..: Rakouský railjet byl představen české veřejnosti :..

Railjet v Brně, foto: Matouš Danielka Břeclav — Rakouská souprava railjet předvedla ve středu další „kolejotrysk“ s cestujícími po České republice. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) a České dráhy symbolickými akty v Břeclavi, Brně a Praze zahájily reklamní kampaň, která bude postupně gradovat až do prosince 2014, kdy 7 souprav Siemens Viaggio Comfort v barvách ČD a 3 soupravy v barvách ÖBB spojí po železnici Prahu, Vídeň a Graz. Ano, byli jsme také účastníky druhého představení railjetu v ČR, proto si dovolíme prezentovat několik fotografií, komentář a rekapitulaci projektu railjet i akvizice souprav Českými drahami.

Podívejme se nejdříve do historie netrakčních jednotek railjet

railjet, 1216.226 a 1116.219, Jezernický viadukt, EC100104, 15.6. 2009, foto: Josef Petrák Začátek nového tisíciletí: ve Francii již mají vysokorychlostní jednotky TGV, v Německu ICE… Rakouské dráhy ÖBB zatím nic podobného nerealizovaly, a tak střádají velkolepé plány o náhradě vozů klasické stavby. V roce 2006 objednaly u společnosti Siemens 23 sedmivozových souprav railjet. Následující rok bylo objednáno dalších 44 netrakčních jednotek, celkem tedy 67 railjetů. Jednotky měly nahradit na dálkových vnitrostátních a mezinárodních spojích soupravy klasické stavby. Koncept netrakčních jednotek byl zvolen díky vysokému počtu moderních lokomotiv Taurus, kterými ÖBB disponovaly. Byla navržena tři barevná schémata, která ÖBB nechaly nanést na lokomotivy Taurus. Na veřejnosti bylo vybrat to nejlepší. Nakonec vyhrálo červeno-šedo-černé schéma. Výroba jednotek začala nabíhat v dílných ÖBB Technische Services ve Vídni na Grillgasse. V září 2008 byla představena první jednotka novinářům. Souprava nabízí celkem 408 míst k sezení – 316 v druhé třídě Economy, 71 v první třídě First, 16 v nejluxusnější třídě Premium a vlakové bistro. Květen 2009 přinesl první cestu railjetu do Česka. Do Výzkumného ústavu železničního na zkušební okruh u Cerhenic zavítal na testy nový vlak, který zatím nebyl zapojen do turnusu. Testy měly přinést jejich schválení na síti SŽDC, ačkoliv se v té době o jejich pravidelném provozu v Česku neuvažovalo. Hnacím vozidlem byla třísystémová lokomotiva Taurus 1216.226 „Tschechien“ s polepem reprezentujícím české barvy na fotbalovém EURU 2008. Mezitím už byly railjety nasazovány do pravidelného provozu na trase Budapest – Wien – München a Wien – Bregenz. Hned následující měsíc, červen 2009, přinesl mimořádnou nabídku – svezení railjetem z Břeclavi do Ostravy na veletrh Czech Raildays, kde byla jednotka následně vystavena, a tak se mohla poprvé svést široká veřejnost railjetem v Česku.

Možná podoba netrakčních jednotek ČD, foto: CJOctavian Koncem roku 2010 se začaly objevovat první plány na nákup 16 netrakčních jednotek railjet Českými drahami. Rakouské dráhy byly nákupem railjetů a výstavbou vídeňského hlavního nádraží finančně vyčerpány, a tak definitivně rozhodly o neodebrání posledních 16 jednotek. ČD naopak měly nedostatek vozů na dálkové vlaky a hledaly vhodná vozidla. Nákup ojetých vozů od Deutsche Bahn se nerealizoval, a tak opce od Österreichische Bundesbahnen přišla vhod. Díky nasazování railjetů do provozu měly ÖBB nadbytek relativně kvalitních vozů. Toho nejdříve využil RegioJet pro rozjezd open-access linky Praha – Ostravsko, a pak zbytek vozů, o které neměl zájem, „dohodil“ Českým drahám, které tímto hlavní problémy zažehnaly. České dráhy nejdříve plánovaly railjety nasadit na linku do Hamburku s tím, že budou dle požadavků Deutsche Bahn soupravy osmivozové a celkový počet jednotek bude o jednu méně – patnáct. Nakonec však linku do Hamburku vyfoukl Českým drahám RegioJet. ČD tak hledaly uplatnění pro railjety jinde a našly ho na spojích Praha – Wien/Budapest.

Přetahovaná o railjety

Škoda Transportation chce u ČD prosadit výlučně vlastní vozidla, foto: ŽelPage Ne snad, že by měl o neodebrané jednotky ÖBB zájem další provozovatel, ale mediální masáž a sérii žalob, kterou spustila Škoda Transportation v roce 2011 proti nákupu, neměla v našich končinách obdoby. Škodovka podala stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který následně vydal předběžné opatření, aby ČD nemohly nákup uskutečnit. Kritizovala přímý odběr bez vyhlášení výběrového řízení. Stejným způsobem však sama takto uzavírala smlouvy s Českými drahami, ve kterých nešlo o bezkonkurenční nabídku, jakou je kontrakt na railjety. Prezentovala vlastní nabídku s neznámými patrovými jednotkami odvozenými od CityElefantů, kterou se snažila konkurovat. Nechala si udělat kontroverzní studii na ČVUT o nevýhodnosti railjetů. Nakonec byly všechny obžaloby zrušeny a ČD mohly podepsat smlouvu s ÖBB a Siemensem. Soud však nedávno zrušil rozhodnutí ÚOHS, a tak bude muset úřad nákup railjetů znovu prověřit.

Poslední kus pro ÖBB

Křest railjet 51, Wien Meidling, 30. 7. 2012, foto: Josef Petrák Railjet fifty-one na Semmeringbahn, foto: Matouš Danielka Poslední netrakční jednotku Viaggio Comfort slavnostně předal Siemens Mobility rakouským drahám 30. července 2012. Jednotka dostala název railjet fifty-one podle toho, že je padesátou první dodanou. Výroba pro ÖBB byla ukončena po necelých čtyřech letech. Railjety pokrývají vozební ramena IC/EC vlaků Vídeň – Graz, Vídeň – Villach a Budapešť – Vídeň – Salzburg – Mnichov, resp. Innsbruck – Bregenz/Lindau/Curych. Díky nakonec relativně včasnému potvrzení objednávky ze strany ČD nebyly technologie na výrobu railjetů z dílen odstraněny, a tak mohlo dojít k jednodušší obnově výroby. Jednotky pro ČD se budou nakonec lišit jen minimálně – vnějším korporátním lakem, přítomností věšáku pro jízdní kola, jídelním vozem. Business třída bude nabízet pouze 6 míst k sezení, první 42 a druhá 384+10. Bistro uspořádání se u ÖBB neosvědčilo, proto jsou dodatečně vozy předělávány na jídelní, poslední jednotky již měly jídelní uspořádání z výroby a stejně tak to bude i u modrých jednotek. Pro ČD bude vyrobeno celkem 7 vlaků pro linku Praha – Wien – Graz, kde budou jezdit spolu s jednotkami ÖBB na spojích EC v celodenním dvouhodinovém intervalu. Další 8 sedmivozových jednotek bude, podle slov zástupců Českých drah, na 90 % také vyrobeno. Ty by měly jezdit na lince Praha – Budapest. Maďarský dopravce MÁV-START si chce však zatím ponechat jeden pár spojů do Prahy se svými vozy, čímž by nabourával jednotný koncept vlaků railjet a snižoval kvalitu přepravy. Koncept provozu do Budapešti je tak stále v jednání.

Čím to budou teda nakonec tahat?

10. dubna vyrazila lokomotiva 1216.229 poprvé v laku railjet do Česka na páru spojů Gustav Klimt z Grazu, foto: Matouš Danielka Při objednávce lokomotiv řady 380 plánovaly ČD jejich nasazení také na spoje do Rakouska. To se však nakonec neuskuteční kvůli průtahům s jejich schvalováním (byť už k jejich definitivnímu schválení zbývá jen krůček) a neochotě rakouské strany i Škody Transportation je využívat spolu s netrakčními jednotkami Viaggio Comfort. Dále budou tedy nasazovány, jako na dnešních EC spojích, lokomotivy ÖBB řady 1216, které dostanou patřičné barevné schéma podle toho, s jakou soupravou budou jezdit. První se do nového hávu převlékla lokomotiva 1216.229, která je zároveň první třísystémovou lokomotivou ÖBB v laku railjet. Dne 10. dubna 2013 vyrazila poprvé na trať na páru spojů Gustav Klimt do Prahy, na kterém vydržela jezdit do neděle 14. dubna, aby ve středu mohla vyrazit s railjetem na „turné“ po Česku. Díky většímu nasazení lokomotiv řady 1216 v nákladní dopravě, především do Ostravy, byly zpětně převedeny na verzi ES64U4-C (pro provoz v Rakousku, Německu, Česku a Slovensku) stroje 1216.228 – 231. Celkem už k nám tedy zajíždí 15 strojů této řady.

Railjet v Česku

railjet za Brnem, foto: Martin Grill První letošní zkušební jízda do Čech s jednotkou railjet proběhla 21. února. Souprava se s lokomotivou 1216.210 „Kapsch“ vydala na ověřovací neveřejnou jízdu do Dlouhé Třebové přes Brno a zpět přes Olomouc zpět do Vídně. Při jízdě byla ověřován funkce vzájemné kompatibility v komunikaci mezi řídícím vozem a lokomotivou řady 1216, se kterou railjet ještě nikdy dřív nejezdil. Netrakční jednotky dosud jezdily pouze na střídavém systému, pro který plně postačují taury řady 1016, případně 1116 do Budapešti. Po dohodě s českými strojvedoucími byly vykonávány drobné softwarové úpravy pro snadnější ovládání ze stanoviště strojvedoucího v „modu ČR“.

První railjet s cestujícími do Prahy

Railjet vedený jako vlak EC 30000 v čele s lokomotivou 1216.229 přijíždí na české území do stanice Břeclav, foto: Matouš Danielka Datum 17. dubna 2013 se zapíše do železničních dějin jako cesta prvního vlaku railjet s cestujícími ve své trase z Vídně do Prahy. Ze stanice Wien Meidling vyrazil v 8.39 dopoledne vlak EC 30000 s příjezdem do Břeclavi v 9.45, kde byla 35minutová pauza pro potřeby novinářů i odborné veřejnosti. Jízdenky na vlak byly v běžném prodeji. Po příjezdu do Brna v 10.55 následovalo slavnostní předání modelu vlaku railjet, od rakouského výrobce Jägerndorfer, generálnímu řediteli ČD Petru Žaludovi z rukou generálního ředitele ÖBB Holdingu Christiana Kerna a zástupce Siemensu CZ Romana Kokšaly. Christian Kern spěchal zpět do Vídně, a tak proběhla tato část programu právě v Brně. Při celé cestě z Břeclavi do Prahy nás tým palubního personálu, caterera Henry am Zug, zásoboval nejrůznějšímu vzorky jídla, které bylo opravdu velice chutné a jejich servírování bylo i vhodně časově naplánováno – snídaně, svačina, oběd, odpolední káva…, a protože i láska k vlaku může procházet žaludkem, připojujeme i fotodokumentaci některých pochutin.

Přípitky zúčastněných zástupců ČD, ÖBB a Siemensu po křtu lokomotivy Spirit of Praha, foto: Matouš Danielka Při cestě z Pardubic nám dělalo společnost letadlo, ve kterém jistě nechyběl alespoň jeden „aerovlakošotouš“. Podle zástupců drah totiž nešlo o jimi objednanou dokumentaci vlaku. V Praze, dle plánovaného programu, proběhly na prvním nástupišti proslovy zástupců ČD, ÖBB a Siemensu, vždy v češtině a němčině. Následoval křest lokomotivy 1216.229, která dostala jméno Spirit of Praha, podle již tradičního označování u railjetů. Snad jen samotný akt křtění mohl proběhnout elegantněji, než pouhým třísknutím lahve šampaňského o lokomotivu. Jednotka byla následně přístupná široké veřejnosti. V 16.29 odjela souprava jako vlak SC 513 Pendolino do Českého Těšína se servisem jako v běžném pendolinu. Catering zajišťovalo, jako u běžného spoje, společnost JLV. Následující den se jednotka vrátila zpět do Prahy na vlaku SC 506 Pendolino a „turné“ po českých kolejích zakončila zvláštním vlakem EC 30003 z Prahy v 11.44 s příjezdem do stanice Wien Meidling v 16.21.

Akce se těšila obrovskému zájmu médií. Z pohledu dopravce šlo o začátek reklamy na nový koncept cestování mezi Prahou a Vídní, který přijde v prosinci 2014. První jednotka railjet ČD by měla však zasáhnout do provozu již za rok. V současnosti jsou vyrobeny hrubé skříně prvních dvou vozů. České dráhy s nákupem jednotek railjet získají velké množství kvalitních vozů a jednotný standard služeb – až na catering a drobnosti v uspořádání interiéru. Díky nákupu railjetů zrekonstruuje a zrychlí rakouská strana trať Břeclav – Wien, a tak možná i tam budou moci jednotky využít svou maximální rychlost 230 km/h. Český cestující bude jistě maximálně spokojen, snad jen nepatrně větší hlučnost v interiéru a nutnost mávat na čidlo pro otevření vstupních dveří do oddílu trošku ubírají jednotce na kráse. Naopak pochválit může pohodlná velká sedadla dávající i ve velkoprostoru dávku soukromí, přítomnost polic pro velká zavazadla přesto, že je v jednotce i tak hodně místa. Reklamní informace na displejích o nabídce vlakových tříd a další informace byly již při této prezentaci v češtině. Nejmenší jistě potěší Kinderkino v posledním voze před lokomotivou. Na toaletách není potřeba pátrat, jak umístit ruce, aby čidlo sepnulo a voda tekla, i sušič rukou sušil. Vše se ovládá velkými tlačítky.


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 22.4.2013 (15:03)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla Reportáže

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 14      Zpráv na stránku:   
22.04.2013 (22:39)  
stoupa: Jenze doba se nam zmenila. Ted jezdi Brno - Praha durch D1 Express a jezdi prazdnej...

Honza: No a dokazali byste v tom railjetu z/do Usti (Decina) udelat aspon nejakou solidni obsazenost? Jinak jsou takove povzdechy o nicem - nam to na lokalce taky jezdit nebude a budem se dal muset kodrcat regiosukem...
Registrierter Benutzer stoupa  mail  
22.04.2013 (22:35)  
Pro Honza (podruhé):

Krom zrychlení by výhoda byla v tom, že "místní přeprava" Děčín - Ústí by mně a podobné jedince při cestě EC z/do Bln. a Dre neprobudila ...... :-)
Registrierter Benutzer Honza  mail  
22.04.2013 (22:30)  
stoupa: a když to nestaví v Ústí a v Děčíně tak k čemu nám to bude dobré? Aby jsme si to někde blejskli a jen záviděli, že někdo jezdí tímhle a my se kodráceme rozskákanejma Bčkama?
Registrierter Benutzer stoupa  mail  
22.04.2013 (22:23)  
Pro bartík09:

V 60.letech Hungaria (povinně místenková, jednotky GANZ) jezdila Brno - Praha "durch" - a bylo plno, a bylo to rychlé a nezažil jsem, že by si někdo z cestujících stěžoval, že nejsou "mezizastávky" (a zajížěla na Masnu - takže nebylo stání před tunelem...) :-)

Pro Honza: No jestli se jednou zadaří nové trasování (Dre) - Pirna - Praha, ve variantě s vynecháním Bad Schandau, Děčína i Ústí, tak se doprava také zrychlí - a bude tam potřeba "něco", co těch 200 -230 umí"... :-)
Registrierter Benutzer Honza  mail  
22.04.2013 (22:09)  
bartik09: ale mně je celkem jedno co to bude tahat, jestli 380 nebo Taurus, každopádně jednak zanikne to jediné přímé spojení přes Prahu a za druhé se v našem kraji SIVICem nesvezeme.
22.04.2013 (22:05)  
stoupa: Tak napriklad Kolin - Brno je primym EC o 20 minut rychlejsi, nez s prestupem v Pce (a nejde jen o tuto relaci). Nedokazu odhadnout, kolik cestujicich by dokazal nalakat hodinovej takt EC s jizdni dobou pod 2 hodiny... Skoro pravidelne pri ceste do Prahy stojim nekolik minut v tunelu. Nebylo by lepsi misto toho zastavit v Koline?

ad sedadla: Jsem tu jedinej divnej, kdo nema problem s anatomii sedadel a jejich tvrdosti snad v zadnem voze (nemluvim o prostoru pro nohy)? (Snad krome tech pravouhlejch v sukafonech)?
22.04.2013 (21:38)  
Ad. zastavování EC / railjetů... Nejvýznamnějším sídlem, kde je nutné se všemi railjety zastavovat (viz. JŘ vlaků Budapešť - Vídeň), je přeci Hegyeshalom = 3,5 tisíce obyvatel :-) .
Registrierter Benutzer JiP 
22.04.2013 (21:34)  
To Bakiy: Nejde to napsat presneji. Na zapade je Railjet evoluce, u nas to bude revoluce, ale budme za ni radi. Mel jsem moznost se do Railjetu podivat a bohuzel musim konstatovat, ze me nove vlaky prijdou stale mene a mene pohodlne. Argument, ze mam jet 1. tridou mi prijde lichy. Drahy by si konecne meli uvedomit, ze hlavni jejich konkurenci jsou auta a i v podstate kdejaka vylitana bazarova ojetina mi vzdy nabidla vice pohodli, nez vsechny Railjety a pendolina dohromady (a tim nemyslim dojezd od domu k domu, ktery je vsak pro mnohe take klicovy). Sedadla jsou vnovych vlacich strasne tvrda a neanatomicka a obecne ergonomie vagonu stoji prakticky vsude zanic. . V porovnani s auty, kde se resi poloha a tvar kazdeho cudliku jsou vlaky obecne dost na chvostu. Nemluve o taktra vsudypritomnem takrka utrazvuku od elektroinstalace a klimatizace v novych vagonech. Jednou jsem jel Bmz a na chvili vypadla klima-ten klid ve vagonu byl az omamujici. Tot muj nazor-sedadlo ve dalkovem vlaku by dle meho nazoru melo vypadat zcela jinak, nez je nabizi Railjet (nejen).
Registrierter Benutzer stoupa  mail  
22.04.2013 (21:29)  
RailJet (EC/IC) a zastavování v menších obcích:
Kolin má skutečně dobré spojení "příměstskou" na Prahu i Pardubice - majoritně by mělo postačit.
Problém mám u ČT (MuN) - patří vůbec dominatně vnitropodniková přeprava ČD (v nejširším slova smyslu) do ZDO, natož pro obsluhu v kategorii EC? Asi ne ... :-)
Registrierter Benutzer chio 
22.04.2013 (21:18)  
Ale jestli mi něco příde fakt "ujetý", sou to názvy spojů, který sou vedený jednotkou railjet. "Rail Tour Austria", "KELAG Energie Express" nebo dokonce "Die Österreichischen Rechtsanwälte", nic delšího už si ÖBB nemohly vymyslet. Je to takový abstraktní, co to je "Rail Tour Austria"? Mnohem lepší jsou podle mě názvy podle osobností (ne těch současných!!) a pamětihodností, v nejlepším případě podle takových, které má spoj alespoň poblíž trasy.

Veď si tie (komerčné) názvy od ÖBB kúpte vy a môžete si vlaky pomenovať, ako srdce ráči.
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 14      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko