Praha — Jednotky řady 680 Pendolino, jejichž první exemplář dorazil do České republiky před téměř 10 lety, jsou ze tří čtvrtin splaceny. První termín nákupu se datuje do poloviny devadesátých let. Tento záměr navázal na rozhodnutí vlády modernizovat koridory bez větších změn v trasování, kdy by bylo vyšších cestovních rychlostí vlaků dosaženo soupravami s naklápěcí skříní. Pro České dráhy je mělo vyrobit konsorcium vedené libeňskou lokomotivkou ČKD. Předmětem obchodu bylo 10 souprav v úhrnné hodnotě 4,4 miliardy korun. Chod dějin však změnil scénář, a tak se po krachu ČKD, několika letech neshod a za přispění zvyšující se inflace, smrskla objednávka na 7 kusů. Soupravy nakonec vyrobila společnost Alstom Ferroviaria (někdejší Fiat), sídlící v italském Saviglianu.
K pořízení jednotek si ČD vzaly v polovině devadesátých let jednorázový úvěr v celkové výši 111.255.000 eur. Věřitelem se stalo konsorcium bank pod vedením ČSOB (v té době byl kurz Evropské měnové jednotky ECU, předchůdce dnešního eura, zhruba 35 Kč/1 ECU). K 1. lednu 2003, kdy došlo k rozdělení státního podniku České dráhy na samostatnou Správu železniční dopravní cesty a akciovou společnost České dráhy, přešla na ČD, a. s., částka 95 065 000 eur, přičemž v současnosti je z této částky uhrazeno 66.446.000 eur. Zbývající částka bude splacena do 25. listopadu 2014.
Důsledkem zániku konsorcia ČKD a následné dodávky pouhých 7 namísto 10 souprav bylo navýšení jednotkové ceny za soupravu o více než 42 %, což se následně projevilo v hospodářských výsledcích provozu jednotek Pendolino. Ty jsou sice podle výročních zpráv ČD provozovány se ziskem (tedy si svým nasazením vydělají na provoz a údržbu), splátky úvěru však pokryté nejsou. Dodejme, že zatímco daňové odpisy těchto souprav jsou podle zákona 10 let, účetně budou jednotky 680 odepisovány postupně, během celé své životnosti – plány mluví o 30 letech od zahájení provozu (do roku 2035). Přibližně ve třetině této doby dojde k úplnému splacení úvěru, určenému k jejich pořízení.
Zdroj: České dráhy

> Flexaretista - Tak to máme oba asi jiné informace, naposledy jsem četl že to má být v duchu koridorizace, rozpočet nevím jaký je. A brát v potaz Liberec v tuhle dobu je dle mého nesmysl, koridory se budou dodělávat ještě dobrých 5 - 10 let ( a to jsem optimista :D).
Jinak, neví někdo co tak zdrželo právě trať 171 ? Původní plán měl být rok 2003 pokud si správně pamatuju,potom snad současně se začátkem stavby Praha - Benešov, a teď nikde nic ticho po pěšině.
a edit: pokud vím, tak nejpravděpodobnější plán spojení Liberce a Prahy koridorem stále počítá s tažením tratě přes Milovice kolem Dobrovice na Mladou Boleslav, takže modernizace Praha - Lysá by byla i v zájmu Liberce.
Ale řeší. Praha-Lysá - co se dělá teď, je jen nezbytné minimum, aby tudy šly protáhnout odklony, až se bude kutat do Úval. A kdo zrovna přípravu Běchovice - Úvaly nejvíc protahoval se dá docela snadno dohledat. Praha-Beroun má slušnou šanci na brzkou realizaci, tam bych se toho nebál.
A to se dostáváme k další otázce.. Proč se tohle vůbec řeší? proč se nikde neřeší dodělání koridorů ? Proč se budou teď vydávat peníze na modernizaci Praha - Lysá, když třeba Praha - Beroun je v absolutně zbědovaném stavu ? Úsek Běchovice - Úvaly, Choceň - Ústí ? Proč se neřeší přihloupé české normy a všelijaké blbosti, díky kterým se takovéto stavby odsouvají roky? Kdyby v německu nebo ve francii měli hlupáky jako u nás, nikdy tam žádný rychlovlaky nebudou, stejně jako u nás nikdy nebudou... Říkají že plánují, ale jen proto aby remcalům zavřeli pusu. Reálně bych to viděl pouze v případě, že za těch 20 let budou ty koridory hotové. Nebudou ani za dalších 10, vsadím se o co chcete.
Ač krajan, musím říct, že koridor do Liberce je poněkud drahý špás a šotosen.
Význam by měl jen snad, pokud by se jednalo a daleko ambicióznější projekt a to VRT Bavorsko-Plzeň-Praha-Liberec-Polsko. Ale víme, jak na tom je teď EU a odložení i významnějších projektů v Polsku.
Srovnávat relaci Praha - Liberec s relací Praha - Ústí nL, nebo Plzní či Pardubicemi nelze. Tato města jsou tranzitní a obsluhují větší aglomerace (Ústecko, Pardubicko...), zatímco vyjezdit po hodině Praha - Liberec půjde těžko.
Pokud by měl být vlak atraktivnější, tak musí být o něco rychlejší než bus a to si moc představit nedovedu. Jízda pod hodinu je v kategorii lepšího koridoru až VRT. A u hodinových vzdáleností je rozdíl +- 10 minut marginální.
Do spádového Jablonce jezdí dnes bus také tak 1 hodinu.
A máme tu další oříšek a to je nádraží v Boleslavi, které je pro svojí excentrickou polohu neatraktivní.
Souhlasím, že by se železnice významně na Liberecku modernizovat měla, ale když vidím s jakou "vehemencí" se chystá modernizace potřebnějších tratí jako Praha-Kladno, nebo Plzeň-Bavorsko, tak v to moc nedoufám.
A že by trať s Vmax = 160 km/h významněji nastartovala rozkvět Liberce ? V případě, že by nebyla dálnice a cestovní doba jakkoli by byla 2 hodiny, tak možná...
Pokud se podíváme na časy Liberce má nejhorší a nejvíce rozdílný dosažený čas z těchto měst. Kromě Hradce Králové a Liberce jsou následně všechny tratě modernizovány. A navíc do těchto měst dálnice vede také. A to nejvíce podstatné, že tu dálnice také předtím nebyla, jako nebyla ve směru na Liberec. Takže tyto města jsou si velmi podobné.
Bude to znít jako scifi, ale u těchto měst bych si představoval čas 01:00 centrum centrum.+ nějaké ty minuty možná navíc. To je splněno do Pardubic. A bude to ještě lepší.To je zhruba splněno do Ústí n L, není to splněno do Plzně, do Tábora. Ani do Hradce Králové to splněno není. No a do Liberce je to úplná katastrofa na entou. Liberec je úplně v zadní půlce. Prostě bych si hlídal časy autobusů a podle toho bych koordinoval časy železničních dosažených časů. A ten dosažený čas by nesměl být horší na významějších směrech než autobus.Jinak ta železnice může jít rovnou do kopřiv.
Prostě pokud chci propagovat železnici, nestačí tisknout letáky, nestačí motivovat podřízené, lákejte cestující do vlaku, ale musím také něco udělat s dosaženými časy, aby měl také možnost co nabídnout. Jinak bych musel mít průvodčí samé kozaté ženy určitého věku, aby mě tam ty cestující lezli sami jako mouchny na mucholapku.
Já bych si představoval reklamí kampaň na železnici takhle: Do těchto měst ( jak už bylo řečeno) tě CD dopraví za hodinu. Odpočineš si, můžeš se připojit na internet. K dispozici jsou čisté a pohodlé vozy. Tak pojeď s námi a přesvědčíš se sám. CD. Váš výběr našich služeb pro vás.
A zjednodušil bych ještě nabídku jízdenek ,aby to cestujícího zbytenčně nezdržovalo, než jak je to nezbytně nutné. A ne že je 200 možných nabídek a akorát má z toho jeden cestující hlavu jako meloun a druhý cestující za ním už fialový ,protože ten první cestující si nemůže vybrat z nabídky.
Prostě jednoduchost v nabídce a hotovo. Ať to lítá. A ať jsou cestující u odbavení spokojeni.
Já auto nemám a patřím mezi tyto lidi také, protože bych také na to neměl. A než řidit auto, raději bych se v klidu svezl vlakem a odpočinul si.
Já jsem o tom velmi přesvědčen.
Ty fakta, že tam ten potenciál na směru LBC Praha je, je více než dost. Ale chce to modernizovanou trať, podle podobného vzoru dle studenta ČVUT Pardubice, to se dá dohledat google co tam je, traťová rychlost do 160 km h, čas LBC Praha 01:05-01:010 centrum centrum. Tento čas autobusy nikdy nezvládnou. A proto jezdí jen na Černý most, protože jsou silnice v Praze zasekané. Ten vlak to udělá pokaždé. A ještě při podstatně více lidech. Podle mě by to i přitáhlo soukromé dorpavce na tuto trať, protože každý blb si spočítá jasně 01:07 centrum - centrum, vlak do kterého se nacpu a dál už nemusím řešit vůbec nic. A to se počítá.
A přesně tohle ty lidi potřebují a nikoliv slyšet věčně spoj je vyprodán jako u autobusů Student Agency. A další spoj je také vyprodán. Věřte, že i mě to kolikrát velmi naštvalo, hlavně když spěcháte a nebo dokonce dojíždíte do Prahy za prací. Že se pak skoro vůbec nevyspíte není potřeba k tomu ani dodávat.
Navíc ten student ČVUT spočítal, že ten vlak to zvládne s 2-3 zastávkami. Ten autobus nestojí nikde.
Také se zmínil a já s tím naprosto souhlasím , že i železniční zastávka Praha rajská zahrada by nebyla od věci zde zastavovat. Naprostý souhlas. Pokud se podíváme do mapy, je to místo poblíž metra B hned za Černým mostem. Takže ten vlak by nabral i lidi nejen třeba z centra Prahy. Nebo naopak by nezastavoval jen v centru Prahy.
také
1) v té době, kdy jsem jezdil na střední dopravní školu do Nymburka vlak od LBC a vlak z Turnova jel ve složení 2* 853 + 4 až 5* 053 narvaný k prasknutí. Jinak byl vždy byl plný, tak si spočítejte kolik lidí tam bylo.
2) dnes jezdí LBC Hradec Králové 1*843 + 2 043 + ve vybrané dny zesílené spoje +1*043 a 1*843 také plné.
Vzhledem k tomu, že ty traťe 030 a 070 jsou pomalé a 100 let se zde prakticky nezměnila traťová rychlost a poloha traťového tělesa je stále také stejná viz LBC Hodkovice max 70 km h a Hodkovice Turnov max 80 km h místy a souběžně vede tady dálnice, je z mého pohledu velmi velký potenciál cestujících. Protože ruku na srdce já bych očekával prostě potenciál k nule spíše prázdné vlaky.
3)Jak už jsem zmínil autobusy Student Agency jsou často vyprodané. A někdy i dva spoje za sebou.
4) Rychlé železniční spojení by nastartovalo rozkvět Libereckého kraje.
Ty vlaky musí dostat možnost to dokázat, ale k tomu potřebují tu zmíňenou modernizovanou trať v převážně současné stopě. Ty soukromíky to nakopne a na tento směr přilezou. Protože ten čas zaujme i takového ,,,blbce ´´ jako je Jančura, který si ten čas rychle spočítá i společně s kapacitu vlaku. Ta trať by vedla jak už bylo zmíněno PH-Lysá-Milovice, Mladá Boleslav, Turnov, Liberec. A to nejspíše proto, protože Praha Lysá bude na max do 140 km h v dohledné době. A já bych si právě naklápěcí jednotku tady dokázal představit. Ta trať by se měla zadrátovat, ropa věčně nebude,to už je známý fakt. My se ale obávat nemusíme, pokud budeme investovat do Jaderné technologie. To považuji za nutnost dostavbu Temelína i Dukovan.
I když mám střední průmyslovku elektro dopravní ,jsem přesvědčen o potencionálu tohoto směru z důvodu takového, protože jsou zde jasná fakta, která nelze vyvrátit. Nikoliv z důvodu, že bych bezmyšlenkovitě prosazoval železnici na úkor silniční dopravy. To nikoliv.
Jinak když už řešíte nákup dalších jednotek (už jsem to tu psal), nebyl by výhodnější nákup jednotek ICE-T ? Rovnou by se mohlo jezdit do Německa i Rakouska. Myslím že zájem by byl větší než o Pendolína, tudíž by mohla bejt větší ziskovost a tím dřív by se to zaplatilo. Mě to nereálné nepřijde, pokud by se změnilo vedení čd... (jestli už tenhle nápad nedostal Jančura, myslím že by čd vytřel zrak na dlouhou dobu :D )
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











