..: Rakouský railjet byl představen české veřejnosti :..

Railjet v Brně, foto: Matouš Danielka Břeclav — Rakouská souprava railjet předvedla ve středu další „kolejotrysk“ s cestujícími po České republice. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) a České dráhy symbolickými akty v Břeclavi, Brně a Praze zahájily reklamní kampaň, která bude postupně gradovat až do prosince 2014, kdy 7 souprav Siemens Viaggio Comfort v barvách ČD a 3 soupravy v barvách ÖBB spojí po železnici Prahu, Vídeň a Graz. Ano, byli jsme také účastníky druhého představení railjetu v ČR, proto si dovolíme prezentovat několik fotografií, komentář a rekapitulaci projektu railjet i akvizice souprav Českými drahami.

Podívejme se nejdříve do historie netrakčních jednotek railjet

railjet, 1216.226 a 1116.219, Jezernický viadukt, EC100104, 15.6. 2009, foto: Josef Petrák Začátek nového tisíciletí: ve Francii již mají vysokorychlostní jednotky TGV, v Německu ICE… Rakouské dráhy ÖBB zatím nic podobného nerealizovaly, a tak střádají velkolepé plány o náhradě vozů klasické stavby. V roce 2006 objednaly u společnosti Siemens 23 sedmivozových souprav railjet. Následující rok bylo objednáno dalších 44 netrakčních jednotek, celkem tedy 67 railjetů. Jednotky měly nahradit na dálkových vnitrostátních a mezinárodních spojích soupravy klasické stavby. Koncept netrakčních jednotek byl zvolen díky vysokému počtu moderních lokomotiv Taurus, kterými ÖBB disponovaly. Byla navržena tři barevná schémata, která ÖBB nechaly nanést na lokomotivy Taurus. Na veřejnosti bylo vybrat to nejlepší. Nakonec vyhrálo červeno-šedo-černé schéma. Výroba jednotek začala nabíhat v dílných ÖBB Technische Services ve Vídni na Grillgasse. V září 2008 byla představena první jednotka novinářům. Souprava nabízí celkem 408 míst k sezení – 316 v druhé třídě Economy, 71 v první třídě First, 16 v nejluxusnější třídě Premium a vlakové bistro. Květen 2009 přinesl první cestu railjetu do Česka. Do Výzkumného ústavu železničního na zkušební okruh u Cerhenic zavítal na testy nový vlak, který zatím nebyl zapojen do turnusu. Testy měly přinést jejich schválení na síti SŽDC, ačkoliv se v té době o jejich pravidelném provozu v Česku neuvažovalo. Hnacím vozidlem byla třísystémová lokomotiva Taurus 1216.226 „Tschechien“ s polepem reprezentujícím české barvy na fotbalovém EURU 2008. Mezitím už byly railjety nasazovány do pravidelného provozu na trase Budapest – Wien – München a Wien – Bregenz. Hned následující měsíc, červen 2009, přinesl mimořádnou nabídku – svezení railjetem z Břeclavi do Ostravy na veletrh Czech Raildays, kde byla jednotka následně vystavena, a tak se mohla poprvé svést široká veřejnost railjetem v Česku.

Možná podoba netrakčních jednotek ČD, foto: CJOctavian Koncem roku 2010 se začaly objevovat první plány na nákup 16 netrakčních jednotek railjet Českými drahami. Rakouské dráhy byly nákupem railjetů a výstavbou vídeňského hlavního nádraží finančně vyčerpány, a tak definitivně rozhodly o neodebrání posledních 16 jednotek. ČD naopak měly nedostatek vozů na dálkové vlaky a hledaly vhodná vozidla. Nákup ojetých vozů od Deutsche Bahn se nerealizoval, a tak opce od Österreichische Bundesbahnen přišla vhod. Díky nasazování railjetů do provozu měly ÖBB nadbytek relativně kvalitních vozů. Toho nejdříve využil RegioJet pro rozjezd open-access linky Praha – Ostravsko, a pak zbytek vozů, o které neměl zájem, „dohodil“ Českým drahám, které tímto hlavní problémy zažehnaly. České dráhy nejdříve plánovaly railjety nasadit na linku do Hamburku s tím, že budou dle požadavků Deutsche Bahn soupravy osmivozové a celkový počet jednotek bude o jednu méně – patnáct. Nakonec však linku do Hamburku vyfoukl Českým drahám RegioJet. ČD tak hledaly uplatnění pro railjety jinde a našly ho na spojích Praha – Wien/Budapest.

Přetahovaná o railjety

Škoda Transportation chce u ČD prosadit výlučně vlastní vozidla, foto: ŽelPage Ne snad, že by měl o neodebrané jednotky ÖBB zájem další provozovatel, ale mediální masáž a sérii žalob, kterou spustila Škoda Transportation v roce 2011 proti nákupu, neměla v našich končinách obdoby. Škodovka podala stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který následně vydal předběžné opatření, aby ČD nemohly nákup uskutečnit. Kritizovala přímý odběr bez vyhlášení výběrového řízení. Stejným způsobem však sama takto uzavírala smlouvy s Českými drahami, ve kterých nešlo o bezkonkurenční nabídku, jakou je kontrakt na railjety. Prezentovala vlastní nabídku s neznámými patrovými jednotkami odvozenými od CityElefantů, kterou se snažila konkurovat. Nechala si udělat kontroverzní studii na ČVUT o nevýhodnosti railjetů. Nakonec byly všechny obžaloby zrušeny a ČD mohly podepsat smlouvu s ÖBB a Siemensem. Soud však nedávno zrušil rozhodnutí ÚOHS, a tak bude muset úřad nákup railjetů znovu prověřit.

Poslední kus pro ÖBB

Křest railjet 51, Wien Meidling, 30. 7. 2012, foto: Josef Petrák Railjet fifty-one na Semmeringbahn, foto: Matouš Danielka Poslední netrakční jednotku Viaggio Comfort slavnostně předal Siemens Mobility rakouským drahám 30. července 2012. Jednotka dostala název railjet fifty-one podle toho, že je padesátou první dodanou. Výroba pro ÖBB byla ukončena po necelých čtyřech letech. Railjety pokrývají vozební ramena IC/EC vlaků Vídeň – Graz, Vídeň – Villach a Budapešť – Vídeň – Salzburg – Mnichov, resp. Innsbruck – Bregenz/Lindau/Curych. Díky nakonec relativně včasnému potvrzení objednávky ze strany ČD nebyly technologie na výrobu railjetů z dílen odstraněny, a tak mohlo dojít k jednodušší obnově výroby. Jednotky pro ČD se budou nakonec lišit jen minimálně – vnějším korporátním lakem, přítomností věšáku pro jízdní kola, jídelním vozem. Business třída bude nabízet pouze 6 míst k sezení, první 42 a druhá 384+10. Bistro uspořádání se u ÖBB neosvědčilo, proto jsou dodatečně vozy předělávány na jídelní, poslední jednotky již měly jídelní uspořádání z výroby a stejně tak to bude i u modrých jednotek. Pro ČD bude vyrobeno celkem 7 vlaků pro linku Praha – Wien – Graz, kde budou jezdit spolu s jednotkami ÖBB na spojích EC v celodenním dvouhodinovém intervalu. Další 8 sedmivozových jednotek bude, podle slov zástupců Českých drah, na 90 % také vyrobeno. Ty by měly jezdit na lince Praha – Budapest. Maďarský dopravce MÁV-START si chce však zatím ponechat jeden pár spojů do Prahy se svými vozy, čímž by nabourával jednotný koncept vlaků railjet a snižoval kvalitu přepravy. Koncept provozu do Budapešti je tak stále v jednání.

Čím to budou teda nakonec tahat?

10. dubna vyrazila lokomotiva 1216.229 poprvé v laku railjet do Česka na páru spojů Gustav Klimt z Grazu, foto: Matouš Danielka Při objednávce lokomotiv řady 380 plánovaly ČD jejich nasazení také na spoje do Rakouska. To se však nakonec neuskuteční kvůli průtahům s jejich schvalováním (byť už k jejich definitivnímu schválení zbývá jen krůček) a neochotě rakouské strany i Škody Transportation je využívat spolu s netrakčními jednotkami Viaggio Comfort. Dále budou tedy nasazovány, jako na dnešních EC spojích, lokomotivy ÖBB řady 1216, které dostanou patřičné barevné schéma podle toho, s jakou soupravou budou jezdit. První se do nového hávu převlékla lokomotiva 1216.229, která je zároveň první třísystémovou lokomotivou ÖBB v laku railjet. Dne 10. dubna 2013 vyrazila poprvé na trať na páru spojů Gustav Klimt do Prahy, na kterém vydržela jezdit do neděle 14. dubna, aby ve středu mohla vyrazit s railjetem na „turné“ po Česku. Díky většímu nasazení lokomotiv řady 1216 v nákladní dopravě, především do Ostravy, byly zpětně převedeny na verzi ES64U4-C (pro provoz v Rakousku, Německu, Česku a Slovensku) stroje 1216.228 – 231. Celkem už k nám tedy zajíždí 15 strojů této řady.

Railjet v Česku

railjet za Brnem, foto: Martin Grill První letošní zkušební jízda do Čech s jednotkou railjet proběhla 21. února. Souprava se s lokomotivou 1216.210 „Kapsch“ vydala na ověřovací neveřejnou jízdu do Dlouhé Třebové přes Brno a zpět přes Olomouc zpět do Vídně. Při jízdě byla ověřován funkce vzájemné kompatibility v komunikaci mezi řídícím vozem a lokomotivou řady 1216, se kterou railjet ještě nikdy dřív nejezdil. Netrakční jednotky dosud jezdily pouze na střídavém systému, pro který plně postačují taury řady 1016, případně 1116 do Budapešti. Po dohodě s českými strojvedoucími byly vykonávány drobné softwarové úpravy pro snadnější ovládání ze stanoviště strojvedoucího v „modu ČR“.

První railjet s cestujícími do Prahy

Railjet vedený jako vlak EC 30000 v čele s lokomotivou 1216.229 přijíždí na české území do stanice Břeclav, foto: Matouš Danielka Datum 17. dubna 2013 se zapíše do železničních dějin jako cesta prvního vlaku railjet s cestujícími ve své trase z Vídně do Prahy. Ze stanice Wien Meidling vyrazil v 8.39 dopoledne vlak EC 30000 s příjezdem do Břeclavi v 9.45, kde byla 35minutová pauza pro potřeby novinářů i odborné veřejnosti. Jízdenky na vlak byly v běžném prodeji. Po příjezdu do Brna v 10.55 následovalo slavnostní předání modelu vlaku railjet, od rakouského výrobce Jägerndorfer, generálnímu řediteli ČD Petru Žaludovi z rukou generálního ředitele ÖBB Holdingu Christiana Kerna a zástupce Siemensu CZ Romana Kokšaly. Christian Kern spěchal zpět do Vídně, a tak proběhla tato část programu právě v Brně. Při celé cestě z Břeclavi do Prahy nás tým palubního personálu, caterera Henry am Zug, zásoboval nejrůznějšímu vzorky jídla, které bylo opravdu velice chutné a jejich servírování bylo i vhodně časově naplánováno – snídaně, svačina, oběd, odpolední káva…, a protože i láska k vlaku může procházet žaludkem, připojujeme i fotodokumentaci některých pochutin.

Přípitky zúčastněných zástupců ČD, ÖBB a Siemensu po křtu lokomotivy Spirit of Praha, foto: Matouš Danielka Při cestě z Pardubic nám dělalo společnost letadlo, ve kterém jistě nechyběl alespoň jeden „aerovlakošotouš“. Podle zástupců drah totiž nešlo o jimi objednanou dokumentaci vlaku. V Praze, dle plánovaného programu, proběhly na prvním nástupišti proslovy zástupců ČD, ÖBB a Siemensu, vždy v češtině a němčině. Následoval křest lokomotivy 1216.229, která dostala jméno Spirit of Praha, podle již tradičního označování u railjetů. Snad jen samotný akt křtění mohl proběhnout elegantněji, než pouhým třísknutím lahve šampaňského o lokomotivu. Jednotka byla následně přístupná široké veřejnosti. V 16.29 odjela souprava jako vlak SC 513 Pendolino do Českého Těšína se servisem jako v běžném pendolinu. Catering zajišťovalo, jako u běžného spoje, společnost JLV. Následující den se jednotka vrátila zpět do Prahy na vlaku SC 506 Pendolino a „turné“ po českých kolejích zakončila zvláštním vlakem EC 30003 z Prahy v 11.44 s příjezdem do stanice Wien Meidling v 16.21.

Akce se těšila obrovskému zájmu médií. Z pohledu dopravce šlo o začátek reklamy na nový koncept cestování mezi Prahou a Vídní, který přijde v prosinci 2014. První jednotka railjet ČD by měla však zasáhnout do provozu již za rok. V současnosti jsou vyrobeny hrubé skříně prvních dvou vozů. České dráhy s nákupem jednotek railjet získají velké množství kvalitních vozů a jednotný standard služeb – až na catering a drobnosti v uspořádání interiéru. Díky nákupu railjetů zrekonstruuje a zrychlí rakouská strana trať Břeclav – Wien, a tak možná i tam budou moci jednotky využít svou maximální rychlost 230 km/h. Český cestující bude jistě maximálně spokojen, snad jen nepatrně větší hlučnost v interiéru a nutnost mávat na čidlo pro otevření vstupních dveří do oddílu trošku ubírají jednotce na kráse. Naopak pochválit může pohodlná velká sedadla dávající i ve velkoprostoru dávku soukromí, přítomnost polic pro velká zavazadla přesto, že je v jednotce i tak hodně místa. Reklamní informace na displejích o nabídce vlakových tříd a další informace byly již při této prezentaci v češtině. Nejmenší jistě potěší Kinderkino v posledním voze před lokomotivou. Na toaletách není potřeba pátrat, jak umístit ruce, aby čidlo sepnulo a voda tekla, i sušič rukou sušil. Vše se ovládá velkými tlačítky.


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 22.4.2013 (15:03)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla Reportáže

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 14      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Raquac 
23.04.2013 (11:34)  
Ythomas_ct: Stoji za poznamenani, ze tech "domacich vyrobcu" je v pripade ÖBB nekolik (v pripade elektrickych jednotek dva), oba predstavuji realnou spicku v oboru, ÖBB od nenakupuji nijak draze a tlaci je ucinne ke splneni svych pozadavku. To uz ve srovnani se situaci u nas, prinejmensim tou nedavno minulou, vykazuje jen malo spolecnych rysu.
23.04.2013 (11:15)  
Karel Kovářík: 2) Takze zkratit vlak a radsi celej jeden pridat, kdyz uz ted je problem s kapacitou trati. Ciste z pohledu zeleznicniho neni problem v tom, ze jede do Pardubic moc lidi (pro dopravce by melo shaneni novych vagonu kvuli vysokemu zajmu byt milou povinnosti). Problem je, ze nejsou cestujici, kteri by jeli dal. Pokud se na to budeme divat z pohledu penez, tak by to slo udelat presne takhle: http://ekonomika.idnes.cz/leo-express-meni-trasy-0by-/eko-doprava.aspx?c=A130423_1920470_eko-doprava_fih
Registrierter Benutzer Komín  mail  
23.04.2013 (10:40)  
EC 174: Řešení tarifu v Bussines třídě by mě taky zajímalo, nikde to ČD dosud nepopisovaly. Především v railjetech ČD by rezervace opravdu smysl měla, jelikož bych si nerad zaplatil tuším ne zecela levný příplatrek a pak celou cestu stál. Možná by se to dalo řešit podobně, jako u ÖBB - zaplatí se jízdné pro 1. třídu a příplatek do Bussines třídy by zahrnovala rezervace do ní.
Registrierter Benutzer Kakov 
23.04.2013 (10:37)  
bartik09:

v tom máte pravdu, já to nechci řešit nezastavováním, v CT a Ko to byl spíše dovětek k předchozímu příspěvku.

ohledně Pardubic a lákání cestujících:

1) rozhodně bych u těchto vlaků Pardubice jako zastávku nevypouštěl, je to přeci jen důležité město a hodně lidí z něj směr Brno jezdí

2) jediná možnost, jak trochu odlákat pardubičáky z těchto vlaků je poskytnout adekvátní a lákavější náhradu, což nevím jestli je v silách české železnice, například R x-Plzeň-Praha by šly se zastavením v Kolíně protáhnout do Pardubic a pokud by se na ně nasadili lepší soupravy pak by to část pardubičáků, určitě oslovilo, problém je zda to dovolí kapacita, a pak samozřejmě současná nedostupnost kvalitních vozidel, proto vidím jako jedinou možnost se s tím smířit, byť to není ideální, Kolín má i jiné spojení než Pardubice, proto si myslím, tam jiná alternativa už je
23.04.2013 (10:15)  
Karel Kovářík: V Pardubicich vystupuje pravidelne pulka vlaku a my misto toho, abysme resili, jak prilakat cestujici z Pardubic dal, tak to vyresime tim, ze nebudem zastavovat v Koline a v CT? To uz bych za logictejsi (nikoliv rozumne) povazoval nezastavovani v Pardubicich.
Registrierter Benutzer stoupa  mail  
23.04.2013 (10:08)  
Pro Karel Kovářík:

Pane Kováříku, ze srdce jste ku mně prohovořil, vidím to shodně.
Registrierter Benutzer Kakov 
23.04.2013 (9:46)  
Bartik09:

situaci, kdy ve vagonu 1. třídy si není kam sednou a v pardubicích všichni kromě tří vystoupí považujete za ideální???

edit: osobně bych u mezinárodních vlaků v relaci Pha-Brno, nechal zastávku jen v Pardubicích a ostatní bych vypustil, jak MuN tak MnKK (městečko na křižovatce kolejí = Kolín)
Registrierter Benutzer Kakov 
23.04.2013 (9:40)  
Robert-Antonio
ale zastavování v Kolíně mi přijde velmi rozumné....zaslouží komfortní (=lepší nežli koženkorychlík)

máte částečně pravdu, Kolín si zaslouží lepší spojení, ale jediné správné řešení je zlepšit úrověň koženkových vlaků, nehledě na to, že "nic moc" R Pha-HB-Brno, jsou kvalitou nad republikovou úrovní.
Řešení zastavováním EC vlaků považuji za velmi nešťastné, opravdu, když si člověk, který jede do Brna nemá kam sednout, protože "celý" vlak obsadili lidé z Kolína tak to je pro vlak špatná vizitka a další důvod jet příště autem....
23.04.2013 (9:10)  
paja.butcher: Prece nemuzete chtit, aby ten cestujici do Kolina stepoval o 12 minut dyl na nastupisti jen kvuli tomu, aby se svez horsim a pomalejsim vlakem... Ja jezdim Pce - Pha uz nekolik let, zpravidla pondeli a patek ruznymi spoji a na prstech jedne ruky by se dalo spocitat, kolikrat jsem musel, byt treba jen do Kolina, stat. Jsou ovsem cestujici, kteri projdou dva vozy zaplnene z 80 % a nez aby si sedli vedle nekoho, tak radsi zustanou stat v ulicce. Kdyz to vidi dalsi prichazejici, tak to berou jako signal, ze "dal uz nema cenu chodit". Vysledkem jsou stojici cestujici a poloprazdny vozy na koncich soupravy. Pokud je opravdu plno, tak si muzete poridit mistenku.

ythomas_ct: Pokud se nepletu, tak zaverem te CVUT studie bylo, ze cenu railjetu neni poradne s cim srovnavat, protoze jina dalkova netrakcni jednotka neexistuje, a ze pro CD neni koncept netrakcnich jednotek opodstatneny bez vyhrad.
Myslim, ze s tim se da vcelku i souhlasit, protoze CD nemaj vlastni lokomotivy, kterejma by to tahaly, ani na ty trase Praha-Graz neni zadna uvrat, takze jedinej prinos bude, ze se ve Vrsovicich nebude muset objizdet s lokomotivou. Jinak ta studie ale snad netvrdi, ze nakup railjetu je vylozene chyba.
"Škoda Transportation chce u ČD prosadit výlučně vlastní vozidla." Jenze to prosazovani si nepredstavuji pres brekot v mediich a korupci (a je mi jedno, ze jiny to jinde delaj taky). Spis bych ocenil, kdyby ST prisla s necim, co by mohla dopravcum nabidnout pro vyberka na rychliky. Alespon ramcove se daji ty pozadavky predpokladat...
23.04.2013 (8:15)  
Snad jenom dvě poznámky, když to tak pročítám...

Nechala si udělat kontroverzní studii na ČVUT o nevýhodnosti railjetů.
To je sice asi pravda, ale celkem by mě zajímalo, proč se nikde nepíše také o tom, že si ČD (ve spolupráci se Siemensem) nechaly vypracovat tři pozitivní posudky. Možná by bylo zajímavé je vidět, třeba jsou všechny úplně stejné a liší se jen podpisem "autora" posudku. Ale to samozřejmě jen spekuluji...

Škoda Transportation chce u ČD prosadit výlučně vlastní vozidla.
No a tohle je snad zase snahou každého "domácího výrobce", takže to asi až tak divné není. Doporučuji v tomto ohledu nahlédnout třeba i za hranice; pěkný je např. článek v Eisenbahn-Revue International 3/2013 s názvem "Eklat und Chaos bei der Desiro-Bestellung in Österreich". Jde o celostránkový článek, který popisuje cestu k objednávce jednotek Desiro ML pro ÖBB. Pro přiblížení, o co asi jde, je už v úvodním odstavci věta: "Es war kein Geheimnis, dass schon seit geraumer Zeit vor und hinten den Kulissen politische und andere Fäden gezogen wurden, damit nur die Firma Siemens mit ihrem Angebot der Type Desiro ML bei der Vergabe zum Zuge kommen würde." A zajímavostí je tam víc...

Jinak jsou ale u nás nová vozidla potřeba jak sůl a ač nejsem přesvědčen o tom, že RailJet je tím zcela optimálním řešením, tak je to určitě lepší než drátem do oka... ;-)
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 14      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko