Praha — Konkurenční boj dopravců mezi Prahou a Ostravou nabírá na obrátkách. V těchto dnech navíc do dění poprvé zasáhl soud – Městský soud v Praze vydal předběžné opatření na základě podnětu Českých drah, které si stěžují na nekalé jednání LEO Expressu. Ten poskytuje svým cestujícím slevu z jízdného po předložení zákaznické In–karty ČD. Na první úspěch chtějí České dráhy do konce července navázat řádnou žalobou, na jejímž základě soud vydá definitivní verdikt. Žalobu by mohla odvrátit dohoda obou stran a náhrada škody. Podobný postup může být teoreticky uplatněn i v případě dopravce RegioJet, který svojí podobnou akci ale brání tím, že slevy poskytuje na základě slevy Rail+ a vazba na aplikaci na In-kartě nikdy v tarifu uvedena nebyla. Tvrzení tiskového mluvčího, uvedené nejen v oficiální tiskové zprávě, že akce platí pro všechny držitele „platné In-karty s jakoukoli zákaznickou aplikací“, označil dopravce na sociální síti za nechtěný omyl.
Další krok ČD je tak v tomto případě zřejmě ještě otázkou právního jednání. Soudní dohru může mít ale i jiná současná akce zlatočerného dopravce, která je promptní reakcí na slevové vouchery „Cestujte Pendolinem“ nabízené Českými drahami ve snaze navýšit obsazenost spojů SuperCity. Ten, kdo nasbírá nejvíce poukazů, může vyhrát kredit v hodnotě 20 000 korun na cestování spoji LE a za každý z nich navíc cestující dostane dezert zdarma. Radim Jančura k akci Českých drah s poukázkami na slevu prohlásil: „Je to trapná prasárna a nejlevnější forma marketingu. U autobusů se nám nikdy nestalo, že by si konkurence stoupla před náš autobus a rozdávala letáky, k tomu se nesníží ani ti nejhorší dopravci.“ Tiskový mluvčí Českých drah Radek Joklík ovšem připomenul akci „Příště s námi“, kdy slevové poukazy rozdával při zahájení vlastního provozu právě RegioJet, a to přímo před pokladními přepážkami ČD. O tom, zda různé akce českých dopravců jsou či nejsou za hranicí zákona, tak bude muset nejspíš vždy rozhodovat až soud.
Zdroje: E15.cz

Pokud poskytuje LEO Express slevu cíleně na In-karty, je to trochu jeho neopatrnost, že si to alespoň nezkonzultuje z právníky, aby se podobným sporům vyhnul.
Dobrá, dobrá...
To by tedy ale znamenalo, že ČD do toho kecají oprávněně. Půjčily mi tu kartu s tím, že jí budu užívat v souladu se smlouvou a podmínkami.
Pokud ve smlouvě ani v podmínkách není uvedeno, že kartu (majetek ČD) můžu použít u jiného dopravce, neměl bych tak činit. A zrovna tak jiný dopravce by tu kartu (majetek ČD) neměl používat k vlastnímu prospěchu.
Opet je tu podobny priklad z jineho odvetvi. Poskytovatel webhostingu Wedos dava (nebo alespon jeste nedavno daval) pri prechodu od konkurence dvojnasobek obdobi, ktere zakaznikovi zbyvalo u predchoziho poskytovatele, zdarma.
Na zadní straně každé In-Karty je uvedeno, že vlastníkem jsou České Dráhy. Kupuješ si aplikaci, nikoli nosič. Je to naopak, než u SIM mobiních operátorů: Tam jste majiteli SIM karty, nikoli telefonního čísla (kvůli následné recyklaci po expiraci.)
Měl jsem za to, že jakožto držitel In-karty jsem jejím vlastníkem. Pokud jí mám ale jen půjčenou a vlastníkem jsou ČD, pak právě ČD diktují, jak se s tímto jejich majetkem může nakládat. Propůjčily mi svou kartu a já jsem oprávněn používat ji pouze v souladu s uzavřenou smlouvou a obchodními podmínkami.
Jak to tedy je? Jsou vlastníkem karty opravdu ČD?
Nicméně jedna věc je velmi zajímavá: Dokud se LE nechoval jako konkurence, nikomu nevadil. Jakmile však začal vystrkovat drápky, přišly obstrukce. Jakkoli je to zajímavé, není to překvapivé... Nebo ano?
Není to překvapivé. Dokud se ČD chovaly jako monopol, taky si pan Jančura jen mnul ruce a liboval si, jak bude snadné ČD pokořit. A když se ČD začaly chovat jako konkurence, začal žlutý pán podávat stížnosti.
Nicméně jedna věc je velmi zajímavá: Dokud se LE nechoval jako konkurence, nikomu nevadil. Jakmile však začal vystrkovat drápky, přišly obstrukce. Jakkoli je to zajímavé, není to překvapivé... Nebo ano?
Áno, takéto konanie by asi nikto nečakal. Vôbec. To ako keby ste sa prišli na suseda sťažovať že v sobotu o šiestej ráno cvičí na bicie a niekto by sa podivoval, že ste sa nesťažovali už pred pol rokom, keď si ich kupoval s tým, že cvičiť bude chodiť do garáže.
Alebo: Ktorú osu budete odháňať? Tú, ktorá bezradne leze a padá zo skla na okne, alebo tú ktorá agresívne poletuje okolo Vás a netušíte, či a kedy Vás bodne?
RailPlus - mezinárodní sleva, kterou dopravci můžou (ale nemusí) nabízet jako doplněk ke svým "členským legitimacím". Když InKarta začínala (a ještě měla smysl), existovala dokonce bez této aplikace. Na tu si může navázat kdo chce co chce a nikdo, ani vlastník karty (tedy ČD) s tím nic nenadělá. Naštěstí.
Aplikace na InKartě - jsou produkty ČD a pouze ty, jako takové, by na ni měly mít navázány slevy a různé další výhody. Na druhou stranu nevidím důvod, proč by na ni nemohli nabízet slevu i ostatní dopravci, neboť se tak děje na jejich vlastní podnikatelské riziko (a je to ekonomická sebevražda, protože za kartu zaplatil zákazník Českým Drahám, nikoli jim.)
Nicméně jedna věc je velmi zajímavá: Dokud se LE nechoval jako konkurence, nikomu nevadil. Jakmile však začal vystrkovat drápky, přišly obstrukce. Jakkoli je to zajímavé, není to překvapivé... Nebo ano?
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.











