Praha — České dráhy ve svých vlacích poměrně nedávno zavedly novinku ve vyhrazení některých speciálních kupé ve vozech druhé třídy – kromě místa pro invalidy nyní najdete také oddíl klidový nebo pro ženy. Právě poslední jmenovaný se stal v poslední době terčem mediální pozornosti a kritiky. Dopravce nyní čelí trestnímu oznámení pro podezření ze spáchání trestného činu diskriminace skupiny lidí, které podalo Občanské sdružení Unie otců a Aleš Hodina, šéfredaktor portálu Střídavka. Argumentují tím, že „…tímto způsobem dochází k posilování obrazu mužů bez rozdílu jako osob nebezpečných ženám, potenciálně je ohrožujících, před kterými je nutno ženy chránit. Takový obraz mužů bývá ve společnosti někdy účelově vytvářen a zneužíván.“ Někteří s jednáním sdružení souhlasí, jiní ne. Dámské oddíly vyvolaly negativní reakci ve společnosti a zastínily tak i snahu o zvýšení bezpečnosti v nádražích a ve vlacích komplexně, kdy dráhy nedávno vybraly pro ostrahu svých obchodních prostor agenturu Securitas. České dráhy potvrdily svou inspiraci dámských oddílech u Rakouských spolkových drah, které byly zavedeny před 15 lety. "Výroky, které Unie otců použila v trestním oznámení, jsou vytržené z kontextu," komentoval obvinění mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Zajímavost budí i další ze služeb, tzv. klidový oddíl, který se nachází v blízkosti oddílu pro matky s dětmi do 10 let.
Zdroj: ŽelPage, Střídavka.cz, idnes, Respekt

---
Při zavádění služeb a jejich hodnocení vycházíme z odborně prováděných marketingových průzkumů a z konkrétního využívání daných služeb, které jsou pro nás podstatné. Ty jsou prováděny na základě propracovaných odborných metodik a zahrnují různé skupiny respondentů.
Tzv. Dámské oddíly jsou vyhrazeny obvykle v mezistnátních vlacích napříč Evropou. Jejich zrušení musejí odsouhlasit na mezinárodním jednání i zahraniční železnice, které je provozují. Nejde o jednostranné rozhodnutí Českých drah.
S pozdravem
Mgr. Petr Šťáhlavský
Žaluda?
http://www.cd.cz/assets/infoservis/cim-se-ridime/sppo-zmena-02.pdf
Kapitola VI
93. Místa vyhrazená pro cestující s omezenou schopností pohybu a
orientace, pro cestující s dětmi do 10 let, pro cestující přepravující kolo
jako spoluzavazadlo a pro samostatně cestující ženy mohou ostatní
cestující obsadit pouze tehdy, nenárokují-li jejich obsazení cestující, jimž
jsou přednostně určena.
Zajímavé je, že se zde mluví jen o přednosti, nikoli o zákazu vstupu mužů.
Aha, takže dámské oddíly v Avale nebo Zlínském expresu nám vnutili Rakušané.
Čili abych to nepovažoval za nerovnoprávnost tak by musely být ustaveny také kupé výhradně pro muže, alespoň jedno a to už pak klidně skousnu že by dráhy na základě věrohodných statistik využití kupé pro ženy zřizovaly ve větším počtu než pro muže, ale aspoň jedno aby bylo.
Jinak bylo by samozřejmě hezké kdyby byla kupé pro "rodiče s dětmi" (schválně odmítám psát matky s dětmi) vyhrazena pouze pro ně, dále oddíly pro postižené a tak dál, ale toto jde celkem ostře proti efektivitě využití - je prakticky nemožné v každém okamžiku správně odhadnout počty jednotlivých skupin a nadimenzovat jim vyhrazené prostory, takže se to buď musí naddimenzovat anebo připouštět časté nedodržování vyhrazenosti. A na to jaksi taksi bohužel momentálně ani náhodou nemáme (finančně) abychom si tu systematicky budovali nefektivitu...
Jinak požadavek větší ochrany a bezpečnosti a nerušení opilci lze podle mého názoru celkem efektivně řešit pomocí tichých oddílů, jelikož jakákoliv hlučící opilá individua lze z takovýchto oddílů vykázat (a jestli ne tak ten projekt bude nanic) takže lze většinu problémových osob odfiltrovat aniž bychom přitom použili značně problematického klíče muž/žena. Zvýšený dohled na klidné oddíly je podle mě nutný takjaktak...
Mimochodem, tiché oddíly (rozumně dimenzované) nepovažuji za snižování efektivity ve smyslu výše psaném, protože když nikde jinde není místo tak se každý může svobodně rozhodnout zda stichne a posadí se do tichého oddílu nebo bude hlučet na chodbičce/představku...
Prosím o číslo toho odstavce. Hledal jsem v SPPO už předtím, ale vyhledávání výrazu "ženy" a "žens" nezabralo...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











