..: Pendolina ČD jsou ze tří čtvrtin splacena :..

680 Rollout Praha hl.n. 24.6.2003 Praha — Jednotky řady 680 Pendolino, jejichž první exemplář dorazil do České republiky před téměř 10 lety, jsou ze tří čtvrtin splaceny. První termín nákupu se datuje do poloviny devadesátých let. Tento záměr navázal na rozhodnutí vlády modernizovat koridory bez větších změn v trasování, kdy by bylo vyšších cestovních rychlostí vlaků dosaženo soupravami s naklápěcí skříní. Pro České dráhy je mělo vyrobit konsorcium vedené libeňskou lokomotivkou ČKD. Předmětem obchodu bylo 10 souprav v úhrnné hodnotě 4,4 miliardy korun. Chod dějin však změnil scénář, a tak se po krachu ČKD, několika letech neshod a za přispění zvyšující se inflace, smrskla objednávka na 7 kusů. Soupravy nakonec vyrobila společnost Alstom Ferroviaria (někdejší Fiat), sídlící v italském Saviglianu.

K pořízení jednotek si ČD vzaly v polovině devadesátých let jednorázový úvěr v celkové výši 111.255.000 eur. Věřitelem se stalo konsorcium bank pod vedením ČSOB (v té době byl kurz Evropské měnové jednotky ECU, předchůdce dnešního eura, zhruba 35 Kč/1 ECU). K 1. lednu 2003, kdy došlo k rozdělení státního podniku České dráhy na samostatnou Správu železniční dopravní cesty a akciovou společnost České dráhy, přešla na ČD, a. s., částka 95 065 000 eur, přičemž v současnosti je z této částky uhrazeno 66.446.000 eur. Zbývající částka bude splacena do 25. listopadu 2014.

Důsledkem zániku konsorcia ČKD a následné dodávky pouhých 7 namísto 10 souprav bylo navýšení jednotkové ceny za soupravu o více než 42 %, což se následně projevilo v hospodářských výsledcích provozu jednotek Pendolino. Ty jsou sice podle výročních zpráv ČD provozovány se ziskem (tedy si svým nasazením vydělají na provoz a údržbu), splátky úvěru však pokryté nejsou. Dodejme, že zatímco daňové odpisy těchto souprav jsou podle zákona 10 let, účetně budou jednotky 680 odepisovány postupně, během celé své životnosti – plány mluví o 30 letech od zahájení provozu (do roku 2035). Přibližně ve třetině této doby dojde k úplnému splacení úvěru, určenému k jejich pořízení.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 16.8.2012 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 10      Zpráv na stránku:   
17.08.2012 (12:53)  
vikititor: to, že Pendolina nebylo to nejlepší rozhodnutí je už dneska každému jasné, ale proč jejich nákup mícháte s Railjety? Společná je možná tak max. rychlost. Railjety jsou zhruba o polovinu levnější, prostornější, mají levnější náklady na provoz a jsou kompatibilní nejenom s ostatními RJ v Rakousku, ale v podstatě i s klasickými soupravami. Dají se proto nasazovat v podstatě na libovolnou dálkovou linku v rámci střední Evropy.
Problém Pendolin je v zásadě ten, že je jich málo. Na jižní rameno by se sice naklápění hodilo, ale v 7 jednotkách se nedá pokrýt provoz všech mezinárodních vlaků. JŘ pak stejně musí být napsaný na klasické soupravy, tudíž se zde naklápění dá použít tak akorát na dohánění zpoždění.
Že by kvůli nákupu RJ nebylo Pendolina potřeba je nesmysl. Až se podaří trochu hnout s 3. a 4. koridorem, tak jich na ramena Praha - Cheb, Linec - Praha - (Drážďany??) bude ještě málo.
registrovaný uživatel Jugy  mail  
17.08.2012 (12:26)  
vikititor: Průser je to, že pro Pendolino není v budoucnu smysluplné využití. Na zahraničí to nevypadá a na vnitru buď je lepší konkurence, ať už "cizí" (RegioJet, LeoEx) a nebo vlastní (RailJet), a nebo prostě na té trati není potenciál, aby se tak drahý vlak zaplatil. Takže asi bude jezdit někde na dotované lince, napadá mě třeba Brno - Praha - Plzeň, buď po 250/230/011 a nebo proložený s RailJetem po 260/010.
17.08.2012 (12:07)  
Mimochodem - nejvíc si člověk užije naklápění na trati Brno - Svitavy.

Na takové trati je jako doma - tam ať jezdí. VC se tam jednou naklopí a už nevrátí na koleje.. :-)) Nebo se budou courat.

Když někdo obvinil Ratha za podvody, nemohl by se někdo podívat i na tento kšeft? a hlavně na managemetn ČKD? Tam bych hledal příčinu současného stavu..

Odpovědní si vyskákali z hořícího letadla na zlatýcgh padácích.. a jezdí si limuzínou - my.. no my si počkáme na koženku z 1ního.. :-))
17.08.2012 (11:57)  
tak jsem si to tu všechno přečetl a vidím, že se tu vesměs všichni shodnem. Je to průser..

Píšu sem už leta - a doufám, že si toho někdo někdy všimne. Brojím proti nákupu VC (RailJetů), protože si myslím, stejně jako VY, že Pinďa by měl být využitý.

Po nástupu konkurence bude s těmito jednotkami co? Už to někdo řešil na Nábřeží? Určitě - musel. Ale zatím nic neprosáklo.

Budu tedy doufat, že nám Pinďové nezakrní na rameni Praha Ostrava, že po nákupu VCček bude jezdit tam, kam ony nové VC nejezdí.

Krajské města by měly být spojeny luxusním vlakem s hlavním městem a vedlejším krajským. Rychlíky s elpšími vozy, na dlouhá ramena jako je Olomouc Praha může být Pendolino.

Co s nimi ale ve skutečnosti bude, ukáže až čas.

A já tu zatím budu požád psát o neschopnosti managementu ČD.

A děkuju bohu, že aspoň párkrát měsíčně se to podívá do Františkových lázní. Kéž by to pokračovalo až do Mnichova.. že? :-)
17.08.2012 (11:24)  
heisy bordel: předloni jsem taky slyšel skálopevná prohlášení, že celý Praha-ČB bude hotové 2016, tak bych to bral s rezervou i tady.
17.08.2012 (10:07)  
Prý by to mělo být do poloviny 2018.
registrovaný uživatel Koudy 
16.08.2012 (22:32)  
tarten: Veselí zastávka - Ševětín je projektově v těchto ohledech připraveno na rychlost 200km/h. Úsek Ševětín - Nemanice měl také tyto ambice, ale tam je realizace spíše ve hvězdách.
16.08.2012 (22:04)  
Pendolina su asi jeden z najvacsich failov v historii CD. Najhorsie je ze ono nie je ani komfortom nejak vynimocne, aj ked samozrejme vo vozovom parku CD je jednookym medzi slepymi.

Anyway, v pripade ze by DB uzavreli zmluvu s RegioJetom a CD by isli robit trucpodnik (ako uz bolo naznacene), tak je teoreticky mozne ze by prevadzkovali Pendolina do Hamburgu? S tym ze v celej trase by boli dopravcom CD.
16.08.2012 (21:19)  
Absolutně nechápu, na co se ta Pendolina kupovala, když vedení ČD není a nebylo schopno prosadit jejich nasazení na rameni Berlín-Praha-Vídeň! Nějaké Railjety ať nikoho ani nenapadne kupovat, dopadne to úplně stejně, navíc když ty vlaky ještě budou v současném ubohém korporátním nátěru!!!
16.08.2012 (20:59)  
dneska jsem po delší době Pinďou jel... mimochodem slušně nacvakaný, copak na to asi 4-vagonový vlakobazar?

Pendolino je to furt čupr vlak, když přijížděl na nádraží, všichni ho obdivně sledovali,stejně tak, když stojí ve Vršovicích připravené na vjezd do HN, mockrát lidi ve vlaku přerušili konverzaci a hele Pendolino apod.

M8m ho rád, stejně snad budu mít rád i Railjety.
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko