Praha — Jednotky řady 680 Pendolino, jejichž první exemplář dorazil do České republiky před téměř 10 lety, jsou ze tří čtvrtin splaceny. První termín nákupu se datuje do poloviny devadesátých let. Tento záměr navázal na rozhodnutí vlády modernizovat koridory bez větších změn v trasování, kdy by bylo vyšších cestovních rychlostí vlaků dosaženo soupravami s naklápěcí skříní. Pro České dráhy je mělo vyrobit konsorcium vedené libeňskou lokomotivkou ČKD. Předmětem obchodu bylo 10 souprav v úhrnné hodnotě 4,4 miliardy korun. Chod dějin však změnil scénář, a tak se po krachu ČKD, několika letech neshod a za přispění zvyšující se inflace, smrskla objednávka na 7 kusů. Soupravy nakonec vyrobila společnost Alstom Ferroviaria (někdejší Fiat), sídlící v italském Saviglianu.
K pořízení jednotek si ČD vzaly v polovině devadesátých let jednorázový úvěr v celkové výši 111.255.000 eur. Věřitelem se stalo konsorcium bank pod vedením ČSOB (v té době byl kurz Evropské měnové jednotky ECU, předchůdce dnešního eura, zhruba 35 Kč/1 ECU). K 1. lednu 2003, kdy došlo k rozdělení státního podniku České dráhy na samostatnou Správu železniční dopravní cesty a akciovou společnost České dráhy, přešla na ČD, a. s., částka 95 065 000 eur, přičemž v současnosti je z této částky uhrazeno 66.446.000 eur. Zbývající částka bude splacena do 25. listopadu 2014.
Důsledkem zániku konsorcia ČKD a následné dodávky pouhých 7 namísto 10 souprav bylo navýšení jednotkové ceny za soupravu o více než 42 %, což se následně projevilo v hospodářských výsledcích provozu jednotek Pendolino. Ty jsou sice podle výročních zpráv ČD provozovány se ziskem (tedy si svým nasazením vydělají na provoz a údržbu), splátky úvěru však pokryté nejsou. Dodejme, že zatímco daňové odpisy těchto souprav jsou podle zákona 10 let, účetně budou jednotky 680 odepisovány postupně, během celé své životnosti – plány mluví o 30 letech od zahájení provozu (do roku 2035). Přibližně ve třetině této doby dojde k úplnému splacení úvěru, určenému k jejich pořízení.
Zdroj: České dráhy

Odkud prosím vás máte těch 200 km/h na trati 220? Plánuje a staví se to přeci na 160 km/h téměř po celé délce, tedy tvary přechodnic ani průřezy tunelů nedovolí víc (leda by se radikálně změnily normy, což se v tomhle směru těžko dá předpokládat), a na druhou stranu klasika těch 160 km/h pojede a Pha - ČB hluboko pod 2 hodiny zvládne. Jinými slovy, za těmi ušetřenými doufejme 8' do Bystřice by pendolino ušetřilo sotva víc než cca 0. Čili pendolino se tam nemůže vyplatit. To je zcela jiná situace než na Děčín, kde ale není bohužel zas dostatečný zájem. Co jsem přehlédl?
Jeden z nás má očividně chybné vstupní údaje.
Jsem rad, ze si to dovedete priznat. Vy asi na nich nejezdite, ze? Tabulky jsou jedna vec a skutecnost vec druha. Mel jsem tu cest, kdyz se pendo zajitdelo BCV - BNO a CHC - PCE (tam je stoupani docela podobne tomu, co mi tu vypravite). Mam to najit v TTP (tabulka tratovzch pomeru)?
A uvažujete též, že na těch rampách v 12 promilích (kterými se to bude od Benešova po Budějce hemžit dost...) se 680 rozjíždí dost loudavě? Např. na novostavbě z Votic do Sudoměřic by rozjezd ze 160 (navazující úseky víc nedovolí) na 200 trval v podstatě až na "rozvodí" do Červeňáku. Úspora vůči jízdě stabilními 160 je naprosto zanedbatelná, a to zhruba 0,9 minuty. (Nehledě na to, že tam 200 stejně nejspíš nebude.)
Pokud by se tam podařilo aspoň 170 (175) dostat (vyjma v pro špalky), bude úspora 0,4 minuty, tedy jen o půl minuty méně.
12 promile na kolejich neni nic neobvykleho. Paklize by byly funkcni vsechny 4 motorove vozy, je pri 15. ti promilich dosazeni rychlosti 200 km/h cca. na 2200 metrech. Brzdna draha s pouzitim magnetu je z 200 do nuly 736 m.
A uvažujete též, že na těch rampách v 12 promilích (kterými se to bude od Benešova po Budějce hemžit dost...) se 680 rozjíždí dost loudavě? Např. na novostavbě z Votic do Sudoměřic by rozjezd ze 160 (navazující úseky víc nedovolí) na 200 trval v podstatě až na "rozvodí" do Červeňáku. Úspora vůči jízdě stabilními 160 je naprosto zanedbatelná, a to zhruba 0,9 minuty. (Nehledě na to, že tam 200 stejně nejspíš nebude.)
Pokud by se tam podařilo aspoň 170 (175) dostat (vyjma v pro špalky), bude úspora 0,4 minuty, tedy jen o půl minuty méně.
Ad obsazenost:
Asi jezdím po jiné trati. Bohužel, u Budějc je obsazenost naprosto tragická, delší soupravy se užijou až z Benešova.
Samozřejmě, najdou se výjimky.
VNS - rychlost pro vozidla s naklápěcí skříní
Takže v tom je zahrnuta i dvoustovka za Veselím k Budějicům? I tak se mi pořád ale nezdá, že jen rychlejší průjezd klopidla Táborem a Veselím (Tá 130/115 oproti 105/95 na zhruba 4km, Veselí 145 oproti 160) dá tolik minut. Kde jsou další výraznější rozdíly mezi Vvyj a Vns?
Co je to Vvyj a VNS?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











