Berlín — Platy manažerů jsou záležitost, která většinou vyvolá zájem alespoň části veřejnosti. U Českých drah se oficiálně nikde nedozvíte celkové roční odměny nejvyššího vedení, nenajdete je ani ve výroční zprávě. Pouze když uniknou některé informace, může se veřejnost divit, jak vysoký je plat ombudsmana a jeho odstupné, jak vysoký je základní plat předsedy představenstva, jaké je jeho dostupné v případě ukončení jeho smlouvy a celkový výčet benefitů možná ještě nebyl ani nikde uveden. Na západ od našich hranic se tyto údaje dají dohledat ve výročních zprávách. Takže je možno si najít, že předseda představenstva měl v roce 2010 příjem téměř 3 miliony eur, tři ředitelé koncernu Deutsche Bahn (DB) (pro personalistiku, dopravu a logistiku, a soukromí, právní a firemní bezpečnost) pak téměř 2 milióny eur každý. Pro srovnání: Frank Appel, ředitel Deutsche Post si vydělal 3,954 milionů eur, odměna Petera Löschnera, ředitele Siemensu, byla 8,982 milionů eur a šéf VW Martin Winterkorn si vydělal 9,3 milionu eur. Jenže u Deutsche Bahn by to do budoucna mělo být jinak.
DB představilo nový koncept odměňování ředitelů. Jedna třetina bude stálý smluvní plat. Druhá třetina bude odvislá od plnění finančních cílů společnosti nebo od výsledků daného oboru ředitelů. Poslední třetina bude záviset na spokojenosti cestujících a zaměstnanců.
"Každý člen představenstva od teď pocítí spokojenost zákazníků a spolupracovníků na vlastní peněžence," oznámil šéf DB Rüdiger Grube změnu v určování výše odměn vedení koncernu. A na Silvestra vyrazil do vlaku v roli stevarda.
Pro DB pracuje 300 tisíc zaměstnanců. Všichni pracující v Německu budou na podzim osloveni formou dotazníku. Ti, kteří pracují v zahraničních pobočkách, se budou moci vyjádřit také – mělo by jich být zhruba 75 %. Bude to poprvé, co bude Deutsche Bahn něco takového organizovat. U zákazníků DB budou využity již osvědčené metody: průzkum spokojenosti po telefonu nebo na internetu.
U německých společností to nebude novinka, kdy odměny nejvyšších představitelů jsou závislé na spokojenosti zákazníků. S něčím podobným se můžeme setkat u největšího leteckého dopravce Lufthansa a nebo softwarové firmy SAP. Tam ale tato pohyblivá složka není tak vysoká, jak plánují u DB. Na druhou stranu nelze nezmínit fakt, že pouze jedna třetina fixního platu pro manažery není v Německu nic nestandardního. U BMW je fixní plat manažerů jen 19 %, u Daimlera dokonce jen 17 %. Výrazná pohyblivá složka je ale značně závislá na finančních výsledcích jmenovaných společností.
Zatím nejsou stanovena kritéria, podle kterých se bude jedna třetina pohyblivé mzdy vyplácet. Nelze nepřipomenout problémy třeba s nefunkční klimatizací u části spojů DB, na nespokojenosti zákazníků se mohou třeba odrazit i zvyšující se ceny jízdenek (např. cena za Bahn Card 50 se zvyšuje o 10 eur na 240 eur ve druhé třídě a ze 460 na 482 eur v první třídě) .
Je otázkou kdy se i v Česku u společnosti, kde je jediným vlastníkem stát, začnou zveřejňovat odměny vedoucích pracovníků. Již před časem ministr dopravy Dobeš hovořil o tom, že připravuje změny v odměňování vedení ČD. Mělo by skončit i "odklonění" platů přes libereckou účetní a poradenskou firmu Kodap. A jak by asi dopadla jejich výše, kdyby ji mohli ovlivňovat jak samotní zaměstnanci, tak cestující?
Zdroje: ČTK/Finanční noviny, Deutsche Bahn, Welt Online


Jinak takto
1.Zmen, ktere se za poslednich 2-3-5 let udaly, si nemuze nevsimnout jen slepy
2.Dost mi vadi, kdyz vsichni "vsechno" srovanavji s Nemeckem, ale vzdycky na jednu dulezitou vec zapomenou
3.Nemecke platy jsou rekneme 3x vyssi nez ceske. Plat sefa DB je ale proti platu sefa CD vyssi desetkrat!
4.Veskere platy, na kterych se nejak podili statni penize by mely byt zcela automaticky verejne. Tim se ale bohuzel dostavame k tomu uvodu...
Vozový park se vylepšuje,nakupují se nové soupravy,ČD jsou v zisku a personál OK....jsem pro,aby měli klidně platy,který mají teď.
Ku komentáři:
Poruchy klimošky (zejména u ICE) byly hit hlavně předloni v létě. Dva pohledy na jednu minci: Vzhledem ke stovkám spojů denně, jich nebylo moc. Nosný problém byl, že vskutku teploty vnější překročily úroveň, na kterou zařízení bylo objednáno a dimenzováno. :-(. Na straně druhé, v kritické situaci při prvním medializovaném výpadku vlakový doprovodný personál reagoval pozdě - až když několik cestujících omdlelo. Po projetí několika set km v "pařeništi". (Podtrhuji vid dokonanvý). Otázka je, jaký měli průvodčí formální pokyn pro takové situace. DB klade interně velký důraz na soulad chování zaměstnanců s vnitropodnikovými normami (říkají tomu Compliance).
Při srovnání stavu DB a ČD, by vedení ČD z platu asi doplácelo ...
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
