..: Nakupuje Německo příliš luxusní vlaky? :..

Talent 2 DB Regio v Bln. Lichtenberg, foto: Ralf Roletschek Berlín — Zatímco u nás se v poslední době řeší, kde vzít peníze na nákupy nových železničních vozidel pro osobní dopravu, v Německu se objeví i kritické hlasy k politice požadavků na obnovu vozového parku. Aktuálně tam z veřejných rozpočtů jde na obnovu vozového parku železničních dopravců zhruba 1,5 miliardy eur ročně. Dle oponentů by se ovšem dalo ročně ušetřit až půl miliardy eur ročně méně přísnými požadavky na vozidla pro jednotlivá výběrová řízení jednotlivých spolkových zemí pro regionální dopravu. Průměrné stáří vozidel v Německu činí aktuálně zhruba 16 let, v sousední Francii více než 21 let a ve Švýcarsku, které je označováno za železniční ráj dokonce 23 let. Pro srovnání - v Česku je aktuální věk vozového parku lehce nad 25 lety.

Oponentní názor: Současné požadavky jsou jen vyhazováním peněz, které by šly využít jinde

V čem je tedy zakopán pes? Oponenti nejvíce kritizují podmínky výběrových řízení, kde jsou vyžadována výhradně nová vozidla, nebo jsou požadavky nastaveny tak, že jiná než zcela nová vozidla nevyhovují těmto požadavkům. Smlouvy jsou přitom uzavírány nejčastěji na 15leté období, i když životnost kolejových vozidel je zhruba dvojnásobná. Pro jejich provozovatele to znamená, že mají jistotu uplatnění těchto vozidel jen v první polovině jejich plánované životnosti. Vzhledem k často velmi specifickým požadavkům navíc tato vozidla v mnoha případech nevyhovují pro nasazení na jiných trasách, než pro které byly původně poptány a de facto tedy neexistuje ani žádný vnitřní trh s použitými vozidly, jak tomu často bylo u vagonů klasické stavby. Vzhledem k neprodejnosti těchto draze nakoupených nových vozidel jsou tak dopravci nuceni kalkulovat náklady na pořízení těchto vozidel jen do první poloviny jejich životnosti a o to mají vyšší požadaky po objednatelích na jejich provoz. Přesto existují v Německu i výjimky. Například organizátor regionální železnniční dopravy v Dolním Sasku, Landesnahverkehrgesellschaft Niedersachsen (LNVG), v současnosti nechává zmodernizovat 24 jednotek Alstom LINT pro jejich nasazení i druhé polovině jejich životnosti.

Řešením by tak dle kritiků bylo například prodloužení doby trvání dlouhodobých smluv. Další možností je vyhlašovat část výběrových řízení s takovými požadavky, aby v nich mohly uspět i vozidla, které mají za sebou teprve první polovinu svého aktivního života, nebo alespoň bez mnohdy příliš specializovaných požadavků na nová vozidla, která znemožňují jejich další nasazení v jiných lokalitách. K této kritice se přidávají i mnozí dopravci. Frank Sennhenn, šéf dceřiné společnosti Deutsche Bahn DB Regio k tomu například dodává: "Bude-li současný trend pokračovat, tak v příštích pěti letech bude naše flotila regionálních vozidel mít průměrný věk přibližně osm let." Dle něj je také problémem stále horší situace při vyjednávání s bankami a leasingovými společnostmi, při vyjednávání o financování nákupu nových vozidel. "Základním problémem je, že nikdo neví, co dělat s vozidly ve druhé polovině životního cyklu." dodává Sennhenn.

Na čí straně je pravda?

Kdo má pravdu? Zastánci nákupu nových vozidel, nebo naopak ti, co tvrdí že by část veřejných peněz šla využít efektivněji (či efektněji?) Zastánci současné praxe se mohou opřít o to, že dle IFRS patří vlaky (tedy nejen vozy, ale i lokomotivy) do odpisové skupiny 3. Tedy tato vozidla se daňově odepisují 10 let, tedy kratší dobu než je obvyklá délka dlouhodobých smluv na provoz vlaků v závazku veřejné služby. Oponenti naopak poukazují na to, že z odpisového hlediska je cena vozidel sice nulová, fakticky se ale vozidla nacházejí sotva ve třetině své plánované životnosti a bylo by tak vhodné je využít i nadále. Celý problém se tak odehrává v rovině, kdy jedni poukazují na to, že peníze jsou, tak proč si nedopřát nových vlaků; druzí naopak tvrdí, že to je zbytečně vyhazování peněz a ty by se daly zužitkovat i jinde, třeba i mimo železniční veřejnou dopravu.

A co u nás?

CZ-ČD 50 54 21-08 062-1 Bdt279 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír Belan V souvislostí se situací v Německu bude zajímavé sledovat, jakou cestou se vydá například naše Ministerstvo dopravy při vyhlašování výběrových řízení na rychlíkovou dopravu v česku. Vozový park je v ČR na jednu stranu oproti Německu stále sice o notný kus pozadu, o možná ještě větší kus pozadu je stav financí a o to více bude třeba vynakládat prostředky maximálně racionálně. Při soutěží na linku R27 (Ostrava - Krnov - Olomouc) například MD vyžadovalo po vozidlech takové nároky, které vyžadovaly výhradně nové soupravy s tím, že chtějí aby byla vozidla odpovídající úrovně i na konci trvání smlouvy.

Přesto i ono se podobně jako v Německu setkalo s kritikou některých dopravců, kteří měli o tuto trasu zájem. Jedním z požadavků, který diskvalifikoval již vyrobená vozidla mimo ČR byl například parametr mít jedno WC na maximálně 120 cestujících. V praxi ovšem mají třívozové dieselové jednotky s kapacitou cca 180 míst obvykle pouze jedno WC, a jak jsme se od některýc dopravců dozvěděli, tak MD mělo požadavek, že nelze sčítat WC mezi neprůchozími jednotkami. Tedy dle požadavků MD zde už musely být WC dvě. (Tento dodatečný požadavek se nám nepodařilo ověřit v dokumentaci soutěže.)

Podobně například i České dráhy plánovaly zmodernizovat všechny vozy řad Bdt/Bp na klimatizované vozy pro rychlíkovou dopravu, ale kvůli nejasnému postoji MD k tomu, co vlastně bude požadovat byly některé z přípravovaných modernizací pozastaveny, dokud se situace nevyjasní.

Zdroj: Welt.de


JiříK. | 8.8.2013 (12:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci Vozidla

Weitere aus Německo


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
08.08.2013 (22:49)  
Ferro: A to si vem, že ten "soutěžní grafikon" obsahuje jen 27 rychlíkových linek a vůbec neřeší regionálku, kterou nemá pod palcem MD, ale kraje. :) Za 6 let (max 11 let, kdyby se využilo prodloužené 5leté období) bude asi slušný problém, co s tím...
Registrierter Benutzer Ferro 
08.08.2013 (22:45)  
Josef Petrák: no právě, nesoutěží se. I grafikon potenciálních soutěží nepočítá v nejbližších letech zrovna se smrští a to se zaměřuje především na hlavní tratě a koridory.

Když to půjde hodně dobře, někdy kolem roku 2019 by jsme se mohli dočkat prvních efektů. I když dopadnou všechna výběrová řízení a plány na modernizace vozového parku hlavního dopravce, i tak bude v tu dobu s velkou pravděpodobností stále běžné, když člověk usedne do nemodernizovaného vagónu z Bautzenu či nečeho podobně zaostalého.
Můj argument ale směřoval poněkud jinam. Vedle ´velkých´ výběrek na hlavní tratě a koridory by klidně mohla probíhat i výběrová řízení ´malá´, která by poptávala menší skok ve kvalitě, eventuálně spíše snížení nákladů. Pokud mám omezené množství prostředků (a to v ČR máme a hned tak líp nebude), nemůžeme si dovolit rychle zvednout kvalitu všude, kde by jsme chtěli. Proč tedy neříct u některých tratí, že je holt nereálné, aby se na ně dostalo v nejbližších letech s balíkem peněz (a tedy s moderními vozidly podle soudobých parametrů) a prostě vypsat výběrové řízení, které bude poptávat stejně muziky za méně peněz/více muziky za stejně peněz? Bylo by to jistě lepší, než rezignovat na jakýkoli pokrok v nejbližších 10-12letech.
Kdybych byl krajským politikem a rozhodoval o místních tratích, prostě bych akceptoval, že někde se bude ještě dlouho prohánět 810 či její deriváty a zadal bych podle toho i výběrové řízení. Mělo by to i ten efekt, že by se takových výběrek mohli účastnit i menší dopravci, protože by nebyly podmínky tak investičně náročné.
08.08.2013 (22:00)  
M 474 003: A ten socialistický průmysl vyrobil taky třeba 820-ítky, které byly zralé na šrot hned po vyrobení. A co třeba U 37 002? To byl průmysl za císaře pána co? Už 115 let jezdí a paradoxně teď tahá delší vlaky než tahala "za mlada" na své lokálce z Dvorců do Moravského Berouna... Dokonce tuto trať více než trojnásobně přežila.....
Je to relativní, záleží na tom, jak to chce kdo vidět.....
08.08.2013 (21:08)  
Ferro - v 21. století je už málo cestujících akceptující standardy z poloviny 20. století. Začínají si to uvědomovat i objednavatelé a stanovují nějaké základní podmínky. To, že to v podmínkách ČR splňují jen nová vozidla ne ne ten padesátiletý šrot, je správné.
Registrierter Benutzer stoupa  mail  
08.08.2013 (20:31)  
Pro Jirka Panther :

Královna kolejí = BR 103, byla nádherná, ale papírově "slabší" BR 101 zvládne víc, díky "chytrým černým krabičkám", co od konstrukérských sudiček dostala - o ICE nemluvě. :-)

AD WC: Beru-li v úvahu, že u EC Bln. - Praha bývá v zimě 20 - 40 % "vakuových komůrek" mimo provoz = zamrzlých, pak jsou ony počty poněkud idealistické. :-)
08.08.2013 (20:28)  
Ferro: U nás se vůbec soutěží? Pokud nepočítám Krnov letos, Liberecký kraj 4 roky zpět, tak poslední soutěž byly linky Plzeň - Most a Pardubice - Liberec 10 let zpět, které navíc ČD vyhrálo prokázaným dumpingem. Jinak je dosud vše přímo zadané.
08.08.2013 (20:27)  
stoupa: Je to jasná konkurence ICE, viz první odstavec této tiskovky.

http://www.lufthansagroup.com/en/press/news-releases/singleview/archive/2012/october/25/article/2244.html
Registrierter Benutzer Ferro 
08.08.2013 (20:26)  
Ten problém Němcům trochu závidím. U nás v ČR zase nechápu jinou věc - proč si všichni představují, že výběrové řízení musí nutně obsahovat požadavky na moderní vozidla. Proč u nás neprobíhají výběrová řízení třeba na lokálky, kde by se kraje spokojily jen s malým nárůstem kvality, ale na oplátku by ušetřily za vlkkm? Anebo proč se na některé méně vytížené rychlíkové trasy nesoutěží s tím, že holt vozy nebudou top a di top, ale na druhou stranu bude to i tak pokrok a ještě se ušetří...
Registrierter Benutzer stoupa  mail  
08.08.2013 (20:23)  
Ad Josef Petrák v 17:05

Lufthansa/Germanwings neohrozí DB na relacích "Regio" (RB, RE). Zajímavá je v relaci Bln. - München, Stuttgart, Zürich. - diky době odbavení na letišti.
Registrierter Benutzer stoupa  mail  
08.08.2013 (20:15)  
ad Josef Petrák v 15:57:

O to jde i u DB (Regio). Chtějí mašiny/jednotky nejen nové, ale hlavně výkonější, rychejší. Ty stávající (i 20 let mladé) nestíhají požadovaných 160 km/h dostatečně rychle dosáhnout, natož více. Proto taky některá regia u Berlina a Dresden převzaly BR 182 (Taurusy), do Bavor se "řítí" BR 109E od Škodů. Jde i o akcleraci. (U ÖBB přišly 1044 už 1976 až 1995)
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko