zivot v cechach se zajimaji velmi.
muj vzorek rakusanu je silnejsi, nez tvuj (3:1). mam nejspis pravdu. >>> uz ti dochazi, jak neskutecne debilni argumenty pouzivas v debate, kde lidi nechteji diskutovat stejne debilne jako ty???
TAK KDE UDELAL SOUDRUH "M" CHYBU???
vzdycky me pobavi, jak se snazis vtipne argumentovat tam, kde ti dosel dech :D
mas tam fakticke chyby (jako obvykle - koho to prekvapi??):
1. nejsem taxikar (byt jsem kdysi byl...). a tu praci jsem se snazil delat co nejlip to slo, navic me bavila.
2. uz jsme se (ne)shodli na tom, ze clovek, ktery nema absolutne zadnou predstavu, jak funguje doprava, muze jen horko-tezko rozporovat JAKOUKOLIV dopravni analyzu - coz u tebe plati trojnasobne, nebot o doprave opravdu nerozumis. na druhou stranu, chovas se plne v kontextu nedutkliveho obcana, ktery kritizuje vsechno a snazi se pusobit blahosklonne ve stylu "ale ja vam to, mile deti, vysvetlim..." skoda, ze uz nejsem dite, uzil bych si to.
pokud svuj nazor neustale vyzdvihujes a uzavrenou SOUKROMOU diskusi vytahujes na svetlo ve snaze ukazat svetu (a zelpage), ze jsi mel tenkrat pravdu, pak je neco spatne. tudiz jeste jednou: o necem jsme diskutovali. zjistili jsme, ze mame na vec odlisne nazory. tecka. to se na svete stava. pro me je to ukoncena zalezitost. myslis, ze to pochopis?
3. ano, lidi v nemecku jsou celkove opravdu spokojenejsi, nez lidi v cr. je to tak nejak logicky...
Zveřejňování příjmů a majetku „postihne“ jednak „špatné“ – korumpované – lidi ve státní a veřejné správě (jak politiky, tak úředníky) a jednak šedou zónu ekonomiky (tu možná někdo bude nazývat „obyčejní lidé“) – zaměstnance vyplácené „bokem“, živnostníky, kterým se nezdají výdajové paušály dost velkorysé a proto radši šidí i v evidenci příjmů. Zkrátka lidi, kteří do veřejných rozpočtů přispívají naprosto minimálně (DPH, odvody snížené na minimum), ale konzumují jako ti kompletně zdanění – školství, silniční infrastruktura, bezpečnostní a záchranné složky, veřejné zdravotnictví, když na to přijde, tak i sociální dávky. Nepostihne „velké ryby“ typu Pitr, ti se se svým byznysem přesunou do zahraničí. Pozor, abychom předešli nedorozumění, moje věta o „lidech co nepřispívají do veřejných rozpočtů“ nemíří na důchodce, invalidy, nemocné a skutečně nezaměstnané a lidi v tísni potřebující pomoc.
Rakusaci, auto, krasnej dum, bez (z ceskeho uhlu pohledu) jakychkoliv) financnich obtizi, ackoliv jsou uz v duchodu a v produktivnim veku nedelali zadnou superpraci. Zavidi Nemcum, ze Lidl v Nemecku je levneji nez v Rakousku a to a ono. Na namitku, ze v Cesku je to jeste drazsi, ze ceskej duchodce rozhodne na mesicni dovolenou vyrazit nemuze a dalsi namitky ranku "drzte hubu a nezavidte, kdyz si nevidite ani na spicku nosu" mavnou rukou, protoze Cesko pro ne neni problem (pripadne nemecky ceny benzinu, coz je stejnej problem).
No ale mozna Nemci tohle nezazivaji. Oni si proste vsichni rikaji "ja nemam co komu zavidet, vzdyt si muzu koupit ojetinu". No a Anglicani tuplem. Zavistivi jsou jenom Cesi a podobny narody, kde maji nizkou minimalni mzdu plus tihle konkretni Rakusaci:-))
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










