Praha — Jednotky řady 680 Pendolino, jejichž první exemplář dorazil do České republiky před téměř 10 lety, jsou ze tří čtvrtin splaceny. První termín nákupu se datuje do poloviny devadesátých let. Tento záměr navázal na rozhodnutí vlády modernizovat koridory bez větších změn v trasování, kdy by bylo vyšších cestovních rychlostí vlaků dosaženo soupravami s naklápěcí skříní. Pro České dráhy je mělo vyrobit konsorcium vedené libeňskou lokomotivkou ČKD. Předmětem obchodu bylo 10 souprav v úhrnné hodnotě 4,4 miliardy korun. Chod dějin však změnil scénář, a tak se po krachu ČKD, několika letech neshod a za přispění zvyšující se inflace, smrskla objednávka na 7 kusů. Soupravy nakonec vyrobila společnost Alstom Ferroviaria (někdejší Fiat), sídlící v italském Saviglianu.
K pořízení jednotek si ČD vzaly v polovině devadesátých let jednorázový úvěr v celkové výši 111.255.000 eur. Věřitelem se stalo konsorcium bank pod vedením ČSOB (v té době byl kurz Evropské měnové jednotky ECU, předchůdce dnešního eura, zhruba 35 Kč/1 ECU). K 1. lednu 2003, kdy došlo k rozdělení státního podniku České dráhy na samostatnou Správu železniční dopravní cesty a akciovou společnost České dráhy, přešla na ČD, a. s., částka 95 065 000 eur, přičemž v současnosti je z této částky uhrazeno 66.446.000 eur. Zbývající částka bude splacena do 25. listopadu 2014.
Důsledkem zániku konsorcia ČKD a následné dodávky pouhých 7 namísto 10 souprav bylo navýšení jednotkové ceny za soupravu o více než 42 %, což se následně projevilo v hospodářských výsledcích provozu jednotek Pendolino. Ty jsou sice podle výročních zpráv ČD provozovány se ziskem (tedy si svým nasazením vydělají na provoz a údržbu), splátky úvěru však pokryté nejsou. Dodejme, že zatímco daňové odpisy těchto souprav jsou podle zákona 10 let, účetně budou jednotky 680 odepisovány postupně, během celé své životnosti – plány mluví o 30 letech od zahájení provozu (do roku 2035). Přibližně ve třetině této doby dojde k úplnému splacení úvěru, určenému k jejich pořízení.
Zdroj: České dráhy

Problém Pendolin je v zásadě ten, že je jich málo. Na jižní rameno by se sice naklápění hodilo, ale v 7 jednotkách se nedá pokrýt provoz všech mezinárodních vlaků. JŘ pak stejně musí být napsaný na klasické soupravy, tudíž se zde naklápění dá použít tak akorát na dohánění zpoždění.
Že by kvůli nákupu RJ nebylo Pendolina potřeba je nesmysl. Až se podaří trochu hnout s 3. a 4. koridorem, tak jich na ramena Praha - Cheb, Linec - Praha - (Drážďany??) bude ještě málo.
Na takové trati je jako doma - tam ať jezdí. VC se tam jednou naklopí a už nevrátí na koleje.. :-)) Nebo se budou courat.
Když někdo obvinil Ratha za podvody, nemohl by se někdo podívat i na tento kšeft? a hlavně na managemetn ČKD? Tam bych hledal příčinu současného stavu..
Odpovědní si vyskákali z hořícího letadla na zlatýcgh padácích.. a jezdí si limuzínou - my.. no my si počkáme na koženku z 1ního.. :-))
Píšu sem už leta - a doufám, že si toho někdo někdy všimne. Brojím proti nákupu VC (RailJetů), protože si myslím, stejně jako VY, že Pinďa by měl být využitý.
Po nástupu konkurence bude s těmito jednotkami co? Už to někdo řešil na Nábřeží? Určitě - musel. Ale zatím nic neprosáklo.
Budu tedy doufat, že nám Pinďové nezakrní na rameni Praha Ostrava, že po nákupu VCček bude jezdit tam, kam ony nové VC nejezdí.
Krajské města by měly být spojeny luxusním vlakem s hlavním městem a vedlejším krajským. Rychlíky s elpšími vozy, na dlouhá ramena jako je Olomouc Praha může být Pendolino.
Co s nimi ale ve skutečnosti bude, ukáže až čas.
A já tu zatím budu požád psát o neschopnosti managementu ČD.
A děkuju bohu, že aspoň párkrát měsíčně se to podívá do Františkových lázní. Kéž by to pokračovalo až do Mnichova.. že? :-)
Anyway, v pripade ze by DB uzavreli zmluvu s RegioJetom a CD by isli robit trucpodnik (ako uz bolo naznacene), tak je teoreticky mozne ze by prevadzkovali Pendolina do Hamburgu? S tym ze v celej trase by boli dopravcom CD.
Pendolino je to furt čupr vlak, když přijížděl na nádraží, všichni ho obdivně sledovali,stejně tak, když stojí ve Vršovicích připravené na vjezd do HN, mockrát lidi ve vlaku přerušili konverzaci a hele Pendolino apod.
M8m ho rád, stejně snad budu mít rád i Railjety.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











